Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia asioita paheksut 'salaa' lasten kasvattamisessa?

Vierailija
16.08.2026 |

Nyt saa paljastaa 8)

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ettei yritetä yhtään asettua lapsen asemaan tai kehitysvaiheeseen, ja sitten kun lapsi väsymystään tai huomiontarvettaan marisee tai valittaa, niin tiuskitaan lapselle kun on "hankala".

- laitetaan vauva/pikkutaapero päiväkotiin vaikka olisi mahdollisuus olla kotona vähän pitempään (tai olisi ollut, jos olisi mitoitettu esim. asuntolaina järkevämmäksi pikkulapsivaihetta ajatellen). 

Näitä en kehtaa sanoa ääneen. 

Niin. Otan kantaa tuohon viimeiseen. Minä olin aivan uupunut ja loppu kotona olemiseen. Olin noin vuoden kotona ja oli pakko palata töihin, koska todellakin kaipasin ja tarvitsin sitä! Mies ei suostunut vuorostaan jäämään kuin pariksi kuukaudeksi. Uskon, että monilla saattaa olla tätä samaa.

Vierailija
82/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varhaiskasvatuksen opettaja. Sitä, etteivät vanhemmat osaa laskea yhteen. 

"Vielä yhden kerran voit laskea, sitten lähdetään!" 

"No ööh, kerran vielä!" 

"Yksi kerta! Kuulitko, yksi kerta!" 

"NYT on viimeinen kerta!" 

"No ööh, laske nyt sitten vielä kerran" 

"Yksi enää, sitten mennään!" 

"Miksi et tule? Sanoin yksi kerta enää! Nyt lasket enää yhden kerran ja sitten mennään!"

🤦🏼‍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annetaan lapsen päättää asioista, jotka eivät hänelle kuulu tai jotka ovat liian vaikeita lapsen ymmärtää. Näin kasvatetaan diktaattori.

Minun narsistinen ex antaa lapsen päättää monesta asiasta ja antaa aika paljon vastuuta mutta onneksi kyseessä on hyvin fiksu lapsi joka on kyllä kehittynytkin sitten aika huimaa vauhtia. Hän antaa vastuuta ja päätäntävaltaa koska ei osaa toimia eikä osaa opettaa, näin pääsee helpommalla eikä tule pelokkaita tilanteita hänelle. Hän pelkää että lapsi suuttuu tai loukkaantuu, hän on siis itse aika aggressiivinen. 

Klassikkokombo: narsku-ex ja oma lapsi, joka on todella fiksu.

T: objektiivinen

Vierailija
84/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että lässyttäminen ja paapominen on venynyt siihen pisteeseen, että imetetään 3-vuotiasta, 3-vuotias kulkee vielä vaipoissa, ollaan koko ajan jossain paniikissa eikä lapsen anneta mitään yrittää itse. Kaikki annetaan periksi, kysellään mielipidettä. Esimerkiksi tuo, ettei opeteta kuivaksi, ettei pikkuiselle tule pahaa mieltä... Tiedän tällaisen perheen ja siellä on opettajavanhempi, joten ihmettelen.

Ei 3-vuotiaaksi imettäminen vielä paha ole. Tiedän tapauksen, jossa 6v lapsi käy vielä tissillä. Se on sairasta. 

No, kyllä omat 3-vuotiaat on ollut jo sen verran "isoja", ettei olisi tullut mieleenkään imettää enää. Toki joo on ihan next level joku 6-vuotias!

Vierailija
85/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kun vanhemmat yrittävät puolipakolla ja keinoja kaihtamatta tehdä kullannupustaan tähteä. Oli sitten kyseessä musiikki tai urheilu tai ihan mikä tahansa.

Tämä! Lätkämutsina noin 15 vuotta kaukalon laidoilla oleskelleena on tullut nähtyä pari todella järkyttävää tapausta, joilla läikkyi pahasti yli fantasia omasta lapsesta seuraavana Aleksander Barkovina. Menemättä yksityiskohtiin totean, että niille lapsille ei käynyt hyvin urheilun saralla. 

Vierailija
86/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on näkyvästi v*mmainen ja paheksun kaikkia vanhempia jotka antavat lastensa haukkua muita. 

Paheksun myös näitä simppeleitä mammeleita, jotka tupisevat muille rattaiden käytöstä ja itse ajavat lapsensa autolla joka paikkaan. Tuupa päiväksi mun kenkiin, et paheksu enää...

Vierailija
87/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivopeseminen sukupuolineutrauliuteen, pahin rikos!

Vierailija
88/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsen jatkuva kyttäys ja ylianalysointi kaikesta. Normaali väsymys ja uhmakiukku vaatii jonkun diagnoosin ja heti jos lapsi ei toimi jossain pienessä asiassa, kuten muut ikäisensä niin siinä on jotain vikana. Käytännössä siis se ettei anneta lasten olla lapsia.

Vierailija
89/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään lapsi ei tarvitse jatkuvaa tunteiden sanoittamista. Ei, vaikka kasvatusoppaisssa niin sinulle uskotellaan.

Ehkä en tarvitse vähäpätöisten neuvoja, kiitos kuitenkin.

Eipä tuo mikään neuvo ollutkaan. Ihan vain fakta. 

Ei ole enkä väännä kanssasi asiasta.

Vierailija
90/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraannuttaminen

Vierailija
91/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pumpulissa kasvattaminen

Vierailija
92/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että lapsille ei puhuta asioista niiden oikeilla nimillä. Esim. ei sanota tyttö ja poika, vaan yritetään kiertää sitä puhumalla vain lapsista. Jokainen lapsi kuitenkin on tyttö tai poika. 

Vierailija
93/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annetaan lapsen päättää asioista, jotka eivät hänelle kuulu tai jotka ovat liian vaikeita lapsen ymmärtää. Näin kasvatetaan diktaattori.

Minun narsistinen ex antaa lapsen päättää monesta asiasta ja antaa aika paljon vastuuta mutta onneksi kyseessä on hyvin fiksu lapsi joka on kyllä kehittynytkin sitten aika huimaa vauhtia. Hän antaa vastuuta ja päätäntävaltaa koska ei osaa toimia eikä osaa opettaa, näin pääsee helpommalla eikä tule pelokkaita tilanteita hänelle. Hän pelkää että lapsi suuttuu tai loukkaantuu, hän on siis itse aika aggressiivinen. 

Klassikkokombo: narsku-ex ja oma lapsi, joka on todella fiksu.

T: objektiivinen

Ihan totta oli. Kateus on huipussaan, I know.

Vierailija
94/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ettei yritetä yhtään asettua lapsen asemaan tai kehitysvaiheeseen, ja sitten kun lapsi väsymystään tai huomiontarvettaan marisee tai valittaa, niin tiuskitaan lapselle kun on "hankala".

- laitetaan vauva/pikkutaapero päiväkotiin vaikka olisi mahdollisuus olla kotona vähän pitempään (tai olisi ollut, jos olisi mitoitettu esim. asuntolaina järkevämmäksi pikkulapsivaihetta ajatellen). 

Näitä en kehtaa sanoa ääneen. 

Niin. Otan kantaa tuohon viimeiseen. Minä olin aivan uupunut ja loppu kotona olemiseen. Olin noin vuoden kotona ja oli pakko palata töihin, koska todellakin kaipasin ja tarvitsin sitä! Mies ei suostunut vuorostaan jäämään kuin pariksi kuukaudeksi. Uskon, että monilla saattaa olla tätä samaa.

Joo, siis tuossa sinun tapauksessasi vastuu asiasta oli tietenkin miehelläsi, sinähän olit jo ollut kotona vuoden!

Vierailija
95/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään lapsi ei tarvitse jatkuvaa tunteiden sanoittamista. Ei, vaikka kasvatusoppaisssa niin sinulle uskotellaan.

Ehkä en tarvitse vähäpätöisten neuvoja, kiitos kuitenkin.

Eipä tuo mikään neuvo ollutkaan. Ihan vain fakta. 

Ei ole enkä väännä kanssasi asiasta.

Mitä tuo jankuttaminen on , jos ei vääntämistä. OIkeassa elämässä ei ole olemassa lasta, jonka on pakko saada jatkuvaa tunteiden sanoittamista. Lapsi oppii  tunteet vähemmälläkin. 

Vierailija
96/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiaan ja nuoriaan joka paikkaan autolla kuskaaminen/hakeminen

jos matka ei ole pitkä, voi kävellä tai mennä pyörällä, kaupungissa voi opettaa lastaan käyttämään joukkoliikennettä

Vierailija
97/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva harrastaminen ja ajan täyttäminen. Pitää oppia käyttämään omaa mielikuvitusta ja/tai sietämään tylsyyttä

Kyllä, vaativat lapset ovat raskaita kasvatettavia, pitäisi joku sirkus olla koko ajan käynnissä. Vauhdissakin voi jopa olla tylsää.

Vierailija
98/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapsille ei puhuta asioista niiden oikeilla nimillä. Esim. ei sanota tyttö ja poika, vaan yritetään kiertää sitä puhumalla vain lapsista. Jokainen lapsi kuitenkin on tyttö tai poika. 

Jokainen lapsi on kuitenkin lapsi

Vierailija
99/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman kyvyttömyys kohdata lapsen pettymystä. Sanotan ensin ei, mutta taivutaan heti, jos piltti alkaa itkeä tekoitkuaan. Näitä sitten mukava yrittää päiväkoti/koulumaailmassa saada ymmärtämään, että parkuminen ei tuotakaan aina lapsen toivomaa tulosta. 

Vierailija
100/128 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylisuojelemista, mihin myös lasu painostaa nykyään.

Lasten tulee saada seikkailla ja koetella rajojaan. Muuten niistä tulee nyhveröitä ja inceleitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä