Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia keittiöitä ei edelleenkään suunnitella kierrätyksen kannalta

Vierailija
17.08.2026 |

Aiva päätöntä touhua. Kaikki alakoululaisetkin tietää montako kierrätysastiaa pitäisi saada tiskialtaan alle mahtumaan, mutta arkkitehti ei tiedä. Onneksi tekoäly vie niidenkin ammatit.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suunnittelin keittiöni itse ja kaikki on kuten halusin, myös ne kierrätysastiat. 

Vierailija
2/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suunnittelin keittiöni itse ja kaikki on kuten halusin, myös ne kierrätysastiat. 

Yleensä liian pieniä. Ja biojäte kohtuuttoman suuri koska pitää tyhjentää usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä liian pieniä. Ja biojäte kohtuuttoman suuri koska pitää tyhjentää usein.

Et ole nähnyt keittiöni kierrätyskeskusta. Älä vingu mitään pienistä. Kaikki on just sopivaa.

Vierailija
4/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö on käsittääkseni ruuan valmistusta varten? Vai onko enää nhkyisin kun kaikki muukin on käännetty ylösalaisin?

Vierailija
5/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön kaappeja voi suunnitella myös ihan itse, jos siis vaikka on oma talo. Jos siis vaikka ottaa seinästä seinään mitat, vie suunnittelijalle ja kertoo vesipisteen paikan,minne haluaa jääkaapin yms ja voi sanoa että saa suunnitella hyvät kaapit jätteiden lajitukseen. Meille tehtiin muutamat suunnitelmat ja valittiin toinen. Mut joo, ei otettu isoa roskiskaappia, siellä on vaan sekajäte ei muuta.

Vierailija
6/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiö on käsittääkseni ruuan valmistusta varten? Vai onko enää nhkyisin kun kaikki muukin on käännetty ylösalaisin?

Kyllä se kierrätyspiste löytyy myös keittiöstä jos suunnittelijalla on yhtään älliä. Voit sinä sen vaikka saunaankin perustaa jos haluat.

Vierailija
7/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiön kaappeja voi suunnitella myös ihan itse, jos siis vaikka on oma talo. Jos siis vaikka ottaa seinästä seinään mitat, vie suunnittelijalle ja kertoo vesipisteen paikan,minne haluaa jääkaapin yms ja voi sanoa että saa suunnitella hyvät kaapit jätteiden lajitukseen. Meille tehtiin muutamat suunnitelmat ja valittiin toinen. Mut joo, ei otettu isoa roskiskaappia, siellä on vaan sekajäte ei muuta.

Nykykeittiössä tulee hirvittävän vähän sekajätettä. Kaikenmaailman muovipakkauksia sen sijaan kaikkein eniten. 

Vierailija
8/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin typerä kierrätyssysteemi suomessa. Amsterdamissa kaikki laitetaan samaan, paitsi lasi, ja se kierrättää jätteet oikein. Typerää että suomessa pitää olla kahdeksan eri astiaa joista moni pitää rahdata kauemmas kun omalle pihalle. Alankomaiden mallilla onnistuttais vieläpä kierrättää kaikkien ihmisten jätteet, neki jotka heittää kaiken samaan.

Vierailija
9/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää suunnitella!

Vierailija
10/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kerronpa miten itse tein kun muutin uuteen asuntoon. Avasin keittiötiskikaapin alta roskisliukuoven ja siellä oli monta lokeroa. Totesin : ei näin. Kaikki lähtivät vit tuun. Laitoin laatikkoon yhden marjaämpärin sekajätteelle. Toisen pienemmän neliskanttisen pikkuämpärin biojätteelle. MITÄÄN muuta ei tarvita. No, nyt joku kysyy : mihin laitat esimerkiksi lasiset hillopurkit tai metallin ? Vastaus : Ulko-oven pieleen lattialle. Noita muita kuin sekajäte ja biojäte tulee sinkkutaloudessa niin harvoin että ne voi uloslähtiessä pudottaa taloyhtiön kierrätyspisteisiin.

Vierailija
11/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole nähnyt keittiöni kierrätyskeskusta. Älä vingu mitään pienistä. Kaikki on just sopivaa.

Paljonko vie tilaa? Minkä kokoisessa kaapissa?

Vierailija
12/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun sanoo että suomalaista keittiötä ei suunnitella. Läiskitään vaan kaapit, hella ja jääkaappi olohuoneen seinälle ja nimitetään sitä keittiöksi.

Vierailija
13/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten keittiöt pitäisi kierrättää?

Vierailija
14/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kerronpa miten itse tein kun muutin uuteen asuntoon. Avasin keittiötiskikaapin alta roskisliukuoven ja siellä oli monta lokeroa. Totesin : ei näin. Kaikki lähtivät vit tuun. Laitoin laatikkoon yhden marjaämpärin sekajätteelle. Toisen pienemmän neliskanttisen pikkuämpärin biojätteelle. MITÄÄN muuta ei tarvita. No, nyt joku kysyy : mihin laitat esimerkiksi lasiset hillopurkit tai metallin ? Vastaus : Ulko-oven pieleen lattialle. Noita muita kuin sekajäte ja biojäte tulee sinkkutaloudessa niin harvoin että ne voi uloslähtiessä pudottaa taloyhtiön kierrätyspisteisiin.

Hyvin oivallettu.

"Jätteitä" ei tosiaankaan tarvitse ensin kerätä ja sitten vasta viedä.

Vierailija
15/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää kun sanoo että suomalaista keittiötä ei suunnitella. Läiskitään vaan kaapit, hella ja jääkaappi olohuoneen seinälle ja nimitetään sitä keittiöksi.

Nimenomaan! Ja jemmaapa siellä sitten haisevia jätteitä tai kuskaa niitä joka kokkauksen jälkeen katokseen.

Vierailija
16/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se keittiöseinä on kyllä älyvapaa systeemi

Vierailija
17/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei pakota kierrättämään keittiössä, pahvi. Tulee sitä pakkausjätettä muualtakin. Mun kierrätys tapahtuu eteisessä, jossa on rivi kestokasseja koukuissa vaatetangon alla liukuovien takana. 

Todella helppo ottaa kassi mukaan lähtiessä ja tuoda tyhjänä taskussa takaisin.

Vierailija
18/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se keittiöseinä on kyllä älyvapaa systeemi

Mutta toimii, paitsi sotkupossuilla.

Vierailija
19/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan! Ja jemmaapa siellä sitten haisevia jätteitä tai kuskaa niitä joka kokkauksen jälkeen katokseen.

Miksi ne haisevat? Mulla ei. Luulisi sinunkin ulkoilevan edes kerran päivässä, että voit viedä haisujätteesi.

Vierailija
20/23 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei pakota kierrättämään keittiössä, pahvi. Tulee sitä pakkausjätettä muualtakin. Mun kierrätys tapahtuu eteisessä, jossa on rivi kestokasseja koukuissa vaatetangon alla liukuovien takana. 

Todella helppo ottaa kassi mukaan lähtiessä ja tuoda tyhjänä taskussa takaisin.

Varmaan kiva kun pyhätakki haisee jätteille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän