Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku ei jää eläkkeelle vaikka voisi?

Vierailija
18.08.2026 |

Tuntuu jotenkin tosi väärältä. Ihan se että näin nuorempana haaveilen siitä etten olisi työnantajan orjana ja määräiltävissä. Eikä minulla ole paljoa kavereita täyttämään sosiaalista tyhjiötä, silti vapaus, jota eläkkeellä olo toisi, kuulostaa ihanalta. Lisäksi eläkeikäinen (anteeksi nyt vaan) on ehkä jo saanut jotain vapauksia työssään joko suoraan tai epäsuorasti ja näin ollen heidän työssäolonsa on jo mukavempaa kuin muilla, lisäksi voivat asettua poikkiteloin moneen asiaan koska mitään riskejä potkuista tai siirrosta epämieluisiin tehtäviin ei ole, aina on back up plan jäädä eläkkeelle, mutta eihän se houkuttele kun ovat tehneet olonsa töissä mukavaksi, saavat myös kaikenlaisia pitkän työsuhteen rahakorvauksia muutettua vapaaksi, joten taas on enemmän lomaakin kuin muilla. 

En ole kateellinen eläkeikäisille, koska kyllähän se ahdistaisi tavallaan hyväksyä se että tämä osa elämää oli nyt tässä ja ns "loppusuora" edessä enää, toki toivottavasti mahdollisimman pitkä sellainen.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ihmettelevät, kun kaupungeissa ei kukaan osta heidän omakotitaloa.

Kumma juttu 🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
82/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa? Isoäitini myi vanhan rintamiestalon nuorelle lapsiperheelle ja kysyntä oli kova. Nuoret perheet tykkää kun on pihaa missä lasten on hyvä leikkiä, mutta keskustaan ei ole pitkäkään matka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihmettelen sitä kun meilläkin on näitä jotka vain ilmoittavat milloin voisivat jäädä eläkkeelle mutteivät ehkä aio kuulemma jäädä.. Ap

Minähän jäin heti kun pääsin, mutta olen silti jatkanut työntekoa. Arvaa miksi töitä tarjotaan juuri minulle.

Sinunlaisten aivokääpiöiden takia 40 - 65 v ikäluokassa on paljon pitkäaikaistyöttömiä, ehkä armosta joskus muutaman kk pestejä saanut, eikä toivoakaan jatkuvasta työpaikasta. Ihan niin kuin ei olisi myös jotakin vapaaehtoistyötä teille, jonka luulisi kelpaavan työintoon.

Nuo muut edistävät omaa etuaan varmasti, joten niin teen minäkin. Jos näet ajattelutavan vääräksi, anna oma paikkasi muille.

Ei tarvitse antaa. Otin eläkkeen ulos ensimmäisessä mahdollisessa vaiheessa, en näe mitään järkeä itseäni kymmentä vuotta nuorempien kiusaamisessa, sillä sitähän tuo sinun systeemisi on eikä mitään muuta.

84/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa? Isoäitini myi vanhan rintamiestalon nuorelle lapsiperheelle ja kysyntä oli kova. Nuoret perheet tykkää kun on pihaa missä lasten on hyvä leikkiä, mutta keskustaan ei ole pitkäkään matka. 

Sama on todettu ihan täällä pahamaineisella Vantaallakin. Hyvin meni kolmessa kuukaudessa  kaupaksi 1960-luvun omakotitalo rauhalliselta alueelta. Joo, ratikka ei kulje eikä metroakaan ole niille huudeille tulossa, mutta lapsiperhe osti kuolinpesältä. Iso tontti, paljon marjapensaita ja omenapuita, luumupuita ja kirsikkapuita. 

Vierailija
85/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Jos viihtyy työssään, miksi ei jatkaisi? Mielekäs työ pitää virkeänä.

2. Työnantaja voi pitää kiinni kynsin ja hampain osaajasta/luotettavasta työntekijästä. 

3. Eläkekertymä. Viimeiset työvuodet kerryttävät eläkettä parhaiten. 

4. Moni matalapalkka-alalla työskennellyt saa työeläkettä tosi vähän. Viittaan edelliseen kohtaan, mutta eläkelertymä voi myös jäädä niin pieneksi, ettei työuraa venyttämälläkään saa minimieläkettä parempaa eläkettä. Silloin työstä saatu palkka tulee kipeään tarpeeseen. Moni taloudellisista syistä jatkava voi olla kyllästynytkin työhönsä, olla sairauksien ja vanhuuden aivojen riivaama jne.

t: 55v, nivelrikko polvissa ja ranteissa, sekä peukalontyvissä...

Ei taida enää viimeiset työvuodet kerryttää kuten ennevvanhaan. 

Kerryttää, jos jatkaa yli sen alimman eläkeiän. Lykkäyskorotus 0,4%/kk. 

Itsellä eläke olisi kasvanut tonnilla kuukaudessa, jos olisin jatkanut ylimpään eläkeikään saakka verrattuna nykyiseen eläkeeseeni, jonka sain kuin jäin eläkkeelle heti alimman eläkeiän saavuttaessani.

Vierailija
86/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä yleiskunto. Pidän työstäni ja työporukastani. Tienaan hyvin; nostan samalla osittaista varhennettua eläkettä palkan päälle. Voin matkustella, koska taas eläkeläisenä teen heinäkuun, joulun, niin esim huhtikuu oli kokonaan vapaa ja olin Japanissa kolme viikkoa.

Osaan työni.

Molemmat lapseni ovat aikuisia, mutta eivät vielä tehneet omia lapsia, ei ole mummin velvollisuuksiakaan.

Näin on hyvä.

87/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Työnantaja voi pitää kiinni kynsin ja hampain osaajasta/luotettavasta työntekijästä. 

4. Moni matalapalkka-alalla työskennellyt saa työeläkettä tosi vähän. Viittaan edelliseen kohtaan, mutta eläkelertymä voi myös jäädä niin pieneksi, ettei työuraa venyttämälläkään saa minimieläkettä parempaa eläkettä. Silloin työstä saatu palkka tulee kipeään tarpeeseen. Moni taloudellisista syistä jatkava voi olla kyllästynytkin työhönsä, olla sairauksien ja vanhuuden aivojen riivaama jne.

Itsellä eläke olisi kasvanut tonnilla kuukaudessa, jos olisin jatkanut ylimpään eläkeikään saakka verrattuna nykyiseen eläkeeseeni, jonka sain kuin jäin eläkkeelle heti alimman eläkeiän saavuttaessani.

Mulla olisi kasvanut noin 1500 €/kk, mutta pistän pääni pantiksi, että tulevat hallitukset olisivat napanneet siitä verotuksella aika messevän osan. 

Muistan ajan, kun nuorena yksinhuoltajana kahden lapsen kanssa vielä sairaalamaailmassa töissä ollessani ajattelin, että olen tyytyväinen elintasooni sitten, kun mun ei ruokakaupassa enää tarvitse katsoa hintoja. Se päivä tuli sitten, kun vaihdoin hoitoalalta it-alalle. Pari kuukautta suorastaan törsäilin, mutta sitten palasin takaisin normaaliin elämään ja ylimääräiset rahat laitoin säästöön ja sijoituksiin. En ole koskaan kaivannut elämääni mitään luxusta. En autoa, kesämökkiä, purjevenettä tai maailmanympärysmatkoja. Mun vanhempani olivat kumpikin köyhistä oloista ja äiti sitten vihreämmälle oksalle päästyään tykkäsikin vähän pröystäillä, mutta isä ei koskaan. Äiti joskus nalkutti isälle, kun isä kulki takissa, jossa kyynärpäät oli jo ihan kuluneet. Muistan, kun isäni joskus mietti, pitäisikö hänen ostaa Rolls-Royce, mutta tuumasi, että on aika epäkäytännöllinen auto. 

Vierailija
88/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin huojentuneena eläkkeelle heti kun se oli mahdollista, olin vuosikausia laskenut, montako kuukautta vielä pitää kituuttaa töissä kunnes vapaus koittaa. Olin matalapalkka-alalla, eläkkeen määrä on siis pieni mutta asialla ei ole minulle merkitystä.  Sukanvarteen on kertynyt sen verran varoja, ettei minulla ole hätää.  Olin jo kauan turhautunut työpaikkani epäkohtiin joihin ei tullut helpotusta yrityksistä huolimatta, päin vastoin. Työkavereita on ikävä, ajattelen myötätunnolla heidän tilannettaan koska tiedän eräiden muutosten vaikeuttaneen työoloja entisestään.  Vanhempien työntekijöiden kokemus on hyvin arvokasta, eläkkeelle jäädessä poistuu myös ns. hiljaista tietoa jolla tilanteita voi parhaiten ratkoa. Nostan hattua niille jotka jaksavat puurtaa vanhemmallakin iällä.

Vierailija
89/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni nuori ei ole töissä vaikka pitäisi?

Vierailija
90/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeeni on noin 1500 euroa pienempi kuin nykyinen palkkani, joka nostaa tulevaa eläkettäni. Kun viimeksi oli avoin työpaikkailmoitus, tähän minun nykyiseen paikkaani ei ollut yhtään tarpeeksi pätevää hakijaa ja vaarana on koko toimipaikan lakkauttaminen. Ja mikäpä tässä on olla etätöissä kotona joustavalla työajalla.

Vierailija
91/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni nuori ei ole töissä vaikka pitäisi?

Koska työnantajat eivät ota töihin nuoria. Eivätkä vanhoja. Keski-ikäisistäkin vain harvoja työpaikkaa vaihtavia.

92/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jäin huojentuneena eläkkeelle heti kun se oli mahdollista, olin vuosikausia laskenut, montako kuukautta vielä pitää kituuttaa töissä kunnes vapaus koittaa. Olin matalapalkka-alalla, eläkkeen määrä on siis pieni mutta asialla ei ole minulle merkitystä.  Sukanvarteen on kertynyt sen verran varoja, ettei minulla ole hätää.  Olin jo kauan turhautunut työpaikkani epäkohtiin joihin ei tullut helpotusta yrityksistä huolimatta, päin vastoin. Työkavereita on ikävä, ajattelen myötätunnolla heidän tilannettaan koska tiedän eräiden muutosten vaikeuttaneen työoloja entisestään.  Vanhempien työntekijöiden kokemus on hyvin arvokasta, eläkkeelle jäädessä poistuu myös ns. hiljaista tietoa jolla tilanteita voi parhaiten ratkoa. Nostan hattua niille jotka jaksavat puurtaa vanhemmallakin iällä.

Tuo nk hiljainen tieto voi olla joskus hyvinkin oleellista. Muistan itsekin työelämässä, kun sekä asiakkailta että yhteistyökumppaneilta alkoi väki valua eläkkeelle. Se, minkä eläkkeelle lähtenyt olisi ymmärtänyt yhdestä lauseesta, piti suunnilleen vääntää ratakiskosta  uudelle työntekijälle. Ei se toki sen uuden työntekijän vika ollut. Tästä syystä mä käytin yli 2,5 vuotta siihen, että siirsin hiljaista tietoa firman nuorimmalle työntekijälle. Ja kun lopulta lähdin kokonaan, niin sanoin, että hän voi edelleen ottaa muhun yhteyttä, jos tarvitsee neuvoja. Muutaman kerran ottikin. 

Vierailija
93/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaateilla ei ole kavereita. 

Vierailija
94/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi kasvanut noin 1500 €/kk, mutta pistän pääni pantiksi, että tulevat hallitukset olisivat napanneet siitä verotuksella aika messevän osan. 

Muistan ajan, kun nuorena yksinhuoltajana kahden lapsen kanssa vielä sairaalamaailmassa töissä ollessani ajattelin, että olen tyytyväinen elintasooni sitten, kun mun ei ruokakaupassa enää tarvitse katsoa hintoja. Se päivä tuli sitten, kun vaihdoin hoitoalalta it-alalle. Pari kuukautta suorastaan törsäilin, mutta sitten palasin takaisin normaaliin elämään ja ylimääräiset rahat laitoin säästöön ja sijoituksiin. En ole koskaan kaivannut elämääni mitään luxusta. En autoa, kesämökkiä, purjevenettä tai maailmanympärysmatkoja. Mun vanhempani olivat kumpikin köyhistä oloista ja äiti sitten vihreämmälle oksalle päästyään tykkäsikin vähän pröystäillä, mutta isä ei koskaan. Äiti joskus nalkutti isälle, kun isä kulki takissa, jossa kyynärpäät oli jo ihan kuluneet. Muistan, kun isäni joskus mietti, pitäisikö hänen ostaa Rolls-Royce, mutta tuumasi, että on aika epäkäytännöllinen auto. 

Mitä tuohon verotukseen tulee, niin mun eläkkeeni näyttää nyt joka vuosi osuvan siihen kohtaan, jossa verotus kiristyy. Tonnia isommalla eläkkeellä se olisi nyt vähän keventynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan