Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ne semmoset tosi läskit ihmiset syö että pysyy niin läskinä??

Vierailija
26.05.2007 |

Meidän naapurustossa asuu yksi sairaalloisen lihava emäntä joka kuitenkin on lasten kanssa ulkona ja käy kävellen kaupassa yms. ja olen tosissani miettinyt että miten ja mitä ihminen syö että vaikka liikkuu jonkin verran ja hoitaa 3 lasta niin pysyy niin lihavana..?

Minulla on kaksi lasta, enkä mitenkään super terveellisesti syö, tietysti vähän katson mitä suuhuni laitan, liikun kohtuullisesti (oikeastaan pelkkää arkiliikuntaa en siis käy missään jumpassa yms) herkuttelen, mutta kun lasten kanssa touhuaa ja ulkoilee niin kuluttaa ihan huomaamatta.

Voisiko joku läski äiti nyt kertoa miten voi pysyä niin läskinä vaikka on lapsia?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöreän ihmisen sanovan, että lihavuudelle ei voi mitään, ja että syö todella terveellisesti. Kuitenkin jos ruokailee sellaisen ihmisen kanssa, huomaa että ruoka-annokset suurempia, tai persoja jälkiruuille yms. Uskon jonkinlaiseen itsensä huijaamiseen. Itsekin laihiksella usein, ja kyllä huomaan huijaavani itseäni ruokamäärissä, ja sitten ihmettelen, miksen laihdu ;) " Ylipainoa" n. 5 kiloa vaan kuitenkin.

Vierailija
42/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lisäksi ei tykkää liikunnasta vaan kulkee paikasta toiseen mukavasti autolla niin lopputulos on varma!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttäisi siltä että näillä ruokavalioilla kuka tahansa voisi laihtua ja elää tervettä elämää!

Vierailija
44/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 23 vuotiaaksi asti tosi hoikka, sain kuulla siitä ihan kyllästymiseen asti. Yksi lääkärikin epäili että oksentelen salaa kun allergioitani selvitettiin ensikerran. Söin ihan hirveitä määriä ruokaa ja erilaisia herkkuja enkä kuitenkaan harrastanut mitään erityistä liikuntaa. Lähinnä päivät tuli istuttua koulussa ja illat istuttua kotona ja samalla syöden ties mitä herkkuja. Mulla oli monta kaveria jotka aina ihmettelivät että miten sä voit olla noin hoikka vaikka olet tuollainen herkuttelija?!

No, sain lapsen 24 vuotiaana. Sen jälkeen ylimääräiset raskaudesta tulleet kilot eivät lähteneet mitenkään pois! Sain jokusen vain pois ja tosi kovalla työllä. Imetin useita kuukausia mutta paino ei vaan laskenut. Ensimmäistä kertaa elämässäni katsoin että mitä suuhuni laitoin ja yritin laihduttaa mutta tuloksetta :( Samoihin aikoihin muutuin masentuneeksi ja hiuksia lähti jne. Puhuin niistä neuvolassa ja lääkärissä mutta kukaan ei ottanut tosissaan minua. Kun synnytyksestä oli kulunut noin 5 vuotta niin menin uudestaan lääkäriin ja lähes romahdin siellä vastaanotolla. Sanoin että mä en enää jaksa, edes olla olemassa. Itketti, mikään ei kiinnostanut, paleli jatkuvasti, nukuin pitkiä yöunia ja sitten vielä päivällä päiväunet mutta siltikin vain nukutti. Lääkäri epäili heti kilpirauhasen vajaatoimintaa, passitti kokeisiin ja sitähän se sitten olikin! Kun lääkitys (hormoni) alkoi tehota niin painokin alkoi aavistuksen laskea ja elämä muuttui kaikkinensa ihan toisenlaiseksi :) Minulla oikean annostuksen löytämiseen on mennyt aikaa vuosia koska sydän alkoi reagoida hormoniin ikävällä tavalla. Sain kyllä kiloja pois mutta edelleenkin ylimääräisiä on noin 6 kiloa. Harrastan paljon liikuntaa ja en enää syö herkkuja jatkuvasti. Saan pudotettua painoani vain jos lopetan syömisen lähes kokonaan ja rääkkään itseäni fyysisesti useita viikkoja, kokeiltu on! Sellaiseen en kuitenkaan elämääni tuhlaa! Olen mikä olen ja yritän vain hyväksyä itseni tämmöisenä. Kilpirauhasarvoni ovat juuri ja juuri rajojen sisällä. Se on pääasia, väliäkö sillä että jos aineenvaihduntani on hidas? Eipähän ole jatkuvia rytmihäiriöitä riesana :)

Kun ihminen sairastuu oikein kunnolla niin ne ulkomuodotkaan eivät enää merkaa niin paljoa. Alkaa arvostaa elämää ihan toiselta kantilta!

