Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikko-viikko teini otti lemmikin kysymättä toiselta vanhemmalta, toinen antoi luvan

Vierailija
23.02.2026 |

ja sitten tuli ensimmäinen eläinlääkärireissu ja se vanhempi joka antoi luvan, niin yllättäen ei olekaan rahaa, joten sen toisen on pakko maksaa, että saadaan lemmikki kotiin. 

Minä en ole tässä tarinassa kumpikaan vanhemmista, vaan sivustaseuraaja. Mutta mitäs mieltä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikki myyntiin. Viikko-viikkolapsi kerämään pulloja. Luvan antanut vanhempi kirjoittaa velkakirjan ja alkaa lyhentää lainaa heti.

Vierailija
2/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiku kaverin puolesta kommentoit? Sellasta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kohtaa ensinnäkin lemmikki on sen luvanantaneen vanhemman luona ja luvanantaneen vanhemmat kustannus. 

Vierailija
4/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kohtaa ensinnäkin lemmikki on sen luvanantaneen vanhemman luona ja luvanantaneen vanhemmat kustannus. 

Mutta entä kun teini on joutunut viemään lemmikin eläinlääkäriin, niin siellä on ja pysyy, kunnes lasku maksettu. Lähemmäs tonnista puhutaan

Vierailija
5/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi

Vierailija
6/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin tuo vanhempi jolta ei lupaa kysytty, ilmoittaisin exälle että saa maksaa vaikka pienissä erissä mulle tuon lääkärimaksun, ja sanoisin että yhtäkään laskua eläimeen liittyen en enää hoida. Teinilleni selittäisin asian nätisti ja ymmärrettävästi jotta lemmikistä tulee kuluja ja miten ajatteli kuka ne kulut hoitaa koska minulta ei kysytty mitään. Teini saisi rauhassa miettiä vastausta ja ehdottaa ratkaisua pulmaan. Joka olisi että luvan antanut vanhempi hoitaa kulut ja laskut keksimällään tavalla, tai teini luopuu lemmikistä. 

Vierailija
7/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinille faktat pöytään, jos luvan antanut ei maksa, niin eläin uuteen kotiin.

Vierailija
8/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, lemmikki on aina sen ottamisesta päättäneen ja hankkineen aikuisen omaisuutta. Toiseksi, se pysyy kyseisen aikuisen kotona ja sen kulut kattaa kyseinen aikuinen.

Vierailija
9/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynel. Penniäkään en maksais mistään missä en ole ollut osallisena. Jos maksat nii seuraavaksi sitten tilaavat trukkilavallisen viinaa ja laittavat sinulle laskun.

Vierailija
10/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä toisella on rahaa... Se vaan ei halua käyttää rahaa kun lemmikit turhia. Niitä kyllä voi ottaa jos ilmaseks saa mut jos niille jotain terveysongelmia tulee niin voi hankkiutua eroon vaan. Ja ottaa taas ilmaseks uuden. Näin jotkut ääliöt toimii.

Toisaalta jos on joku tosi sairas rotukoira (esim king charles spanieli) ja sille heti alkaa tuleen lääkärireissuja. Tai vaiva sellainen että se tulee aiheuttaan lääkärikäyntejä joka vuosi säännöllisesti ja vaiva on joku tosi vakava ja kivuliaskin vieläpä niin sit ymmärrän että miksi ei halua maksaa ja parempi viedä piikille. Mutta typerää jos se ei sitä piikille viemistäkään suostu maksaan....

Vierailija
11/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä kun teini on joutunut viemään lemmikin eläinlääkäriin, niin siellä on ja pysyy, kunnes lasku maksettu. Lähemmäs tonnista puhutaan

Niin? Sitten se luvan antanut vanhempi kaivaa rahan jostain tai eläin annetaan pois saman tien. Ei siinä mitään epäselvää pitäisi olla. Lapselle ikävää toki ja eläimelle epäreilua kohtelua.

Vierailija
12/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, lemmikki on aina sen ottamisesta päättäneen ja hankkineen aikuisen omaisuutta. Toiseksi, se pysyy kyseisen aikuisen kotona ja sen kulut kattaa kyseinen aikuinen.

Ei alle 16-vuotiaalle kai edes saa myydä lemmikkiä ilman huoltajan suostumusta ja huoltaja on juridisessa vastuussa lemmikistä ja sen hoidosta. Ainakin koirien kohdalla, en tiedä miten muut lemmikit.

Vierailija
13/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olisin tuo vanhempi jolta ei lupaa kysytty, ilmoittaisin exälle että saa maksaa vaikka pienissä erissä mulle tuon lääkärimaksun, ja sanoisin että yhtäkään laskua eläimeen liittyen en enää hoida. Teinilleni selittäisin asian nätisti ja ymmärrettävästi jotta lemmikistä tulee kuluja ja miten ajatteli kuka ne kulut hoitaa koska minulta ei kysytty mitään. Teini saisi rauhassa miettiä vastausta ja ehdottaa ratkaisua pulmaan. Joka olisi että luvan antanut vanhempi hoitaa kulut ja laskut keksimällään tavalla, tai teini luopuu lemmikistä. 

Et sinä sitä lainaa takaisin saisi. Ex yrittää vain lypsää rahat sinulra väittäen, ettei hänellä ole rahaa. Ei pidä olla tyhmä.

Vierailija
14/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä, että kummastuttaa joidenkin tarve tulla jollekin keskustelupastalle kysymään mitä mieltä muut ovat muiden asioista. Get a life!

Vierailija
15/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei alle 16-vuotiaalle kai edes saa myydä lemmikkiä ilman huoltajan suostumusta ja huoltaja on juridisessa vastuussa lemmikistä ja sen hoidosta. Ainakin koirien kohdalla, en tiedä miten muut lemmikit.

Hamstereita, gerbiilejä, kissoja yms saa kaverilta, kun niille on käynyt vahinko. Ups ja jakoon.

Vierailija
16/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista valtapeliä ja jälleen viikko-viikko lapsi pelinappulana.

Vierailija
17/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, mikä lemmikki? Jos joku marsu tai hamsteri, niin turha viedä ell. Mutta jos koira, niin eri asia. Tosin en usko tarinaa, että teini on ottanut lemmikin, ainakaan kissaa tai koiraa. Noita ei varmaankaan luovuteta alaikäiselle. Jonkun hamsterin on voinutkin ottaa

Vierailija
18/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lemmikkieläin kaatui siihen, kun ilmoitin minä en ulkoiluta ja ex tietää mulla ei ole lääkärilaskuihin varaa.

Ex nyt maksamaan vaikka osamaksulla

Vierailija
19/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei latin latia exälle, mistä ei ole mustaa valkoisella etukäteen. Koitti meilläkin vastaavaa niin sanoin vain että ei pysty, en ole laittanut nimeäni sellaiseen. Niillä mennään mitä on neuvoteltu eron aikana mutta ei senttiäkään enempää.

Vierailija
20/21 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä sitä lainaa takaisin saisi. Ex yrittää vain lypsää rahat sinulra väittäen, ettei hänellä ole rahaa. Ei pidä olla tyhmä.

No sehän riippuu ihan exän luonteesta saisiko rahat takaisin vai ei. Mun exä olisi aikoinaan ihan varmasti maksanut jos olisi ilman mun suostumusta lemmikin teinille luvannut. Mutta minähän kirjoitinkin että ilmoittaisin exälle asian ja kuinka voi mulle maksaa kulut takaisin, jos ei maksaisi niin eihän sille mitään voisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä