Millaisia asioita paheksut 'salaa' lasten kasvattamisessa?
Kommentit (122)
Lapsen kanssa oleminen = vanhemmat kännykkä kädessä
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kanssa leikkiminen ja puuhaaminen jatkuvasti, lasten pitäisi oppia leikkimään myös itsekseen tai toisten lasten kanssa.
Lapsi- ja tilannekohtaisia asioita.
Olin lenkillä ja Spotify syötti minulle jakson podcastista, jota en itse ollut valinnut. En viitsinyt sitä pysäyttää kesken lenkin, mutta tuli kyllä hiton ahdistava olo, kun puhe oli jatkuvaa "vaikeat tunteet sitä ja sitten mä tunsin näin ja lapsi tuntee sitä ja tuneet tunteet tunteet". Uuvuttavaa ajatella, millaista on olla lapsi tuollaisessa ympäristössä. Molemmat puhujat olivat äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään lapsi ei tarvitse jatkuvaa tunteiden sanoittamista. Ei, vaikka kasvatusoppaisssa niin sinulle uskotellaan.
Ehkä en tarvitse vähäpätöisten neuvoja, kiitos kuitenkin.
Eipä tuo mikään neuvo ollutkaan. Ihan vain fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kanssa leikkiminen ja puuhaaminen jatkuvasti, lasten pitäisi oppia leikkimään myös itsekseen tai toisten lasten kanssa.
Lapsi- ja tilannekohtaisia asioita.
Kuvaile lapsi, jonka ei missään vaiheessa elämäänsä pidä oppia olemaan yksin, vaan aikuisen on pörrättävä 24/7 lapsen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kun vanhemmat yrittävät puolipakolla ja keinoja kaihtamatta tehdä kullannupustaan tähteä. Oli sitten kyseessä musiikki tai urheilu tai ihan mikä tahansa.
Aika harvat yrittävät tähteä tehdä. Suurin osa tuntemistani vanhemmista haluaa vain hyviä harrastuksia lapsille, harrastusten kautta liikuntaa, koska istumista on niin paljon mm. koulussa. Olen paljon toiminut ja ollut mukana lasten harrastuskuvioissa. En edes tunne vanhempia, jotka jotain tähteä leipovat. Suurin osa vanhemmista on realistisia ja ymmärtää, että aniharva voi olla tähti. Turhaa on vanhempia harrastuksillakin syyllistää.
Sitä että aikuiset normipäiset ihmiset antaa kersojensa pyörittää itseään mielinmäärin. Rajoja ei uskalleta asettaa, ettei vain tule piltille paha mieli. Voi tsiisus.
- lastenkodin ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Kaverina oleminen, tuollaiset aikuiset laistavat kasvatusvastuusta.
Dynamiikka on tärkeä. Joillakin käy hyvä tuuri ja lapsi arvostaa vanhempaansa jolloin on helpompi ottaa rennosti ja tehdä vaikka lapsen kanssa yhdessä asioita kun ei tarvitse koko ajan opettaa. Jatkuva valmiudessa eläminen luo ihmiseen jännitystä, se kiristää ja jäykistää ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kun vanhemmat yrittävät puolipakolla ja keinoja kaihtamatta tehdä kullannupustaan tähteä. Oli sitten kyseessä musiikki tai urheilu tai ihan mikä tahansa.
Aika harvat yrittävät tähteä tehdä. Suurin osa tuntemistani vanhemmista haluaa vain hyviä harrastuksia lapsille, harrastusten kautta liikuntaa, koska istumista on niin paljon mm. koulussa. Olen paljon toiminut ja ollut mukana lasten harrastuskuvioissa. En edes tunne vanhempia, jotka jotain tähteä leipovat. Suurin osa vanhemmista on realistisia ja ymmärtää, että aniharva voi olla tähti. Turhaa on vanhempia harrastuksillakin syyllistää.
Nyt ei puhuttu sinun tuntemistasi vanhemmista, vaan niistä, jotka yrittävät puolipakolla tehdä lapsestaan tähteä. Ei tarvitse kuin vilkaista jääkiekon SM-liigassa Turun suunnalle niin löytyy tällainen esimerkki. Puhumattakaan nyt junnutasoista, joissa kirjaimellisesti tapellaan vanhempien toimesta. Jos sinä koet tästä asiasta syyllisyyttä, sinun toiminnassasi on muutoksen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Lapsien jatkuva palveleminen. Myös pienet pitäisi ottaa ikätasoisesti mukaan kodin arjen toimintoihin.
Sanoisin tässäkin että tarpeen mukaan kannattaa edetä, ei kannata tehdä elämästä liian vaikeaa siksi että kuuluisi toimia jollakin tietyllä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosien haaliminen / keksiminen
"Meidän Auri/Severi on eritysherkkä/helposti kuormittuva.
Kyllä.
Se, että lässyttäminen ja paapominen on venynyt siihen pisteeseen, että imetetään 3-vuotiasta, 3-vuotias kulkee vielä vaipoissa, ollaan koko ajan jossain paniikissa eikä lapsen anneta mitään yrittää itse. Kaikki annetaan periksi, kysellään mielipidettä. Esimerkiksi tuo, ettei opeteta kuivaksi, ettei pikkuiselle tule pahaa mieltä... Tiedän tällaisen perheen ja siellä on opettajavanhempi, joten ihmettelen.
Jatkuva harrastaminen ja ajan täyttäminen. Pitää oppia käyttämään omaa mielikuvitusta ja/tai sietämään tylsyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle tulee syyllinen olo tästä asiasta? Fakta on kuitenkin se, että harrastuspiireissä on myös totaalisia sekopäitä, jotka elävät omaa unelmaansa lapsen kautta välittämättä sen enempää lapsen kuin muitedenkaan tunteitsta. Ei sen toteaminen tarkoita, että kaikki vanhemmat ovat samanlaisia tai että harrastaminen yleisellä tasolla olisi väärin.
eri
- Ettei yritetä yhtään asettua lapsen asemaan tai kehitysvaiheeseen, ja sitten kun lapsi väsymystään tai huomiontarvettaan marisee tai valittaa, niin tiuskitaan lapselle kun on "hankala".
- laitetaan vauva/pikkutaapero päiväkotiin vaikka olisi mahdollisuus olla kotona vähän pitempään (tai olisi ollut, jos olisi mitoitettu esim. asuntolaina järkevämmäksi pikkulapsivaihetta ajatellen).
Näitä en kehtaa sanoa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Se, että lässyttäminen ja paapominen on venynyt siihen pisteeseen, että imetetään 3-vuotiasta, 3-vuotias kulkee vielä vaipoissa, ollaan koko ajan jossain paniikissa eikä lapsen anneta mitään yrittää itse. Kaikki annetaan periksi, kysellään mielipidettä. Esimerkiksi tuo, ettei opeteta kuivaksi, ettei pikkuiselle tule pahaa mieltä... Tiedän tällaisen perheen ja siellä on opettajavanhempi, joten ihmettelen.
Ei 3-vuotiaaksi imettäminen vielä paha ole. Tiedän tapauksen, jossa 6v lapsi käy vielä tissillä. Se on sairasta.
Paheksun sitä, että lapseni kaverilla on 10 kertaa viikossa jonkun lajin treenit. OIkeasti 10 kertaa. Kyseessä on 3. luokkalainen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Annetaan lapsen päättää asioista, jotka eivät hänelle kuulu tai jotka ovat liian vaikeita lapsen ymmärtää. Näin kasvatetaan diktaattori.
Minun narsistinen ex antaa lapsen päättää monesta asiasta ja antaa aika paljon vastuuta mutta onneksi kyseessä on hyvin fiksu lapsi joka on kyllä kehittynytkin sitten aika huimaa vauhtia. Hän antaa vastuuta ja päätäntävaltaa koska ei osaa toimia eikä osaa opettaa, näin pääsee helpommalla eikä tule pelokkaita tilanteita hänelle. Hän pelkää että lapsi suuttuu tai loukkaantuu, hän on siis itse aika aggressiivinen.
Tavaroiden pakonomainen ostaminen
Yksikään lapsi ei tarvitse jatkuvaa tunteiden sanoittamista. Ei, vaikka kasvatusoppaisssa niin sinulle uskotellaan.
Ehkä en tarvitse vähäpätöisten neuvoja, kiitos kuitenkin.