Vierailija
45/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät liho ainoastaan väärien ruokailutottumusten takia.

Ja kun yleensä hoikat nälvii läskejä siitä että läskit puolustautuu sillä että " se on vaan geeneissä" niin moni normaalipainoinen sanoi tässäkin ketjussa syövänsä ihan mielettömästi kumminkaan lihomatta. Eikös se kerro teille sen että joskus se hoikkuus/lihavuus johtuu usein sukurasitteesta. Joillakin on taipumus lihoa herkemmin ja jotkut voivat syödä mitä tahansa lihomatta.

Vierailija
46/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio syynätty ravitsemusterapeutin kanssa kohdilleen ja liikuntaa harrastan niin paljon kun sairaus antaa.

Vierailija
47/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim entinen anoppini aina sanoi minulle (kun olin vielä hoikka), että " herranjumala rakas lapsi, syö nyt JOTAIN, eikö tämä ruoka kelpaa" . Söin juuri sen verran, että olin ihannepainossa, mutta en siitä kevyemmästä päästä :D

Sitten kun aloin hänen mittapuunsa mukaan syömään NORMAALISTI, olinkin jo kuin syöttöporsas. Hän on itsekin pullukka.

Vierailija
48/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kerran laihduin 15 kiloa painonvartijoiden avulla, mutta repsahdin ja sain kilot takaisin nopeammin kuin ne menetin. Nyt taas laihdutuskuurilla (-8kg tällä hetkellä) ja tämä on nyt sitten soviteltu sopimaan paremmin elämäntapaani, joten uskon pystyväni tämän kanssa elämään loppuelämäni. Painoindeksini on juuri nyt hiukan alle 30, mutta on tosiaan ollut sen päälläkin. Olen kuitenkin kohtuullisen hyvässä kunnossa, sillä pyöräilen päivässä 25 km kesät talvet ja pystyn tekemään 5 kilometrin juoksulenkin tai hiihtämään 30 kilometriä ja vaikka juuri nyt en ehdi kuntosalille, on siellä hankittuja lihaksia vielä paljon jäljellä. Pyrin siihen, että saisin painoindeksin 24:ään, koska suvussa on riskiä niin kakkostyypin diabetekselle, verenpaineelle kuin kolesteroliongelmallekin, vaikka minulla vielä niin kolesterolit, verensokerit kuin verenpaineetkin ovat ihanteellisen alarajojen tuntumassa.

Kannattaa muuten muistaa, että kun ylipaino lisääntyy, niin samalla lisääntyy kulutus. Minunkin laskennallinen kulutukseni sillä oletuksella, että työni olisi keveää (ei ole) ja en liikkuisi yhtään (liikun) on 2500 kaloria. Tällä hetkellä syön vaihdellen 1500 ja 2000 kalorin päivämääriä ja satunnaisesti paljon enemmänkin ja laihdun aika nopeasti.

Vierailija:

näyttäisi siltä että näillä ruokavalioilla kuka tahansa voisi laihtua ja elää tervettä elämää!

Vierailija
49/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onko kaikki suomalaiset yhtäkkiä sairastuneet kilpirauhasen vajaatoimintaan kun suomalainen lihoo lihomistaan?

get real (ja tämä ei tosiaan koske niitä jotka ovat oikeasti sairaita!)! kakkostyypin diabetes on seurausta huonoista elämäntavoista eikä ole lihomisen SEURAUS vaan SYY!

Vierailija
50/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lihominen johtuu liian isoista ruoka-annoksista. Olin aiemmin masentunut ja lääkitsin sitä itse ahmimalla ruokaa. muiden seurassa syön iahn normaaliannoksen ruokaa, mutta sitten kun olen yksin saatan ahmia 3 lautasellista lisää, kunnes on niin täynnä, että on jo tosi paha olo. Välillä tuntuu että ahmin kuin minulla olisi bulimia, mutta jätän vaan sen oksentamisen pois. Syön kyllä ihan normaalia kotiruokaa, mutta vaan ihan liian isoja määriä.

Vierailija
51/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miten " olet mitä syöt" sarjassa näytetään ei kyllä koske minua.

