Miksi joku ei jää eläkkeelle vaikka voisi?
Tuntuu jotenkin tosi väärältä. Ihan se että näin nuorempana haaveilen siitä etten olisi työnantajan orjana ja määräiltävissä. Eikä minulla ole paljoa kavereita täyttämään sosiaalista tyhjiötä, silti vapaus, jota eläkkeellä olo toisi, kuulostaa ihanalta. Lisäksi eläkeikäinen (anteeksi nyt vaan) on ehkä jo saanut jotain vapauksia työssään joko suoraan tai epäsuorasti ja näin ollen heidän työssäolonsa on jo mukavempaa kuin muilla, lisäksi voivat asettua poikkiteloin moneen asiaan koska mitään riskejä potkuista tai siirrosta epämieluisiin tehtäviin ei ole, aina on back up plan jäädä eläkkeelle, mutta eihän se houkuttele kun ovat tehneet olonsa töissä mukavaksi, saavat myös kaikenlaisia pitkän työsuhteen rahakorvauksia muutettua vapaaksi, joten taas on enemmän lomaakin kuin muilla.
En ole kateellinen eläkeikäisille, koska kyllähän se ahdistaisi tavallaan hyväksyä se että tämä osa elämää oli nyt tässä ja ns "loppusuora" edessä enää, toki toivottavasti mahdollisimman pitkä sellainen.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Monethan pelkää ettei eläkkeellä ole mitään tekemistä - en tajua sitäkään, mä olen ollut monta vuotta "vapaaherrattarena" enkä ymmärrä miten mä ehtisin käydä töissäkin vielä.
Ihmisiä on erilaisia. Joillakin ei aika mene. Itse olen ollut jo yli 5 vuotta työttömänä ja ei ole aika tullut pitkäksi. Tietty eri asia, kun on perhe.
Vierailija kirjoitti:
Pari työkaveria jatkoi, koska viihtyivät työssä ja laskivat miten paljon isomman eläkkeen saavat jatkamalla. Olivat hyväkuntoisia.
Tuo kunnon romahtaminen saattaa olla yhtäkkiä aika dramaattinen. Se isomman eläkkeen saalistamisen hyödyt voi tuoda pettymyksen elinpäivien ehtoopuolella.
Minähän en luovu duunipaikastani joka voi vaikka joutua jollekin ammattiyhdityskommarille !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on virtaa kintaissa ja saan enemmän ja parempaa aikaan kuin nuoremmat kollegat, hommia tarjotaan.
Lisäksi, ylimääräinen raha kelpaa aina.
Miksi pitäisi lopettaa? Siksikö, että joku toinen saisi paikan? Sanotaan, että nuoremmat menevät ohi. Odotellaan nyt sitten, etät joku menisi, palataan sitten tuohon eläkkeellejääntiin.
No ei nuilla oikeen näytä virtaa olevan, edes kintaissa mitä on meidänkin työmaalla ollut näitä joilla alkaa 70v lähestyyn.
Nukahdellaan istalleen, unohdellaan asioita, eikä oikeen jaksa, tauot venyy juttua riittää, menisivät sinne esson baariin kaffittelemaan.
Tuo istualleen nukahtaminen tai taukojen venyminen kertoo kyllä enemmän huonosta työmoraalista kuin iästä.Kerropa missä tuollaista tapahtuu????Oma kokemus on kyllä se että nuoremmilla tahtoo ne tauot venyä,juttua riittää kaikesta muusta kuin työasioista,aamuisin myöhästellään,saikkua otetaan pikku nuhasta ja lisäksi känny on kourassa joka välissä.Mites siinä sitten töitä teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa työlleni jatkajaa joten painan duunia niin kauan kuin jaksan.
Mikäs erikois henkilö se sinä oot?
Nautojen, eläkeläisheppojen ja muun lauman hallituksen puheenjohtaja, toimitusjohtaja, huoltopäällikkö ja -vastaava, jokapaikan höylä eli nöyrä palvelija ja traktorinkuljettaja.
Mukavampi elää, kun saa palkkaa. Eläkkeellä ollessa käytettävissä olevat tulot ovat pari tonnia pienemmät per kuukausi. Siksi pyrin jatkamaan työntekoa vielä muutaman vuoden varsinaiseen alimpaan eläkeikään saakka ja ehkä hiukan pitempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Pari työkaveria jatkoi, koska viihtyivät työssä ja laskivat miten paljon isomman eläkkeen saavat jatkamalla. Olivat hyväkuntoisia.
Tämä varmaan useimmilla se yleisin syy. Mulle päätös lähteä heti, kun tilaisuus tulee, johtui suureksi osaksi siitä, että sairastuin jo 34-vuotiaana nivelreumaan. Siihen ei ole parannuskeinoa ja vaikka hoitomuotoja onkin, se siitä huolimatta etenee. Hitaasti, mutta varmasti. Lisäksi mulla on moninivelrikko, molemmissa polvissa jo tekonivelet, ja sekin sairaus etenee. Halusin jäädä pois työelämästä ennenkuin kuljen rollaattorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on virtaa kintaissa ja saan enemmän ja parempaa aikaan kuin nuoremmat kollegat, hommia tarjotaan.
Miksi pitäisi lopettaa? Siksikö, että joku toinen saisi paikan? Sanotaan, että nuoremmat menevät ohi. Odotellaan nyt sitten, etät joku menisi, palataan sitten tuohon eläkkeellejääntiin.
No ei nuilla oikeen näytä virtaa olevan, edes kintaissa mitä on meidänkin työmaalla ollut näitä joilla alkaa 70v lähestyyn.
Nukahdellaan istalleen, unohdellaan asioita, eikä oikeen jaksa, tauot venyy juttua riittää, menisivät sinne esson baariin kaffittelemaan.
Tuo istualleen nukahtaminen tai taukojen venyminen kertoo kyllä enemmän huonosta työmoraalista kuin iästä.Kerropa missä tuollaista tapahtuu????Oma kokemus on kyllä se että nuoremmilla tahtoo ne tauot venyä,juttua riittää kaikesta muusta kuin työasioista,aamuisin myöhästellään,saikkua otetaan pikku nuhasta ja lisäksi känny on kourassa joka välissä.Mites siinä sitten töitä teet?
No sulla on tuommonen kokemus ja mulla omani, minkäs teet...
Jos joku tekee vaikka 6kk työtä tai vuoden ajan vaikka voisi päästä eläkkeelle, voi eläke olla sen ylimääräisen ajan jälkeen 100e/kk suurempi. Eläkettä kertyy enemmän viimeisten työvuosien aikana ja tuollainen lisäpotti on monille houkutteleva, jos työ itsessään ei ole mitenkään ikävää vaan tuo päivään sisältöä. On myös oikeutettu vielä työterveyshuoltoon, josta putoaa pois kun jää eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nautojen, eläkeläisheppojen ja muun lauman hallituksen puheenjohtaja, toimitusjohtaja, huoltopäällikkö ja -vastaava, jokapaikan höylä eli nöyrä palvelija ja traktorinkuljettaja.
Elukat lihoiksi ja nauttimaan eläkkeestä. Vai onko eläkemaksut jääneet pieneksi ja joudut kansaneläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä,miksi siis yleistit koskemaan kaikkia iäkkäämpiä työntekijöitä???
Ei tietenkään jää eläkkeelle ainakaan tulevaisuudessa, jos eläkeläisten verotusta korotetaan. Ei kannata jäädä. Mitä kylvää sitä edestään saa. Eli lopulta yhteiskunta kusee omiin muroihinsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elukat Lihakunnan autoon ja problem solved
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä,miksi siis yleistit koskemaan kaikkia iäkkäämpiä työntekijöitä???
Yleistinkö? Lueppa uudestaan. Joku muu taisi yleistää nuoria.
Minä olen 50 vuotias mies. Mieleeni ei ole tullut työn jättämistä vaikka olen saanut Veikkaukselta ison voiton. Työni on kivaa suunnitelmapalaverien käymistä ja loma-aikojen suunnittelua. Aion ainakin vielä 15 vuotta jatkaa kun nautin tästä. No onhan tässä työuraa takana jo 23 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihmettelen sitä kun meilläkin on näitä jotka vain ilmoittavat milloin voisivat jäädä eläkkeelle mutteivät ehkä aio kuulemma jäädä.. Ap
Minähän jäin heti kun pääsin, mutta olen silti jatkanut työntekoa. Arvaa miksi töitä tarjotaan juuri minulle.
Sinunlaisten aivokääpiöiden takia 40 - 65 v ikäluokassa on paljon pitkäaikaistyöttömiä, ehkä armosta joskus muutaman kk pestejä saanut, eikä toivoakaan jatkuvasta työpaikasta. Ihan niin kuin ei olisi myös jotakin vapaaehtoistyötä teille, jonka luulisi kelpaavan työintoon.
Vierailija kirjoitti:
Usein syynä on se, etä työnantaja melkein rukoilee sitä eläkeikäistä vielä jäämään hommiin. On ollut luottomies tai nainen.
Ja sitten jollain eläkeläisillä on vielä niin paljon velkaa, etteivät voi jäädä eläkkeelle heti eläkeiän saavuttamisen kohdalla.
Työnantajat säästävät eläkemaksuista, kun työntekijä on yli 65 v, ei sen kummoisemmasta asiasta ole kyse. Jos eläkeikää lähestyvä velkaantuu, se on velanottajan oma asia, ei työnantajan,asia.
1. Jos viihtyy työssään, miksi ei jatkaisi? Mielekäs työ pitää virkeänä.
2. Työnantaja voi pitää kiinni kynsin ja hampain osaajasta/luotettavasta työntekijästä.
3. Eläkekertymä. Viimeiset työvuodet kerryttävät eläkettä parhaiten.
4. Moni matalapalkka-alalla työskennellyt saa työeläkettä tosi vähän. Viittaan edelliseen kohtaan, mutta eläkelertymä voi myös jäädä niin pieneksi, ettei työuraa venyttämälläkään saa minimieläkettä parempaa eläkettä. Silloin työstä saatu palkka tulee kipeään tarpeeseen. Moni taloudellisista syistä jatkava voi olla kyllästynytkin työhönsä, olla sairauksien ja vanhuuden aivojen riivaama jne.
t: 55v, nivelrikko polvissa ja ranteissa, sekä peukalontyvissä...
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään jää eläkkeelle ainakaan tulevaisuudessa, jos eläkeläisten verotusta korotetaan. Ei kannata jäädä. Mitä kylvää sitä edestään saa. Eli lopulta yhteiskunta kusee omiin muroihinsa
Eläkeläisten verotusta tullaan aivan varmasti korottamaan. Keneltä ja kuinka paljon tulee riippumaan ihan seuraavista hallituksista. Mun eläkkeeni on hieman keskimääräistä suurempi, mutta ei kuitenkaan mikään erityisen suuri. Jos olisin ollut kokopäivätöissä ylimpään eläkeikääni asti, mun eläkkeeni olisi ollut noin 4700 €/kk. Nyt se jäi hieman yli 3000 €:oon. Varmasti jo seuraavalla halllituskaudella myös mun verotukseni kiristyy, mutta tuskin niin radikaalisti kuin jos eläkkeeni olisi vieläkin suurempi. Ja kyllä mä tolla eläkkeellä kissani kanssa pärjään ihan hyvin. Moni ei saa edes palkkaa noin paljoa.
Eli toisin sanoen Suomessa ollaan 595 yleistuella eläkeikään asti.