Harmittaa muuttaa ulkomaille ilmaisen koulutuksen jälkeen
Olen nauttinut Suomessa 18 vuotta ilmaista koulutusta, esikoulusta yliopistoon asti. Opiskelin sähkötekniikkaa ja valmistuin vuosi sitten, mutta en ole vielä saanut minkäänlaista työtä Suomesta. Ulkomailta sen sijaan sain nyt (vieläpä hyväpalkkaisen) työtarjouksen, ja sinne aion lähteä.
Harmittaa vain Suomen puolesta, kun olen melkein kaksi vuosikymmentä kouluttautunut veronmaksajien rahoilla, ja heti oman maksuvuoron tultuani lähden pois. Mutta minkäs teen, kun en täällä saa mahdollisuutta maksaa niitä veroja. Halvemmaksi tulen kuitenkin yhteiskunnalle muuttamalla pois, kuin elämällä tuilla.
Kauankohan Suomen valtiolla on varaa kouluttaa näin ilmaista työvoimaa ulkomaille...
Kommentit (48)
Muutin Norjaan hoitoalan töihin 24 vuotiaana ja olin siellä 12 vuotta töissä. Tienasin paljon rahaa 3 kertaa enemmän palkka oli mitä suomessa. Olen nyt 51 v ja Muutin suomeen mutta vaihdoin alaa koska hoitotöissä on huono palkka. Norjassa palkasta jäi käteen 5000 euroa kk kun suomessa korkeintaan 2000 verojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset hoitajat lähtee muualle. Suomessa ei tarvita.
Näin siinä käy. Monikohan ulkomaille muuttanut palaa takaisin Suomeen? En tiedä miksi kukaan palaisi. Itse en aio palata, jos saan elämän raiteilleen muualla.
Yleensä siinä vaiheessa palataan takaisin kun kunto alkaa pettää ja ilmaiselle terveydenhuollolle on tarvetta. Onhan näitä esimerkkejä vaikka millä mitalla.
Terveydenhuolto huolestuttaa paluumuutossa. Se ei ole hyvin Suomessa enää.
Itse asiassa vähän päinvastoin. Itse mietin muuttoa pois ja yksi iso syy on nimenomaan terveydenhuolloin tila. Olen läheltä seurannut puolison sairastumista, ja tämä on yhtä jonottamista ja sitä, että lääkäri ei tee muuta kuin antaa lähetteen toiselle lääkärille tai tutkimuksiin, joihin taas pitää jonottaa kuukausia. Jokainen tutkimus erikseen ketjutetaan näin ja ilmeisesti odotetaan, että kuolee jonoon. Jopa kun yksityiseltä sai lähetteen leikkaukseen, niin leikkaava kirurgi sanoi, että seurataan tilannetta vielä. Seurataan, vaikka on selvä, että töihin ei tule pääsemään ennen leikkausta. Sairauslomaa on nyt puoli vuotta takana ja leikkaus on edessä lokakuussa. Mitä järkeä tässä oli? Eikö olisi ollut parempi leikata silloin puoli vuotta sitten?
Mitä olen kuullut ulkomailta, niin hoitoon pääsee nopeasti. Mietin vakavasti hakeutumista muualle saadakseni puolisolle hoitoa. Epätoivo alkaa olla sitä luokkaa.
Ja uskot pääseväsi heti hoidon piiriin ja pikavauhtia jonon ohi siellä ulkomaassa?
En sano ettei Suomen terveydenhuolto olisi täysin polvillaan mutta harvan maan julkinen terveydenhuolto on heti ulkomaalaisen muuttajan hoidon piiriin. Toki rahalla saa ja hevosella pääsee... Suomessakin.
Niin varmaan, pääsit hädin tuskin peruskoulusta, ap.
Miksei näissä ketjuissa kukaan koskaan kerro mikä tuo ulkomaa on?
Kukin tavallaan. Itse en muuttaisi.
Mä muutin aikoinaan heti lukion jälkeen ulkomaille opiskelemaan ja jäin sille tielleni. En potenut huonoa omatuntoa, enkä ole katunut vaikka Suomesta kovasti pidänkin. Nyt esikoinen haluaa sinne opiskelemaan ja veikkaan että jää pysyvästi. Näin se ympyrä sulkeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä ketjuissa kukaan koskaan kerro mikä tuo ulkomaa on?
Saksa.
Ap
Itse asiassa vähän päinvastoin. Itse mietin muuttoa pois ja yksi iso syy on nimenomaan terveydenhuolloin tila. Olen läheltä seurannut puolison sairastumista, ja tämä on yhtä jonottamista ja sitä, että lääkäri ei tee muuta kuin antaa lähetteen toiselle lääkärille tai tutkimuksiin, joihin taas pitää jonottaa kuukausia. Jokainen tutkimus erikseen ketjutetaan näin ja ilmeisesti odotetaan, että kuolee jonoon. Jopa kun yksityiseltä sai lähetteen leikkaukseen, niin leikkaava kirurgi sanoi, että seurataan tilannetta vielä. Seurataan, vaikka on selvä, että töihin ei tule pääsemään ennen leikkausta. Sairauslomaa on nyt puoli vuotta takana ja leikkaus on edessä lokakuussa. Mitä järkeä tässä oli? Eikö olisi ollut parempi leikata silloin puoli vuotta sitten?
Mitä olen kuullut ulkomailta, niin hoitoon pääsee nopeasti. Mietin vakavasti hakeutumista muualle saadakseni puolisolle hoitoa. Epätoivo alkaa olla sitä luokkaa.