Saako mieheni olla pois töistä, jos lapsemme flunssassa, vaikka olen kotiäiti. Jos mulla on vaikka varattuna lääkärikäynti
lapseni kerhokäynnin ajaksi tai sitten vaikka itse olisin myös flunssassa tms. Onko siis oikeus olla sen 3 päivää töistä pois, vaikka olen kotiäiti. Mullakin voi olla sovittuja menoja, joihin ei flunssaista lasta voi ottaa.
Kommentit (31)
Olin juuri vauvan kanssa osastolla ja kaksi vuotias isoveli koko päivän mukana. Ei ole paljon noita hoitajia.
mutta kyllähän se viisi vuotias osaa odottaa aulassa jonkun hoitajan kanssa.
eli ovat ihan pomon kanssa sopineet tuollaisissa tapauksissa, että mies voi olla kotona hoitomassa. SIis jos mulla joku lääkärimeno tai muu tärkeä meno tai olen esim hyvin sairas (esim kun oli vauva ja mursin käteni, eikä saatu hoitajaa kovin nopeasti meille, niin apri ekaa päivää meis oli kotona hoitamassa vauvaa)
Jos lapsi on flunssakuumeessa, ei oikein voisi viedä minnekään. Teillä on kiinnostavia viestejä. ap
jos lapsi/lapset on sairaana. Jos sekä lapsi/lapset että minä olen sairaana, silloin on ollut. Mutta minkään " menoni" takia en kyllä oleta. Minähän niitä lapsia olen sitoutunut hoitamaan ja hän panostaa uraansa. Ihan höhläähän se on, että toinen on jo pois työelämästä ja silti toinenkaan ei voi hoitaa työtään kunnolla.
Mieheni työnantaja joustaa näissä(kin) asioissa ja mies on ollut töistä " palkallisesti pois" esim aamupäivän ajan, jos mulla on ollut vaikka gynekologi tai hammaslääkäri (jonne aika mahdoton ottaa lapsia mukaan) kun hoito on peruuntunut. Miehen ei siis ole tarvinnut tehdä niitä tunteja takaisin eikä ole vähennetty palkasta.
Mies on myös ollut kerran palkallisesti kotona hoitamassa lapsia yhden päivän ajan kun itse olin a-viruksen takia todella sairas (mm keuhkoputken- ja poskionteloiden tulehdus, kuumetta 39C) vaikka ihan pikkuflunssasta ei tosiaan voi jäädä pois.
Laki ei tähän mahdollisuutta anna ellei kotiäiti joudu sairaalaan, mutta jos työantaja joustaa niin voihan sitä aina kysyä... tosin palkatonta vapaata 1-3h ajaksi varmaan saa helpommalla.
Ja jos aamulla lapsi on kuoleman sairas ja sulle on edellisenä päivänä annettu ko. päivälle aika esim. tarkastukseen, niin varmasti lääkäri voi aja siirtää esim. siihen, että miehesi on palannut kotiin, tai päivää myöhemmäksi ennen miehen töihin lähtöä. Jos taas akuutti tilanne, pakko päästä lääkäriin nyt heti, niin ei siinä silloin ole aikaa miettiä ottaako lapsen mukaan vai järjestääkö hoitajan, saatikka odotella miestä kotiin töistä!
Vierailija:
minulla on 23:n tyylinen tauti päällä.Sitten taasen lääkäriaikakysymykseen. Minulla on jo 5 keskenmenoa. Niitä voi tulla nyt lisää ja silloin vaan on ihan pakko mennä käymään nopeastikin lääkärissä, jos vuoto yltyy nopeasti rajuksi, kuten mulla kaksi kertaa on käynyt tai joudun sen vuoksi tarkastuksiin tai kaavintaan. Aina ei ole mahdollista lääkäriaikoja siirrellä. ap
Av-mammat kerää itselleen pisteitä haukkumalla sairasta ihmistä avuttomaksi. :-D
Meillä oli se tilanne, että mun oli PAKKO mennä lääkäriin. Samana päivänä molemmat lapset oli PAKKO viedä lääkäriin. Eri lääkäriin. Mites repeet kahteen paikkaan? Noh, mies vei lapset ja lääkäri kirjoitti miehelle sairaslomalapun. Kun yritin sovitella lääkäriaikoja niin vastaanotossa sh vähän ihmetteli kun sanoin, että eihän mies voi saada töistä vapaata kun minä olen se hoitaja. " Niin ethän sinä ole hoitaja jos et ole edes paikalla?!"
Mä pystyn helposti kuvittelemaan muitakin tilanteita missä en pysty hoitamaan lasta.
Vierailija:
Ja jos aamulla lapsi on kuoleman sairas ja sulle on edellisenä päivänä annettu ko. päivälle aika esim. tarkastukseen, niin varmasti lääkäri voi aja siirtää esim. siihen, että miehesi on palannut kotiin, tai päivää myöhemmäksi ennen miehen töihin lähtöä.
Ok, voi se ehkä jossain mennä noin ja hyvä niin, mutta ei todellakaan joka paikassa aleta lääkäriaikoja sovittelemaan ja siirtelemään. Sairaslomaa vaan miehelle niin kaikki pääsee helpommalla.
35
Mies käytti lapsia lääkärissä ja sai sairaslomatodistuksen kahdelle päivälle. Itse olin omalla sairaslomalla. (olen töissä). Mutta sama asia kai se on, jos itse käy lääkärissä vaikka sitten kotiäitinä, voihan sitä pyytää sairaslomatodistuksen, että on " työkyvytön" .
Työehtosopimuksissa on erilaisia käytäntöjä, mutta yleinen käytäntö on, että lapsen sairauden vuoksi voi olla pois enintään neljä päivää (siis palkatta) ja joissain paikoissa (esim. meillä) saa olla kolme päivää palkallisesti.
Toiset joustaa, toiset ei. Mutta esim kelan silmissä kotona voi olla kerrallaan lapsia hoitamassa vain yksi vanhempi. Itse olin parikuisen kanssa sairaalassa ja alle 2-vuotias kotona. Mun olis oikeasti kuulunut jättää kakskuinen sairaalaan, koska saa siellä hoitoa, ja olla itse isomman kanssa kotona. Käytännössä miehen työpaikka jousti, akuutein päivä meni palkallisena ja loput palkattomana.
Voikohan hän pyytää sieltä työpaikalta sitä luettavakseen. Varmaankin. Hän on yliopiston tutkijana.