Minulla on kaksi lasta joiden kanssa ulkoilen ja kävelen kauppaan päivittäin, muuta liikuntaa en harrasta. Ruokailut on meillä suht säännöllisiä. Aamuisin keitän kahvin ja syön kaksi leipää normaalein päällystein. Yleensä päällä vähärasvaista oivariinia, kurkkua ja leikkelettä. Seuraava ruoka on lounas jota en aina edes syö vaan korvaan sen kahvilla ja leivällä. Puolenpäivän jälkeen kun lapset menevät päiväunille keitän taas kahvia ja sillon joskus syön pullapalan tai muutaman keksin tai 4palaa suklaata. Päivällisen syön aina ja se on normaalia kotiruokaa ja annoskoko on ihan normaali, hyvin harvoin otan lisää. Lisäkesalaatteja meillä harvemmin on nyt ollut, mutta lapsille pistän lautaselle paprikaa, kurkkua ja tomaattia yleensä tai raejuustoa jota otan itsekkin sillon kun sitä on. Iltapalan syön yleensä vasta 21-22 aikaan ja se koostuu yleensä teestä ja 2-3leivästä ja jogurtista. Hedelmiä syön kausiluontoisesti, lapset syövät paljon omenaa ja banaania. Joskus illalla tulee syötyä muutama kourallinen sipsejä(ehkä kerran-kaksi viikossa) tai n. 50g irtokarkkeja. Meillä on kaapissa aina sipsejä ja karkkia, mutta olen sellainen ronkkija.. Saatan syödä pari karkkia päivässä tai muutaman suklaapalan. Juurikaan koskaan en niitä " mättämällä mätä" suuhuni. Roskaruoka meillä syödään ehkä kerran kuukaudessa. En todellakaan jaksaisi syödä edes kokonaista tälläistä " mutupizzerian" pizzaa. Normaali kokoinen kotipizzan pizza kyllä taitaa mahaani mahtua. Kahvissa en käytä sokeria ja maito on meillä rasvatonta. Ruoanlaitossa käytän näitä vähärasvaisia kermoja lähinnä laatikkoruoissa ja öljyä paistamisessa. Pyrin ostamaan vähärasvaisia leikkeleitä ja juustoja.

Miltä kuullostaa? Näin olen syönyt aina ja painoindeksi on siellä 50 hujakoilla.

Sairauksista voin sanoa että minulla on 2.tyypin diabetes, rasva-aineenvaihduntahäiriö ja kilpirauhasenvajaatoiminta.

Vierailija
52/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen tarkemmin kysyisin, että oletko varma ettet ole huijannut itseäsi ja siinä samalla ravitsemusterapeuttia ruokapäiväkirjoilla? Unohtanut kirjata jotakin " pientä" ? Kirjannut ylös pienemmät annoskoot kuin todellisuudessa otit? Kyllä terveellistä perusruokaakin syömällä lihoo, jos annokset ovat ylisuuria tai santsaillaan huoletta, " kun tämä on ihan terveellistä" - onhan siinä kaloreja silti.

Vierailija:

mun ruokavalio on melkein ihanteellinen ollut monet vuodet.

painoa silti 116

aamut juoksen lasten kanssa ulkona samoin illat. Kaksi kertaa viikossa käyn uimassa 1000m. Mutta ei nää kilot vaan lähde

Vierailija
53/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Seuraava ruoka on lounas jota en aina edes syö vaan korvaan sen kahvilla ja leivällä. Puolenpäivän jälkeen kun lapset menevät päiväunille keitän taas kahvia ja sillon joskus syön pullapalan tai muutaman keksin tai 4palaa suklaata.

vaikka hyvin kevyttä.

Omasta kokemuksestani tiedän, että kun syö " pari leipää ja sitten pullapalan, muutaman keksin tai 4 palaa suklaata" , tulee helposti vedettyä yhteensä jopa 700Kcal.

Sen sijaan vaikkapa lautasellisessa tomaattikeittoa voi olla kilokaloreita 150 + siihen päälle yksi omena (öh, 50Kcal?), mutta kuitenkin jää sellainen fiilis, että " on syönyt ihan kunnolla" .

Leivän päälle tulee helposti vedettyä ties mitä, vaikka olisi miten vähäkalorista Oivariinia, niitä kaloreita kertyy silti melkoisesti. Tiedän, koska olen laskenut omia suupalojani ja hämmästynyt.

