Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku ei jää eläkkeelle vaikka voisi?

Vierailija
18.08.2026 |

Tuntuu jotenkin tosi väärältä. Ihan se että näin nuorempana haaveilen siitä etten olisi työnantajan orjana ja määräiltävissä. Eikä minulla ole paljoa kavereita täyttämään sosiaalista tyhjiötä, silti vapaus, jota eläkkeellä olo toisi, kuulostaa ihanalta. Lisäksi eläkeikäinen (anteeksi nyt vaan) on ehkä jo saanut jotain vapauksia työssään joko suoraan tai epäsuorasti ja näin ollen heidän työssäolonsa on jo mukavempaa kuin muilla, lisäksi voivat asettua poikkiteloin moneen asiaan koska mitään riskejä potkuista tai siirrosta epämieluisiin tehtäviin ei ole, aina on back up plan jäädä eläkkeelle, mutta eihän se houkuttele kun ovat tehneet olonsa töissä mukavaksi, saavat myös kaikenlaisia pitkän työsuhteen rahakorvauksia muutettua vapaaksi, joten taas on enemmän lomaakin kuin muilla. 

En ole kateellinen eläkeikäisille, koska kyllähän se ahdistaisi tavallaan hyväksyä se että tämä osa elämää oli nyt tässä ja ns "loppusuora" edessä enää, toki toivottavasti mahdollisimman pitkä sellainen.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaveri myi  asuntonsa ja osti isomman   jotain 64-vuotiaana ja otti lisää lainaa. Valitti sitten  ja kitisi, kun rahat vähissä. Teki töitä eläkkeellä , mutta vinkui koko ajan tyytymättömänä jostain ja köyhä oli muka ja rahat loppu . Ihan silkkaa ahneutta häneltä, ei mitään järkeä enää lisälainoja ottaa tuossa iässä. On kohta 70-vuotias ja kuulemma aikoo vielä muutaman vuoden puurtaa. Vaihtoi työpaikkaa, on toisessa firmassa nykyään

Vierailija
22/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kautta aikojen ollut pakjon eläkeläisiä jotka tekevät kuitenkin vielä keikkaa.

Suurin osa taiteilijoista eli yrittäjistä tekee luovaa työtään niin kauan kuin pystyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihmettelen sitä kun meilläkin on näitä jotka vain ilmoittavat milloin voisivat jäädä eläkkeelle mutteivät ehkä aio kuulemma jäädä.. Ap

Minähän jäin heti kun pääsin, mutta olen silti jatkanut työntekoa. Arvaa miksi töitä tarjotaan juuri minulle.

No en kyllä yhtään tiiä miksi just sulle tarjotaan töitä?

Luuletko olevasi jotenkin korvaamaton???

Vierailija
24/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on virtaa kintaissa ja saan enemmän ja parempaa aikaan kuin nuoremmat kollegat, hommia tarjotaan.

Lisäksi, ylimääräinen raha kelpaa aina.

Miksi pitäisi lopettaa? Siksikö, että joku toinen saisi paikan? Sanotaan, että nuoremmat menevät ohi. Odotellaan nyt sitten, etät joku menisi, palataan sitten tuohon eläkkeellejääntiin.

Vierailija
25/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä olen muutaman vastaavan kanssa rupatellut ja syyksi on tarjottu mm. raha-asioita. Kyllähän se eläke vaan nyt on eri tasoa kuin palkka ja jos elämänsä on mitoittanut kuuden tonnin liksan varaan, niin kyllähän sitä miettii, voiko eläkkeelle jäädä. Pääkaupunkiseutu on kallista aluetta asua ja elää. Toinen syy on sitten se, että puoliso on vielä työelämässä ja kolmas se, että tykkää työstään niin paljon.

Tai kuvittelee olevansa korvaamaton.Minä jäin eläkkeelle heti kun pääsin.Ajattelin että siinä on ainakin 1 paikka jollekkin nuorelle joka on elämänsä alussa ja tarvitsee rahaa.

Vierailija
26/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari työkaveria jatkoi, koska viihtyivät työssä ja laskivat miten paljon isomman eläkkeen saavat jatkamalla. Olivat hyväkuntoisia.

Vierailija
27/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin jäädä yksityiselle varhaiseläkkeelle 60-vuotiaana, mutta vasta vuotta myöhemmin tulot ja menot ovat riittävässä tasapainossa. Tämä on varmaan tilanne monilla muillakin. 

Tämän hetken eläkekertymäni on noin 30% palkasta ja se lisäeläke ikävuosille 60-66 vähän pienempi. Pitää siis miettiä tarkkaan, milloin luopuu palkkatulosta. Jos siis saa valita, monihan ei saa.

Vierailija
28/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan on näitä korvaamattomia myös, firma kaatuu jos joku paperinpyörittäjä jää eläkkeelle. 

29/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on varmaan monia. Omissa tuttavapiirissäni tavallisin syy jatkaa töissä alimman eläkeiän jälkeenkin on ollut se, että eläke olisi jäänyt turhan pieneksi. Ei välttämättä niin pieneksi, että olisi jotain yhteiskunnan tukia saanut lisäksi, mutta ei haluta laskea elintasoa sentään liian paljoa. Toiseksi tavallisin syy on ollut se, että työnantaja on antanut ymmärtää työntekijän olevan korvaamaton. On ollut sellaista osaamista, mitä kenelläkään muulla ei ole eikä löydy sellaista uutta työntekijää, joka pystyisi korvaamaan eläkkeelle lähtijän. Kolmas syy on ollut se, että todellakin tykkää työstään. Työyhteisö on mukava, on työtereveyshuollon palvelutkin käytettävissä yms. 

Mä olen ollut tässä suhteessa poikkeus. Kun 3,5 vuotta sitten eläkekertymäni oli sen suuruinen, että se riittäisi mulle hyvin eläkepäiviksi, aloin ihan huvikseni kokeilla elämää eläkepäivieni elintasolla. Lyhensin myös työaikaani ja aloin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa. Vaikka mullakin oli ihan kiva työpaikka, mukavat työkaverit ja lisäksi etätyö, niin ne 4 vapaapäivää viikossa voitti mennen tullen ne viikon 3 työpäivää. Meilläkin oli firmassa perinteisesti systeemi, ettei eläkkeelle oikein voinut lähteä, kun ei ollut osaajaa tilalle. Monesti kävikin niin, että työntekijä oli jo 70v ja päätti, että nyt mä kyllä lähden, niin hänen hommansa kipattiin sille, joka oli seuraavaksi jäämässä eläkkeelle. Ja sama homma taas, kun hän halusi jo vihdoin päästä vapaalle. Mä tiesin jo silloin 3,5 vuotta sitten, että tulen jäämään eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Niinpä aloin delegoida ja opettaa omia erikoishommiani firman nuorimmalle tyypille (oli silloin 27v). Hän oppi ja omaksui ne oikein hyvin, alkoi kehittää niitä juttuja uudenlaisilla tavoilla ja tämä mahdollisti mulle sen, että hyppäsin oravanpyörästä jo 11 kk ennen alinta eläkeikääni. Mun alin eläkeikäni tuli täyteen tämän kuun alussa eli nyt olen virallisesti eläkkeellä. Sen 11 kuukautta elin säästöilläni. Ainakaan toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmaa keksiä tekemistä päiviini. 

Vierailija
30/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki töitä niin kauan kuin pystyi, koska ei uskonut pärjäävänsä sillä eläkkeellä jonka olisi saanut jos olisi jäänyt heti kun voi. Yllätyksekseen saikin enemmän kuin oletti, kun näköjään jos eläke jää jonkun summan alle, saa takuueläkettä siihen päälle ja lopulta ihan riittävästi rahaa.

Vierailija
31/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monethan pelkää ettei eläkkeellä ole mitään tekemistä - en tajua sitäkään, mä olen ollut monta vuotta "vapaaherrattarena" enkä ymmärrä miten mä ehtisin käydä töissäkin vielä. 

Vierailija
32/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset pitäisi saada pysymään kotona vaikka lailla, jos muu ei auta.

Vapaaehtoistyötä löytyy vaikka kuinka.

Vierailija
33/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jäänyt nuorena eläkkeelle. Olisin päässyt suoraan peruskoulun jälkeen. Olisi näin jälkikäteen kannattanut, kun enää en pääse millään eläkkeelle. No ajattelin silloin, etten saa omaa perhettä jos olen eläkkeellä ja uskoin, että pystyn saamaan oman ammatin ja työn. No perheen sain, muuta en. 

Vierailija
34/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa työlleni jatkajaa joten painan duunia niin kauan kuin jaksan. 

Vierailija
35/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on virtaa kintaissa ja saan enemmän ja parempaa aikaan kuin nuoremmat kollegat, hommia tarjotaan.

Lisäksi, ylimääräinen raha kelpaa aina.

Miksi pitäisi lopettaa? Siksikö, että joku toinen saisi paikan? Sanotaan, että nuoremmat menevät ohi. Odotellaan nyt sitten, etät joku menisi, palataan sitten tuohon eläkkeellejääntiin.

No ei nuilla oikeen näytä virtaa olevan, edes kintaissa mitä on meidänkin työmaalla ollut näitä joilla alkaa 70v lähestyyn.

Nukahdellaan istalleen, unohdellaan asioita, eikä oikeen jaksa, tauot venyy juttua riittää, menisivät sinne esson baariin kaffittelemaan.

Vierailija
36/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi eläkkeelläni joten pakko tehdä töitä 🤷 Onneksi niitä vielä saa kun ei heittäydy turhan ronkeliksi. 

Vierailija
37/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein syynä on se, etä työnantaja melkein rukoilee sitä eläkeikäistä vielä jäämään hommiin. On ollut luottomies tai nainen. 

Ja sitten jollain eläkeläisillä on vielä niin paljon velkaa, etteivät voi jäädä eläkkeelle heti eläkeiän saavuttamisen kohdalla. 

Huonosti mitoitettu talous jos on velkaa vielä yli 60-vuotiaana.

Elämässä sattuu asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa. Voi olla esim oma asunto josta on saatu lainat maksettua viisikymppisenä. Sitten kymmenen vuotta tästä ja taloyhtiöön tulee ennakoimaton massiivinen korjaustarve. Sitten sitä uutta velkaa onkin äkkiä yli kymmeniä tuhansia euroa taas.

Tiedät itsekin, että ei läheskään kaikki ala kasvattamaan puskuria saman tien tulevia korjauksia varten, kun on saatu asuntolaina alta pois. 

Voi siis olla ihan oikein mitoitettu ja laskettu talous, mutta tekijä x on tuonutkin siihen yllättävän kierrepallon.

Vierailija
38/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut jäävät rahan takia, jotkut mielekkään työn takia. Onhan niitä syitä.

Vierailija
39/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa työlleni jatkajaa joten painan duunia niin kauan kuin jaksan. 

Mikäs erikois henkilö se sinä oot?

Vierailija
40/76 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla ei ole muuta elämää kuin työ ja toisilla ei ole varaa jäädä eläkkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi