Minkä ikäisenä olette antaneet lapsen pyöräillä ilman kypärää?
Meillä 13-vuotias poika on alkanut vastustaa kypärän käyttöä aina, kun lähtee kavereiden kanssa pyöräilemään. Hänen mukaansa porukasta juuri kukaan ei enää käytä kypärää, ja muutama kaveri on kuulemma saanut vanhemmiltaan luvan ajaa ilman. Itse en oikein haluaisi antaa periksi, koska vahinko voi sattua lyhyelläkin matkalla, mutta jatkuva asiasta vääntäminen alkaa väsyttää. Miten teillä on toimittu tämän ikäisten kanssa? Oletteko pitäneet kypärästä kiinni vai antaneet nuoren päättää itse?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita tapauksia kun ei kypärää ollut ja on kallo haljennut asfalttiin, halpa henkivakuutus jota kannattaa käyttää.
Se mikään vakuutus ole. Se on suojavaruste. Vakuutuksesta saa rahaa jos jotain sattuu.
Omassa nuoruudessani kypärää oli pakko pitää kouluun ajaessa koko opiskeluajan. Vapaalla se pakko kotona heltisi muistaakseni siinä 15 vuoden kohdalla. Teininä en halunnut enää pitää kypärää, kun tukka meni lyttyyn ja kypärän raahaaminen mukana oli hankalaa. Vanhemmat halusivat parasta mutta tiesivät että osaan kulkea ajamatta typerästi, siksi antoivat vapautta. Kertaakaan en ole elämässäni kolaroinut. Pari kertaa kaatunut yhdessä tietyssä sorahiekka-kaarteessa. Oli sen verran typerä kohta koulumatkalla että jäänyt mieleen. Jyrkkä alamäki hiekkatiellä jolla soraa ja se sora oli vuosien saatossa kertynyt juuri sinne alamäen juurelle, josta tie lähti kääntymään oikealle.
Sitten saa mennä ilman kypärää, jos lapsella on säästettynä rahat omien hautajaistensa järjestämiseen.
18v. Meidän huushollissa käytetään kypärää. Täysikäsenä sitten tehköön miten parhaaksi näkee, mutta niin kauan kuin minä olen vastuussa, kypärä pysyy päässä. Tai sitten ei mennä pyörällä/sähköpotkulaudalla, se on vaihtoehtona. En ymmärrä miten tämä voisi olla lapsen päätettävissä oleva asia. Saako lapsi myös päättää laittaako esim. autossa turvavyön?
Vanhempia viedään vipukelkalla! Teinit lähtee kouluun kypärä päässä kun on pakko mutta kotimatkalla se kypärä killuu pyöränsarvessa. Käykää jonku koulun lähistöllä 2-3 aikaan niin harvalla on kypärä päässä mutta pyöränsarvessa kyllä.
Sitten ku asuu omillaan tai ostaa itse oman fillarinsa. Mun ostamalla ei pihasta ilman kypärää lähde vaikka on jo täysi-ikäinen. Muualla en toki voi vahtia, enkä vaikuttaa, mutta tietää että jos tuosta lähtee ilman kypärää, lähtee toi fillari myyntiin, se kun on mun maksamani. Onnksi on aina ollut se kypärä päässä niin toimii nuo aivot, eikä näin ollen ole koskaan ollut mitään vaikeuksia sitä kypärää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ku asuu omillaan tai ostaa itse oman fillarinsa. Mun ostamalla ei pihasta ilman kypärää lähde vaikka on jo täysi-ikäinen. Muualla en toki voi vahtia, enkä vaikuttaa, mutta tietää että jos tuosta lähtee ilman kypärää, lähtee toi fillari myyntiin, se kun on mun maksamani. Onnksi on aina ollut se kypärä päässä niin toimii nuo aivot, eikä näin ollen ole koskaan ollut mitään vaikeuksia sitä kypärää käyttää.
Lisään että saa toki nyt täysi-ikäisenä ihan itse päättää käyttääkö sitä kypärää vai ei. Minä päätän sen mukaan myynkö fillarin vai en.
eN KOSKAAN.