Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä olette antaneet lapsen pyöräillä ilman kypärää?

Vierailija
20.08.2026 |

Meillä 13-vuotias poika on alkanut vastustaa kypärän käyttöä aina, kun lähtee kavereiden kanssa pyöräilemään. Hänen mukaansa porukasta juuri kukaan ei enää käytä kypärää, ja muutama kaveri on kuulemma saanut vanhemmiltaan luvan ajaa ilman. Itse en oikein haluaisi antaa periksi, koska vahinko voi sattua lyhyelläkin matkalla, mutta jatkuva asiasta vääntäminen alkaa väsyttää. Miten teillä on toimittu tämän ikäisten kanssa? Oletteko pitäneet kypärästä kiinni vai antaneet nuoren päättää itse?

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani päävamman tai  hengenlähdön pelasti laadukas kypärä , onnettomuudessa, johon itse ei ollut syyllinen. Kypärästä tuli entinen mutta pää toimii erinomaisesti.

onneksi oli kypärä, mitä tapahtui?

Vierailija
142/188 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärää käytetään pyöräillessä. Myös aikuiset. Itsestäänselvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 13-vuotiaan kaverit määräävät teidän perheen säännöt, niin säästyyhän siinä vanhemmalta päätöksenteon vaiva. Kannattaa ehkä kysyä heiltä samalla kotiintuloajoista ja läksyistä, kun homma näyttää olevan niin hyvin hallussa.

Niin, ja kaverit voivat myös kustantaa huvit jne.

Vierailija
144/188 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tulee käyttämään kypärää koko ikänsä, jos se minusta on kiinni. Sen verran pitää osata kasvattaa, että saa jälkikasvulleen sen verran järkeä päähän.

On nyt 14 v. eikä ole ikinä kyseenalaistanut kypärän käyttöä. Sähköpyörällä nopeus on kova ja pyörä painava, joten tajuaa itsekin ettei kalliarvoista päätä kannata iskeä asfalttiin.

Vierailija
145/188 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 37v ikäinen kun annoin luvan.

Vierailija
146/188 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärä kannattaa kyllä käyttää pienet kun isotkin...eli en anna lupaa pyöräillä ilman kypärä..

Vierailija
147/188 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärä on pakollinen aina. Oli ikä mikä tahansa.

Vierailija
148/188 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun ovat niin viisaita että valitsivat kypärän kypärättömyyden tilalle. 

Vierailija
149/188 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita tapauksia kun ei kypärää ollut ja on kallo haljennut asfalttiin, halpa henkivakuutus jota kannattaa käyttää.

Mitä jos ap ottaa henkivakuutuksen?

Niillä vakuutusrahoilla saa sitten hankittua uuden lapsen.

Vierailija
150/188 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajoin ilman kypärää koko lapsuuden ja lähes koko nuoruuden, koska kypäriä ei juurikaan ollut meidän pikkupaikkakunnalla myynnissä. Olisinko ollut just 17 täyttänyt, kun ostin kypärän. Saattoi olla jo edellisenä syksynäkin. Toukokuun lopussa, ihan viimeisiä koulupäiviä sinä lukuvuonna, lähdin iltalenkille ja asfaltilta soralle kantaessa fillari lähti alta. Kypärä edellä asfalttiin. Seuraavana päivänä kävin ostamassa uuden kypärän ja siitä lähtien kypärä on ollut aina päässä, kun polkupyörän satulaan olen noussut. 

Vierailija
151/188 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajoin ilman kypärää koko lapsuuden ja lähes koko nuoruuden, koska kypäriä ei juurikaan ollut meidän pikkupaikkakunnalla myynnissä. Olisinko ollut just 17 täyttänyt, kun ostin kypärän. Saattoi olla jo edellisenä syksynäkin. Toukokuun lopussa, ihan viimeisiä koulupäiviä sinä lukuvuonna, lähdin iltalenkille ja asfaltilta soralle kantaessa fillari lähti alta. Kypärä edellä asfalttiin. Seuraavana päivänä kävin ostamassa uuden kypärän ja siitä lähtien kypärä on ollut aina päässä, kun polkupyörän satulaan olen noussut. 

hyvä sinä.

Vierailija
152/188 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se tuunata kypärästä kylän kovimman. 

Vierailija
153/188 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, eikö ollut niin että kypärä ei saisi tuunata millään lailla.. vai olenko väärässä?

Vierailija
154/188 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, eikö ollut niin että kypärä ei saisi tuunata millään lailla.. vai olenko väärässä?

Pyöräilykypärää ei pääsääntöisesti kannata tuunata itse, sillä väärät menetelmät voivat heikentää sen turvallisuutta. Kypärä on ensisijaisesti turvalaite, ja sen materiaalit (kuten iskuja vaimentava polystyreeni eli "styroksi" sekä ulkokuoren muovi) ovat herkkiä kemikaaleille

Vierailija
155/188 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, ei kannata tuunata mitään turvallisuuteen liittyvää..

Vierailija
156/188 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kuollut ilman fillarikypärää. Vaan antakaa lasten vain ajaa ilman kypärää, lapsiahan voi aina tehdä uusia.

Vierailija
157/188 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan vanhempi edes miettii moista. On selvää, ettei lapsi eikä aikuinenkaan aja ilman kypärää. Jos ei kypärää, ei pyöräilyä

Vierailija
158/188 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 36 kun annoin lapsen pyöräillä ilman kypärää. Tätähän tässä kysyttiin. 

Vierailija
159/188 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin kuollut ilman fillarikypärää. Vaan antakaa lasten vain ajaa ilman kypärää, lapsiahan voi aina tehdä uusia.

oi ei, mitä tapahtui

Vierailija
160/188 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 35 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi