Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaa että lopetan terapian, apua

Vierailija
16.08.2026 |

Olen käynyt psykoterapiassa nyt vuoden ja mieheni sanoo, että voin huonommin kuin ennen. Taustalla masennusta, huono lapsuus, burnoutia ja muuta sellaista. 

Terapiassa on keskitytty rajoihin ja mieheni mukaan suunta on väärä. Hänen mielestä terapeutti auttaa minua jopa väärin, koska hänen mielestään osaan laittaa rajat liiankin hyvin. Hänestä olen jopa pomottava.

En itsekään pidä terapian vaikutuksesta nyt mutta ajattelin, että tällainen kuuluu asiaan ettei terapian positiivinen vaikutus näy heti. 

Onko muilla tullut perheeltä palautetta?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen mielestä

Miehen mukaan

Mies sanoo

Mitäähän minun totella?

ap

Tässä viestissä oli kyse juuri mieheltäni saamasta palautteesta. Siksi käytän mieheni mielestä, mieheni mukaan, en poikani mielestä, poikani mukaan tai naapurin mielestä, naapurin mukaan. 

Ap

Mitäs jos nyt menisit vaan itses mukaan?

Miestäsi ehkä vaan v*tuttaa, ettet ole enää niin helposti kontrolloitava.

Ei mieheni jaksa kontrolloida ketään, hänen kertomuksensa on tässä mukana koska tiedän että hän haluaa parastani. 

OT Kovin negatiivinen kuva miehistä täällä. Olenkin taitanut saada melkoisen kultakimpaleen.

Ap

Vierailija
22/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro esimerkkejä rajojen asettamisesta. Mitä itse olet mieltä? Oletko voinut huonosti ihmissuhteissa ja antanut liikaa periksi tai toiminut omaa itseäsi vastaan

Mies ei tykkää siitä että ratkaisuni ongelmiini on usein välien katkominen, viimeksi hänen perheeseensä. 

Ap

No mies menköön takaisin mammansa helmoihin, jos mamma on hänen ykkösnaisensa.

Miehen äiti kuoli kun hän oli lapsi, siksi hänelle oli kova paikka kun katkaisin välit isäänsä ja sisaruksen perheeseen. Sanotaan "poliittisten" erimielisyyksien vuoksi. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kävi lyhytpsykoterapian ja haluaisi jatkaa sitä. Ei siinä, hyvä asiahan se olisi, mutta maksaa 300 euroa tunti 🙈 Kelan terapiaa ei hae, koska pitäisi vaihtaa terapeuttia. 

Senkin ymmärrän että hyvä ja "itselle sopiva" terapeutti on tärkeää, mutta silti.

Vierailija
24/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia juttuja puhut siellä jos tämä on lopputulos??

Vierailija
25/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhaisia?

Vierailija
26/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies kävi lyhytpsykoterapian ja haluaisi jatkaa sitä. Ei siinä, hyvä asiahan se olisi, mutta maksaa 300 euroa tunti 🙈 Kelan terapiaa ei hae, koska pitäisi vaihtaa terapeuttia. 

Senkin ymmärrän että hyvä ja "itselle sopiva" terapeutti on tärkeää, mutta silti.

Onpa kallis hinta, katso ettei mies ole ihastunut.

Vierailija
27/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kallis hinta, katso ettei mies ole ihastunut.

Terapeutti on mies. Ja jos olisi häneen ihastunut niin sitten olisi. Hyvin ovat saaneet ongelmia ja murheita selvitettyä.

Vierailija
28/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut elämästäni ihan rehellisesti. Olen kuitenkin huomannut, että terapeutti on minun puolellani silloinkin kun olen omasta mielestäni toiminut väärin.

Esimerkiksi kun laitoin välit poikki miehen siskoon, koska en pidä hänen isänsä poliittisesta mielipiteestä. Se vain jäi päälle, mutta tiesin että eihän se hänen vikansa ole. Terapeutti kuitenkin vain kehui tästä minua. 

Ap

Vierailija
29/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia ei auta kaikkia, osalle ihmisistä se ei vain toimi. En tiedä miksi näin on, mutta toisia ei siellä osata auttaa

Vierailija
30/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut vuoden terapiassa ja tilanne on tavallaan kriisiytynyt sinun, terapian ja miehesi keskeisessä kuviossa. Minusta voisi olla hyvin arvokasta tutkia nyt lisää juuri sitä mitä ja miksi tässä 'kolmiossa' on tapahtunut ja meneillään. Se voi aukaista jotakin oleellista, joka vie eteen päin. T: Psykoterapeutti

Vierailija
31/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapia ei auta kaikkia, osalle ihmisistä se ei vain toimi. En tiedä miksi näin on, mutta toisia ei siellä osata auttaa

Aika moni ei edes oikeasti halua sitä apua. Pikemminkin huomiota.

Vierailija
32/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin terapian kun huomasin että se pahensi tilannettani. Tiedän paaljon ihmisiä, joita se on myös auttanut eli kokeilla kannattaa.

Vierailija
33/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minäsi ennen terapiaa on mahdollistanut miehellesi jonkinlaisia hänen psyykkiseen tarpeisiin kolahtavia asioita, niiden menettäminen/menettämisen pelko voi aktivoida hänessä turvattomuutta ja herätellä ihan omaa psyykkistä prosessia hereille. Kun muutut, hänen on joko muututtava hiljalleen mukana tai sitten hän on tyytymätön. Asiaa voi tarkastella systeemisesti. Omat vanhempani pitävät minua nykyään ajoittain hulluna, sillä en ota heiltä mitään sodanjälkeistä tampoikäytöstä vastaan. Vedän rajat välittömästi ja olen siis hankala. Huoh! 

Muistuta miehellesi, että hän ei ole se, joka käy terapiassa. Hänen ei tarvitse jatkaa terapiaa varjoterapiana. Monet hytötyvät terepiaprosessin jälkeen tai loppuvaiheessa parikäynneistä. Miehesi joutuu tutustumaan sinuun nimittäin jossain määrin uudelleen samalla kun itse tutustut viimein itseesi. 

Vierailija
34/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tampoikäytös tarkoittaa siis asiatonta käytöstä, eli tampiokäytöstä... 

Vierailija
35/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut vuoden terapiassa ja tilanne on tavallaan kriisiytynyt sinun, terapian ja miehesi keskeisessä kuviossa. Minusta voisi olla hyvin arvokasta tutkia nyt lisää juuri sitä mitä ja miksi tässä 'kolmiossa' on tapahtunut ja meneillään. Se voi aukaista jotakin oleellista, joka vie eteen päin. T: Psykoterapeutti

Kiitos vastauksesta. Oikeastaan tuollaista kiristynyttä kolmen kimppaa ei ole käynnissä. Ei meillä siis puhuta tästä koko ajan. Vain kun kysyin, että onko terapia hänen mielestään auttanut, hän sanoi ei ja kertoi syyn eli rajat osaan laittaa ja sanoi, että kannattaisi lopettaa. 

Mä mietin, että mies on oikeassa, en tarvi apua rajojen kanssa, en miehen oletetun kontrolloinnin kanssa (kuten täällä on ehdotettu) vaan ihan muiden asioiden takia, mutta terapeutti ei hoksaa näitä asioita. 

Ap

Vierailija
36/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minäsi ennen terapiaa on mahdollistanut miehellesi jonkinlaisia hänen psyykkiseen tarpeisiin kolahtavia asioita, niiden menettäminen/menettämisen pelko voi aktivoida hänessä turvattomuutta ja herätellä ihan omaa psyykkistä prosessia hereille. Kun muutut, hänen on joko muututtava hiljalleen mukana tai sitten hän on tyytymätön. Asiaa voi tarkastella systeemisesti. Omat vanhempani pitävät minua nykyään ajoittain hulluna, sillä en ota heiltä mitään sodanjälkeistä tampoikäytöstä vastaan. Vedän rajat välittömästi ja olen siis hankala. Huoh! 

Muistuta miehellesi, että hän ei ole se, joka käy terapiassa. Hänen ei tarvitse jatkaa terapiaa varjoterapiana. Monet hytötyvät terepiaprosessin jälkeen tai loppuvaiheessa parikäynneistä. Miehesi joutuu tutustumaan sinuun nimittäin jossain määrin uudelleen samalla kun itse tutustut viimein itseesi. 

Mies vastustaa terapiaa vain siksi, että se ei auta minua, ainakaan vielä. Sanoin yllä, että osaan laittaa rajat liiankin hyvin. Jos sukulaiset eivät ole kanssani samaa mieltä, välit menevät poikki heti ja esimerkiksi tähän haluaisin apua kun olen tällainen ollut koko elämäni. 

Olen myös kertonut tuosta terapeutille, mutta hän vain kehuu rajojen asettamisesta. 

Ap

Vierailija
37/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla hyvin riippuvainen miehestäsi kun kokoajan toistat, mieheni mielestä jne.

Oletko läheisriippuvainen miehestäsi?miten hyvin viihdyt yksin ja pystytkö nukkumaan jos miehesi on esim. matkoilla ja keskittymään itseesi?etkä kärsi kun hän on poissa.

Vierailija
38/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen mielestä

Miehen mukaan

Mies sanoo

Mitäähän minun totella?

ap

Tässä viestissä oli kyse juuri mieheltäni saamasta palautteesta. Siksi käytän mieheni mielestä, mieheni mukaan, en poikani mielestä, poikani mukaan tai naapurin mielestä, naapurin mukaan. 

Ap

No mitä mieltä sinä itse olet?

Se on selvää, että kun asetat rajoja, parisuhteen asetelma muuttuu. Mies reagoi tähän. Mutta olennaista on, miltä se sinusta tuntuu.

Vierailija
39/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro esimerkkejä rajojen asettamisesta. Mitä itse olet mieltä? Oletko voinut huonosti ihmissuhteissa ja antanut liikaa periksi tai toiminut omaa itseäsi vastaan

Mies ei tykkää siitä että ratkaisuni ongelmiini on usein välien katkominen, viimeksi hänen perheeseensä. 

Ap

No mies menköön takaisin mammansa helmoihin, jos mamma on hänen ykkösnaisensa.

Miehen äiti kuoli kun hän oli lapsi, siksi hänelle oli kova paikka kun katkaisin välit isäänsä ja sisaruksen perheeseen. Sanotaan "poliittisten" erimielisyyksien vuoksi. 

Ap

Siis minkä takia katkaisit välit heihin?

Vierailija
40/53 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla hyvin riippuvainen miehestäsi kun kokoajan toistat, mieheni mielestä jne.

Oletko läheisriippuvainen miehestäsi?miten hyvin viihdyt yksin ja pystytkö nukkumaan jos miehesi on esim. matkoilla ja keskittymään itseesi?etkä kärsi kun hän on poissa.

En ole riippuvainen henkisesti, mutta yhdessä teemme töitä niin en pärjäisi ilman häntä pitkää aikaa ilman tuuraajaa. Jos hän on kotoa pois, se ei haittaa. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi