Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hormonaalisen ehkäisyn haittoja vähätellään?

Vierailija
21.08.2026 |

Luin erään lääketieteellisen artikkelin aiheesta, ja siinä naiset leimattiin ikävällä tavalla ehkäisyvastaisiksi ja sivuvaikutuksey pitää vain kestää. Esimerkiksi tiputteluvuoto "kuuluu asiaan" kun käytetään progestiini ehkäisyä. 

"Syy-yhteys käytetyn ehkäisyn ja tuntemusten välillä ei ole aina varma, mutta ihmiset pyrkivät löytämään oman itsensä ulkopuolisen syyn negatiivisille asioille, ja hormoneita on helppo syyttää."

"Asenteilla ja tiedon tasolla on huomattava vaikutus eri ehkäisymenetelmien hyväksymiseen"

"Nykyisin muodissa olevan luonnonmukaisuuden ja vihreän aatemaailman perusteella synteettisten hormonien käyttö ei ole suotavaa, koska ne vaikuttavat elimistön omaan luonnolliseen säätelyjärjestelmään. Saman ideologian perusteella kierukka on vierasesine eikä siksi suositeltava."

"Puutteellisen ehkäisymotivaation taustalla saattaa olla tiedostamaton halu tulla raskaaksi"

"Kokemus on osoittanut, että jos ehkäisymotivaatio on hyvä, naiset ovat valmiita kestämään jonkin verran sivuoireita. "

Ja artikkeli oli tietenkin höystetty sillä kuinka hyviä terveysvaikutuksia hormoniehkäisyllä on ja kuinka turvallista se on. 

Mutta miesten ei kertakaikkiaan voi odottaa kestävän näitä samoja sivuvaikutuksia? 

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten vaivoja on aina vähätelty, oli kyse sitten pms-oireista, ehkäisyn haitoista tai jostakin gynekologisesta sairaudesta (endometrioosista kärsii n. 10 % naisista, PMOS on n. joka kahdeksannella, ja tuossa oli vain kaikista yleisimmät)

Nykyään yli puolet lääkäreistä on naisia, joten patriarkaattia tuosta on turha syyttää.

Vierailija
42/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle henkilökohtaisesti e-pillerit on olleet taivaan lahja. Ennen näitä oli aivan järjettömän kivuliaat ja runsaat menkat. Kipulääkkeetkään ei tehonneet niihin kipupiikkeihin ja poissaoloja sateli koulusta. Yli kymmenen vuotta näitä samoja pillereitä käyttänyt, välissä taukoa vain raskauden yrittämisen ja raskauden ajan. Kävi hyvä tuuri kun sopii näin hyvin. En ole haittavaikutuksia kokenut - halut on tallella ja mieliala pääasiassa positiivinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista miten tämä ketju sai paikalle miehiä ja vielä miesselittämään naisten terveydestä, pillereistä yms.. 

Vierailija
44/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lakatkaa naiset syömästä niitä. Tai kärsikään munan takia koska ette osaa ilmankaan olla. 

Yksinasuminen tuplaantunut: Suomessa on jo yli 1,3 miljoonaa yksinasuvaa, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 1990.

Avioliittojen määrä on puolittunut viimeisen 60 vuoden aikana, ja suomalaiset eroavat useammin kuin EU:ssa keskimäärin.

Ja tästä sinä olet siis iloinen. Sopii siihen feministiseen agendaan, että ydinperhe murenee, vaikka sen seuraukset näkyy hyvin yhteiskunnassa. 

Eikö naiset osaa keskustella pilsuistakaan sukupuolineutraalisti? Mies keksii pilsut ja naiset syö ja valittaa.

Margaret Sanger oli vahvasti edistämässä e-pillereitä ja laajemmin lapsikielteistä ajattelua. Nimi pomppaa usein näkyviin Planned Parenthoodin yhteydessä tai kun pohditaan seksuaalivallankumouksen juuria.

Vierailija
45/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistutkijat kehittelemään naisille sopivia sairauden(ehkäisy)muotoja ja ongelma ratkaistu! Ovat kokemusasiantuntijoita.

Vierailija
46/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista miten tämä ketju sai paikalle miehiä ja vielä miesselittämään naisten terveydestä, pillereistä yms.. 

Kuka täällä on mies? Miksi mies ei voisi ottaa osaa lisääntymisasioihin, vaikuttavathan ehkäisyjutut välillisesti mieheenkin. Tämä olisi vain hyvä juttu.

Vierailija
47/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun käyttämään e-pilleriä sairauden hoitoon, ja ihmettelen samaa. Haitat on laajoja, ja pahoja. En ikimaailmassa ottaisi näitä haittoja pelkän ehkäisyn takia! Aivan käsittämätöntä että koko hormonitoiminnan muuttaminen on edelleen vuonna 2026 muka pelkkä pikku juttu 😑

Etkö sä ymmärrä, että sivuvaikutukset on yksilöllisiä? Joillekin ei tule mitään haittoja, toisille tulee niin pahoja, ettei se käy ehkäisykeinoksi. Ehkäisy valitaan sen perusteella, mikä juuri itselle sopii.

