Millä riehuva kehitysvammainen sitten pitäisi taltuttaa?
Nyt kun kauhistellaan etälamauttimen käyttöä.
Ei niitä keinoja kovin monta ole.
Kommentit (144)
Lepyttäisin samalla tavalla kuin kiukkuisen palstamamman - suklaalla ja sidukalla.
Vierailija kirjoitti:
Oli huono lääkitys jos noin riehui
Nykyään on joku ihanne, että vammaiset on vapautettava lääkityksen ikeestä eikä heitä saisi rajoittaa. Sitten käy näin.
Vierailija kirjoitti:
Oli huono lääkitys jos noin riehui
Todennäköisesti ollut joku akuutti fyysinen sairaus, kun muuttunut yhtäkkiä aggressiiviseksi. Poliisit käyneet siellä jo torstaina. Omaiset olleet huolissaan voinnin heikkenemisestä.
Kehitysvammainen, etenkin autistinen ei välttämättä osaa kertoa, että on kipeä. Voi olla mitä tahansa, sappikivistä, virtsatietulehduksesta pahaan migreeniin, ja aina kun kehitysvammaisen käytös muuttuu ilman selitystä, pitäisi huomioida fyysisten sairauksien mahdollisuus. Käytännössä juttelemalla, katsomalla korvat ja ottamallaverenpaine ja pika crp, ja viedä lääkäriin. Usein noissa asumisyksiköissä on pika crp-laite.
En tiedä, mikä yksikkö on kyseessä, mutta kokemus läheiseni asioissa Rinnekodista jo 10v sitten oli, että valtaosa henkilökunnasta oli erittäin huonosti motivoitunutta työhönsä. Työ on erittäin raskasta, ja psyykkisesti kuormittavaa. Edellyttää laaja-alaista osaamista ja erittäin hyvää taitoa "lukea ihmisiä". Luulen, että tilanne on nyy vielä vaikempi kuin aikoinaan, ja alalle päätyy etenkin pks alueella ne, jotka eivät pääse muualle töihin.
Lehtitietojen mukaan henkilö ei ollut suurikokoinen, kykeni käymään työtoiminnassa ja kerätä pulloja, ulkoili itsenäisesti. Ei todellakaan kuulosta "haastavalta" käytökseltään. Haastavilla kehitysvammaisilla/autisteilla on tiukat rajoittamistoimenpiteet, esim. ei itsenäistä ulkoilua, eivätkä he välttämättä käy edes päivätoiminnassa, saati työtoiminnassa.
Se hämää kun kerrotaan poliisipartiosta niin mielikuva on kahdesta 190cm/100kg poliisimiehestä vaikka oikeasti partio voi olla 165cm/60kg nainen ja 175cm/80kg mies. Poliisikoulun pituusvaatimuksista on luovuttu jo kauan kauan sitten. Voi olla ettei poliisipartiolla fyysiset voimat riitä taltuttamaan riehuvaa kehitysvammaista jolloin pitää käyttää etälamautinta.
Itse epäilen, että jos aiemmin sävyisä ja rauhallinen kehitysvammainen alkaa yllättäen osoittaa aggressiivista käytöstä ja olla "ei oma itsensä" niin silloin hänellä on joku hätänä esim fyysisiä kipuja tai mielenterveyden kanssa tullut jotakin erikoista. Jos ei pysty sanallisesti kertomaan että on paha olla, kokee jotakin uhkaa, pelkoa, niin jollakin tavallahan huono vointi purkautuu ulos ja tässä tapauksessa se kohdistui lähellä oleviin henkilöihin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kumma ettei tehtävän antoon ollut edes ilmoitettu että henkilö on kehitysvammainen, koska asumisyksiköllä on ollut siitä tieto!
Jos kutsu tulee Rinnekodin yksikköön, jossa asukas riehuu, niin mitäpä lottoat.
Taltuttaminen pitää tapahtua laitoksen oman henkilökunnan voimin. Siihen heillä on riittävä osaaminen ja se kuuluu heidän työnkuvaan.
Poliisi ei saa laitoksen sisään mennä.
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä asuinpaikassamme naapurissa asui kehitysvammainen lähes aikuinen poika äitinsä kanssa. Kuulin ulkoa meteliä, kun naapurin poika repi pensasaidan palasiksi täyden raivon vallassa. Syynä oli se, ettei äiti antanut syödä kuin kaksi korvapuustia. Poika oli todella raamikas, pitkä ja roteva.
Näitä vastaavia kilahduksia sattui vähän väliä ja päätettiin turvallisuussyistä muuttaa kauemmas.
Vakava asia mutta naurahdin! Se raivonkipinä voi olla todella pieni.
Mikähän tämäkin taas on kun Hesarin pitää uutisoida asiasta että "ihminen" sitä ja tätä kun heti ensimmäisissä tiedoissa mitä tästä tapauksesta kerrottiin sanottiin että kyseessä oli mies?
Vierailija kirjoitti:
Siinä on vitsit vähissä kun 185cm/130kg down laittaa hyrskynmyrskyn! Näillä on aina hullunvoimat!
Tuon kokoinen ei ole yksikään down.
Anna kehitysvammaiselle jotain rauhoittavaa ainetta (esim. fazer kakkuun tai muuhun lemppari ruokaan piiloitettuna).
Sehän olisi leimannut ja ollut tosi paha asia. Varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on vitsit vähissä kun 185cm/130kg down laittaa hyrskynmyrskyn! Näillä on aina hullunvoimat!
Enpä ole vielä koskaan pitkän urani aikana tavannut down syndoomaista joka olisi 185cm pitkä.. Ja olen sentään tavannut heitä melko monta. Syndrooman piirteisiin kuuluu että he jäävät pituudeltaan lyhyiksi. Et taida tietää muita kehitysvammaisuuden syitä kuin down syndrooman?
Tämä tuli minullekkin mieleen. Downit ei yleensä edes ala riehumaan. Tuon kokoinen down olisi aikamoinen ihme. Moni tosiaan luulee että downin syndrooma on ainoa syy kehitysvammaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kumma ettei tehtävän antoon ollut edes ilmoitettu että henkilö on kehitysvammainen, koska asumisyksiköllä on ollut siitä tieto!
Jos kutsu tulee Rinnekodin yksikköön, jossa asukas riehuu, niin mitäpä lottoat.
Onko yleistietoa ketä tässä neverheard Rinnekodissa asuu? Veikkaisin siellä olevan Rintamäkeläisiä tms. koska nimessä on rinne.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla niin, että myös vammaiseen joutuu käyttämään samanlaisia voimakeinoja kuin vammattomiin. Monilla on samanlaiset ruumiinvoimat kuin vammattomillakin. Mutta ei aina tarvita voimakeinoja.
Olen ollut tilanteessa, jossa olin henkilökohtaisena avustajana kehitysvammaiselle ihmiselle, joka sitten hermostui. Menin vessaan piiloon. Tämä tuli hakkaamaan ovea. En uskaltanut tulla vessasta ulos. Yritettyään ensin itse rauhoitella asukasta, laitoksen hoitajat soitti poliisin. Poliisi tuli ja yritti rauhoitella kehitysvammaista henkilöä. Sitten toinen poliiseista kysyi hoitajilta: "Ketä hän yleensä parhaiten uskoo?". Vastaus oli välitön ja varma: "Äitiä." Soitettiin kehitysvammaisen asukkaan äidille ja äiti sanoi samat asiat kuin hoitajat ja poliisit oli jo sanoneet, mutta tällä kertaa henkilö uskoi mitä sanottiin ja toimi sen mukaan, eli meni omaan huoneeseen rauhoittumaan. Ei tarvittu lamautinta, pamppua eikä putkaa.
Kyllä kehitysvammaisten kanssa työskentelevät joutuu monenlaisiin tilanteisiin ja joskus niissä on väkivaltaa tai väkivallan uhkaakin. Mutta joutuu samaan vammattomien kanssa tekemisissä olevatkin. Vai onko maailman johtavat poliitikot kehitysvammaisia, kun jatkuvasti kehittävät sotaa?
Juuri näin, kiitos. Itse työskentelen viidettä vuotta kehitysvammaisten teinien kanssa, ja useita kertoja viikossa tulee nyrkistä johonkin. Osa pelkää ja ihan triggeröityykin sanasta poliisi, koska sillä varmaan monet pelottelee.
Sitten, kun saa puhelimen päähän äidin tai isän, koko tilanne laukeaa. Hyvä kysymys toki on, mitä sitten, kun vanhemmat ovat kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tehtävä oli kehitysvammaisten asumiskodissa Rinnekodilla. Ei kai poliisikaan niin tyhmä voi olla, että ei ymmärrä olevan kyseessä kehitysvammainen?
Poliisikoulun AMK pääsyvaatimus on lukea kirja (oikeastaan kirjanen) ja kirjoittaa siitä essee (A4 fontti 12pt riviväli 2).
Ei voi.
Kuolaavat vammaiset saunan taakse vaan. Rotu on pidettävä puhtaana !
Suomi nousuun !
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla niin, että myös vammaiseen joutuu käyttämään samanlaisia voimakeinoja kuin vammattomiin. Monilla on samanlaiset ruumiinvoimat kuin vammattomillakin. Mutta ei aina tarvita voimakeinoja.
Olen ollut tilanteessa, jossa olin henkilökohtaisena avustajana kehitysvammaiselle ihmiselle, joka sitten hermostui. Menin vessaan piiloon. Tämä tuli hakkaamaan ovea. En uskaltanut tulla vessasta ulos. Yritettyään ensin itse rauhoitella asukasta, laitoksen hoitajat soitti poliisin. Poliisi tuli ja yritti rauhoitella kehitysvammaista henkilöä. Sitten toinen poliiseista kysyi hoitajilta: "Ketä hän yleensä parhaiten uskoo?". Vastaus oli välitön ja varma: "Äitiä." Soitettiin kehitysvammaisen asukkaan äidille ja äiti sanoi samat asiat kuin hoitajat ja poliisit oli jo sanoneet, mutta tällä kertaa henkilö uskoi mitä sanottiin ja toimi sen mukaan, eli meni omaan huoneeseen rauhoittumaan. Ei tarvittu lamautinta, pamppua eikä putkaa.
Kyllä kehitysvammaisten kanssa työskentelevät joutuu monenlaisiin tilanteisiin ja joskus niissä on väkivaltaa tai väkivallan uhkaakin. Mutta joutuu samaan vammattomien kanssa tekemisissä olevatkin. Vai onko maailman johtavat poliitikot kehitysvammaisia, kun jatkuvasti kehittävät sotaa?
Ottamatta tähän tapaukseen kantaa niin omasta kokemuksesta voin sanoa, että hoitoalalla on tosi paljon luonnehäiriöisiä hoitajia, jotka ihan tietoisesti provosoivat hoidettaviaan. Esim. jos autismipiirteinen henkilö raivoaa niin siinä pitäisi pysyä itse mahdollisimman rauhallisena eikä provosoitua. Sitä kutsutaan ammattitaidoksi. Tässä on tapahtunut muutos negatiivisempaan viimeisen 20 vuoden aikana. Jos joku sairas/kehitysvammainen ihminen käyttäytyy huonosti niin hoitajan tulisi pystyä pysymään rauhallisena, olen nähnyt tilanteita joissa hoitajat ihan tarkoituksella lähtee provosoimaan potilaita ja tilanne eskaloituu.
Vierailija kirjoitti:
Itse epäilen, että jos aiemmin sävyisä ja rauhallinen kehitysvammainen alkaa yllättäen osoittaa aggressiivista käytöstä ja olla "ei oma itsensä" niin silloin hänellä on joku hätänä esim fyysisiä kipuja tai mielenterveyden kanssa tullut jotakin erikoista. Jos ei pysty sanallisesti kertomaan että on paha olla, kokee jotakin uhkaa, pelkoa, niin jollakin tavallahan huono vointi purkautuu ulos ja tässä tapauksessa se kohdistui lähellä oleviin henkilöihin.
Voi olla delirium eli jonkun fyysisen siarauden provosoima sekavuustila, se puhkeaa nopeasti. Tämän kuolleen miehen sukulainen kirjoitti tilanteesta facebookissa, siinä sanoi ettei kyseinen mies ole tunnetusti ollut aggressiivinen ja omaiset ovat ihmeissään mitä on tapahtunut
Seuraavaksi itketään kun poliisi ei tee mitään ja on voimaton suojelemaan kunnon kansalaisia.