Harmittaa muuttaa ulkomaille ilmaisen koulutuksen jälkeen
Olen nauttinut Suomessa 18 vuotta ilmaista koulutusta, esikoulusta yliopistoon asti. Opiskelin sähkötekniikkaa ja valmistuin vuosi sitten, mutta en ole vielä saanut minkäänlaista työtä Suomesta. Ulkomailta sen sijaan sain nyt (vieläpä hyväpalkkaisen) työtarjouksen, ja sinne aion lähteä.
Harmittaa vain Suomen puolesta, kun olen melkein kaksi vuosikymmentä kouluttautunut veronmaksajien rahoilla, ja heti oman maksuvuoron tultuani lähden pois. Mutta minkäs teen, kun en täällä saa mahdollisuutta maksaa niitä veroja. Halvemmaksi tulen kuitenkin yhteiskunnalle muuttamalla pois, kuin elämällä tuilla.
Kauankohan Suomen valtiolla on varaa kouluttaa näin ilmaista työvoimaa ulkomaille...
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset hoitajat lähtee muualle. Suomessa ei tarvita.
Näin siinä käy. Monikohan ulkomaille muuttanut palaa takaisin Suomeen? En tiedä miksi kukaan palaisi. Itse en aio palata, jos saan elämän raiteilleen muualla.
Hanki vielä tohtorintutkinto Suomesta. Sen jälkeen jos ei töitä löydy, kannattaa lähteä ulkomaille.
Täällä on se ongelma, että täällä kaikki saavat sen ilmaisen koulutuksen. Sitten ei ole koulutuksella arvoa enää. Työpaikat saadaan muilla meriiteillä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on se ongelma, että täällä kaikki saavat sen ilmaisen koulutuksen. Sitten ei ole koulutuksella arvoa enää. Työpaikat saadaan muilla meriiteillä.
Jep, varsinkin insinööriksi ja jopa myös diplomi-insinööriksi kouluttautumaan pääsee käytännössä kuka vaan. Lääkäriksi on onneksi vieläkin oikeasti vaikeaa päästä, ja se on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Ja tilalle afrikasta ja muista kehitysmaista halvalla työntekijöitä...just joo.
Joku uskoo ap:n saaneen paikan ulkomailta? Pelkällä tutkinnolla ja ilman työkokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Joku uskoo ap:n saaneen paikan ulkomailta? Pelkällä tutkinnolla ja ilman työkokemusta?
Työkokemusta minulla on lukion kahdelta kesältä, sekä oman alan kokemusta yliopiston ajan neljältä kesältä. Yhteensä siis noin puolitoista vuotta. Työtarjouksen saamiseen vaikutti erityisesti se, että osaan saksan lisäksi kolmea pohjoismaista kieltä sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin siinä käy. Monikohan ulkomaille muuttanut palaa takaisin Suomeen? En tiedä miksi kukaan palaisi. Itse en aio palata, jos saan elämän raiteilleen muualla.
Minä palaan nyt eläkepäiviksi eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, varsinkin insinööriksi ja jopa myös diplomi-insinööriksi kouluttautumaan pääsee käytännössä kuka vaan. Lääkäriksi on onneksi vieläkin oikeasti vaikeaa päästä, ja se on hyvä asia.
Valitettavasti lääkäriksi opiskelu on Suomessa liian helppoa. Vaikein osuus on pääsykoe, eikä sekään ole todellisuudessa niin vaikea. Monet laittavat lääkiksen hakupapereihin vain kokeillakseen onnea. Tosissaan hakevia on vähemmän mitä ihmiset arvaavat. Olen aidosti huolissani valmistuvien lääkäreiden tasosta. Kriteerejä pitäisi kiristää. Monista kursseista voi päästä läpi lukemalla pelkästään luentomateriaalit kirjaan koskematta.
Vierailija kirjoitti:
Noin minä lähdin ulkomaille. Kesätöitä olin vaan tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Suoraan verrannollinen Aku Ankka-klassikkoon Kun taivaalta satoi rahaa, jossa raha menettää merkityksensä kun kaikki on miljonäärejä.
Vierailija kirjoitti:
Helposti onnistuu esim Saksassa. He uskovat tutkintoihin.
Muuta ulkomailla. Älä kanna huonoa omaatuntoa. Moni tekee saman.
Kappas vaan, persutrollit fiksuuntuu 😂
En olisi uskonut.
Että joku keksii ottaa tämän näkökulman esittämällä olevansa veronmaksajien rahoilla elänyttä ma mua opiskelijaa ja nyt pois muuttavaa.
Tapu tapu, hyvä suoritus.
Ei tuota kannata harmitella. Et ole mitään velkaa Suomelle, ei ole velvollisuutta jäädä tänne. Se on yhteiskunnan vika ettei täällä riitä työpaikkoja. Eiköhän asialle aleta tekemään jotain, kun pian suuri osa korkeakoulutetuista muuttaa valmistumisen jälkeen ulkomaille.
Älä lähde. Rupea roskisdyykkariksi ja elele suomessa onnellisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti lääkäriksi opiskelu on Suomessa liian helppoa. Vaikein osuus on pääsykoe, eikä sekään ole todellisuudessa niin vaikea. Monet laittavat lääkiksen hakupapereihin vain kokeillakseen onnea. Tosissaan hakevia on vähemmän mitä ihmiset arvaavat. Olen aidosti huolissani valmistuvien lääkäreiden tasosta. Kriteerejä pitäisi kiristää. Monista kursseista voi päästä läpi lukemalla pelkästään luentomateriaalit kirjaan koskematta.
Enemmän olisin huolissani niistä ulkomailla opiskelevista lääkäreistä, joita on saman verran kuin Suomessa.