Itselläni on hormonikierukka ja siitä on ollut pelkästään hyviä vaikutuksia (kuukautisia ei tule tai ne ovat äärimmäisen niukat, ensimmäisenä vuonna asennuksen jälkeen myös libido oli voimakkaampi).

Vierailija
48/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisen kuukautiskierron terveysvaikutuksista ei juuri puhuta. Ei elimistön yhtä toimintoa voi ajaa alas ja olettaa ettei se vaikuta mihinkään muuhun. 

Jep. Olen myös miettinyt miten vaikuttaa terveyteen kun kuukautisia ei ole vuosikausiin. Se tyhjennysvuoto kun ei ole oikeat kuukautiset. 

Eipä se juuri ole vaikuttanut minulla. Näin muuten: Amerikassa naiset ovat saaneet kunnollisia sterejä, joissa poistetaan munasarjat ja/tai kohtu kokonaan, ja moni on tyytyväinen siihen, että menkkoja ei enää ikinä tule. Ikärajakin on paljon matalampi kuin idioottimaisessa Suomessa.

Ei niitä pitkäaikaisvaikutuksia tiedä tai tiedosta itse. Uskoisin että vuosikymmenet synteettisiä hormoneja vaikuttavat mieleen ja kehoon tavoilla, joita ei nykylääketiede vielä ymmärrä.

Vierailija
49/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistutkijat kehittelemään naisille sopivia sairauden(ehkäisy)muotoja ja ongelma ratkaistu! Ovat kokemusasiantuntijoita.

Ei sukupuoli ole taikasauva jolla voi taikoa ei-toivottuja seurauksia pois - paitsi toki mielikuvituksessa.

Vierailija
50/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiä tähän on turha sekoittaa mutta yhteiskuntahan kustantaa pilsut alle 25-vuotiaille jotta ei synny lapsia eikä edes paneta. Jotta matalaa syntyvyyttä saadaan kompensoitua maahan muutolla. Ja sivuvaikutuksiahan niillä on ja osaa ei edes huomaa. 

Kuka kuuntelee tuon miehen horinoita ja vielä täysin vakavissaan?

Minä. Kuuntele sinä sitä naista.

Petersonhan veti itsensä jossain Venäjällä barbituraateilla koomaan ja aivovaurioon. Juu, kyllä varmaan kannattaa kuunnella sen horinoita. :D

Ei ole tapahtunut. Äänestä sinä jauhojengiä. 

Ei ihan kuten tuossa esitettiin vaan Peterson oli pahassa lääkekoukussa ja lähti Venäjälle kokeelliseen hoitoon missä hänet vaivutettiin koomaan, on ollut vähän entistä erikoisempi sen jälkeen.

Vierailija
51/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten vaivoja on aina vähätelty, oli kyse sitten pms-oireista, ehkäisyn haitoista tai jostakin gynekologisesta sairaudesta (endometrioosista kärsii n. 10 % naisista, PMOS on n. joka kahdeksannella, ja tuossa oli vain kaikista yleisimmät)

Nykyään yli puolet lääkäreistä on naisia, joten patriarkaattia tuosta on turha syyttää.

Hormonikorvaushoito on ainakin vahvasti kytketty feministiseen vapautumiseen: ikä ei saa estää mitään, varsinkaan seksiä ja viehättävää nuorekasta ulkonäköä. Kyllä, tämä on todella feministinen agenda nyt.

Tietenkään mikään hormonikorvaus yksin ei tee kenestäkään yhdessä yössä jotain mitä tämä ei ollut 

Vierailija
52/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sukupuoli ole taikasauva jolla voi taikoa ei-toivottuja seurauksia pois - paitsi toki mielikuvituksessa.

Sanot -mikä ei ratkaise. Sano mieluummin mikä ratkaisee ongelman!

Vierailija
53/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisen kuukautiskierron terveysvaikutuksista ei juuri puhuta. Ei elimistön yhtä toimintoa voi ajaa alas ja olettaa ettei se vaikuta mihinkään muuhun. 

Tämä on ihan totta, luonnollisista kuukautisista saattaa tulla pahemmat haittavaikutukset kuin ehkäisystä. Mulla esim. luonnollinen kuukautiskierto piti rauta-arvot järkyttävän matalina. Nyt on hormonikierukka, jonka ansiosta kuukautiset ovat lähes olemattomat, rauta-arvot ovat hyvät enkä ole enää koko ajan nuutunut.

Eli kannattaa tosiaan pitää mielessä, että kuukautiskierron pitäminen luontaisena ei ole automaattisesti mikään riskitön ja sivuvaikutukseton valinta sekään. Jostain syystä tämä usein unohdetaan, kun puhutaan hormoniehkäisyn vaikutuksista. (Lisäksi tietysti luontaisiin kuukautisiin kuului mulla pakollisena lisänä särkylääkkeiden syöminen kolmen päivän ajan kuussa, mikä ei myöskään ole hyväksi. Nyt en tarvitse niitä enää.)

Vierailija
54/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot -mikä ei ratkaise. Sano mieluummin mikä ratkaisee ongelman!

Henkilökohtaisesti ratkaisin ongelman vaihtamalla naisiin. Ratkaisi samalla muuten aika monta muutakin ongelmaa. Sousittelen.

Vierailija
55/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vaan käyttäkö niitä. Vaatikaa että teidät hyväksytään täysin luomuina ja jos joku siitä nurisee niin suoraan luiskaan itkemään.

Vierailija
56/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jankkaathan sinäkin inceleistä. 

Vierailija
57/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö todellakaan ole vieläkään kehitetty oireetonta hormonihoitoa? Miksei?

Vierailija
58/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mä sain ekat pillerit 13-vuotiaana kovien kuukautiskipujen hoitoon. Sitten myöhemmin kuvioihin tuli myös ehkäisytarve, joten jatkoin. Kuvittelin vain olevani vähän masentunut ja vähäenergiainen ihminen, ja lähes aseksuaali. Koska olin syönyt niitä pillereitä teinistä asti, uskoin että se vaan oli mun persoonallisuus. 

Sitten tuli pidempi tauko parisuhteisiin kun olin 32. Päätin että kokeilen olla ilman pillereitä. Se oli ihan käsittämätöntä, miten tuntui kuin aurinko olisi päässyt esiin pilvien takaa lopultakin. Energisyys palasi, ja sellainen elinvoiman ja tyytyväisyyden tunne. Kaikki ei ollut enää raskasta ja pakkoa. Alkoi myös ihan panettaa, varsinkin ovulaation aikaan mutta usein muutenkin. Yhdistelmäpillereillä ollessa en koskaan kokenut sellaista, enkä seksuaalisia fantasioita, seksi oli vaan lähinnä tympeä kotityö joka piti hoitaa, koska kuitenkin halusin olla parisuhteessa muista syistä.  Enpä ole hormonaaliseen ehkäisyyn ikinä koskenut tuon jälkeen. Ei selvästi sovi mulle.

Minulla on täsmälleen sama kokemus! Käytin pillereitä n. 21-29v, lopetin kun halusimme lapsen, enkä koskaan aloittanut uudelleen. Kondomilla mentiin kunnes mies meni vasektomiaan 3 lapsen jälkeen. Suosittelen kaikki nuoria naisia kokeilemaan, millainen olo on ilman pillereitä. Tiedän, että monille niistä on oikeasti hyötyä tavalla tai toisella, mutta toivoisin, että jokainen nainen käyttäisi niitä vain jos ITSE aidosti haluaa ja kokee hyödyt suuremmiksi kuin haitat.

Vierailija
59/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Olen myös miettinyt miten vaikuttaa terveyteen kun kuukautisia ei ole vuosikausiin. Se tyhjennysvuoto kun ei ole oikeat kuukautiset. 

Eipä se juuri ole vaikuttanut minulla. Näin muuten: Amerikassa naiset ovat saaneet kunnollisia sterejä, joissa poistetaan munasarjat ja/tai kohtu kokonaan, ja moni on tyytyväinen siihen, että menkkoja ei enää ikinä tule. Ikärajakin on paljon matalampi kuin idioottimaisessa Suomessa.

Aivan järjetöntä, että ehkäisynä edes mietitään munasarjojen ja kohdun poistoa terveiltä ihmisiltä! Tuohan tarkoittaa sitä, että vaihdevuodet iskee heti päälle ja lisäksi ison leikkauksen riskit ja ongelmat, joita ei voi tekemisen jälkeen purkaa. Ennen Suomessakin poistettiin kohtuja lähes liukuhihnalta, mutta onneksi siitä on luovuttu. Edelleenkin sitä tehdään liikaa esim. myoomien ja vuotojen takia. Näihin on olemassa Hifu ja termoablaatio, joihin liittyy vähemmän riskejä. Suomessa vain hoitoa ei saa kaikissa sairaaloissa ja potilaan tehtävä on itse selvittää hoitopolkunsa ja mahdollisuutensa päästä toiseen sairaalaan.

Mitä tulee hormoneihin/ehkäisyyn, niin siinähän punnitaan sivuvaikutuksia suhteessa hyötyihin. Jokainen joutuu tämän arvion itse tekemään ja arvioimaan mitä on valmis sietämään. Lääkärit ei voi pakottaa ottamaan lääkkeitä tai pitämään kierukkaa. Minulle minipillerit ovat pelastus anemian hoitoon. Mutta siitä olen monen kanssa samaa mieltä, että naisten vaivoja vähätellään ja miesten ehkäisyä ei kehitetä kunnolla.

Vierailija
60/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä nyt sanoisi, että tuo valettakaan on. Myönnän ihan suoraan suhtautuvani asenteellisesti hormonaaliseen ehkäisyyn ja varmasti ihan hakemalla hain niitä oireita. Mutta raskaaksi en halunnut tulla, joten motivaatio oli niitä käyttää ja siedin niitä sivuoireita. Ilomielin kuitenkin niistä luovuin, kun puoliso valitsi mennä vasektomiaan. Olisin varmasti itse valinnut pysyvän ratkaisun kun "ikäraja" ylittyi, jos hän ei sitä olisi halunnut tehdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän