Onko kellään oikeutta sanoa olevansa sairas?
Onko kellään oikeutta sanoa olevansa sairas ilman että lääkäri on sairauden todennut? Minusta se on todella loukkaavaa ja epäkunnioittavaa oikeasti kyseiseisestä sairaudesta kärsiviä kohtaan. Vaikka tilanne olisi ilmiselvä! Jos joku vaikka sanoo kärsivänsä jostain allergiasta, mutta hänellä ei ole todettu lääkärissä sitä niin hänellä ei ole oikeutta väittää olevansa sairas. Ei voi olla niin vaikeaa hakea virallista diagnoosia.
Kommentit (16)
Siis häh?
Onkohan tämä taaaas sen yhden provoja...
Sen H:n siis.
Onko kellään oikeutta kyseenalaistaa tai vähätellä toisten sairauksia?
Vai että oikein oikeutta. Laissako sen vielä pitäisi lukea?
No kyllähän allergian voi huomata ihan itse, voi jessus sentään🤦🤦🤦🤦
Oireita tullut jo vuosia kissoista ja koirista, mitään virallista diagnoosia ei ole.
Kyllä. Miksi töissä ei saa sanoa olotiloja ihmiset ja muualla? Jos kokee usein huonoa vointia, ahdistusta tai on sairauksia. Osa voi olla kipeitä ettei työ käy. Silti ei ole mitään turvaa olemassa rahana. Miksi ihmiset kärsivät hiljaa. Ja usein muut ehdottavat tyhmiä jos joku sanoo sen, tietämättä mitään aiheesta, ammattilaisetkin.
Allergiatestiin ei julkisilla pääse pienistä oireista, etenkään jos ne on selkeät. Sitten vaan itse välttää sitä ruoka-ainetta.
Joku on näköjään päässyt avohoitoon välillä. Toivottavasti otetaan takaisin suljetulle pian.
Kyllähän jokainen huomaa allergiaoireet ilman mitään virallisia testejä. Ei siihen tarvita mitään testejä, jos ei ole hengenvaaraa tai elämää haittaavia oireita.
Se olisi kyllä outoa, jos joku väittää olevansa diabeetikko tai syöpää sairastava ilman mitään diagnooseja.
AP:n seurassa ei saa aivastella ellei ole lääkärintodistusta taskussa. Jos ap näkee oksentavan ihmisen, se menee heti paikalle ja tunkee yrjöt takasin suuhun ellei ole todistusta mahataudista esittää. Ripulin suhteen tilanne on vieläkin kamalampi.
Eiköhän jokainen saa kertoa omasta voinnistaan niin kuin haluaa. Miksi tätä vatuloidaan vauva-palstalla.
Eli kivikaudella kukaan ei ollut ikinä sairas?
Vierailija kirjoitti:
Siis häh?
Onkohan tämä taaaas sen yhden provoja...
Sen H:n siis.
Henna?
Tiesin, että minulla on verisyöpä, koska olin koko ajan sairaana ja olin nähnyt, kuinka äitini verisyöpä eteni.
Työterveyslääkäri ei tiennyt, mikä minulla on - onneksi toinen lääkäri osasi ehdottaa oikeaa labraa.
Olin kuolemassa verisyöpään.
Heh. Esim. flunssa on infektiosairaus ja käsikauppa allergialääkkeillä taittuvia siitepöly ym. allergioita on valtavasti.. Meillä ei oikein kukaan hoitoa tarvitseva pääsisi hoitoon, jos ilmiselvistä pikkuasioista juostaisiin hakemassa diagnoosia. Itsehoito on se ratkaisu jokatapauksessa.
Tottakai sitten terveydenhuoltoon jos on häiritsevää tai pitkittyvää oiretta, aiheuttaja on epäselvä tms. Silti vaikkapa hieman pitkittyvä flunssa, jossa yleisvointi on hyvä ei yleensä johda mihinkään toimenpiteisiin (poislukien syöpähoidossa olevat sun muut immuunivajauksen omaavat). Voi soittaa vaikka terveysneuvontaan ensin.
Ap on sellainen riippakivi, joka riivaa hoitajia ja lääkäreitä jatkuvilla kysymyksillä pikkuasioista. Nuha, kutisee sormea vähän, naarmu kädessä, äää :D
Terveyskirjasto auttaa, sieltä nyt alat lukea itsehoito-ohjetta pikkuvaivoihin.
Saan tietyistä hedelmistä allergisen reaktion = olen allerginen. En ole koskaan saanut diagnoosia enkä ole niin vajaa, että näin simppelistä asiasta hakisin. Terveydenhuolto on muutenkin ylikuormittunut.