Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia asioita paheksut 'salaa' lasten kasvattamisessa?

Vierailija
16.08.2026 |

Nyt saa paljastaa 8)

Kommentit (385)

Vierailija
301/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä haluat pakottaa repun tai vetolaukun ihmisille joka on huomannut rattaat käteviksi

Jotta lasta ei pakotettaisi rattaisiin vasten tahtoaan.

Mutta autoon tai pyörään saa "pakottaa"? Meillä päin aikuisten tehtävä on päättää kulkuneuvo 

Vierailija
302/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paskaa ruokaa lapsille syötetään. 

Herkkuja, roskaruokaa jne. Sen varjolla, että kunhan jotain syövät tai ovat niin nirsoja. Voi hyvää päivää, mitä te teette lapsillenne. Tietäisittepä vaan, tai tietoa on jokaisen saatavilla, mutta saamattomuus saa vallan ja mennään siitä mistä aita on matalin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pikaruokalassa käyminen lasten kanssa.

Tästä tuli mieleen, kun muinoin Amerikassa reissasin ja pikkulapset jotka eivät osanneet vielä edes puhua, söivät suolaisia, rasvaisia ranskanperunoita vanhempiensa sylissä ja syöttötuoleissaan.

Kyllä teki pahaa.

Vierailija
304/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä haluat pakottaa repun tai vetolaukun ihmisille joka on huomannut rattaat käteviksi

Jotta lasta ei pakotettaisi rattaisiin vasten tahtoaan.

Meillä vanhempi lapsi oli vähän sellainen vetämättömän oloinen. Yllättävän paljon tuli vierailta ihmisiltä kritiikkiä siitä kun hän joskus halusi rattaisiin istumaan kun nuorempi innostui kävelemään. Rattaissa hetken aikaa istumisesta kun ei kuitenkaan ollut kenellekään mitään haittaa ja sen jälkeen hän jaksoi taas kävellä virkeämpänä.

Vierailija
305/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Kulta, äiti laittaa hatun päähän, kulta äiti antaa jäätelön, kulta tulisitko pesulle, kulta tule syömään......."

Mikä tässä sitten oli ongelma? Pitäisi puhutella vaippaikäistä Herra Esko Miettiseksi?

Lapsella on nimi. Kulta-sana menettää merkityksensä.

Ei kulta -sana ole mikään palkinto, se on osoitus välittämisestä. Voiko välittää liikaa...

Vierailija
306/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkuja, roskaruokaa jne. Sen varjolla, että kunhan jotain syövät tai ovat niin nirsoja. Voi hyvää päivää, mitä te teette lapsillenne. Tietäisittepä vaan, tai tietoa on jokaisen saatavilla, mutta saamattomuus saa vallan ja mennään siitä mistä aita on matalin.

Mä olen vähän tällainen. Olen etsinyt ruokia joita tykkää syödä. Esimerkiksi Italian kansallisruokaa, pizzaa, saa terveellisenä ja epäterveellisenä. Kananugetteja saa samoin monentasoisia. Valitsen myös ne hedelmät ja vihannekset joista lapsi tykkää. Puhdasta mäkkitason roskaruokaa ei suostuisi syömään. 

Koulun kautta saa vaihtelua. Luotan että vanhetessaan syö monipuolisemmin kuten minäkin. Ja parempi nykymaailmassa ettei kaikkea edes maista, ylipaino on vakava ongelma. 

Vierailija
307/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän tällainen. Olen etsinyt ruokia joita tykkää syödä. Esimerkiksi Italian kansallisruokaa, pizzaa, saa terveellisenä ja epäterveellisenä. Kananugetteja saa samoin monentasoisia. Valitsen myös ne hedelmät ja vihannekset joista lapsi tykkää. Puhdasta mäkkitason roskaruokaa ei suostuisi syömään. 

Koulun kautta saa vaihtelua. Luotan että vanhetessaan syö monipuolisemmin kuten minäkin. Ja parempi nykymaailmassa ettei kaikkea edes maista, ylipaino on vakava ongelma. 

Huoh. Tässä on taas esimerkki siitä kun asiaa ei ymmärretä. Se menee niin päin, että lihavat ihmiset ovat AINA todella nirsoja ja normaalipainoiset taas ruuan suhteen monipuolisia, eli rajoituksia on hyvin vähän. Se menee noin päin.

Ja tuohon, että "kyllä se vanhetessaan sitten oppii" ei voi luottaa yhtään. Entä jos ei opikaan? Asiat kannattaa opettaa lapsuudessa, eikä vaan laittaa käsiä ristiin että oppii ja oppii.

Vierailija
308/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on näkyvästi v*mmainen ja paheksun kaikkia vanhempia jotka antavat lastensa haukkua muita. 

Paheksun myös näitä simppeleitä mammeleita, jotka tupisevat muille rattaiden käytöstä ja itse ajavat lapsensa autolla joka paikkaan. Tuupa päiväksi mun kenkiin, et paheksu enää...

Juuri niin.

Autolla ajelevat ihmiset eivät ymmärrä rattaiden ihanuutta. Niihin saa myös tavaraa. Kävelepä itse vilkkaan 3-vuotiaan kanssa pari kilsaa johonkin kauppaan ja painavan kassin ja sen saman lapsen kanssa takaisin. Ja katso kellosta, kuinka paljon aikaa säästät, jos napero on rattaissa versus kun harpot itse reitin reippaasti. Ja kuinka paljon säästät hermoja.

Kai minulla olisi sama syy tuomita vanhemmat, jotka kuljettelevat lastaan autolla?

Sinne kauppaan voi mennä myös polkupyörällä. Tavarat voivat olla kassin sijasta repussa. Voi käyttää valjaita tai hihnaa joka estää lasta lähtemästä omille teilleen.

Noista valjaista vasta paheksuntaa tuleekin.

Vierailija
309/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Kulta, äiti laittaa hatun päähän, kulta äiti antaa jäätelön, kulta tulisitko pesulle, kulta tule syömään......."

Mikä tässä sitten oli ongelma? Pitäisi puhutella vaippaikäistä Herra Esko Miettiseksi?

Ei kulta -sana ole mikään palkinto, se on osoitus välittämisestä. Voiko välittää liikaa...

Lapselle voi tulla se ajatus, että hän on joku prinsessa jota vanhemmat palvelevat ja palvovat.

Vierailija
310/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän vaippaikäinen edes tiedä mitä kulta tarkoittaa, luulee sitä omaksi nimekseen. Kulta sopii erikoistilanteisiin, esim. lohdutukseen. lapsella on nimi, jota voi käyttää arjessa. Vaippaikäistä ei todellakaan tarvitse nimitellä herrakaksi, vaan miksi et sanoisi vaan Esko. Typerää saivartelua. Tuo jatkuva kullittelu kuulostaa tyhmältä, eikä siinä ole mitään suurta rakkautta lasta kohtaan.

Minulla on lemmikki, jolle joka päivä sanon kulta-tyttö ja joka kerta tunnen suurta rakkautta.

Vierailija
311/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Tässä on taas esimerkki siitä kun asiaa ei ymmärretä. Se menee niin päin, että lihavat ihmiset ovat AINA todella nirsoja ja normaalipainoiset taas ruuan suhteen monipuolisia, eli rajoituksia on hyvin vähän. Se menee noin päin.

Ja tuohon, että "kyllä se vanhetessaan sitten oppii" ei voi luottaa yhtään. Entä jos ei opikaan? Asiat kannattaa opettaa lapsuudessa, eikä vaan laittaa käsiä ristiin että oppii ja oppii.

En tiedä tilastoista, mutta oman elämän mutulla sanon, että hoikat syövät pääsääntöisesti arjessa samoja ruokia. Priorisoivat proteiinin ja kuidun. Eivätkä edes hotelliaamiaisella koe, että kaikkea pitää maistaa. Toisin kuin ylipainoiset. 

Mutta kaloreistahan se on kiinni lopulta. 

Jos lapsi ei aikuisena edelleenkään halua maistaa kaikkea, se ei haittaa. Ei tarvitse. Eikä tarvitse syödä lautasta tyhjäksi vaan saa lopettaa, kun on syönyt riittävästi. Japanissa tavataan sanoa, että 80 prosenttisesti täysi vatsa riittää. Pääasia ettei kehitä tunnesyömistä tai ruokamelua. 

Vierailija
312/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle voi tulla se ajatus, että hän on joku prinsessa jota vanhemmat palvelevat ja palvovat.

Hmmm.. tai sitten tämä voi ajatella, että häntä rakastetaan.

Vierailija
313/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon joka päivä lapselle, että rakastan, että hän on elämäni rakkaus, että hän on parasta mitä minulle on tapahtunut, että olen aina turvana, että aina saa tulla kotiin, että rakkauteni ei voi ikinä loppua jne. Lapsen isä kehuu etenkin ulkonäköä, pukeutumista jne. Oikein ihana, muita huomioiva ja empaattinen lapsi hänestä kasvanut.

Vierailija
314/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ketä saa sanoa kullaksi jos ei omaa pientä lastaan :D

Tottakai saa sanoa lastaan kullaksi, mutta ei jatkuvasti. Eihän kulta-sanalla ole enää mitään merkitystä, jos lapsi kuulee sen sata kertaa päivässä. Tajuaako pieni lapsi, että se on hellittelynimi ja se kertoo, että olet äidille hyvin rakas, jos sitä käytetään nimen korvikkeena.

??? Mitä hemmettiä

Toivottavasti toi kulta-sanasta häiriintyjä ei ole kenenkään vanhempi.

Vierailija
315/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä tunnen piston sydämessäni. Terveellinen ruoka on minulle tärkeää, mutta liian usein vain tuntuu ettei arjessa riitä aika. Mutta taidan nyt ryhdistäytyä ja luoda kunnolliselle ruoalle aikaa, esimerkiksi suunnitella ja valmistella ruokia viikonloppuisin. Kiitos paheksunnasta, nyt kyllä osui!

Vierailija
316/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva tunteiden sanoittaminen lapsen puolesta

Lapsikohtaisia asioita. Aina ulkopuolinen ei ymmärrä miksi toimitaan kuten toimitaan. 

Yksikään lapsi ei tarvitse jatkuvaa tunteiden sanoittamista. Ei, vaikka kasvatusoppaisssa niin sinulle uskotellaan. 

Äärimmäisen hyvä ja myös ainoa keino opettaa väkivaltaista lasta.

Vierailija
317/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajatellaan salaa että öykkäröivä ja vanhemmille töykeästi huutava lapsi on hyvä, koska siitä tulee kokoomusnuori eli voittaja (näkyy mainoksissa)

Vierailija
318/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon joka päivä lapselle, että rakastan, että hän on elämäni rakkaus, että hän on parasta mitä minulle on tapahtunut, että olen aina turvana, että aina saa tulla kotiin, että rakkauteni ei voi ikinä loppua jne. Lapsen isä kehuu etenkin ulkonäköä, pukeutumista jne. Oikein ihana, muita huomioiva ja empaattinen lapsi hänestä kasvanut.

Hienosti toimitte, ihan nostaa tunteet pintaan. Hyvä alku pienen ihmisen elämälle.

Vierailija
319/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paheksun alle 2-vuotiaan hoitoon viemistä ja erityisesti vauvan viemistä päiväkotiin. En sano tätä ikinä, mutta ajattelen, että vanhemmat ajattelee vain itseään.

Vierailija
320/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paheksun alle 2-vuotiaan hoitoon viemistä ja erityisesti vauvan viemistä päiväkotiin. En sano tätä ikinä, mutta ajattelen, että vanhemmat ajattelee vain itseään.

Sama.

- lastenhoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi