Mies haluaa että lopetan terapian, apua
Olen käynyt psykoterapiassa nyt vuoden ja mieheni sanoo, että voin huonommin kuin ennen. Taustalla masennusta, huono lapsuus, burnoutia ja muuta sellaista.
Terapiassa on keskitytty rajoihin ja mieheni mukaan suunta on väärä. Hänen mielestä terapeutti auttaa minua jopa väärin, koska hänen mielestään osaan laittaa rajat liiankin hyvin. Hänestä olen jopa pomottava.
En itsekään pidä terapian vaikutuksesta nyt mutta ajattelin, että tällainen kuuluu asiaan ettei terapian positiivinen vaikutus näy heti.
Onko muilla tullut perheeltä palautetta?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen mielestä
Miehen mukaan
Mies sanoo
Mitäähän minun totella?
ap
Tässä viestissä oli kyse juuri mieheltäni saamasta palautteesta. Siksi käytän mieheni mielestä, mieheni mukaan, en poikani mielestä, poikani mukaan tai naapurin mielestä, naapurin mukaan.
Ap
No mitä mieltä sinä itse olet?
Se on selvää, että kun asetat rajoja, parisuhteen asetelma muuttuu. Mies reagoi tähän. Mutta olennaista on, miltä se sinusta tuntuu.
itse ajattelen myöskin, että rajat eivät ole minulle ongelma. Olen tästä kertonut terapeutillekin, mutta hän jankuttaa rajoista. En voi alkaa määräämään häntä muuten kuin sanomalla ettei tuo tunnu olevan asian ydin jne.
Ap
Terapeutti ei kuulosta pätevältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä rajojen asettamisesta. Mitä itse olet mieltä? Oletko voinut huonosti ihmissuhteissa ja antanut liikaa periksi tai toiminut omaa itseäsi vastaan
Mies ei tykkää siitä että ratkaisuni ongelmiini on usein välien katkominen, viimeksi hänen perheeseensä.
Ap
No mies menköön takaisin mammansa helmoihin, jos mamma on hänen ykkösnaisensa.
Miehen äiti kuoli kun hän oli lapsi, siksi hänelle oli kova paikka kun katkaisin välit isäänsä ja sisaruksen perheeseen. Sanotaan "poliittisten" erimielisyyksien vuoksi.
Ap
Siis minkä takia katkaisit välit heihin?
Poliittiset erimielisyydet. Siskonsa osalta olen samaa mieltä, mutta terapeutti kehui rajojen asettamisesta siinäkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä rajojen asettamisesta. Mitä itse olet mieltä? Oletko voinut huonosti ihmissuhteissa ja antanut liikaa periksi tai toiminut omaa itseäsi vastaan
Mies ei tykkää siitä että ratkaisuni ongelmiini on usein välien katkominen, viimeksi hänen perheeseensä.
Ap
Miehen äiti kuoli kun hän oli lapsi, siksi hänelle oli kova paikka kun katkaisin välit isäänsä ja sisaruksen perheeseen. Sanotaan "poliittisten" erimielisyyksien vuoksi.
Ap
Poliittiset erimielisyydet. Siskonsa osalta olen samaa mieltä, mutta terapeutti kehui rajojen asettamisesta siinäkin.
Ap
Mene toiselle terapeutille ja sano, että haluat apua mustavalkoiseen maailmankuvaasi ja suvaitsemattomuuteesi. Nykyinen terapeutti ei osaa auttaa sinua.
Ongelmasi ovat ihan muualla esimerkiksi nuo suhteet miehesi sukuun ovat sairaat sinun takiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Mene toiselle terapeutille ja sano, että haluat apua mustavalkoiseen maailmankuvaasi ja suvaitsemattomuuteesi. Nykyinen terapeutti ei osaa auttaa sinua.
Eikö tuossa ongelman ydin ole se, että ap on ollut masentunut, burn outissa ja katkoo välit helposti turhilta kuulostavien erimielisyyksin takia. Jos kyse olisi vaikka Persu-sukulaisesta tai asetelma olisi toisin päin, niin kyllähän sukulaisuus tuollaisen erimielisyyden kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Kyllä tässä saisi katkoa välejä runsaasti, jos politiikan vuoksi sitä pitäisi tehdä.
Mun mielestä rajojen pitämisessä on ongelmia, jos aina pitää katkoa välejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Kyllä tässä saisi katkoa välejä runsaasti, jos politiikan vuoksi sitä pitäisi tehdä.
Tätä mieskin sanoi ja muistutti kertomaan terapiassa, että sanon vieraille pitkästi ennen välien laittamista poikki, että he ovat väärässä mielipiteissään. Perustelen myös. Mies sanoo, että olen jopa julma, esim. kun laitoin jauhot suuhun hänen 89-vuotiaalle isälleen. Olisin valmis puhumaan kaikesta tästä ja myöntämään asioita, mutta terapeutti vain kehuu rajoista.
Ap
Vaikka lähes 90 v pappa uskoisi Brunbergin suukkojen takaisintuontiin niin antaisin uskoa.
Ongelmasi vaikuttavat vaativan vielä toisenkin vuoden terapiassa, eikä riitä
Tuollainen välien katkominen viittaa jonkinlaisen jäykkään persoonallisuuteen, mustavalkoiseen maailmankuvaan ja joustamattomuuteen. Eli ennemminkin liittyy ehkä jonkinasteiseen persoonallisuushäiriöön tai joihinkin autistisiin piirteisiin.
Ehkä itsetutkistelulla löytyisi syyt siihen. Eli olennainen kysymys on , miksi et siedä muiden erilaisia mielipiteitä, mitä pelkäät ,tai miksi pelkäät että ymmärtäväisempi suhtautuminen kanssaihmisiin veisi sinulta jotain pois?
Eli oikea kysymys terapeutille olisi, että miksi olet niin jäykkis ihmisenä.
Kertomasi perusteella miehesi on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Tätä mieskin sanoi ja muistutti kertomaan terapiassa, että sanon vieraille pitkästi ennen välien laittamista poikki, että he ovat väärässä mielipiteissään. Perustelen myös. Mies sanoo, että olen jopa julma, esim. kun laitoin jauhot suuhun hänen 89-vuotiaalle isälleen. Olisin valmis puhumaan kaikesta tästä ja myöntämään asioita, mutta terapeutti vain kehuu rajoista.
Ap
Miksi muiden pitää olla samaa mieltä kanssasi? Eikö muilla saa olla omia mielipiteitä? Normaalisti, jos huomaa, että toisella on eriävat mielipiteet, niin puhutaan mieluummin muista asioista, joista ei synny eripuraa.
Monella on omien rajojen kehitys kesken. Mutta liian usein odotetaan että ne rakentuu itsen ulkopuolelta. Vaikka jokaisen pitäisi rakentaa rajoja sisäpuolelta.
Jokainen tarvii nähdyksi ja kuulluksitulemista mutta itseään vahvistaen eikä kasana palikoita joita muut järjestelee.
Ehkä tätä pitää pohtia terapeuttisi kanssa. Kävin itse terapiassa kolme vuotta. Mies sanoi että pitäisi lopettaa, kun olen muuttunut niin erilaiseksi. Tästä on aikaa ja olin vähän harmissani, kun terapia ei mielestäni tuonut mitään muutosta. Kun kuulin miehen kommentin, melkein hyppäsin ilosta. Toki muukin samaan aikaan eletty elämä vaikuttaa, muutkin asiat kuin terapia.
Uuden terapeutin kanssa pitäisi aloittaa alusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen välien katkominen viittaa jonkinlaisen jäykkään persoonallisuuteen, mustavalkoiseen maailmankuvaan ja joustamattomuuteen. Eli ennemminkin liittyy ehkä jonkinasteiseen persoonallisuushäiriöön tai joihinkin autistisiin piirteisiin.
Ehkä itsetutkistelulla löytyisi syyt siihen. Eli olennainen kysymys on , miksi et siedä muiden erilaisia mielipiteitä, mitä pelkäät ,tai miksi pelkäät että ymmärtäväisempi suhtautuminen kanssaihmisiin veisi sinulta jotain pois?
Eli oikea kysymys terapeutille olisi, että miksi olet niin jäykkis ihmisenä.
Tällä tavalla haluaisin juuri aiheesta puhua, en rajojen kautta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Ei kannattaisi hirvittävästi kiinnittää huomiota poliittisiin mielipiteisiin.
Mies ei tykkää kun voimaannut eikä hän pysty kontrolloimaan sua. Jos ei ymmärrä niin huonompi juttu.
Tuollainen välien katkominen ei ole normaalia.