Kotona yksin asuvan muistisairaan ruokahuolto, miten toimii?
Jos ottaa ruokapalvelun, tuleeko sieltä muuta kuin 1 ateria per päivä?
Entä aamu- ja iltapalatarpeet, välipalat, hedelmät, kahvileivät?
No ne voi toki tilata vaikka lähikaupasta kotiinkuljetukselka kerran viikossa, mutta miten huolehtia, että ne riittää koko viikoksi? Ettei tule syötyä kaikki heti tai mene roskiin
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Heitteillähän ne käytännössä on. Kyllä se on lyhyt ja onneton loppu, jos ei ole läheisiä huolehtimassa.
Eikö tuo ole aika luonnollinen loppu? Miksi muistisairasta vanhusta pitäisi pitää keinotekoisesti elossa mahdollisimman pitkään?
Anteeksi jos joku loukkaantuu tästä, mutta näin minä oikeasti ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Toimii silleen että sinne viedään sapuskaa, joku hoitsu saattaa jopa lämästä sen naaman eteen ja sitten poistuu. Kun hoitsu poistunut, vanhus jättää syömättä.
Syömisen valvominen on yllättävän aikaavievää, kun onhan se samalla vanhuksesta mukava seurustella kun kerrankin joku on pidempään paikalla. Syöminen itsessään on myös usein varsin hidasta, pureskeleminen ja nieleminen vie aikaa. Sen käytetyn ajan toki asiakas itse maksaa laskussaan. Samalla voi toisilla tehdä joitakin muita pieniä juttuja, esim. välipalaa ja voileipiä valmiiksi, tehdä kauppatilausta, rullata puhtaita tukisidoksia tai laittaa pyykit pesuun/kuivumaan jos hommista on hopasussa sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä elämällä edes muistisairaana niin väliä?
Äitini istuu telkkari päällä vuorokaudet ympäri. Ei osaa enää jutella mistään, ei käy ulkona ollenkaan.
Kohta 95-vuotias, fyysisesti harmittavan terve. Elää hyvinkin yli satavuotiaaksi.
Vähän tämä sama tilanne. Täydennettynä sillä, että äitini on ollut narsisti ja minulla itselläni on syöpä. Niin ahdistaa lukea kommentteja, joissa omaisten pitäisi päivittäin huolehtia sen vanhuksen hoidosta ja syömisestä. Kuulostaa kauhealle loppuelämälle minulla, äitini voi hyvässä lykyssä elää pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä elämällä edes muistisairaana niin väliä?
Äitini istuu telkkari päällä vuorokaudet ympäri. Ei osaa enää jutella mistään, ei käy ulkona ollenkaan.
Kohta 95-vuotias, fyysisesti harmittavan terve. Elää hyvinkin yli satavuotiaaksi.
Vähän tämä sama tilanne. Täydennettynä sillä, että äitini on ollut narsisti ja minulla itselläni on syöpä. Niin ahdistaa lukea kommentteja, joissa omaisten pitäisi päivittäin huolehtia sen vanhuksen hoidosta ja syömisestä. Kuulostaa kauhealle loppuelämälle minulla, äitini voi hyvässä lykyssä elää pidempään.
Ei siihen mikään pakota. Ihan vapaaehtoisesti jotkut sitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoito voi käydä lämmittämässä ruuan ja myös laittaa aamu- ja iltapalat. Kauppa-asiat myös voi hoitaa kotihoidon avustuksella kerran viikossa, tai sitten omaiset voivat itse käydä kaupassa, mikä nyt kenenkin tilanteeseen parhaiten sopii.
Kotihoidon hoitaja voi valvoa ruokailua, mutta ei voi pakottaa asiakasta syömään, mikäli tämä ei halua.
Jos asiakas osaa vielä itse lämmittää ruuan ja tehdä voileipää yms, mutta ei muista tehdä sitä/on aloitekyvytön. niin silloin kotihoidon käynnit tai osa niistä voidaan korvata etähoitajan kontakteilla kuvapuhelimen kautta. Tämä on asiakkaalle halvempaa kuin hoitajan fyysinen käynti.
Niin. Se että valvot ja ohjaat ruudun kautta että asiakas alkaa lämmittää ruokaa itselleen, ei takaa sitä että se myös tulee syödyksi jos et valvo myös sitä syömistä ruudun ääressä....
Ja miksi sitä sitten pitäisi valvoa?
Koska muistisairaan ajatusmaailma ei enää toimi samalla tavalla kuten terveillä ihmisillä. Pienikin häiriö kesken syömisen (esim. wc:n meno, puhelin soi, tv:stä kuuluu jokin ääni) voi keskeyttää toiminnon joka sitten sen vuoksi saattaa unohtua ja jäädä tekemättä.
No sitten jää, elämä on.
Älä sitten koskaan erehdy syyttämään hoitajia jos omaisesi verensokerit heittelevät miten sattuu ja paino putoaa kun syömistä ei konkreettisesti valvota.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin muistisairas niin ruoka jää joka tapauksessa syömättä jos joku ei sitä huolehdi nenän eteen.
Tuo on kyllä ongelmallinen tilanne.
Eikä riitä edes se että tuodaan ruoka nenän eteen vaan pitää myös vahtia että se tulee syödyksi. Eikä kotihoitajien tiukoissa aikatauluissa useinkaan ole sille aikaa.
Vaikea rasti.
Muistisairas on muistisairas ja saattaa tehdä aivan mitä tahansa järjetöntä.
Esimerkiksi hyvää tarkoittaen jääkaappiin ostetut ruuat ja juomat löytyivät usein muistisairaan omaiseni jäljiltä jääkaappin survottuna ja esimerkiksi maitotölkit tai muut vastaavat olivat avoimina ylösalaisin avoimessa jääkapissa, maidot ja muut valuneena lattialle.
Suosittelen kokemukseeni viitaten kaikille, järjestäkää omaisillenne ympärivuorokautinen hoitopaikka mikäli suinkin mahdollista.
Muistaakseni ihan hyvin