Missä muussa työssä kuin opettajana saat lomailla yhtä paljon ja työpäivät on vain muutaman tunnin mittaisia
Kolmen vartin välein käydään ryystämässä kahvia. Palkkakin on korkea ainakin jos sen suhteuttaa työn helppouteen
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupeapa opettajaksi. Silloin selviää että jossain vaiheessa valmistellaan ne tunnit, tarkistetaan kokeet, pidetään yhteyttä vanhempiin jne,
Esimerkiksi vaikka liikunnan lehtori ya-lukio, opetuskolmevarttisia 25 kpl viikossa ja tuntivalmisteluksi riittää ikkunasta uloskatsominen. Toki niissä kuulantyöntökokeiden korjauksessa menee paljon aikaa. Luokanopettajilla myös 25 kolmevarttista viikossa eikä kokeita korjattavaksi. Äidinkielen lehtori ya-lukio 16 kolmevarttista viikossa koska luettavia esseitä on aika paljon. Noin yleisemmin kokeita on koeviikolla, joilloin tunteja ei ole ja kokeita voi korjata kokeita valvoessaan.
Vai ei luokanopettajalla ole kokeita korjattavana. Ystäväni on luokanopettaja, ja kyllä hän ainakin korjaa matikan, äidinkielen, kielten ja reaaliaineiden kokeet. Oppitunti ei myöskään ole mikään kolmevarttinen vaan 60 minuuttia, ja aika usein siihen luokanopettajallakin kuuluu välituntivalvonta tai ruokailuvalvonta. Tai edellisellä välitunnilla kamppeiden hakeminen seuraavaa esim. kuvistuntia varten, tavaroiden korjaaminen ja palauttaminen jälkikäteen, ovien avaaminen liikuntasalin pukuhuoneisiin tai milloin mitäkin.
Liikunnan opettaja harvemmin myöskään katselee ikkunasta ulos, sillä heidän välituntinsa menevät varmaan yleensä oppilaiden parissa liikuntasalissa tai ulkokentillä. Ei kai jostain kentältä oppilaita voi päästää välitunneille, vaan tunnit jatkuvat yhteen tauotta.
Niin, siellä alakoulussahan on kovasti reaaliaineita ja niitä välituntivalvontoja varmaan valmistellaan öisin kotona kuten oven aukaisuakin. Kyllä mennään jaksamisen äärirajoilla.
Onhan siellä alakoulussa reaaliaineina uskonto, historia ja yhteiskuntaoppi sekä ympäristöoppi, mikä yhdistää fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa ja terveystietoa.
Oletko olevinasi hauska tuon välituntivalvontakommenttisi kanssa? Vievät nekin aikaa, jos niitä on esim. kaksi tuntia joka viikko.
Eikö se välituntivalvonta ole ihan vain työtehtävä, joka hoidetaan? Samanlainen työtehtävä, mitä jokaisessa työssä on.
Ne valvonnat on kauniilla säällä ihan kivoja. Oppilaiden kanssa voi jutustella siinä samalla ja katsella, ketkä on tällä viikolla kavereita keskenään. Valvonnan aikana oppii lapsista tosi paljon, kun ne vapaasti touhuavat. Välillä jos riitelevät, niin sekin on hyvä tietää. Siellä ne ihmissuhdejutut tulevat esiin ja päästään kiinni kiusaamisen ym.
En ole koskaan kokenut välituntivalvontaa taakkana. Päinvastoin mukava happihyppely ja tarkkailutehtävä.
Olen samaa mieltä. Välituntivalvonnat ovat parhaimmillaan ihan mukavia happihyppelyitä. Tietty aina ei sää ole mukava. Mutta silloin ei voi valmistella seuraavaa tuntia eikä ehdi vessaan ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikennelentäjälle tulee vuodessa vähemmän työtunteja kuin opettajalle. Laki rajaa ammattilentäjän maksimi lentotuntimääräksi 900 tuntia 12 kalenterikuukauden aikana. 😂
Palkkakin taitaa olka hitusen parempi kuin opettajilla.
Ei ole paljoakaan parempi, ehkä vähintään tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luokanopettaja ja nyt lähti kahdeskymmenes virkavuosi käyntiin. Voin sanoa, että näillä kokemuslisillä palkka on ihan hyvä ja lomat mainiot.
Osaan perustyöni vaikka unissani ja keskityn siihen. Kasvatan ja opetan opetussuunnitelman mukaan. Keskityn ydinasioihin ja jätän hörhöilyt ja projektit pois, elleivät ne palvele jollain järkevällä tavalla oppimista. Jos jää aikaa, lasten kanssa ihan vaan jutellaan tai leikitään tai lauletaan. Sellaiselle hetkessä tapahtuvalle kohtaamiselle on nykylapsilla tarvetta yllättävän paljon.
Kun tarjotaan lisävastuuta, kysyn ensimmäisenä siitä maksettavaa korvausta - siksi niitä ei tarvitse sitten ottaa. Joku nuorempi haluaa päteä pelkällä kunnialla. Minä en. Jos teen jotain, niin siitä pitää maksaa palkkaa.
Päivä on maksimissaan kuusi tuntia pitkä. Päivän päätteeksi vastailen vanhempien viesteihin. Niitä ei yleensä ole.
Kokeet pidän lyhyinä ja suunnittelen kysymykset niin, että korjaaminen on nopeaa.
En edes muista, milloin olisin varsinaisesti suunnitellut oppitunteja. Näitä vuosia on jo sen verran, että ei ole vuosiin ollut tarvetta.
Työpuhelimeen vastaan vain kouluaikana ja siihen taisi viime vuonna soittaa joku puhelinmyyjä tasan kaksi kertaa. Vanhemmat käyttävät wilmaa, koska näin on ohjeistettu.
Joten koulujen opetusvapaat pidän lomana. En varmasti avaa wilmaa tai edes lataa työpuhelinta lomalla. Varsinaiset lomat pidän lomana. Minulla on tänä vuonna 28 opetustuntia, eli peruspalkan lisäksi saan 4 ylitunnista palkan per viikko. Jos on tarvetta tukiopetukselle, niin saan niistäkin erikseen palkan. Väittäisin kokonaisuutena, että palkkani on erinomainen suhteessa siihen vaivaan, mitä työn eteen teen. En valita.
Ja korostan, että teen työni hyvin ja opetan asiat huolella, mutta keskityn olennaiseen. Uupumisen kautta minäkin olen tämän työntekemisen mallin opetellut, joten harmittaa monen nuoren opettajan ylisuorittamiset. Ei kannata. Siitä ei ole mitään hyötyä lapsille eikä opettajalle, eikä sitä kukaan edes edellytä.Sulla on kyllä hyvin asiat. Ihanaa, että jossain kunnissa on noin, että kaikki vanhemmat käyttävät wilmaa ja ylituntejakin on tarjolla. Omassa kaupungissani kaikista tunneista on säästetty. Naapurini on luokanopettaja ja hän on kertonut, että lähes joka päivä on jokin puhelu vanhemmille. Joko he soittavat tai sitten hän joutuu soittamaan, kun on taas kiusattu, tapeltu ja mitä milloinkin.
Sukulainen on rehtori alakoulussa. Kertoi, et ihan joka ikinen päivä on tekemisissä juristien kanssa. Eli vanhemmat käyttävät juristeja ollessaan tekemisissä koulun suuntaan. Useinmiten eivät vanhemmat itse ota ensin yhteyttä, vaan suoraan käyttävät juristeja.
Työnä se on sellaista jota en tekisi vaikka lomaa olisi vuodessa 8kk. En halua pitää vanhempiin yhteyttä,suunnitella mitään ym. Ei musta olisi siihen työhön . Joutuvat usein jatkamaan töitä vapaa-ajallaan ilman korvausta. Joutuvat korjaamaan vapaa-ajallaan kokeita ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti uutistenlukijoita. Töitä vain ehkä 20min illassa
TV meteorootti on käy heilumassa tv ruudussa 5 minuuttia!
Niin. Ja miettikää palomiehiä, anteeksi pelastajia!
Saavat olla salilla työaikana ja palkka juoksee, vaikkei syntyisi yhtään tulipaloa.
Papeilla töitä tunti viikossa, jumalanpalvelus sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllähän heillä on tuntien suunnittelu ja kokeiden korjaus myös siihen päälle."
Yhtään kokeneempi opettaja ei enää suunnittele jokaista tuntia ja kokeita ei ole todellakaan koko ajan.
Niin että 20 vuotta samat piirtoheitinkalvot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luokanopettaja ja nyt lähti kahdeskymmenes virkavuosi käyntiin. Voin sanoa, että näillä kokemuslisillä palkka on ihan hyvä ja lomat mainiot.
Osaan perustyöni vaikka unissani ja keskityn siihen. Kasvatan ja opetan opetussuunnitelman mukaan. Keskityn ydinasioihin ja jätän hörhöilyt ja projektit pois, elleivät ne palvele jollain järkevällä tavalla oppimista. Jos jää aikaa, lasten kanssa ihan vaan jutellaan tai leikitään tai lauletaan. Sellaiselle hetkessä tapahtuvalle kohtaamiselle on nykylapsilla tarvetta yllättävän paljon.
Kun tarjotaan lisävastuuta, kysyn ensimmäisenä siitä maksettavaa korvausta - siksi niitä ei tarvitse sitten ottaa. Joku nuorempi haluaa päteä pelkällä kunnialla. Minä en. Jos teen jotain, niin siitä pitää maksaa palkkaa.
Päivä on maksimissaan kuusi tuntia pitkä. Päivän päätteeksi vastailen vanhempien viesteihin. Niitä ei yleensä ole.
Kokeet pidän lyhyinä ja suunnittelen kysymykset niin, että korjaaminen on nopeaa.
En edes muista, milloin olisin varsinaisesti suunnitellut oppitunteja. Näitä vuosia on jo sen verran, että ei ole vuosiin ollut tarvetta.
Työpuhelimeen vastaan vain kouluaikana ja siihen taisi viime vuonna soittaa joku puhelinmyyjä tasan kaksi kertaa. Vanhemmat käyttävät wilmaa, koska näin on ohjeistettu.
Joten koulujen opetusvapaat pidän lomana. En varmasti avaa wilmaa tai edes lataa työpuhelinta lomalla. Varsinaiset lomat pidän lomana. Minulla on tänä vuonna 28 opetustuntia, eli peruspalkan lisäksi saan 4 ylitunnista palkan per viikko. Jos on tarvetta tukiopetukselle, niin saan niistäkin erikseen palkan. Väittäisin kokonaisuutena, että palkkani on erinomainen suhteessa siihen vaivaan, mitä työn eteen teen. En valita.
Ja korostan, että teen työni hyvin ja opetan asiat huolella, mutta keskityn olennaiseen. Uupumisen kautta minäkin olen tämän työntekemisen mallin opetellut, joten harmittaa monen nuoren opettajan ylisuorittamiset. Ei kannata. Siitä ei ole mitään hyötyä lapsille eikä opettajalle, eikä sitä kukaan edes edellytä.Sulla on kyllä hyvin asiat. Ihanaa, että jossain kunnissa on noin, että kaikki vanhemmat käyttävät wilmaa ja ylituntejakin on tarjolla. Omassa kaupungissani kaikista tunneista on säästetty. Naapurini on luokanopettaja ja hän on kertonut, että lähes joka päivä on jokin puhelu vanhemmille. Joko he soittavat tai sitten hän joutuu soittamaan, kun on taas kiusattu, tapeltu ja mitä milloinkin.
Omen antanut lisä/tukiopetusta aina, vaikka siitä ei olisi maksettu. Opettajalle (useinmiten) oppilaan tarpeet menevät palkan ohi. Tästä otan sit yhteen mieheni kanssa, joka ei ymmärrä, miksi teen ilmaiseksi mitään. Mutta vaikuttaa minunkin työhön merkittävästi se, miten oppilaat pärjäävät yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Sidosrymien kanssa toimiminen (lastensuojelu, kouluterveydenhuolto jne), yhteydenpito vanhempiin, kaikki koulun projektit ja opetuksen ulkopuoliset tehtävät, mitä pitää hoitaa (vaikkapa tietokoneiden ylläpito tai käsityöluokan tarvikkeiden tilaaminen) ja mitä muuta lie opettajan päivään mahtuukaan."
Ei noilla saa kyllä millään jokaista työpäivää jatkettua tunteja. Välillä toki menee jonain päivänä aikaa vanhempien kanssa kommunikointiin mutta ei se ole todellakaan jokapäiväistä.
Kyllä kuule se Wilman täyttö on ihan jokapäiväistä ja se vie aikaa.
Kannattaa ryhtyä opettajaksi, saatat yllättyä työn helppouden suhteen.
Näkyy olevan opehullu taas lhereillä, kun uusi lukuvuosi on alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on rajojen vetämisestä. Vanhemmat käyttävät wilmaa, kun se vaaditaan.
Jakotuntien suhteen meillä koko työyhteisö teki työterveyshuollon käyntiennätyksen ja eräänlaisen korpilakon muutama vuosi sitten ja yllättäen niitä resursseja löytyikin.
Opettajat ovat yleisesti ottaen aivan liian kilttejä ja joustavia. Työntantaja käyttää sitä hyväkseen.
Tämä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupeapa opettajaksi. Silloin selviää että jossain vaiheessa valmistellaan ne tunnit, tarkistetaan kokeet, pidetään yhteyttä vanhempiin jne,
Esimerkiksi vaikka liikunnan lehtori ya-lukio, opetuskolmevarttisia 25 kpl viikossa ja tuntivalmisteluksi riittää ikkunasta uloskatsominen. Toki niissä kuulantyöntökokeiden korjauksessa menee paljon aikaa. Luokanopettajilla myös 25 kolmevarttista viikossa eikä kokeita korjattavaksi. Äidinkielen lehtori ya-lukio 16 kolmevarttista viikossa koska luettavia esseitä on aika paljon. Noin yleisemmin kokeita on koeviikolla, joilloin tunteja ei ole ja kokeita voi korjata kokeita valvoessaan.
Vai ei luokanopettajalla ole kokeita korjattavana. Ystäväni on luokanopettaja, ja kyllä hän ainakin korjaa matikan, äidinkielen, kielten ja reaaliaineiden kokeet. Oppitunti ei myöskään ole mikään kolmevarttinen vaan 60 minuuttia, ja aika usein siihen luokanopettajallakin kuuluu välituntivalvonta tai ruokailuvalvonta. Tai edellisellä välitunnilla kamppeiden hakeminen seuraavaa esim. kuvistuntia varten, tavaroiden korjaaminen ja palauttaminen jälkikäteen, ovien avaaminen liikuntasalin pukuhuoneisiin tai milloin mitäkin.
Liikunnan opettaja harvemmin myöskään katselee ikkunasta ulos, sillä heidän välituntinsa menevät varmaan yleensä oppilaiden parissa liikuntasalissa tai ulkokentillä. Ei kai jostain kentältä oppilaita voi päästää välitunneille, vaan tunnit jatkuvat yhteen tauotta.
Niin, siellä alakoulussahan on kovasti reaaliaineita ja niitä välituntivalvontoja varmaan valmistellaan öisin kotona kuten oven aukaisuakin. Kyllä mennään jaksamisen äärirajoilla.
Onhan siellä alakoulussa reaaliaineina uskonto, historia ja yhteiskuntaoppi sekä ympäristöoppi, mikä yhdistää fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa ja terveystietoa.
Oletko olevinasi hauska tuon välituntivalvontakommenttisi kanssa? Vievät nekin aikaa, jos niitä on esim. kaksi tuntia joka viikko.
Eikö se välituntivalvonta ole ihan vain työtehtävä, joka hoidetaan? Samanlainen työtehtävä, mitä jokaisessa työssä on.
Ne valvonnat on kauniilla säällä ihan kivoja. Oppilaiden kanssa voi jutustella siinä samalla ja katsella, ketkä on tällä viikolla kavereita keskenään. Valvonnan aikana oppii lapsista tosi paljon, kun ne vapaasti touhuavat. Välillä jos riitelevät, niin sekin on hyvä tietää. Siellä ne ihmissuhdejutut tulevat esiin ja päästään kiinni kiusaamisen ym.
En ole koskaan kokenut välituntivalvontaa taakkana. Päinvastoin mukava happihyppely ja tarkkailutehtävä.Olen samaa mieltä. Välituntivalvonnat ovat parhaimmillaan ihan mukavia happihyppelyitä. Tietty aina ei sää ole mukava. Mutta silloin ei voi valmistella seuraavaa tuntia eikä ehdi vessaan ym.
Onnea vaan teille! Välituntivalvonnat ovat pahimpia. Isot piha-alueet, jatkuvia tappeluita ja kiusantekoa, joita saa olla selvittämässä. Yhdessä vaiheessa riesana olivat puhelimen salakäyttäjät, yläkoulussa lisäksi kaikki muu kura. Siinä sitä on varsinaista happihyppelyä.
Joo. Työpäivät ovat lyhyitä, mutta sitten pitää tehdä omalla ajalla tosi paljon työjuttuja.
Olin muutaman kuukauden ajan opettajan sijaisena. Sunnuntait menivät siihen, kun suunnittelin maanantain ja tiistain oppitunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen on rehtori alakoulussa. Kertoi, et ihan joka ikinen päivä on tekemisissä juristien kanssa. Eli vanhemmat käyttävät juristeja ollessaan tekemisissä koulun suuntaan. Useinmiten eivät vanhemmat itse ota ensin yhteyttä, vaan suoraan käyttävät juristeja.
Häh, mihin juristeja tarvitaan? Sen verran kalliita että tuskin käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Onpas hauska ketju. Olen itse ollut opettajana pian 20 vuotta ja myös mieheni on opettaja. Noin 70% näistä ketjun viesteistä on ihan höpöhöpöä. Opettajia on tosi monenlaisia, ei kannata niputtaa yhteen, luokanopettaja tekee melko eri työtä kuin lukion aineenopettaja. Työ on eri tavoin raskasta molemmilla, alan vaihtajia on paljon, mutta toisaalta monet viihtyvät kuten minä ja mieheni Ei siellä koulussa mitään väkivaltaisia kiroilevia hirviöitä opeteta, en itse ole ainakaan kertaakaan törmännyt. Päivät ovat välillä todella pitkiä ja töitä tulee tehtyä myös viikonloput, välillä ei. Tervetuloa alalle, jos kovasti harmittaa tämän ammattikunnan kuviteltu leppoisa työ :)
Niin ja opettajan kesäloma on yhtä pitkä kuin muillakin kunnan työntekijöillä. Osa ”lomasta” on niin sanottua palkatonta kesäkeskeytystä. Ennen opettaja ei saanut silloin mitään palkkaa, nykyään palkka on jaettu 12 kuukaudelle, vaikka sitä ei siis makseta noilta kaikilta kuukausilta. Bruttopalkka myös vaihtelee paljon opettajien kesken ja myös vuosittain yhden opettajan kohdalla. Uran alkuvaiheessa käteen jää ehkä vain 2500e, mutta tässä vaiheessa jo melkein tuplasti tuo summa.
Tässä muutama fakta tähän sekavaan soppaan, olkaa hyvä.
Ihan uskomatonta, että jollain opettajalla jää käteen melkein tuplasti 2500€ eli lähes 5000€ 20 vuoden jälkeen. Täytyy olla mieletön määrä ylitunteja tai veroprosentti nollassa! Tuttu aineenopettaja on ollut yli 30 v. opettajana peruskoulussa ja yhtenä vuotena ylitunteja oli muistaakseni 7, eikä silti jäänyt käteen tuollaisia summia.
Eipä tässä montaa tuntia tarvi tehdä itse. Kunhan hoitaa paperihommia jonkun verran. Kuskit ajaa viittä taksia 24/7 ja rahaa virtaa kassaan kovalla syötöllä.
Opettajalla on vuosiloma, joka ei ole sama kuin oppilaan kesäloma. Siksi palkkakin on koulutukseen nähden kk-palkassa pienempi. Vuosiloman jälkeen alkaa kesäkeskeytys. Voidaanhan toki 12kk/tasattu palkka maksaa kouluvuoden ja laskennallisen vuosiloman aikana, mutta ei se tilannetta muuta. Jos opettaja saa vuodessa palkkaa 3100e/kk, se on tasattu 12:lle kuukaudelle. Jos se maksetaan 10kk:n aikana, nousee kk-palkka, mutta ei se vuosipalkka muutu. Näin toimittiin ennen, mutta opettajat pyysivät, että palkka tasataan 12kk:lle, koska johti monesti tilanteeseen, että vika valkka maksettiin toukokuussa ja seuraava vasta elokuussa, jolloin monelle tuli vaikea tilanne kesällä, kun säästöt hupenivat ennen elokuun palkkaa. Sinäkin voit ottaa työstäsi varmasti palkatonta vapaata lomasi jatkeeksi.
Oppitunnit ovat 60min, josta opetusta tulee olla vähintään 45min. Aineenopettajana minulla vaihtuu luokka oppituntien välissä, väliin kuuluu myös oppilaiden kanssa erilaisia hoidettavia asioita, kodin kanssa, muun henkilökunnan kanssa ja välituntivalvontoja. 15 minuuttia ei näihin edes riitä, joten moni asia jää tuntien jälkeen tai aamuun hoidettavaksi.
Työ on lisäksi projektiluonteista, jossa vuoden työt hoidetaan kouluvuoden aikana, sillä palkka maksetaan pidetyistä oppitunteista - ei harrastamisesta vapaa-ajalla, vapaa-ajalla voit harrastaa töiden tekemistä niin paljon kuin sielu sietää. Nykyään työmäärä ei vastaa palkkaa, kun koko ajan määrätään ja lisätään kaikenlaista muuta työtä ikään kuin se suunnittelu ja toteutus tulisi tyhjästä. Hankehumppaa, erilaisten tutkimuksien teettämistä (nytkin jatkuvat tunnetaidot, kartoitus, kyselyt, oppitunnit tunnetaidoista, funa-tutkimukset, vierailukoulut jne..) ja muutoksia on koko ajan - Helsingin kaupungillakin yksin on kouluilla tällä hetkellä muistaakseni 8 erilaista strategiaa tälle vuodelle toteuttavana. Älä edes kysy mitä, koska en muista mitä kaikkea - eikä edes suorastaan kiinnosta. Teen sen mitä pyydetään, ehkä joku jossain vaiheessa sitten ohjaa niiden suorittamiseen…
Olen 20v ollut aineenopettajana ja olisin tiennyt, mihin maailma muuttuu, en alkaisi enää opettajaksi. Suunnitelmani on olla enää täysipäivätöissä seuraavat 5-10v ja sen jälkeen alkaa päätoimiseksi tai lopettaa koko oravanpyörä, jos taloudellinen tilanne sen sallii. Onneksi olen varautunut siihen jo 20v ajan sijoittamisella.
Nuorille opiskelijoille sanon sen, että tehkää sijaisuuksia opiskelujen ohessa eri kouluissa ja paljon, jotta arkielämä ja haave tai kuvitelmat eivät sitten kohtaa vastakkain oikeassa elämässä, kun työelämä alkaa. Opiskelujen aikana voi vielä helposti miettiä valintojaan ja työn miekkyyttä ja todellisuutta.
Työttömänä saa makoilla koko päivän ja rahaa juoksee tilille tuhansittain kuukaudessa. Voi harrastaa kaikenlaista ja nauttia elämästä täysin siemauksin. Työttömyys on useimmille elämän parasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja korostan, että teen työni hyvin ja opetan asiat huolella, mutta keskityn olennaiseen. Uupumisen kautta minäkin olen tämän työntekemisen mallin opetellut, joten harmittaa monen nuoren opettajan ylisuorittamiset. Ei kannata. Siitä ei ole mitään hyötyä lapsille eikä opettajalle, eikä sitä kukaan edes edellytä.
Muistutan vain, että nuo mainitsemasi lisähommat on jonkun kuitenkin tehtävä. Kuusi opettajaisella koululla nuita pakollisia kunnan kehittämisjuttuja ja uusia juttuja on tismalleen saman verran kuin 12 opettajaisella koululla. Opettajan työ on ihanaa ja luovaa, mutta valitettavasti vain murto-osa nykyistä työnkuvaa. En onneksi enää ole töissä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja korostan, että teen työni hyvin ja opetan asiat huolella, mutta keskityn olennaiseen. Uupumisen kautta minäkin olen tämän työntekemisen mallin opetellut, joten harmittaa monen nuoren opettajan ylisuorittamiset. Ei kannata. Siitä ei ole mitään hyötyä lapsille eikä opettajalle, eikä sitä kukaan edes edellytä.
Sama homma, yläkoulun aineenopettaja, useita rinnakkaisryhmiä ja ylitunteja. En yritäkään ratkaista kaikkia yhteiskunnan ongelmia työlläni enkä stressaa siitä että pitäisi, mutta teen silti töissä parhaani ja olen läsnä nuorille. Väitän, että opetukseni on laadukasta - ainakin riittävän. En tee ylimääräistä ilman että siitä maksetaan. Jos opetus loppuu puolelta päivin niin lähden tyytyväisenä viettämään vapaa-aikaa. Kokeiden korjaukset ja arvioinnit osaa kokenut opettaja optimoida.
:D, juu, niinpä niin. Saan myös huonoa palkkaa akateemisuuteeni nähden, mikä ehkä kompensoi asiaa mielessäsi.
Ei prkl. Nyt joukolla hyökätään lentäjien kimppuun.