Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansanedustajan raivoisa vuodatus alinopeutta ajavista autoilijoista

Vierailija
17.08.2026 |

Vaatii alinopeutta ajaville autoilijoille roimia sakkoja ja ajokortin poisottoa!

IS

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vain hyvä jos joku hiljattain kortin saanut, ikäihminen tms ajaa varovaisemmin kuin 100km/h jos kokee olonsa silloin varmemmaksi kuin että kanssa-autoilijoiden raivon pelossa hermostuu ja ajaa nopeutta joka pelottaa. Ei kenelläkään voi olal niin kiire että elämä on pilalla jos jonkin matkaa joutuu hiukan hiljempaa ajelemaan. Kyllä ne pahat onnettomuudet tulevat useimmiten nimenomaan liian suurista nopeuksista ja aggressiivisuudesta liikenteessä, ei siitä että joku ajaa 80-90 kilometrin tuntivauhtia.

Vierailija
42/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä poliisi sen kohta kiilaa tieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja moottoritielle liittyjille kaikilta kortti pois, jos ei onnistu kiihdytyskaistalla saavuttamaan tarpeellista nopeutta.

Hengenvaarallista hommaa.

Etkö hallitse autoasi itse enää moottoritenopeuksissa 

Täh? Nyt oli omituinen lause.

Vierailija
44/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä siis demari kansanedustaja. Demareista on tullut vaalien lähestyen piilorasisteja ja nyt siis myös liikennerasisteja.

Teissä persuissa on ainoastaan idiootteja.

Vierailija
45/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kansalainen aja tarkalleen sallittua nopeutta niin se on sakot. Tuo jotenkin sopisi sääntösuomeen. Tuohan koskee vain moottorikulkuneuvoja. Pyöräilijöille ja kävelijöille myös omat rajoitukset. Kaupassa on tosi usein joku hidastelija mun elämän edessä. Pyöräilijöiltä saadaan hyvät rahat kun kaupunkialueelle määrätään niille 15 km nopeusrajoitus. Ja se on sitten tasan 15 ei yli eikä alle. 

No, mikä on se TARKALLEEN sallittu nopeus, kun liikennemerkissä on merkitty ylin sallittu nopeus?

Se mitä siinä liikennemerkissä lukee. Ja GPS nopeutena, ei Toyotan 10% virheellä.

.ohis

Olet ymmärtänyt jotain väärin. Se ilmoittaa suurimman sallitun ajonopeuden, ei suositeltua keskinopeutta. Ajokortin voit palauttaa poliisiasemalle 

Vierailija
46/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Jos ei uskalla ajaa sallittua nopeutta niin sakot vaan liikenteen tukkimisesta. Tai sitten ajaa sivuun ja päästää letkan perästä ohi. Joo joo, ohittaa voi jos liikenne sen sallii, aina se ei vain onnistu kun vastaantulevaa liikennettä soljuu edestäpäin. Itsekkäitä pelkureita nämä kinnaajat.

Mitäs uskaltamista on ajaa SALLITTUA nopeutta? 

Outo kysymys. Eihän siinä mitään pelottavaa ole, paitsi niille jotka ei uskalla ajaa sitä.

On siinä, jos on oikeanlaiset sääolosuhteet. Olen esim. ajanut rankkasateessa Turun 120 kmh motaria 60 kmh nopeutta. Näkyvyys oli ehkä yksi metri. Myös hirvivaara aikoina vähennän nopeutta tms. 

Vierailija
47/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö omaa ajonopeutta lisätä jos kaahari roikkuu takapuskurissa ja vilkuttaa ajovaloja?

Näitä löytyy, vaikka ajaisi itsekin ylinopeutta. 

Vierailija
48/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja moottoritielle liittyjille kaikilta kortti pois, jos ei onnistu kiihdytyskaistalla saavuttamaan tarpeellista nopeutta.

Hengenvaarallista hommaa.

Höpö höpö. 

Vierailija
49/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon demari ja mullon bemari.

roikun takapuskurissa ja töötti soi ja valot vilkkuu (paitsi suuntavilkku, jota en bemarissa koskaan käytä)

Vierailija
50/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Jos ei uskalla ajaa sallittua nopeutta niin sakot vaan liikenteen tukkimisesta. Tai sitten ajaa sivuun ja päästää letkan perästä ohi. Joo joo, ohittaa voi jos liikenne sen sallii, aina se ei vain onnistu kun vastaantulevaa liikennettä soljuu edestäpäin. Itsekkäitä pelkureita nämä kinnaajat.

Outo kysymys. Eihän siinä mitään pelottavaa ole, paitsi niille jotka ei uskalla ajaa sitä.

On siinä, jos on oikeanlaiset sääolosuhteet. Olen esim. ajanut rankkasateessa Turun 120 kmh motaria 60 kmh nopeutta. Näkyvyys oli ehkä yksi metri. Myös hirvivaara aikoina vähennän nopeutta tms. 

Monet eivät ymmärrä tilannenopeutta. Kuten siinä Hämeenlinnanväylän ketjukolarissa, kun oli muutenkin huono keli ja satoi jäätävää vettä, joka jäätyy tuulilasiin niin, ettei näe eteensä. Mutta joidenkin mielestä piti ajaa tarpeeksi lujaa.

Järkevä kuski ajaa kovaa hyvällä kelillä. Huonolla ei.

Vierailija
51/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ketä

Toivottovasti Peltokangas.

Oli demari. 

Vierailija
52/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvänen aika, tottakai sitä otetaan sääolosuhteet huomioon. Ihan järkeä on hyvä käyttää liikenteessä. Nyt on kyse tyypeistä joita pelottaa ihan vietävästi ajaa suurinta sallittua nopeutta kun keli on hyvä, tie suora ja näkyvyys moitteeton. 

Vierailija
53/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman elämänsä rallikuskit eivät huomaa, että sillä "satasen tiellä" on välillä niitä 80 km/h ja jopa 60 km/h pätkiä.

Tässä meidän tiellä on satasen rajoitus pääosiltaan. Isoimmissa risteyksissä 80 km/h, kylien kohdalla 60 km/h ja taajamissa 40 km/h. Tässäkin kylällä monien on ihan mahdotonta hiljentää rajoituksen mukaiseen 60 km/h, kun mummo on koiraa ulkoiluttamassa tai pienet koululaiset kävelevät kotoa bussipysäkille /pysäkiltä kotiin. Täällä ei ole pyöräteitä eikä pientareita, vaan kaikki tiellä liikkuvat, raskaasta liikenteestä koiranpentuihin liikkuvat samalla ajoradalla. Tästä syystä rajoitus on se 60 km/h. Wannabe rallikuskeilta se vaan jää usein huomaamatta.

Vierailija
54/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä ongelmakuskeista 99% on vanhoja naisia, 35-100v ikäisiä.

Ja kuinka monta onnettomuutta nämä aiheuttavat? Aivan, ei yhtään. Toteuttavat ns. turvallista ajamista. Te mieskaaharit voitte ihan mennä itseenne. 

Vierailija
55/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Toyotan 10%? Minulla on Toyota ja joka kerta kun kohdalle osuu sellainen nopeusnäyttö niin se näyttää tasan tarkkaan saman nopeuden kuin autoni nopeusmittari. Jo yhden kilometrin ylitys sallittuun nopeuteen saa taulun vilkkumaan punaisena ja ilmestyy hymyilevän vihreän naaman sijaan punainen mutrusuu.

En todellakaan aio ajaa kuvitellen että huoletta voin ajaa 10% nopeammin mitä mittari näyttää ja ottaa riskin että saan sakot. Mieluummin ajan pikkuisen hiljempaa kuin tasan sitä sallittua nopeutta. Se muuten säästää polttoainettakin jonkin verran. Sähkössä kuulemma sama juttu.

Vierailija
56/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvänen aika, tottakai sitä otetaan sääolosuhteet huomioon. Ihan järkeä on hyvä käyttää liikenteessä. Nyt on kyse tyypeistä joita pelottaa ihan vietävästi ajaa suurinta sallittua nopeutta kun keli on hyvä, tie suora ja näkyvyys moitteeton. 

Ehkä heitä väsyttää, auto on vsnha tms. Mielestäni on vastuullista ajamista ottaa olosuhteet huomioon. 

Itse en ainakaan aina 120 motarilla aja aina  suurinta. Usein ajan, mutta jos olen esim. väsynyt, voin hyvin ajaa satasta. Sä pääset kyllä ohi vasenta kaistaa. 

Vierailija
57/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kansalainen aja tarkalleen sallittua nopeutta niin se on sakot. Tuo jotenkin sopisi sääntösuomeen. Tuohan koskee vain moottorikulkuneuvoja. Pyöräilijöille ja kävelijöille myös omat rajoitukset. Kaupassa on tosi usein joku hidastelija mun elämän edessä. Pyöräilijöiltä saadaan hyvät rahat kun kaupunkialueelle määrätään niille 15 km nopeusrajoitus. Ja se on sitten tasan 15 ei yli eikä alle. 

No, mikä on se TARKALLEEN sallittu nopeus, kun liikennemerkissä on merkitty ylin sallittu nopeus?

Sehän siinä juuri on ongelma että se on tuollainen leväperäinen suurin sallittu nopeus. Sääntösuomessa kun ilmoitetaan niin sen pitää olla tarkalleen tietyllä tavalla. Ei sitä voi antaa kansalaisen oman harkinnan varaan millä nopeudella ne ajavat. Aina ja kaikkeen pitää olla ehdoton sääntö. Muuten on ihan anarkia.

Vierailija
58/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein vedotaan siihen että mihin sitä on kiire jos joutuu ajelemaan jonkun hiturin perässä. Minä kysyn niinpäin että mikä oikeus tällä hiturilla on määrätä muidenkin vauhti? Ja jos sillä hitaasti ajavalla ei kerran ole kiire mihinkään niin miksi ei voi ajaa jonnekin levikkeelle/P-paikalle tms. että perässä ajava letka pääsee ohi? Kun läheskään aina sitä turvallista ohitusmahdollisuutta ei ole.

Tästä tuli mieleeni eräs mopoauto, kuskina nuori kloppi, ajeli aamuisin samaan aikaan samalla tieosuudella kun olin töihin menossa. Oli äärimmäisen fiksu tyyppi, ajoi mahdollisimman sivuun antaen joka kerta mahdollisuuden ohittaa. Joskus taisi mennä P-paikallekin odottamaan jotta autojono pääsi sujuvasti eteenpäin. Kun useampi tientukko toimisi näin.

Vierailija
59/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman elämänsä rallikuskit eivät huomaa, että sillä "satasen tiellä" on välillä niitä 80 km/h ja jopa 60 km/h pätkiä.

Tässä meidän tiellä on satasen rajoitus pääosiltaan. Isoimmissa risteyksissä 80 km/h, kylien kohdalla 60 km/h ja taajamissa 40 km/h. Tässäkin kylällä monien on ihan mahdotonta hiljentää rajoituksen mukaiseen 60 km/h, kun mummo on koiraa ulkoiluttamassa tai pienet koululaiset kävelevät kotoa bussipysäkille /pysäkiltä kotiin. Täällä ei ole pyöräteitä eikä pientareita, vaan kaikki tiellä liikkuvat, raskaasta liikenteestä koiranpentuihin liikkuvat samalla ajoradalla. Tästä syystä rajoitus on se 60 km/h. Wannabe rallikuskeilta se vaan jää usein huomaamatta.

Aloituksessa ei puhuta nyt millääntavalla kertomastasi asiasta.

Vierailija
60/92 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viitisen vuotta sitten kortin. Minua pelotti ajaa kiukkuisten ja lujaa ajavien joukossa, pahimmat ohittaessaan ylinopeutta ajaen vielä tööttäilivät torvea, joskus ajoin 80-alueella kahdeksaakymppiä, joskus seitsemääkymppiä vähän tilanteesta riippuen niin ei kun raivolla roikutaan niskassa ja ohi vaan vaikka vastaan tulisi autoja. 

Kummat vaarantavat liikennettä? Nämä vauhtiveikot jotka lietsovat itsensä kamalaan raivoon ja "kouluttavat" muita, ei se torven soittelu (ei muuten ole edes laissa sallittua) ja niskassa kyttääminen (turvaväli) ja riskiohitukset ketään auta uskaltamaan. Sitkeästi pakotin itseni aina uudestaan ja uudestaan liikenteeseen vaikka itku kurkussa sai olla ja paniikissakin usein ja ajoin omien taitojeni ja uskalluksen mukaan. Nyt kun olen tarpeeksi saanut ajaa omaan tahtiini ei minulle ole mikään ongelma ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta.

Miksi niin moni suomalainen ajautuu ihmeelliseen rattiraivotilaan? Kokeilimme alussa muutaman kerran yhden työkaverin kanssa, hän ajoi minun autollani töihin sitä suurinta nopeutta, minä eri aamuina alle sen ja perillä olimme niin että hänen ajettua viisi minuuttia aikaisemmin kuin minun. Huimat viisi minuuttia 30 kilometrin matkassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä