"Saanko" ärsyyntyä miehen harrastuksista??
Ollaan keski-ikäinen pariskunta jonka lapset asuu jo omillaan. Asutaan vanhaa taloa, jossa yhteisesti päätettiin aloittaa remonttia, joka on edelleen kesken. Voiton puolella kuitenkin. Lisäksi on koiria, toinen minun haluama, toinen miehen.
Mies käy töissä toisella paikkakunnalla vuorotyössä, vuorojen välit yöpyy siellä, vapaille tulee kotiin. Silloin on sitten väsynyt, tai harrastaa.
Joo, urheiluharrastus on hyvä ja tärkeä, mutta silti ärsyttää. Yövuoron jälkeen mies nukkuu klo 15-16 saakka, syö ja lähtee treeneihin viideltä, palaa iltakahdeksan jälkeen, sitten sauna, tv ja nukkumaan.
Vapaapäivänä nukkuu pitkälle aamupäivään, syö aamupalaa yli tunnin, käy koirien kanssa kävelemässä, sitten moottoripyöräilemässä pari tuntia, ja sitten onkin taas lähtö treeneihin. Päivä meni siinä.
Nyt harkitsee uuden harrastuksen aloitusta, jolloin treenejä tulisi viikossa kolmien sijaan neljät.
Itse teen remonttia mitä pystyn, mutta kaikkea en voi tehdä ja mies ei näemmä ehdi mitään. Koiria sentään lenkittää sen kerran pari viikossa. Minä hoidan muuten kaiken, pesen pyykit, teen ruuat, kun eihän hän "ehdi". Tai on poissa kotoa.
Tekisi mieleni sanoa, että nämä kelloon sidotut harrastukset saisi nyt jäädä tauolle, kunnes saadaan remontit valmiiksi. Mutta olenko sitten joku pirttihirmu?
Keskeneräisistä remonteista oikeasti on haittaa mm. kalliina sähkölaskuna, kun osa lämmitettävistä tiloista on vuodesta toiseen eristämättä kunnolla. Noihin ei edes menisi kauaa, jos oikeasti tarttuisi toimeen. Niinhän minäkin teen, työpäivän jälkeen alan remonttihommiin, mutta minullapa ei olekaan niitä niin tärkeitä harrastuksia 🙄
Kommentit (60)
En alkaisi tekemään aikuisen ihmisen kotihommia puolesta, jos ei ole jokin erikseen sovittu tilanne jossa toinen esim. käy enemmän palkkatyössä ja maksaa isomman osuuden kuluista, tai on vaikka vammautunut tms. Harrastusten takia? Nope. Totta nyt itsekin mieluummin vaikka neulon illat kuin siivoan.
Onneksi ei ole tarvettakaan kun on omansa hoitava puoliso.
Menee illalla nukkumaan treenin jälkeen kun pitäisi yövuoroon lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Menee illalla nukkumaan treenin jälkeen kun pitäisi yövuoroon lähteä?
Luepa uudelleen.
En minä ainakaan yksin suostuisi tuollaiseen järjestelyyn. Miestäsi ei kiinnosta olla kotona, siitä se kiikastaa. Jos hän on toisella paikkakunnalla vuorojen välitkin, niin ei hän siellä mitään tekemättä ole. Kyllä niitä "harrastuksia" on ihan varmasti muitakin, mutta niistä ei vain sinulle kerrota.
Laittaisin nyt kovat piippuun ja ilmoittaisin, että se remppa tehdään valmiiksi nyt, ja sitten talo myyntiin ja eri suuntiin. Ei se ole mikään avioliitto, jossa toinen mennä liitelee vapaana ja toinen hoitaa kotona kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ja aloittaja makaa palstalla.
Miten tällä palstalla maataan?
Onko se mies joskus osallistunut tavallisiin kotitöihin nykyistä enemmän?
Olette ilmeisesti olleet tosi kauan yhdessä, kun lapsetkin ovat muuttaneet omilleen. Toista naista epäilen, jos mies on priorisoinut harrastuksensa kaiken muun edelle vasta rempan, ja samaan aikaan into kotitöihin (ja kotona olemiseen) on laantunut.
Älä ole liian hyväuskoinen ap, vaikka mies selittää tilanteensa sujuvasti. Minäkin tykkäisin, että minulla olisi kotona uskollinen ja ahkera palvelija.
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa passaamasta niin oppii.
Aloittaja tässä leikkii työnjohtajaa ja odottaa palvelua
Vierailija kirjoitti:
"Pari viikkoa oltiin matkoilla ja loppuajan hän vietti moottoripyöräillen. Paitsi sadepäivät, silloin otti rennosti, kun ei mitään voinut tehdä. Ap"
Jos haluat remontin valmiiksi noin kiireisen miehen kanssa niin sitten ei varailla lomaksi matkoja vaan sanot miehelle että kun arkena et ehdi niin nyt sitten lomalla remontoidaan yhdessä.
Jep. Eipä näytä kovin kiireiseltä remontilta kun on Ap:n ja miehen molempien mielestä OK lähteä kesken remontin kahden viikon matkalle. Kasvakaa aikuiseksi Ap ja ukko.
Mies voi harrastaa vuorotöiden lomassa viikolla siellä työpaikkakunnalla, ja tehdä vapaat sitten remppaa kotona. Problem solved.
Mies ei ole kiinnostunut sinusta eikä välitä sinusta eikä halua elää parisuhteessa kanssasi. Nyt kun lapset ovet lähteneet pois kotoa, hän kokee, etteii ole enää pakko. Eroaminen on hankalaa ja on kötrvää, että joku jakaa kustannukset ja tekee kotityöt, siksi hän ei ole virallisesti eronnut. Mitä sinä tuosta saat? Menin vastaavassa tilanteessa, jossa mies oli tsekkautunut ulos suhteesta ja yhteiselämästä, yksin pariterapiaan (miestä ei kiinnostanut tulla mukaan). En muista siitä paljon muuta kuin yhden oivalluksen - mitä minä haluan parisuhteelta ja elämältä ja saanko sen nyt tässä avioliitossa tämän miehen kanssa. Tajusin, että en saa ja muutin pois omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole kiinnostunut sinusta eikä välitä sinusta eikä halua elää parisuhteessa kanssasi. Nyt kun lapset ovet lähteneet pois kotoa, hän kokee, etteii ole enää pakko. Eroaminen on hankalaa ja on kötrvää, että joku jakaa kustannukset ja tekee kotityöt, siksi hän ei ole virallisesti eronnut. Mitä sinä tuosta saat? Menin vastaavassa tilanteessa, jossa mies oli tsekkautunut ulos suhteesta ja yhteiselämästä, yksin pariterapiaan (miestä ei kiinnostanut tulla mukaan). En muista siitä paljon muuta kuin yhden oivalluksen - mitä minä haluan parisuhteelta ja elämältä ja saanko sen nyt tässä avioliitossa tämän miehen kanssa. Tajusin, että en saa ja muutin pois omaan asuntoon.
Kannattaa muistaa, että ap on saattanut olla koko aikuisikänsä (ainakin 20 - 30 vuotta) parisuhteessa saman miehen kanssa, niin ei sitä helposti halua menettää isoa osaa elämästään. Nykyiset keski-ikäiset on kasvaneet vielä siihen, että naisen kuuluu olla parisuhteessa ja mielellään naimisissa,. Monen vanhemman naisen koko identiteetti on siinä parisuhteessa (ja perheessä ja mahdollisissa lapsenlapsissa) ja ilman sitä ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että ap on saattanut olla koko aikuisikänsä (ainakin 20 - 30 vuotta) parisuhteessa saman miehen kanssa, niin ei sitä helposti halua menettää isoa osaa elämästään. Nykyiset keski-ikäiset on kasvaneet vielä siihen, että naisen kuuluu olla parisuhteessa ja mielellään naimisissa,. Monen vanhemman naisen koko identiteetti on siinä parisuhteessa (ja perheessä ja mahdollisissa lapsenlapsissa) ja ilman sitä ei ole mitään.
Joo ymmärrän hyvin, joillakn on niin. Toisaalta me olimme viisi- kuusikymppisiä, ja luulen että nykyään on yhä yleisempää, että nimenomaan lasten lennettyä pesästä tulee ero. Useimmiten varmaan vaimon toimesta, kun mies vain tsekkautuu ulos suhteesta ja vaimo alkaa ihmetellä, että miksi pitäisi aikuisen miehen elämää kannatella. Naiset uhrautuvat lasten puolesta ja hoitavat kodin ja lapset ja kun, kun lapset lähtevät, niin alkaa miettiä, että milloin se oma elämä oikein pääsee alkamaan. Mies oli ainakin meillä siinä vaiheessa jo tottunut pitämään minua itsestäänselvyytenä, miltä myös ap:n mies kuulostaa. Oms mies tuli myös vihamieliseksi, vältteli yhdessäoloa, lopetti seksin, ei suostunut keskustelemaan asioista ja kun olisin halunnut tehdä jotain asioita yhdessä, sanoi että minun pitää nyt vskn ymmärtää madaltaa odotuksiani häntä kohtaan. Saattoi pettää, en tiedä varmasti. Ap:n mies saattaa pettää myös.
Sama jatkuu niin kauan kuin sinä teet kaiken kunnes jossain vaiheessa sitten talo on valmis ja hyvässä lykyssä sitten sanoo haluavansa eron. Ja sinä ihmettelet sitten miten nyt näin kävi kun minä olen tehnyt kaiken ja nyt ei ole kotia, harrastuksia, ystäviä eikä miestäkään. Jos tuota nyt mieheksi voi sanoa.
Paljonko veloitat mieheltä tuosta pyörittämästäsi täyshoidosta ja asumispalvelusta? Joku alivuokralainen nimittäin voisi tulla tuottavammaksi kuin tuo ns mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pari viikkoa oltiin matkoilla ja loppuajan hän vietti moottoripyöräillen. Paitsi sadepäivät, silloin otti rennosti, kun ei mitään voinut tehdä. Ap"
Jos haluat remontin valmiiksi noin kiireisen miehen kanssa niin sitten ei varailla lomaksi matkoja vaan sanot miehelle että kun arkena et ehdi niin nyt sitten lomalla remontoidaan yhdessä.
Jep. Eipä näytä kovin kiireiseltä remontilta kun on Ap:n ja miehen molempien mielestä OK lähteä kesken remontin kahden viikon matkalle. Kasvakaa aikuiseksi Ap ja ukko.
Itse kun olen remppaa tehnyt niin ei olis tullut mieleenkään käyttää puolet lomasta matkusteluun. Ap:n ja ukkonsa remontti tuskin koskaan valmistuu. Ap on lapsellinen ja miehensä täysi kakara. Talo menee aikanaan myyntiin puolivalmiina kun eihän noi sankarit sitä remppaa valmiiksi saa ennen eroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ton ikäisellä naisella on myös työ ja kaverit sekä harrastukset. Ei ole tosiaankaan identiteetti pelkän miehen varassa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ton ikäisellä naisella on myös työ ja kaverit sekä harrastukset. Ei ole tosiaankaan identiteetti pelkän miehen varassa :D
Tämä ja sen verran paljon on mies poissa kotoa että ei kuullosta aloittaja olevan siitä riippuvainen vaan oma elämä on jo