Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muiden mielestä kyläilykulttuuri jotenkin muuttunut?

Vierailija
17.08.2026 |

Kyläily omassa lapsuudessani/tuttavapiirissä aiemmin:

-Kyläilyaika sovittiin selkeästi, ei oltu myöhässä (poikkeuksena joku liikenneruuhka tms yllättävä tilanne)

-Kylään saapuessa käytiin ulkovaatteiden riisumisen jälkeen pesemässä kädet

-Ensimmäistä kertaa jonkun kotiin tullessa esiteltiin koti ja vieraat kehuivat kotia

-Aikuiset seurustelivat ja lapset leikkivät keskenään

-Tarjoiluja arvostettiin ja muistettiin kiittää ruoasta

-Kyläilyn lopuksi kiitettiin ja esitettiin kutsu vastavierailulle

Mitä kyläily nykyisin näyttää olevan, kun vieraiden käytöstä katsoo:

-Vieraat eivät kykene selkeästi sanomaan, että "tullaan klo 17". Sen sijaan on epämääräistä pyörittelyä ja jos yrität sopia jonkun kellonajan, niin silloin klo 17 tulee viesti, että ollaan vasta lähdössä ja menee 30 min, että ollaan siellä. Osa ei ilmoita myöhästymisestä ollenkaan.

-Kylään tullessa ei käydä pesemässä käsiä, vaan erikseen pitää kehottaa vieraita pesemään kädet. Vastaukseksi saattaa saada ihmettelyä, että miksi pitäisi pestä, kun juuri kotoa lähtiessä pesin ja tässä välissä olen vain käynyt kaupassa/istunut bussissa tms. Osa tulee kylään jopa sairaana/puolikuntoisena.

-Ensimmäistä kertaa uuteen kotiin mennessä ei olla kiinnostuneita katsomaan toisen kotia. Kotia ei kehuta, vaikka olisi siistiä ja koti laitettu nätiksi.

-Aikuiset eivät enää seurustele keskenään kuten ennen. Osa aikuisista vahtii lapsia, eikä jätetä lapsia leikkimään keskenään. Osaa aikuisista (esim. kutsutun puoliso) vierailu ei selvästi kiinnosta, saatetaan istua hiljaa sohvannurkassa (kännykkä kourassa), eikä jutella muille paikalla oleville.

-Tarjoiluja ei arvosteta. Saatetaan närppiä ruokaa vähäsen, ihmetellä miksei tarjolla ole jotain omaa suosikkia tms. Hyvin tavallista on, että ruokaa jätetään lautaselle, tällaista ei ollut ennen. Ruokaa ei kehuta, ei muisteta kiittää, vaikka ruoan eteen olisi voitu nähdä isokin vaiva.

-Kyläilyn lopuksikaan ei välttämättä muisteta kiittää ja vastavuoroista kutsua ei tule tai se on hyvin epämääräinen "tulkaa tekin meille joskus kylään", mutta mitään selkeää ei sovita eikä kunnon kutsua koskaan tule. Sitten siinä mietit, että kehtaanko sanoa Virtasille, että milloin voisin tulla teille kylään.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vieraiden pitää pestä kädet tullessaan? En ole tullut edes ajatelleeksi ellei perheessä ole vastasyntynyttä vauvaa tms joka on tosi herkkä. Vieraat pöpöt heissä joka tapauksessa on. Mä en ole kylään mennessä pessyt eikä meille tulijat pese, enkä sairastele juuri koskaan. 

Vierailija
22/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen oppinut vihaamaan näitä, jotka peruvat tapaamiset väsymyksen vuoksi, kun toiset ovat tulleet pitkän matkan päästä. Sen ymmärrän, että sairastumisen takia perutaan. Mutta on ollut useampikin kerta, että on matkustettu satojen kilometrien päästä tapaamaan ihmistä (seuraavana päivänä olisi tarkoitus ajaa loput matkasta) ja sitten edellisenä iltana ilmoitetaan, että nyt väsyttääkin niin, ettei kylään voi tulla. Eikä siis olisi menty mitenkään passattavaksi, vaan olisi itse tuotu kahvileivät tullessamme ja keitetty itse kahvit, ettei oltaisi iäkkäämmille sukulaisille vaivaksi. Pahimmillaan on sitten seuraavalla viikolla soitettu perään ja kysytty, koskas pääsette tulemaan. Siinä on sitten saanut sanoa, että katsotaan ensi kesänä, kun ei tosiaan saada töistä miten vaan lomaa ja suuntaansa 800 km on sen verran pitkä matka, ettei muutenkaan reissata tuollaista matkaa jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vieraiden pitää pestä kädet tullessaan? En ole tullut edes ajatelleeksi ellei perheessä ole vastasyntynyttä vauvaa tms joka on tosi herkkä. Vieraat pöpöt heissä joka tapauksessa on. Mä en ole kylään mennessä pessyt eikä meille tulijat pese, enkä sairastele juuri koskaan. 

Sairastan pysyvää sairautta ja käytössä on lääkitys, joka alentaa vastustuskykyä. Toiselle pari päivää kestävä flunssa voi aiheuttaa minulle pitkän taudin, sydänoireita jne. Totta hemmetissä haluan, että meille tullessa pestään kädet ja sairaana ei tulla kylään.

Vierailija
24/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siinä suuri muutos oli 60-luvulla, kun televisio yleistyi. 

Itseasiassa 40 luvulla kun radio tuli

Vierailija
25/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa vähän mummoketjulta mutta totta on että kyläily ei taida oikein enää trendata. Aloittajalla on melko korkeat odotukset. Toisaalta moni on jo oikeasti tai leikisti niin kiireinen ettei kyläilylle ole aikaa tai halua tai jaksamista. 

Meillä on muutama tuttu/perhe joiden kanssa kahvitellaan sekä sovitusti että spontaanisti. En halua kylään ruokavieraita enkä itsekään tykkää syödä muualla. Kahvit ja makeat laitan mielellään pöytään ja voileipääkin saa kun pyytää, lapsilta kysyn jos on nälkä. En odota että kotia tai kaupan pullia kehutaan mutta aina ovat vieraille maistuneet. 

Siis ne pullat maistuneet, ei koti :)

Vierailija
26/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä tapa varsinkin flunssa-aikaan. Jos te ette sairastele niin saatat tuolla menolla olla hiljainen levittäjä pöpöille.

Vierailija
27/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska monet eivät halua kotiinsa muiden pas kabakteereja.

Meiltä lentäisit ulos ellet pesisi käsiäsi heti tullessa.

Vierailija
28/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan alapeukkuja:

Koen, että yksi syy nykyajan pahoinvointiin, yksinäisyyteen ja muuhun on kulttuuri, jossa yhteisöllisyys on unohtunut. Kyläilytkin nähdään rasitteena, vaikka ennen ne toivat virkistystä arjen keskelle. Sitten ihmetellään, että miksi voidaan huonosti, ollaan yksinäisiä ja kaikessa pitää pärjätä itse. No varmasti, kun ei olla valmiita näkemään vaivaa, kutsumaan kylään, menemään kylään ja pitämällä vastavuoroisesti huolta toisista.

Vierailija
29/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se käsien peseminen hyödyttää edes, kun jokainen kaivaa sen likaisen puhelimensa samantien käsiinsä. Sehän on oikea bakteeripesä, ei sitä voi pestä ja vessassakin kakkosella mukana aina ihmisillä. 

Epäkohteliasta on se, etä vieraat tuijottaa puhelintaan koko ajan ja mumisevat vain lyhyesti jotain vastaukseksi, kun yrittää virittää keskustelua. 

Vierailija
30/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se käsien peseminen hyödyttää edes, kun jokainen kaivaa sen likaisen puhelimensa samantien käsiinsä. Sehän on oikea bakteeripesä, ei sitä voi pestä ja vessassakin kakkosella mukana aina ihmisillä. 

Epäkohteliasta on se, etä vieraat tuijottaa puhelintaan koko ajan ja mumisevat vain lyhyesti jotain vastaukseksi, kun yrittää virittää keskustelua. 

Normaalit ihmiset desinfioivat sen luurinsa säännöllisesti. 

Vierailija
31/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma inhokkini ovat ihmiset, jotka eivät ilmoita tapaamisen peruuntumisesta sairastumisen vuoksi. Itselläni on tapana laittaa jo ajoissa viestiä tyyliin "Moi! Meillä oli sovittuna ensi lauantaiksi tapaaminen. Mulla on ollut nyt kurkku kipeä/olen vielä toipumassa flunssasta, niin katsotaan olenko terveenä tuolloin." Ikävä kyllä vastaan on tullut näitä, jotka ovat tulleet sairaana kylään (en halua sairaita kylään) tai sitten ei ole edes ilmoitettu asiasta ja kun edellispäivänä varmistaa vierailun ajankohdan, niin vastausviesti on luokkaa "Sori, ollaan jo kolmatta päivää norossa, niin ette voi tulla kylään." Miksi et sitten ilmoittanut asiasta itse?!

Vierailija
32/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koko kylä kasvattaa"  pitää paikkansa. Kaikista on tullut parinkymmenen vuoden aikana apinoita. Kukaan tuosta alle boomeri-ikäisestä ei osaa lukea, laskea eikä puhua kunnolla! Kaikki päästetty säälivitosilla perukoulusta läpi ja otetaan nyt yliopistoihin sisään säälikutosilla. Eläköön SUOMI. 

Huom! Eliitin jälkeläisiä lukuunottamatta!

Vierailija
33/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten allekirjoitan kyllä ap:n aloituksen, mutta en oikein ymmärrä tuota "pakkoa" ensimmäisellä vierailulla käydä tutustumassa kotiin ja kehua sitä. Miksi tämä olisi jotenkin erityisen tärkeää?

Vierailija
34/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten allekirjoitan kyllä ap:n aloituksen, mutta en oikein ymmärrä tuota "pakkoa" ensimmäisellä vierailulla käydä tutustumassa kotiin ja kehua sitä. Miksi tämä olisi jotenkin erityisen tärkeää?

Kohtelias käytöstapa. Itse ainakin kehun jokaisessa kodissa joitakin yksityiskohtia. 

Vierailija
35/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtelias käytöstapa. Itse ainakin kehun jokaisessa kodissa joitakin yksityiskohtia. 

Tämä. Kuuluu mielestäni samaan kategoriaan kuin talouden lemmikin huomiointi ja tervehtiminen.

Vierailija
36/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa kyläilykulttuuri on muuttunut siten, ettei kukaan käy kenenkään luona kylässä. Kaikki ovat poteroituneet omiin koteihin ja kutsuvat muita kylään, mutta itse eivät liikahda minnekään. 

Minulla toisin, niin suvun ja tuttujen kesken. Minä kutsun, mutta vastavuoroisuutta ei ole. Olen lopettanut kutsumiset täysin. Mielessäni vain ajatellut:  maistuisi varmaan minullekkin joskus se että miltä tuntuisi istahtaa nauttimaan valmiista ja minua varten järjestetyistä tarjoiluista. En edes enää unta näe🤔 

Vierailija
37/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jaksoit pitkästi selittää tilanteen. Eikä se ollut mitään soopaa. Noinhan se on. Mutta muuta sanomista minulla ei siihen ole. Minkäs sille voi?

Vierailija
38/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama on tullut huomattua ja lisäksi se, että osalla isäntäväestä on unohtunut hyvät käytöstavat. Käytiin kylässä erään ystäväperheen luona, kun meidät oli kutsuttu kylään juhlistamaan lapsen syntymäpäivää. Mentiin paikalle sovittuna kellonaikana, eivät olleet kotona. Tulivat vartin päästä. Miksi eivät olleet sanoneet suoraan myöhäisempää aikaa? Vietiin synttärilahja päivänsankarille ja perheen äidille kukkia. Äiti totesi kukista, että eivät ole hänen suosikkejaan ja kehotti lastaan kantamaan kukat omaan huoneeseensa. Synttärilahjasta tuli jälkikäteen palaute, miten oli näin pieni lahja (10 e lahjakortti lapselle ja n. 5 e arvoinen tavara). Äiti alkoi laittaa tarjoiluita, kun päästiin sisälle. Ei halunnut apua tarjoilujen kanssa, vaikka kesti. Kahvien jälkeen perheen äiti kehotti lapsia lähtemään ulos leikkimään, kehotti minua menemään valvomaan lapsia, eikä halunnut itse seurustella kanssani. Äiti jäi yksin sisälle, me muut menimme ulos. 

Tuo on jo aika paha.

Vierailija
39/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin joku on samaa mieltä käsien pesusta! Mielestäni se on ihan perusasia on tullaan kotiin tai mennään jonkun toisen kotiin. Itse desinfioin myös puhelimen kun tulen kotiin ja tarjoan myös vieraille desinfiointipyyhettä. Yhden tuttavaperheen kotona ei kukaan pese käsiään, lapset tulevat koulusta ja suoraan vain jääkaapille ilman käsienpesua. Likaiset avaimet pyörii keittiön tasolla, saattavat nostaa kihvelin pöydälle, luutu ja tiskiharja lojuvat jossain märkinä altaan pohjalla likaisten tiskien alla, valokatkaisijat ovat täynnä mustia jälkiä. Lista on loputon. En halua syödä tai juoda siellä mitään koska eivät pese käsiään edes ennen tiskikoneen tyhjennystä. 

Niin ja turha kenenkään mussuttaa mitään vastustuskyvystä, tämä perhe on jatkuvasti sairaana. Oikeasti jatkuvasti. 

Vierailija
40/42 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma inhokkini ovat ihmiset, jotka eivät ilmoita tapaamisen peruuntumisesta sairastumisen vuoksi. Itselläni on tapana laittaa jo ajoissa viestiä tyyliin "Moi! Meillä oli sovittuna ensi lauantaiksi tapaaminen. Mulla on ollut nyt kurkku kipeä/olen vielä toipumassa flunssasta, niin katsotaan olenko terveenä tuolloin." Ikävä kyllä vastaan on tullut näitä, jotka ovat tulleet sairaana kylään (en halua sairaita kylään) tai sitten ei ole edes ilmoitettu asiasta ja kun edellispäivänä varmistaa vierailun ajankohdan, niin vastausviesti on luokkaa "Sori, ollaan jo kolmatta päivää norossa, niin ette voi tulla kylään." Miksi et sitten ilmoittanut asiasta itse?!

Mulle ei ollut koskaan tullut pieneen mieleenkään, etteivät ihmiset ilmoittaisi olevansa sairaita, ennen kuin tutustuin puolisoni vanhempiin ja sisaruksiin. Noihin aikoihin sisaruksilla oli pieniä lapsia ja milloin mitäkin päiväkodissa kiertäviä ruttoja, joten olivat kai tottuneet, mutta yhdenkin kerran oltiin menossa puolison siskolle ja ihan vahingossa kuultiin anopilta, että koko perhe oli ollut juuri norossa, ja anoppi vielä naureskeli, ettei pieni mahatauti nyt aikuista haittaa ja voihan sinne kyläilemään mennä. No ei menty. Toisen kerran puolison veli pyysi lapsenvahdiksi ja vasta siellä perillä paljasti, että olivat kaikki keuhkoputkentulehduksessa. No kiva, ei voitu enää kannoillakaan kääntyä ja oltiin sitten molemmat pari viikkoa sairaana ja poissa töistä moisten uunojen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan