Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hormonaalisen ehkäisyn haittoja vähätellään?

Vierailija
21.08.2026 |

Luin erään lääketieteellisen artikkelin aiheesta, ja siinä naiset leimattiin ikävällä tavalla ehkäisyvastaisiksi ja sivuvaikutuksey pitää vain kestää. Esimerkiksi tiputteluvuoto "kuuluu asiaan" kun käytetään progestiini ehkäisyä. 

"Syy-yhteys käytetyn ehkäisyn ja tuntemusten välillä ei ole aina varma, mutta ihmiset pyrkivät löytämään oman itsensä ulkopuolisen syyn negatiivisille asioille, ja hormoneita on helppo syyttää."

"Asenteilla ja tiedon tasolla on huomattava vaikutus eri ehkäisymenetelmien hyväksymiseen"

"Nykyisin muodissa olevan luonnonmukaisuuden ja vihreän aatemaailman perusteella synteettisten hormonien käyttö ei ole suotavaa, koska ne vaikuttavat elimistön omaan luonnolliseen säätelyjärjestelmään. Saman ideologian perusteella kierukka on vierasesine eikä siksi suositeltava."

"Puutteellisen ehkäisymotivaation taustalla saattaa olla tiedostamaton halu tulla raskaaksi"

"Kokemus on osoittanut, että jos ehkäisymotivaatio on hyvä, naiset ovat valmiita kestämään jonkin verran sivuoireita. "

Ja artikkeli oli tietenkin höystetty sillä kuinka hyviä terveysvaikutuksia hormoniehkäisyllä on ja kuinka turvallista se on. 

Mutta miesten ei kertakaikkiaan voi odottaa kestävän näitä samoja sivuvaikutuksia? 

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naistutkijat kehittelemään naisille sopivia sairauden(ehkäisy)muotoja ja ongelma ratkaistu! Ovat kokemusasiantuntijoita.

Ei sukupuoli ole taikasauva jolla voi taikoa ei-toivottuja seurauksia pois - paitsi toki mielikuvituksessa.

Sanot -mikä ei ratkaise. Sano mieluummin mikä ratkaisee ongelman!

Henkilökohtaisesti ratkaisin ongelman vaihtamalla naisiin. Ratkaisi samalla muuten aika monta muutakin ongelmaa. Sousittelen.

Ihmiskunta näyttäisi aika erilaiselta jos suuntautumista voisi vaihtaa kuin kenkiä.

Vierailija
62/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö todellakaan ole vieläkään kehitetty oireetonta hormonihoitoa? Miksei?

Siksi koska sellaista ei ole olemassa. Eikä johdu patriarkaatista, tai sinulle tietysti johtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisen kuukautiskierron terveysvaikutuksista ei juuri puhuta. Ei elimistön yhtä toimintoa voi ajaa alas ja olettaa ettei se vaikuta mihinkään muuhun. 

Tämä on ihan totta, luonnollisista kuukautisista saattaa tulla pahemmat haittavaikutukset kuin ehkäisystä. Mulla esim. luonnollinen kuukautiskierto piti rauta-arvot järkyttävän matalina. Nyt on hormonikierukka, jonka ansiosta kuukautiset ovat lähes olemattomat, rauta-arvot ovat hyvät enkä ole enää koko ajan nuutunut.

Eli kannattaa tosiaan pitää mielessä, että kuukautiskierron pitäminen luontaisena ei ole automaattisesti mikään riskitön ja sivuvaikutukseton valinta sekään. Jostain syystä tämä usein unohdetaan, kun puhutaan hormoniehkäisyn vaikutuksista. (Lisäksi tietysti luontaisiin kuukautisiin kuului mulla pakollisena lisänä särkylääkkeiden syöminen kolmen päivän ajan kuussa, mikä ei myöskään ole hyväksi. Nyt en tarvitse niitä enää.)

Hyvin moni ei tarvitse ikänään särkylääkkeitä kuukautisiin kuin ehkä joskus yllättäen. 

Vierailija
64/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa...? Vähätelläänkö sitä oikeasti? Vai onko jotain foliohattuista propagandaa tässäkin...

Tää on siis vaan mun mielepide, mutta omalle kohdalle on osunut yllättävän usein naisia jotka nimenomaan eivät käytä hormonaalista ehkäisyä. Syynä on olleet lähinnä sivuoireet/ mielialan vaihtelut ja haluttomuus.

Eli käytännössä niissä harvoissa parisuhteissa mitä itselläni on ollut ( ja joissain irtohommeleissa) Ehkäisy on ollut hormoniton. Eli kumi.

M45

Vierailija
65/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisen kuukautiskierron terveysvaikutuksista ei juuri puhuta. Ei elimistön yhtä toimintoa voi ajaa alas ja olettaa ettei se vaikuta mihinkään muuhun. 

Jep. Olen myös miettinyt miten vaikuttaa terveyteen kun kuukautisia ei ole vuosikausiin. Se tyhjennysvuoto kun ei ole oikeat kuukautiset. 

Eipä se juuri ole vaikuttanut minulla. Näin muuten: Amerikassa naiset ovat saaneet kunnollisia sterejä, joissa poistetaan munasarjat ja/tai kohtu kokonaan, ja moni on tyytyväinen siihen, että menkkoja ei enää ikinä tule. Ikärajakin on paljon matalampi kuin idioottimaisessa Suomessa.

Ei niitä pitkäaikaisvaikutuksia tiedä tai tiedosta itse. Uskoisin että vuosikymmenet synteettisiä hormoneja vaikuttavat mieleen ja kehoon tavoilla, joita ei nykylääketiede vielä ymmärrä.

Täysin mahdollista mutta saman ajatuksen voi soveltaa kosmetiikan ja ruuan kemikaalikuormaan. Tai vaikka voimasähköverkkojen läheisyyten.

Vierailija
66/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa...? Vähätelläänkö sitä oikeasti? Vai onko jotain foliohattuista propagandaa tässäkin...

Tää on siis vaan mun mielepide, mutta omalle kohdalle on osunut yllättävän usein naisia jotka nimenomaan eivät käytä hormonaalista ehkäisyä. Syynä on olleet lähinnä sivuoireet/ mielialan vaihtelut ja haluttomuus.

Eli käytännössä niissä harvoissa parisuhteissa mitä itselläni on ollut ( ja joissain irtohommeleissa) Ehkäisy on ollut hormoniton. Eli kumi.

M45

Varmasti enemmistö naisista kokeilee jotain hormonaalista ehkäisyä, aivan kuten nämä sinunkin naiset ovat tehneet. Ja kuten itsekin toteat he saivat niistä sivuoireita, kuten saa todella moni muukin. Ei se ole mitään propagandaa. Itsekin olen käynyt lukuisia vaihtoehtoja läpi, kunnes löysin valmisteen, mikä sopii eikä pilaa elämää. Oikean valmisteen hakemiseen meni lähes 5 v, mutta se oli pakko käydä läpi hoidettavan sairauden takia. Minulla on onneksi ollut miehiä, jotka ovat valittamatta käyttäneet kondomia eikä ehkäisyyn ole tarvinnut syödä hormoneja. Joskus kokeilin e-pillereitä, mutta sain sivuoireita ja mies totesi heti, että eiköhän tämä kokeilu ollut tässä.

Vierailija
67/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista miten tämä ketju sai paikalle miehiä ja vielä miesselittämään naisten terveydestä, pillereistä yms.. 

Jankkaathan sinäkin inceleistä. 

Ai olenko jankannut? Missä vaiheessa muka?

Vierailija
68/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M45

Varmasti enemmistö naisista kokeilee jotain hormonaalista ehkäisyä, aivan kuten nämä sinunkin naiset ovat tehneet. Ja kuten itsekin toteat he saivat niistä sivuoireita, kuten saa todella moni muukin. Ei se ole mitään propagandaa. Itsekin olen käynyt lukuisia vaihtoehtoja läpi, kunnes löysin valmisteen, mikä sopii eikä pilaa elämää. Oikean valmisteen hakemiseen meni lähes 5 v, mutta se oli pakko käydä läpi hoidettavan sairauden takia. Minulla on onneksi ollut miehiä, jotka ovat valittamatta käyttäneet kondomia eikä ehkäisyyn ole tarvinnut syödä hormoneja. Joskus kokeilin e-pillereitä, mutta sain sivuoireita ja mies totesi heti, että eiköhän tämä kokeilu ollut tässä.

Lähinnä sitä tarkoitin että vähätelläänkö niitä oikeasti kun suurin osa tapaamistani parisuhdenaisista ainakin on todenneet että ei kiitos kun tuottavat sivuoireita. Eli he ei ainakaan ole käyttäneet niitä ellei ole pakko

Eikö se kerro jonkin sortin yleisesti hyväksytystä ymmärryksestä että ei niitä turhaan kannata syödä, ja niistä tulee hyvin yleisesti sivuoireita? 

Vierailija
69/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli hormonaalisesta ehkäisystä ihan järkyttävät oireet. Olen luonteeltani todella rauhallinen ja peruskiltti, en myöskään ikinä saa mistään lääkkeistä mitään sivuoireita joten sivuutin ehkäisystä varoittelunkin sillä että juujuu. Eihän minulla ole ikinä kuukautistenkaan aikaan paha olo tai mitään.

Kerkesin syödä noita pari päivää ja aloin mennä vainoharhaiseksi, ahdisti, olin ensimmäistä kertaa elämässäni itsetuhoinen, menin ihan sekaisin. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa, ja olin mm. täysin varma että työkaverini käy koneellani kun olen käymässä vessassa. Mieheni sanoi ihan suoraan että hän pelkää että minulla on joku aivokasvain tai psykoosi kehittymässä, kun muutuin niin radikaalisti. Oli varmaan parista päivästä kiinni ettei soittanut ambulanssia tai raahannut minua päivystykseen.

Lähdin kaverille ja unohdin ottaa pillerit mukaan. Meni n. kaksi päivää ilman pillereitä kun heräsin aamulla siihen kuin joku olisi antanut minulle rauhoittavia. Kävin läpi sitä mitä olin riehunut ihmisille ja en muistanut enkä tunnistanut niistä itseäni. Miksi helvetissä olin luullut että työkaveri käy koneellani? En oikeasti tajunnut enää esimerkiksi logiikkaani tuossa.

Että joo, ei enää ikinä.

Vierailija
70/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, enkä ole käyttänyt vaihdevuosivaivoihin estrogeenivalmisteita. 
Vaihdevuosiin auttoi luontaiset menetelmät, etenkin homeopatia. 

Vierailija
71/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen suostuu miehen mieliksi käyttämään ehkäisypillereitä, vaikka niistä tulisi hirveät oireet. Mies ei saata haluta käyttää kondomia ja sysää ehkäisyvastuun naisen harteille. Kiltti nainen suostuu, ettei mies suutu ja vaikka jätä. Ja sitten hän vaan yrittää kestää valtavaa ärtyisyyttä ym. oireita. 

Ei näin. Ei pidä tähän suostua.

Vierailija
72/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M45

No kyllähän tuossa aloittajan siteeraamassa artikkelissa aika selvästi sanotaan, että naiset kuvittelevat sivuoireet pahemmaksi kuin ne "oikeasti" ovat ja jopa että nuo naiset alitajuisesti haluavat tulla raskaaksi :D en tietty tiedä miltä vuodelta tuo on, mutta olen paljon nähnyt lääkärien kannanotoissa tuollaista asennetta. Viesti on aina, että nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä lääkkeitä. Sivuoireista kärsiminen on 99% hysteriaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme