Minkä ikäisenä olette antaneet lapsen pyöräillä ilman kypärää?
Meillä 13-vuotias poika on alkanut vastustaa kypärän käyttöä aina, kun lähtee kavereiden kanssa pyöräilemään. Hänen mukaansa porukasta juuri kukaan ei enää käytä kypärää, ja muutama kaveri on kuulemma saanut vanhemmiltaan luvan ajaa ilman. Itse en oikein haluaisi antaa periksi, koska vahinko voi sattua lyhyelläkin matkalla, mutta jatkuva asiasta vääntäminen alkaa väsyttää. Miten teillä on toimittu tämän ikäisten kanssa? Oletteko pitäneet kypärästä kiinni vai antaneet nuoren päättää itse?
Kommentit (188)
Tuon ikäisen pää kestää jo hyvin asfalttiin hakkaamisen.
Eihän toi oo vasta ku klo 16 eteenpäin auki.
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksen oikein toiseenkin kertaan, että lukeeko siinä todella minkä ikäisenä olette antaneet lapsen pyöräillä ilman kypärää. Ja toden totta, lukee siinä.
Kuinka holtiton vanhempi on, kun tällaisia edes kysyy. Polkupyörällä ajaessa täytyy olla kypärä AINA. Ei se ole mikään ikäkysymys. Jos ei pidä kypärää, ei aja.
Aloituksessa ei kysytty lapsen ikää vaan sen luvanantajan ikää, jos nyt tarkkoja ollaan. Suomi on vaikea kieli😅
Mitä teet kypäräl jos lennät tangon yli leuka edellä asvalttiin, kypärä ei suojaa kasvoja...
Ei niille ole lupaa annettu ajella ilman kypärää, mutta ajelevat silti ja kypärä laitetaan päähän vähän ennen kotikadulle saapumista. Jos kärähtävät ilman kypärää ajelemisesta sanovat vain, että vilahti sillä kertaa mielestä. Minkäs teet?
Itse lopetin 3. ja 4. luokan välin kesälomalla. Kypärä yksinkertaisesti "katosi" ja kieltäydyin ajamasta uudella pyörällä, mikäli uusi sellainen ostetaan...
En minkään ikäisenä. Onneksi kaikki kaverinsa myös. Laittavat kypärän päähänsä pyöräillessään aina nyt aikuisenakin. Turvallisuuskysymys.
Jaa. No teinejä ei varmaan enää ehdi tarkkailemaan. Mutta mulla on siihen luotto, että nää omat muksut pistää sen kypärän päähän isomapanakin. Ihan ite. Että ei tarvii vahtii. Saa nähdä joutuuko asiaan puuttumaan. Nyt ei oo joutunut
6v ja 9v nyt
En ole antanut lupaa! Iät ovat enemmän kuin 13 vuotta. Olen painostanut myös äitiäni, joka siis on seniori, käyttämään pyöräilykypärää. Hän onkin siirtynyt käyttämään sitä kaatumisen jälkeen.
Kaikkien pitää käyttää pyöräilykypärää pyöräillessä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet kypäräl jos lennät tangon yli leuka edellä asvalttiin, kypärä ei suojaa kasvoja...
Mutta suojaa silti päätä. Olen lentänyt kerran suoraan otsalleni. Ja saanut naarmut... Kypärääni. Ja pienen tällin päähäni / niskaani, mutta siinä kaikki.
Ilman kypärää... En tiiä miten olisi käynyt.
Meillä jokainen käyttää pyöräillessään kypärää eikä asiasta neuvotella.
Ajatella että osa on vielä hengissä kun nuoruudessani ei ollut pyöräilykypäriä eikä autossa turvavöitä ja tupakoitiinkin sisällä.
Koko lapsuuteni pyöräilin ilman kypärää ja aikuisenakaan en ole käyttänyt koskaan. M67
1970. Koskaan ei kypärää tarvittu, eikä mitään suojahärpäkkeitä hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kypärää käytetään ihan iästä riippumatta. Piste.
Hollannissa ja Tanskassa kypärän käyttö on aika laiskaa tai jopa olematonta, eikä siellä ole vaikeita vammautumisia tai kuolemia sen enempää. Suomalaisilla on ihan käsittämätön usko kypärän tuomaan turvaan.
Pyöräilykypärän käyttö: Kypärän käyttö on Tanskassa lisääntynyt huomattavasti, vaikka maassa ei ole kypäräpakkoa. Esimerkiksi kouluikäisillä kypärän käyttöaste on noussut jo noin 80 prosenttiin pitkäjänteisten valistuskampanjoiden ansiosta.
Pienten lasten (0–9-vuotiaat) pyöräilyyn liittyvät loukkaantumiset ja sairaalahoidon tarpeet ovat vähentyneet Tanskassa merkittävästi viime vuosikymmeninä.
Vierailija kirjoitti:
Ei niille ole lupaa annettu ajella ilman kypärää, mutta ajelevat silti ja kypärä laitetaan päähän vähän ennen kotikadulle saapumista. Jos kärähtävät ilman kypärää ajelemisesta sanovat vain, että vilahti sillä kertaa mielestä. Minkäs teet?
Sen jälkeen lähtisi pyörä pois ja kännykkä viikoksi takavarikkoon.
Vanhempi on kasvattaja ja sinä olet lapanen.
No, käyttääkös se ap itse kypärää?