Vasemmiston ja oikeiston ero? Miksi haukutaan toisen edustajaa?
Mitkä on teidän mielestä nykyään ratkaisevimmat erot vasemmiston ja oikeiston välillä?
Itse olen ymmärtänyt, että oikeisto kannattaa pienempää julkista sektoria ja valtion vähäistä puuttumista talouselämään. Vasemmisto vastakohtaisesti kannattaa laajaa julkista sektoria ja enemmän valtion ohjaamaan markkinataloutta.
Onko teistä jaottelu vanhanaikainen? Keskusta yrittää olla keskellä, eilä Vihreätkään halua leimautua vasemmisto- tai oikeistopuolueeksi.
Minusta usein tuntuu, ettei ihmiset edes yritä ymmärtää termien sisältöä, vaan on vain muodikasta haukkua ihmisiä "vassareiksi" tai "kokkareiksi". Ymmärtääkö kaikki itsekään, mitä kannattavat ja mitä eivät?
Lopultahan erot on suhteellisen pieniä puolueidenkin välillä. Kaikki kannattavat säänneltyä markkinataloutta, hyvinvointivaltiota ym., mutta eivät kyllä aina itsekään tiedä, miten päästä tavoitteisiinsa, kun maailma jatkuvasti muuttuu.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan tämän ketjun oikeistolaiset eivät vaikuta olevan tietoisia siitä että ihmisiä on hyvin monenlaisia. Ei ole mitään prototyyppi "aikuista" joka kykenee asiaan x ja y, vaan maassamme on miljoonia erilaisia yksilöitä erilaisin vahvuuksin ja heikkouksin. Ja jos ne vahvuudet eivät satu täsmäämään tämän hetken yhteiskunnan vaatimuksiin, niin on aivan eri edellytykset kyetä asiaan x tai y kuin sellaisella joka sattuu omaamaan sopivat piirteet luonnostaan tai edellytykset niiden kehittämiseen. Kaikkea ei edes pysty itse opiskelemaan, kehittämään tai muuttamaan.
SIKSI on tärkeää että meillä on hyvinvointivaltio: ne jotka kykenevät, tekevät ja ne jotka eivät kykene saavat tukea. Ei ole sellaista vaihtoehtoa että kaikki kykenevät ja tekevät koska se ei ole todellisuutta, emme ole samasta muotista.
Käytät sanaa prototyyppi väärin. Standardiaikuinen tai stereotyyppiaikuinen olisi ollut parempi sananvalinta. Kyllä olen pedantti kielipoliisi.
Olet oikeassa, huomasin itsekin. En vain jaksanut hakea päästäni parempaa sanaa pelkkää vauvakommentia varten niin tyydyin tuohon koska siitä ymmärtää kuitenkin pointin.
Vierailija kirjoitti:
SIKSI on tärkeää että meillä on hyvinvointivaltio: ne jotka kykenevät, tekevät ja ne jotka eivät kykene saavat tukea. Ei ole sellaista vaihtoehtoa että kaikki kykenevät ja tekevät koska se ei ole todellisuutta, emme ole samasta muotista.
Koetat kovin siis kertoa, että ei riitä, että vammaisista ja sairaista pidetään huolta, vaan yksilöllä pitää olla oikeus valita niitä kykyjä, joita antaa yhteiskunnan käyttöön ja jos ei ole kivaa matchiä, ei tarvitse tehdä mitään. Eli jos ei ole vaikka kielitaitoa, ei tarvitse mennä töihin, niinkö? Tai jos ei jaksa opiskella työllistävää ammattia, ei tarvitse mennä töihin?
Ennemmin niin (noista sinun esimerkeistä) että jos ei ole kielitaitoa eikä pääse kielikoulutukseen jossa kehittyisi riittävästi niin ei PÄÄSE töihin. Siksi meillä on tuhansien jonot wolttikuskeiksi ja omilla huudeillakin 4 pizzeriaa ja 3 parturia 100m säteellä.
Ja jos ei jaksa opiskella työllistävää ammattia niin siihen voi olla satoja eri syitä; kaikkien äly ei riitä lääkäriksi tai sellaiseksi insinööriksi joita tarvitaan, joidenkin persoona tai herkkyys on vääränlainen hoitotöihin (vaatii esim ettei ole ihan sosiopaatti ja kestää eritteitä pyörtymättä), moni duunarihomma on monelle naiselle liian raskas fyysisesti ja samoin miehille tietyn iän jälkeen jne jne jne. Voi olla myös sairaus syynä ettei jaksa, tai vaikea elämäntilanne, syitä on rajattomasti, mutta oikeistolle ne ovat kaikki tekosyitä.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä että vanhusten hoitaminen ilman voittoa ei ole arvokasta työtä, mutta vanhusten hoitaminen voittoa tekevässä yrityksessä kalliimmalla on arvokasta työtä.
Esimerkiksi minun sukulaiseni on sellainen joka on ollut koko ikänsä samassa melko yksinkertaisessa työssä, mutta jos jää työttömäksi tuosta niin tuskin löytää enää mitään. Syynä ei ole laiskuus (hän on tehnyt rankkaa työtään tunnollisesti teinistä asti ja on kohta 50) vaan se, että vastaavanlaisia yksinkertaisia hommia ei enää oikein ole. Hänellä ei riitä äly mihinkään vaativaan koulutukseen, hienomotoriikka huono, aiempi koulutus jo robottien hommaa, sosiaaliset taidot heikot eli minkäänlainen asiakaspalvelu ei sujuisi, yrittäjyys täysi mahdottomuus ilman että saisi jatkuvasti apua käytännön asioihin muilta.. joku tehdastyö saattaisi onnistua mutta niihinkin on jonoa.
Lyhyesti ja ytimekkäästi vasemmisto yrittää varastaa ja oikeisto estää varastamista.
Vasemmisto ottaa yhteiseen, oikeisto varastaa itselleen
Garden-Helsinki on ihan sama kuin joku teiden korjausvelan kustantaminen. Eli pointti ja ero on siinä että kun on yhdessä tehty jotain tarpeellista niin oikeisto kysyy mitä minä MINÄ MINÄ saa? Kun en halunnut tuota julkista koulua, niin haluan Garden-Helsinki hankkeeseeni rahat. Tässä kiteytyy ero. Moni luulee että se ero on jotain muuta liittyen heidän omiin antipatioihin, mutta tämä on se konkreettinen ero.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto ottaa yhteiseen, oikeisto varastaa itselleen
Ei ole olemassa mitään "yhteistä".
Niin kuin joku sanoikin jo, vasemmisto varastaa, oikeisto yritää sitä estää.
Verotus on varastamista.
Vierailija kirjoitti:
Garden-Helsinki on ihan sama kuin joku teiden korjausvelan kustantaminen. Eli pointti ja ero on siinä että kun on yhdessä tehty jotain tarpeellista niin oikeisto kysyy mitä minä MINÄ MINÄ saa? Kun en halunnut tuota julkista koulua, niin haluan Garden-Helsinki hankkeeseeni rahat. Tässä kiteytyy ero. Moni luulee että se ero on jotain muuta liittyen heidän omiin antipatioihin, mutta tämä on se konkreettinen ero.
Tällä ei ole mitään tekemistä oikeiston kanssa.
Oikeisto hauluaa pienentää julkisia menoja ja hankkeita, oli kyse sitten kouluista tai hömppä "gardenista".
Kun korona iski, yrittäjät ja kokoomus huusi ensimmäisenä yhteiskuntaa apuun pumppaamaan rahaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Kun korona iski, yrittäjät ja kokoomus huusi ensimmäisenä yhteiskuntaa apuun pumppaamaan rahaa. :D
Ja jostain syystä koko ikänsä sosialismia vastustava kapitalismi huutaa ensimmäisenä julkista terveydenhuoltoa apuun, kun yltäkylläisyydestä johtuva paksusuolensyöpä ilmoittaa saapumisestaan.
Koetat kovin siis kertoa, että ei riitä, että vammaisista ja sairaista pidetään huolta, vaan yksilöllä pitää olla oikeus valita niitä kykyjä, joita antaa yhteiskunnan käyttöön ja jos ei ole kivaa matchiä, ei tarvitse tehdä mitään. Eli jos ei ole vaikka kielitaitoa, ei tarvitse mennä töihin, niinkö? Tai jos ei jaksa opiskella työllistävää ammattia, ei tarvitse mennä töihin?