Ei sen MÄÄRÄN tarvitse aina olla niin suuri, varsinkin kekseistä ja leivän päällisistä se helposti kertyy. Paljon nopeammin kuin annoksesta " oikeaa" ruokaa.

Sitten yksi itsepetoksen lähde on nämä " vähärasvaiset tuotteet" , loraus sitä, toinen tätä " eihän tämä nyt miltään maistu ilman ruokakermaa" *plörts*... Kun katson, mitä HOIKAT kaverini syövät, he eivät kyllä tunge rasvaa leivän päälle, eivätkä leikkeleitä, eivätkä myöskään käytä ruokakermaa(kaan) eivätkä vastaavia kastikkeita. Ja urheilevat :D tuhat kertaa enemmän kuin minä. Ihminen tarvitsee HÄMMÄSTYTTÄVÄN vähän ruokaa pärjätäkseen ihan normaalisti.

Vierailija
54/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perseellään istuvalla kotiäidillä, joka kerran päivässä kävelee 4km (ehkä lasten kanssa hengästymättä), tarve voi olla vain 1800Kcal.

Vierailija
55/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näyt täyttävän päiväsi leipien, keksien ja herkkujen syönnillä, joten ei ihme, ettet ainakaan pääse laihtumaan. Korvaisit lounaankin salaatilla ja isolla lasilla vettä etkä puputtaisi keksejä.

Vierailija:

Se miten " olet mitä syöt" sarjassa näytetään ei kyllä koske minua.

Minulla on kaksi lasta joiden kanssa ulkoilen ja kävelen kauppaan päivittäin, muuta liikuntaa en harrasta. Ruokailut on meillä suht säännöllisiä. Aamuisin keitän kahvin ja syön kaksi leipää normaalein päällystein. Yleensä päällä vähärasvaista oivariinia, kurkkua ja leikkelettä. Seuraava ruoka on lounas jota en aina edes syö vaan korvaan sen kahvilla ja leivällä. Puolenpäivän jälkeen kun lapset menevät päiväunille keitän taas kahvia ja sillon joskus syön pullapalan tai muutaman keksin tai 4palaa suklaata. Päivällisen syön aina ja se on normaalia kotiruokaa ja annoskoko on ihan normaali, hyvin harvoin otan lisää. Lisäkesalaatteja meillä harvemmin on nyt ollut, mutta lapsille pistän lautaselle paprikaa, kurkkua ja tomaattia yleensä tai raejuustoa jota otan itsekkin sillon kun sitä on. Iltapalan syön yleensä vasta 21-22 aikaan ja se koostuu yleensä teestä ja 2-3leivästä ja jogurtista. Hedelmiä syön kausiluontoisesti, lapset syövät paljon omenaa ja banaania. Joskus illalla tulee syötyä muutama kourallinen sipsejä(ehkä kerran-kaksi viikossa) tai n. 50g irtokarkkeja. Meillä on kaapissa aina sipsejä ja karkkia, mutta olen sellainen ronkkija.. Saatan syödä pari karkkia päivässä tai muutaman suklaapalan. Juurikaan koskaan en niitä " mättämällä mätä" suuhuni. Roskaruoka meillä syödään ehkä kerran kuukaudessa. En todellakaan jaksaisi syödä edes kokonaista tälläistä " mutupizzerian" pizzaa. Normaali kokoinen kotipizzan pizza kyllä taitaa mahaani mahtua. Kahvissa en käytä sokeria ja maito on meillä rasvatonta. Ruoanlaitossa käytän näitä vähärasvaisia kermoja lähinnä laatikkoruoissa ja öljyä paistamisessa. Pyrin ostamaan vähärasvaisia leikkeleitä ja juustoja.

Miltä kuullostaa? Näin olen syönyt aina ja painoindeksi on siellä 50 hujakoilla.

Sairauksista voin sanoa että minulla on 2.tyypin diabetes, rasva-aineenvaihduntahäiriö ja kilpirauhasenvajaatoiminta.

Vierailija
56/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani teini-ikäinen söin yksinäni aivan kevyesti 500 g pakasteranskalaisia ja paketillisen nakkeja ja jälkkäriksi vielä suklaata. Lisäksi joka päivä jotain makeaa; jäätelöä, suklaata yms. Ja mitat olivat 165 cm/n. 51-53 kg. En lihonnnut vaikka olisin syönyt mitä ja se johtui nopeasta aineenvaihdunnasta.

Nyt ikää kolkyt ja risat ja historiaa ovat tuollaiset mässäilyt. Nyt paino noussut kolmen kotiäitivuoden jälkeen 65 kiloon ja olo on aika paksu. On tullut napattua suklaapötkylä hieman liian usein kauppareissulla eikä enää aineenvaihdunta ole nopeaa niin läskiksihän kaikki ylimääräinen muuttuu, plääh! Nyt olisi tarkoitus pudottaa viisi kiloa niin sitten olisi aika ihanteellinen paino. Pakko vaan jättää kaikki suklaat yms. herkut pois.

Vierailija
57/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinä päivinä kun syön se pari kuorallista sipsejä tai irtokarkkeja niin kaloreita tulee yleensä tuo 1800.

Ravitsemussuunnittelijalla olen käynyt jo 5 vuotta säännöllisesti ja täysin rehellisesti kertonut ruokailutapani ja mitään moitteita hän ei löydä. Toki sanoo että nämä sipsit ja karkit voisi jättää pois ja lisukesalaatteja lisätä, mutta meillä tuo salaatinteko on niin kausiluontoista kanssa. Välillä teen joka päivä salaatteja joskus menee muutamakin viikko ettei ole juurikaan mitään.

Ennen lisäkaloreita toi alkoholinkäyttöni, join 2 kertaa kuukaudessa vodkaa ja batteryä ja jopa 20 olutta. Nykyään viinaa menee 2 kertaa vuodessa.

-läski kotiäiti-

Vierailija
58/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan jaksanut (eikä onneksi tarvinutkaan) laskea kaloreita, joten en ota kantaa ruokavaliosi lihottavuuteen tai pitäisikö sillä laihtua. Se kuitenkin pisti silmään, että se vaikuttaa todella epäterveelliseltä ja yksipuoliselta. Eivät kalorit ole ollenkaan ainoa tärkeä asia ruuassa eikä lihavuus ainoa terveysriski.

Ruokavaliostasi vaikuttaisi puuttuvan lähes kokonaan vihannekset, hedelmät ja marjat. Eli paljon tärkeitä ravintoaineita. Riippuen syömästäsi leivästä siitä saattaa puuttua myös kuituja. Lisäksi vaikuttaa siltä, että siitä puuttuvat myös hyvät rasvat. Jos laihtuminen on vaikeaa, mitä jos unohtaisit sen vähäksi aikaa ja alkaisit huolehtimaan ruokasi monipuolisuudesta ja terveellisyydestä? Ehkä painosi sivuvaikutuksena tippuu myös. Ja jos ei tipu, pärjäät terveenä kiloinesi paljon pidempään, kun saat muuten riittävästi ravintoaineita ja voit todennäköisesti paremmin.

Vierailija
59/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en määrällisesti syökään paljoa omasta mielestäni, niin näin 40 iässä sama määrä mikä kymmenen vuotta sitten ei kertynyt mihinkään, näkyy nyt mahamakkaroina. Eli ikä, hormonitoiminta, arkiaktiivisuus jne. vaikuttavat paljon. Ja tietysti eniten se, mitä sinne suuhunsa tunkee ja milloin. Kun olin kotona lasten kanssa, söin säännöllisesti n. 3 tunnin välein, mutta kun menin takaisin töihin, söin lounaan klo 11 ja sitten iltaruoan vasta kotona n. klo 19 aikaan ja nälkä oli siihen mennessä hirmuinen joten ruokailu sitten jatkui ja jatkui huomaamatta (pääruoan jälkeen saatoin syödä vielä pari leipää, sitten tunnin päästä keitin iltateen ja sen kanssa vielä pari leipää päällisineen jne.)

Nyt kun taas syön muutaman tunnin välein vähän kerrassaan, paino on laskenut tasaista tahtia. Ja kun katsoo vähän mitä sinne leivän päälle laittaa, niin äkkiä siitä tulee satoja kaloreita jos ei pidä varaansa.

Mutta uskoisin että ihminen joka painaa yli 100 kiloa syö kyllä muutakin kuin vain pari leipää päällisineen ja normaalit ruoat... Yksi tuttu saattaa syödä välipalaksi yhden kokonaisen pizzan...

Vierailija
60/69 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki eri sairaustiloista kärsivillä energiantarve yksinkertaisesti vain on todella alhainen, mutta silloinhan pitäisi erityishuomiota kiinnittää siihen, mistä ne kalorinsa saa. Koska muuten aliravitsemus on vaarana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi