Millä riehuva kehitysvammainen sitten pitäisi taltuttaa?
Nyt kun kauhistellaan etälamauttimen käyttöä.
Ei niitä keinoja kovin monta ole.
Kommentit (85)
Rantasen Marin sössimiset sisäministerinä alkaa näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käynyt tuolla Rinnekodit-asumisyksikössä työharjoittelussa.
Yhtenä päivänä mulle näytettiin sitä taloa missä on kaikista haastavimmat asukkaat. Siellä piti työntekijöiden olla koviksia koska nuo vammaiset yritti jatkuvasti uhkailla ja olivat aggressiivisia.
Eikö ole kiltti miehen hommaa ollenkaan tuo??
Vierailija kirjoitti:
Käskyttää ne vaarassa olevat sivulliset pois paikalta ja antaa yksinään rauhoittua. Lääkäri arvioi lääkityksen.
Ja paljonko käskyttäminen tepsii persuveeteihin? Ne möllöttää metrin päässä kuvaamassa. Automaattiase ja n a t s i t kumoon.
Kai se tilanne on ollut tosi paha, kun poliisi on kutsuttu. Jos ne hoitajat olisivat itse saaneet rauhoitettua, niin ei kai poliisia olisi tarvittu. Mutta varmaan noita pysäytyskeinoja voisi kehittää, kun noin kävi. Vähemmän voltteja siihen lamauttimeen? Pienempi sätky ehkä olisi riittänyt.
Joskus voi olla niin, että myös vammaiseen joutuu käyttämään samanlaisia voimakeinoja kuin vammattomiin. Monilla on samanlaiset ruumiinvoimat kuin vammattomillakin. Mutta ei aina tarvita voimakeinoja.
Olen ollut tilanteessa, jossa olin henkilökohtaisena avustajana kehitysvammaiselle ihmiselle, joka sitten hermostui. Menin vessaan piiloon. Tämä tuli hakkaamaan ovea. En uskaltanut tulla vessasta ulos. Yritettyään ensin itse rauhoitella asukasta, laitoksen hoitajat soitti poliisin. Poliisi tuli ja yritti rauhoitella kehitysvammaista henkilöä. Sitten toinen poliiseista kysyi hoitajilta: "Ketä hän yleensä parhaiten uskoo?". Vastaus oli välitön ja varma: "Äitiä." Soitettiin kehitysvammaisen asukkaan äidille ja äiti sanoi samat asiat kuin hoitajat ja poliisit oli jo sanoneet, mutta tällä kertaa henkilö uskoi mitä sanottiin ja toimi sen mukaan, eli meni omaan huoneeseen rauhoittumaan. Ei tarvittu lamautinta, pamppua eikä putkaa.
Kyllä kehitysvammaisten kanssa työskentelevät joutuu monenlaisiin tilanteisiin ja joskus niissä on väkivaltaa tai väkivallan uhkaakin. Mutta joutuu samaan vammattomien kanssa tekemisissä olevatkin. Vai onko maailman johtavat poliitikot kehitysvammaisia, kun jatkuvasti kehittävät sotaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se. Sama juttu kun poliisit taltuttivat 1992 Rodney Kingin USA:ssa niin syyttäjä tivasi poliiseilta että miksi ette painaneet häntä polvella kurkusta. Kun poliisi taltutti riehuvan huumediilerin painamalla polvella kurkusta (ei vammoja kaulan alueella ruumiinavauksessa) ja huumediileri kuoli itse nielemiinsä fentanyyleihin niin syyttäjä tivasi että miksi et käyttänyt toista keinoa.
Ja tähän meilläkin ollaan menossa, media kuohuttaa kansaa nyt siihen malliin virkavaltaa vastaan...
Jos itse olisin poliisi, niin irtisanoutuisin tai menisin lakkoon.
Miten heidän oikein kuvitellaan tekevän työnsä?
Turvallisuutta ja järjestystä pitäisi ylläpitää, mutta rikollisiin tai vaaraa aiheuttaviin ei saa koskea. Siihenkään ei saa reagoida jos tuntematon käy yhtäkkiä päälle tai muuten käyttäytyy uhkaavasti.
Nykyään lehdet kirjoittelevat kuin haluaisivat poliisin olevan joku jeesus, joka otaa iskut vastaan, kääntää toisen posken ja katsoo vierestä kun lakia rikotaan.
Tästä uutisjutusta en tiedä mitään.
Kerron ihan prismassa näkemäni. Hyvin pitkä ja kookas mies, ainakin 190 senttiä, ulvoi prisman käytävällä suoraa huutoa ja sohi ympäriööään olevia kolmea naista, itseään paljon pienempiä. Jotain en tahdo ja haluun kuului välillä.
Naiset hiljaisella ja rauhoittavalla äänellä hänelle juttelivat ja näkyi että yksi käsipuolesta talutti häntä ulos, ulvonta lakannut.
Poliisiksi pääsee nykyään kuka tahansa. Ennen ne oli pitkä miehiä nykyään lyhyitä
Ei ainakaan tappamalla. Vai hyvöksytkö sinä sen että jos sinun lapsi alkaa riehumaan niin sen riehumisen saa lopettaa vaikka tappavalla voimalla? Tässäkin tapauksessa loistaa sama naisten asenne kuin siinä mopohommassa. Mitä väliä vaikka kuilisikin se oli vain kuitenki poika/mies. Naiset kehtaavat vielä itkeä miksi jotkut miehet vihaa teitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on vitsit vähissä kun 185cm/130kg down laittaa hyrskynmyrskyn! Näillä on aina hullunvoimat!
Höpönpöpö
Kerro toki kuinka tuollainen rauhoitetaan?
Oletko koskaan kuullut, etä jossain laitoksessa olisi kehitysvammainen rauhoitettu lamauttimella? Niinpä niin, konstit on monet, jos osataan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on vitsit vähissä kun 185cm/130kg down laittaa hyrskynmyrskyn! Näillä on aina hullunvoimat!
Ensinnäkään Downit eivät kasva pitkiksi, toisekseen he eivät riehu.
Todennäköisesti ollut persujen kuntapoliitikko, koska <70 ÄO on persutyypillinen vaikka määritelläänkin ke hi tys vam mak si.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönpöpö
Kerro toki kuinka tuollainen rauhoitetaan?
Oletko koskaan kuullut, etä jossain laitoksessa olisi kehitysvammainen rauhoitettu lamauttimella? Niinpä niin, konstit on monet, jos osataan.
Hoitolaitos on erilainen ympäristö kuin ostari. Hoitolaitoksessa ei hyöri sivullisia ihmettelemässä ja joutumassa vaaraan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan tappamalla. Vai hyvöksytkö sinä sen että jos sinun lapsi alkaa riehumaan niin sen riehumisen saa lopettaa vaikka tappavalla voimalla? Tässäkin tapauksessa loistaa sama naisten asenne kuin siinä mopohommassa. Mitä väliä vaikka kuilisikin se oli vain kuitenki poika/mies. Naiset kehtaavat vielä itkeä miksi jotkut miehet vihaa teitä
50-vuotias mies on vastuussa riehumisestaan, oli sitten persu tai ei. Tuollaiset kellaripersut on holhoojan vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Käskyttää ne vaarassa olevat sivulliset pois paikalta ja antaa yksinään rauhoittua. Lääkäri arvioi lääkityksen.
Eli muut vammaiset ja hoitajat pihalle odottamaan, että yksi riehuja rauhoittuu?
Siinä tulee sitten sellainen riski, että riehuja loukkaa itsensä, muut vammaiset hermostuvat ja alkavat riehumaan, pakenevat paikalta ja eksyvät... Siiä seuraa kysymyksiä - miksi jätettiin yksin, miks ei soitettu poliisille, miksi muista asukkaista ei pidetty huolta...
Vierailija kirjoitti:
Kai se tilanne on ollut tosi paha, kun poliisi on kutsuttu. Jos ne hoitajat olisivat itse saaneet rauhoitettua, niin ei kai poliisia olisi tarvittu. Mutta varmaan noita pysäytyskeinoja voisi kehittää, kun noin kävi. Vähemmän voltteja siihen lamauttimeen? Pienempi sätky ehkä olisi riittänyt.
Onko jossain sanottu, missä tämä riehuminen tapahtui? Vaikka asui siellä laitoksessa, niin tapahtuiko välttämättä siellä ?
Tässä menee ihmisillä nyt puurot ja vellit samaan kattilaan. Eihän poliisi voi tietää onko kohteella jokin esim sydämmen vika joka ei lamautinta kestä. Ei henkilön tarvitse olla sydänvikainen kehitysvammainen kuollakseen taserista vaan kuka tahansa kadulla veistä heiluttava voi sydänvikaisena kuolla siihen. Tilanteen ollessa päällä poliisin pitäisi siis muistaa juostuaan 100 metriä ja ennen taseria muistaa kysäistä mitenkä se sun pumppu? Kävitkö sää siellä terkkarissa?
Vierailija kirjoitti:
Tästä uutisjutusta en tiedä mitään.
Kerron ihan prismassa näkemäni. Hyvin pitkä ja kookas mies, ainakin 190 senttiä, ulvoi prisman käytävällä suoraa huutoa ja sohi ympäriööään olevia kolmea naista, itseään paljon pienempiä. Jotain en tahdo ja haluun kuului välillä.
Naiset hiljaisella ja rauhoittavalla äänellä hänelle juttelivat ja näkyi että yksi käsipuolesta talutti häntä ulos, ulvonta lakannut.
Tilanteet eivät aina ole samanlaisia. Tässä sinulle toinen vanha uutisjuttu ihmeteltäväksi.
Karmea perhetragedia – isä joutui ampumaan oman poikansa kuoliaaksi https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010722222.html
Koulutetun henkilökunnan avulla olisi henkiin säästynyt.
Eikös laitoksessa ollut siis paikalla kuin asukkaat ennen poliisin tuloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain sanottu, missä tämä riehuminen tapahtui? Vaikka asui siellä laitoksessa, niin tapahtuiko välttämättä siellä ?
Et edes otsikkoa viitsi lukea? 🤦
Etälamautinta käytettiin Lakistossa sijaitsevassa Rinnekodissa
Downit eivät riehu.
Persut riehuvat. Ke hi tys vammaksi riittää persun normaali äly eli < 70.
Väestökeskiälykkyys on 100, lukion selvittää noin 110 pisteen ÄO:lla.
Taseri on hyvä ja ampuminen.