G: Paljonko tienaa " hyvätuloinen" ?
Tuosta vaateketjusta tuli mieleeni, että varmasti moni on eri mieltä siitä mitä hyvätuloinen tarkoittaa.
Mitä sun mielestä tarkoittaa euroissa se, että perhe on hyvätuloinen??
Mun mielestäni on ihan hyvät tulot jos saa 5000 e / kk, siis yhteensä.
Kommentit (55)
Mun mielestä hyvätuloinen ihminen ansaitsee yli 4000 e / kk bruttona. Jos palkansaajia perheessä kaksi, voi netto olla tuon 5000 e silloin yhteensä.
No, hyvä kuulla, että meillä ei sitten ollakaan hyvätuloisia, kun ei tienata yli 9 000 euroa/kk. Helpotti kummasti ; ) Että ihan taviksia vaan.
Mies joskus kyllä kertoi, että oltiin aikaisemmillakin tuloilla (vaihdoin työpaikkaa jokin aika sitten) jo parhaiten ansaitsevien 10 %:n joukossa eli kyllä kai sitä suht hyvätuloinen on näilläkin tuloilla, jos 90 % ansaitsee vähemmän. Ja taannoin Gallup-kyselyssäkin loppui asteikko 80 000 euroon, ja noilla 9000 euron kuukausituloilla on yhteelaskettu summa jo 234 000 euroa eli aika paljon enemmän kuin taulukko...
Sinänsä asialla ei ole minulla ainakaan minkään valtakunnan merkitystä.
Äskeisessä tuli kyllä nyt laskuvirhe, oikea summa on siis 9 000x13 eli 117 000 euroa...Silti pointti tuli varmaan selväksi.
Hyvätuloinen muualla Suomessa kuin täällä pk-seudulla voi olla jo perhe, jolla jää käteen esim. 4000 euroa/kk, kun asuminen on reilusti halvempaa.
.. Kun bruttona tienaa vähintään sen 4000e/kk, veroa kun menee varsin kiitettävästi kun tulot kasvaa. Eli tässä tapauksessa perheen yhteenlasketut bruttotulot vähintään 8000e/kk.
Ja tämä hyvätuloisuus niin liukuva käsite jo sen takia, että asumismenot PK-seudulla aivan eri maata kuin mitä ns. pöndellä on. Ja ennenkuin kukaan hermostuu, minä olen koko ikänä ollut " pöndeläinen" ;).
ennenkaikkea rahankäyttötottumukset. Lisäksi kun rahaa on (enkä tarkoita tällä jotain multimiljonääriä), se pitää laittaa tuottamaan lisää. Vähän kuten vanha sanonta, että kuka vaan voi saada rahaa, mutta kellä sitä on vielä huomennakin.
Montako autoa on, onko kesäasuntoa, paljonko matkustellaan, mitä harrastuksia perheellä on jne.
Oma mieheni on hyväpalkkainen, mutta itse työskentelen vain osa-aikaisesti kotoa käsin. Olemme mielestäni keskituloisia: varaa on ihan luxus-juttuihinkin, mutta toisaalta ihan miten vain rahaa ei voi syytää menemään. Ruokakaupassa voin ostaa mitä tahdon, mutta esimerkiksi lasten vaatetukseen on olemassa budjetti, jonka sisällä yritän pysyä. ;))
Poitou:
Montako autoa on, onko kesäasuntoa, paljonko matkustellaan, mitä harrastuksia perheellä on jne.
Ei kai tuloihin vaikuta kuin se miten paljon palkka on, onko pääomatuloja sijoituksista, ja onko luontoisetuja.
Autot, kesäasunnot, matkat ja harrastukset lisää menopuolta, mutta ei ne mun mielestä tuloihin juurikaan vaikuta. Tietty ne vaikuttaa siihen voiko lastenvaatteisiin laittaa tonneittain rahaa vai ei. Pienituloinenkin voi ehkä pystyä ostamaan Timeberlandia jossei harrasta mitään, ei omista autoa, ei omista kesäasuntoa eikä koskaan matkusta mihinkään. Kulutustottumuksista siis ehkä Poitou enemmänkin kirjoitit vai kuinka?
Meillä kasvatetaan lapset säästeliäiksi ja ymmärtämään, että raha tulee ansaita (sitä ei vain jaeta " ilmaiseksi" ). Näin meidät vanhemmatkin on kasvatettu ja opetettu arvostamaan sitä asemaa missä olemme ja tekemään työtä sen eteen.
Kumpikin meistä kuuluu sukuun, missä on " vanhaa rahaa" . Mutta emme todellakaan odota kullankiilto silmissä, että tädit kuolevat ja saamme rahat käyttöömme, vaan kun aika tulee niin hoidamme pääomaa aikamme ja sitten se siirtyy eteenpäin (toivottavasti hieman kasvaneena) - niinkuin aina on ollut :) Emme siis tuhlaa omaisuuksia vaatteisiin tms. vaikka kylläkin satsaamme laatuun (köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ;)...) Ja luultavasti suku pistäisi meidät hyvin nopeasti " ruotuun" , jos innostuisimme tuhlailemaan ;)
Ja jos puhutaan " todella rikkaista" , niin he vasta maailman piheimpiä ovatkin :) Siis jos eivät ole näitä uusrikkaita, joille elämäntehtävänä on tuhlata niin paljon rahaa kun on mahdollista omanan elinaikanaan.
Finette:
Lisäksi kun rahaa on (enkä tarkoita tällä jotain multimiljonääriä), se pitää laittaa tuottamaan lisää. Vähän kuten vanha sanonta, että kuka vaan voi saada rahaa, mutta kellä sitä on vielä huomennakin.
Meidän perhe tienaa brutto noin 10 000 e / kk, jos vertaa vaikka keskimäärin suomalaisiin, niin ollaan kai ihan hyvätuloisia kun kerran tienaamme kaksi kertaa keskiarvon. Mutta verrattuna vaikka omaan asuinalueeseemme olemme keskituloisia. Jos taas hyvätuloinen on se jonka ei tarvitse vaatekaupassa hintalappua vilkaista, niin emme ole hyvätuloisia.
Huh mitä palkkoja ennenkuin on hyvätuloinen. Täytyy myöntää, että en ihan uskonut, että tuollaisia vastauksia tulisi... 9000 e / kk / 2 hlöä niin on hyvätuloinen.
Ja kun ajattelee miten moni on opettaja, sairaanhoitaja, bussikuski, farmaseutti tms. joiden tulot eivät välttämättä ole edes tuota keskitasoa niin kovin hyvin palkattuja on sitten osa meistä. Varmaan espoolaiset ;)
Mutta tärkeintähän se on, että itse on elämäänsä tyytyväinen. Raha ei tuo onnea, vaikka se ehkä elämää helpottaakin.
Mukavaa iltaa kaikille!
Mä en taas ole ikinä päässyt ostelemaan bruttorahoilla yhtään mitään ja jos perheen bruttotulot on vaikka tuon 5000 euroa kuussa, niin on aika eri, että tuleeko tulot vaikka niin, että toinen saa 500 euroa kuussa ja toinen 4500 euroa vai niin, että molemmat tienaavat 2500 euroa kuussa. Tuosta kahden suht keskivertopalkasta jää käteen 1800 per hlö eli noin 3600. Sitten taas jos tulot tuon 500+4500 kuussa, niin niistä jää käteen vain 3200.
Itse sanoisin, että jos käteen tulee yli 4000 euroa kuussa, niin kyllä perhe hyvätuloinen on.
minun näkökulmastani keskituloinenkin on jo rikas :)
tottahan asiaan hiukan vaikuttaa esim. just asuinpaikka tai vastaava. hesassa täytyy tienata enemmän ja täällä metikössä pärjää siedettävästi tälläset rutiköyhätkin :)
" hyvätuloinen" on siis kai hiukan keskituloisen yläpuolella. tuloistahan nyt on kyse, joten autojen määrä ja muut on sit sitä mihin niitä tuloja käytetään.
Itse teen duunia kansakuntamme köyhimpien parissa, ihmisten joiden tulee elää noin 389 eurolla kuussa (asumismenojen jälkeen). No oma palkka ei päätä huimaa mutta mies tienaa bruttona tuon 5000e. Mutta ne verot ne verot. Meillä on tosin iso asuntolaina mutta muutoinkaan meillä ei kulutusjuhlaa vietetä. Mitään tukia ei tule tietenkään ja kaikesta maksamme suurimman maksuluokan mukaan. Lapsia on enemmän kuin normi 2, (joka on suurin määrä mikä vaikuttaa alentavasti kun lasketaan esim. päivähoitomaksuja). Meillä on kaksi autoa (vanhoja mut lainaa toisesta kuitenkin ) jotka on pakko olla että pääsemme täällä " maalla" liikkumaan (ollaan kuitenkin pääkaupunkiseudulla). Lapsilla on lapsivakuutukset. Tulee meille Hesari ja talo on omakotitalo jossa on tietty omakotitalon kulut.
Verot vie mieheltä palkasta ihan oikeasti yli puolet. Sitten kun joskus sais vaikka bonareita niin vot, niistä menee vielä enemmän. Yleensä sekin menee laskuihin tai siitä on saatu ostettua vaikka joku multakuorma, ehe ehe. Vaatteita ostan paljon kirpparilta, itselle en osta juuri mitään, tarjoustalosta ostin nyt pari paitaa ja housua kun ei kotirääsyissä kehtaa töissä olla. Mieskään ei vaatteisiin pysty törsäämään. Lapset on siististi puettu mutta ei mihinkään merkkivaatteisiin. Hesari tulee mutta ei muita lehtiä joita oltas itse maksettu. Ruoka sun muu paperi, pesuaineet on paljon näitä halpistuotteita, kampaajalla en ole käynyt yli kahteen vuoteen. Piilarit loppu vuosi sitten, ei ole ollut mahiksia ostaa uusia. Telkkari räjähtää hetkenä minä hyvänsä. Ulkomailla ei ole käyty sen jälkeen kun lapset syntyivät tai edes missän kylpylöissä täällä suomen maassa. Säästöön ei jää yhtään ja mitään sijoituksia ei olla tehty, muuta kuin tämä koti. Tuntuu joskus ihmeelliseltä että me ollaan hyvätuloisia kun laskunmaksurysäyskuukausina sitä joskus miettii että miten kukaan pienempituloinen pärjää mitenkään... Ja tokihan ne pärjää, meillä menee siis ehkä siihen asumiseen paljon rahaa ( vaikka yhtään uutta huonekalua sun muuta sisustusta ei ole voinut hankkia vaikka uuteen taloon muutimmekin. Ja talokin on ihan tavis, ei ole mitään herkkuja tai kahtasataa neliötä.)
En siis koe ollenkaan olevani hyvätuloista kansanosaa vaan ihan sitä tavista. KUitenkin tulojen mukaan meidät luokitellaan varmaan juuri siksi poppooksi joka ei tarvitsisi esim lapsilisiä.
Sitten kun me ollaan miehen kanssa molemmat töissä (olen vielä hoitovapaalla), tienataan nettona jotain reilut 2000 ¿/kk... Siksi mä pidän niitä, jotka tienaa tuplasti meihin verrattuna kyllä jo hyvätuloisina eli jos nettotulot on yhteensä n. 4000 ¿/kk, niin on mun mielestä hyvätuloinen. Jotain hyvää näistä meidän pienistä palkoistakin on eli se, että veroprosentti on siinä 20 tienoilla (en nyt muista tarkkaan). Helsingissä asutaan ja kaksi lasta on perheessä, mutta ihan hyvin pärjätään.
Keskipalkka oli vuonna 2005 2500 ¿/kk l. kahden tulonsaajan perhe on 5000 ¿/kk tuloilla juuri ja juuri keskituloinen.
Pitäisin hyvätuloisena kahden tulonsaajan perhettä, jossa yhteenlasketut tulot ovat luokkaa 9000/kk.
Hyvätuloisellakaan lapsiperheellä on harvemmin ylimääräistä rahaa, jos perheessä on lapsia enemmän kuin norminmukaiset 1-2.