Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerirasitustestin tulokset, mitä tarkoittaa?

25.05.2007 |

Olin tänään testissä ja sain tulokset, mutta en tiedä noista arvoista mitä tarkoittaa. Soitan maanantaina neuvolaan ja kysyn, mutta en malta odottaa sinne asti.

Olin testissä Turun seudulla.

Eli paastosokeri on 5.3MMOL/L

1 tunnin päästä 8.7MMOL/L

2 tunnin päästä 6.7MMOL/L

Jos tiedäte näistä niin olisi mukavaa jos kertoisit. Hui kun jännittää...

T.angel-77 rv 28+3

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla ilmeisesti vähän koholla. Muistaakseni sen pitäisi olla alle 4,8 ja aterian jälkeisen alle 6,7.

Voi olla, että joudut vähän tarkkailemaan nuita sokeriarvoja ja syömään tarkemmin.

Vierailija
2/7 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteen perusteita sivulta...

Taulukko 2. Kahden tunnin sokerirasituksen raja-arvot (vastaavat 97.5:n persentiiliä).

Glukoosipitoisuus, mmol/l

Laskimokokoveri

0 h 4.5 mmol/l

1 h 9.1

2 h 7.9

Kapillaarikokoveri

0 h 4.8 mmol/l

1 h10.0

2 h8.7

Laskimoplasma

0 h 4.8 mmol/l

1 h 10.0

2 h 8.7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä todennäköisimmin raskausajan diabetekseksi, koska paastoarvo on koholla. Ruokavalio riittänee hoidoksi.

Vierailija
4/7 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut Turussa sokerirasitustestissä ja Turun seudulla rajat ovat

0h 5.1

1h 10

2h 8.7

Eli sulla on paastoarvo pikkasen koholla (mulla oli ihan sama lukema). Saat neuvolasta ohjeet diettiä varten ja toi arvo kontrolloidaan sitten myöhemmin kun olet dieettiä noudattanut.

Kalamami

Vierailija
5/7 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo tulleista viesteistä.

Miten tuota diettiä toteutetaan? Mitkä ovat kiellettyjen listalla ja tuleeko ruuanlaitosta nyt niiiin hankalaa? Hedelmiä tykkään syödä entä kesän ihanat grilliherkut? Joutuuko siis uudelleen rasitustestiin?

Kiva jos joku jaksaa vielä vastata.

t.Angel-77

Vierailija
6/7 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo paastoarvo oli 5,3. Neuvolasta annettiin ohjeet, missä kerrotaan mitä kuuluisi milläkin aterialla syödä. Ymmärsin, että tärkeää on se, että syö säännöllisesti siten ettei tule liian pitkiä taukoja aterioiden välissä. Nuo ateriat ovat siis aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

Kannattaa syödä paljon kasviksia ja hedelmiä, kuitupitoista ruokaa ja välttää rasvaisia ruokia sekä sokeria. Mutta ihan ehdotonta tuo sokerikaan ei ole, saa syödä esimerkiksi välipalalla pullan hedelmän sijaan.

Vierailija
7/7 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eroaa tavallisesta laihduttajan dietistä siinä, että esim. heldelmiä ei voi ihan määrättömästi syödä. Niissä on runsaasti hedelmäsokeria mikä nostaa verensokeria liiaksi. Myös täysmehut ovat kiellettyjen listalla. Jo lasillinen appeliinimehua sisältää niin runsaasti hiilihydraatteja, että se vastaa yhtä välipalaa, samoin yksi banaani.

Suositus päivän hiilihydraattimääräksi on n. 200g ja sen pitäisi jakautua tasaisesti koko päiväksi. 40-60g lounaasta ja päivällisestä, loput aamupalasta ja välipaloista.

Aika nopeasti oppii lukemaan tuoteselosteita. Suosiolla kannattaa jättää vehnäleipä pois ja runsas maidon juominen. Jukurteissa vaihtaa vähärasvaiseen samoin juustoissa (max 17%).