Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ihmettele yhtään että huono-osaisuus periytyy.

Vierailija
15.08.2026 |

Olen itse tällaisesta ns. huonommasta perheestä. Mihinkään ei ollut varaa, puhumattakaan ihan henkisen tuen ja kannustamisen puutteesta. Tuntui aina siltä että en ollut lapsi vaan pikku-aikuinen, jonka pitää suorittaa ja yrittää. Ei saa valittaa tai pyytää, pitää tyytyä. Ei voinut tehdä mitä haluaa ja päähän on iskostettu se että on muita vähän huonompi, sellainen ressukka joka ei saakaan haluta mennä vaikka huvipuistoon.

Nyt aikuisiällä olen yrittänyt tsempata ja repiä itseäni henkisesti ja fyysisesti hyvään kuntoon, opiskellut ja yrittänyt työllistyä. Mutta rahatilanteeni on edelleen huono, eikä ole oikein ikinä varaa tehdä mitään, jaksan vuodesta toiseen sillä että kyllä tämä korjautuu, kun yritän vielä vähän enemmän ja kovempaa.

Nyt tilanne on ajautumassa siihen että jos haluan lapsia, tulen todennäköisesti olemaan varaton yh. Ahdistaa jo valmiiksi ettei elämäni riittänyt kierteen katkaisemiseen. Tämä tuntuu olevan kirous jota ei saa purettua.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 vuotta sitten tehtiin yliopistolla tutkimus kuinka ns huonot lähtökohdat vaikuttavat nuorten tulevaisuuteen. Huonoista lähtökohdista tulleet tytöt menestyivät paremmin kuin keskiarvo, mutta pojat huomattavasti huonommin.

Oho. Olenkin ihmetellyt mikä on se tekijä, kun meidän perheessä minä ja siskoni saatiin luotua itsellemme ihan hyvät elämät kaikesta huolimatta, mutta kaksi veljeämme ovat käytännössä syrjäytyneitä. Vaikuttaa siinä sukupuoli niin paljon? 

Johtuu monesta asiasta, esim. pojat palvoo pahiksia, jolloin haluavat heidän suosioon. Myösk7n poikia houkutellan helpommin mukaan hämäräbisneksiin, tytöt tunnistavat paremmin heikot olosuhteet ja myöskin sisukkaampia pääsemään sieltä pois.

Vierailija
42/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se helpompaa jos vanhemmat tukevat rahallisesti. Mulla ei ole vieläkään ajokorttia koska perheellä ei ollut varaa kustantaa. Tällä hetkellä olen keskituloinen toimihenkilö maisterin papereilla. Työuran alussa ei ollut varaa valita, vaan persaukisena otin vastaan ensimmäisen saamani työn. Hyvätuloinen kaveri kävi monet valmennuskurssit ja päätyi lopulta lääkikseen ulkomaille. Vanhemmat maksoivat opinnot. Vanhemmat ostivat hänelle myös ensimmäisen asunnon Helsingistä. Itse sain lainan yksiöön kaupungin vuokratontilla. Että sillein se hyväosaisuus perityy. 

Äärettömän harvalle vanhemmat maksavat ajokortin. Itse en tunne ketään, jolle olisi maksettu.

Taidat asua Helsingistä. Maaseudun omistusasuntojen lapsille maksetaan ajokortit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 vuotta sitten tehtiin yliopistolla tutkimus kuinka ns huonot lähtökohdat vaikuttavat nuorten tulevaisuuteen. Huonoista lähtökohdista tulleet tytöt menestyivät paremmin kuin keskiarvo, mutta pojat huomattavasti huonommin.

Meidän perheessä taas nimenomaan poikia tuettiin kaikin tavoin, tyttöjä ei mitenkään, ja se näkyy.

Vierailija
44/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periintyykö huono-osattomuus?

Vierailija
45/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periintyykö huono-osattomuus?

Ketä se on?

Vierailija
46/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni raahaa ihan turhaan menneisyyden huonoja asioita mukanaan. Karista nuo huonon mielen tekijät pois elämästä ja ala elää elämääsi, jota ei ohjaa mitkään henkilöt, jotka latistavat ja heikentävät omatuntoasi. Uskalla olla oma itsesi.

Vierailija
47/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se helpompaa jos vanhemmat tukevat rahallisesti. Mulla ei ole vieläkään ajokorttia koska perheellä ei ollut varaa kustantaa. Tällä hetkellä olen keskituloinen toimihenkilö maisterin papereilla. Työuran alussa ei ollut varaa valita, vaan persaukisena otin vastaan ensimmäisen saamani työn. Hyvätuloinen kaveri kävi monet valmennuskurssit ja päätyi lopulta lääkikseen ulkomaille. Vanhemmat maksoivat opinnot. Vanhemmat ostivat hänelle myös ensimmäisen asunnon Helsingistä. Itse sain lainan yksiöön kaupungin vuokratontilla. Että sillein se hyväosaisuus perityy. 

Äärettömän harvalle vanhemmat maksavat ajokortin. Itse en tunne ketään, jolle olisi maksettu.

Mä olen maksanut mun pojalle kaksi ajokorttia.

Vierailija
48/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ns kunnolliset vanhemmat, työteliäät ja rahaakin oli. Mutta minkäänlaista kannustusta ja tukea emme saaneet, oli pärjättävä käytännössä omillaan. 

Olemme pärjänneet kuka mitenkin, 2 huippuyksilöä ja 2 meitä vaatimattoman uran luoneita. Kyllä tuo kannustamattomuus aiheutti ison särön lasten elämään, rahasta ei ole ollut puutetta mutta henkinen pääoma jäi saavuttamatta. 

Sama lähtötilanne täällä, ja sama lopputulos. Yhdelle on kehittynyt varsin narsistisiakin piirteitä. 

Kannustusta ei saatu oikein mihinkään, eikä vanhemmat ollu kiinnostuneita meidän tekemisistä tai kuulumisista - paitsi silloin, jos kokeesta tuli alle 8, sitten kyllä moitittiin. Jos oltiin kiinnostuneita kokeilemaan jotain uutta harrastusta tms niin haaveilla vain sai. Sisko ei saanut edes värikyniä, kun olis halunnut piirtää. Vanhempien työt meni kaiken edelle. 

Nykyään appivanhempien kanssa keskustellessa oon ihan ihmeissäni, kun he a) on aina hirmu kiinnostuneita siitä, miten mulla menee vaikka opinnoissani, ja b) he on aina iloisia ja ylpeitä minun ja puolisoni suorituksista. Ei mun kotona vaan mihinkään tällaseen päässyt tottumaan.

Vierailija
49/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku asuu Helsingissä. Vanhemmat kaupungilla töissä, kauoungin asunnossa.

Meni tet harjoitteluun yhteen neuvontaan, pääsi sinne kesätöihin ja jäi 16 vuotiaana sinne töihin.

Meni iltalukioon, suoritti lukion, sitten kauppiksen ja lopulta oikiksen samalla, kun oli töissä.

Jäi aluksi kunnalle töihin, muistaaksen oli ministeriössä ja sitten yksityiselle.

35 vuotiaana tienasi kk enemmän, kuin vanhemmat vuodessa. 
Hän vielä sanoi ei ole erityisen ahkerakaan, mutta systemaattista työtä teki

Vierailija
50/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kustansivat isovanhemmat 50%. Toisen puolen maksoin itse kesätyön palkasta. Näillä jäi käteen kuorma-autokortti. 

Vierailija
51/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Olenkin ihmetellyt mikä on se tekijä, kun meidän perheessä minä ja siskoni saatiin luotua itsellemme ihan hyvät elämät kaikesta huolimatta, mutta kaksi veljeämme ovat käytännössä syrjäytyneitä. Vaikuttaa siinä sukupuoli niin paljon? 

Johtuu monesta asiasta, esim. pojat palvoo pahiksia, jolloin haluavat heidän suosioon. Myösk7n poikia houkutellan helpommin mukaan hämäräbisneksiin, tytöt tunnistavat paremmin heikot olosuhteet ja myöskin sisukkaampia pääsemään sieltä pois.

Jotain sellaista. Mies voi saada kunnioitusta ja arvostusta vaikka onkin räyhäävä juoppo, hulivili ja luuseri, ainakin joissakin piireissä kovan jätkän maine kantaa jonkin aikaa. Rehellistä työmiestä arvostetaan enemmän kuin lukutoukkaa, vaikka ne rehelliset työt usein lopahtavat pian. 

Naiselle tämä urapolku ei ole ollenkaan houkutteleva. 

Vierailija
52/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuuksia on kaikilla. Ajattelen että lapsille periytyy eniten mielikuvat siitä millaisia elämäntyylejä on olemassa ja mitkä ovet kuuluvat heille, mihin saa koputtaa. Ja miten olla oven takana olevassa huoneessa luontevasti.

Vierailija
53/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ei ole ongelma, jos pystyt luomaan lapselle henkisesti hyvän kasvuympäristön. Ehkä kierre katkeaa hänen kohdallaan. Samalla voit itse koittaa päästä työuralla eteenpäin. Ehkä talous on kunnossa jo silloin, kun lapsi alkaa ymmärtää enemmän. 

Minulla on ollut vaikeuksia päästä työelämään ja siksi yritin pitää huolta, että lapselle kävisi paremmin. Minä en saanut kotoa mitään tukea tai kannustusta, enkä tiedä osasinko sitä lapsellekaan riittävästi antaa, mutta ainakin olin hänen koulutuksestaan kiinnostunut ja käytiin eri vaihtoehdoista hyviä keskusteluja. Hänestä kasvoi minua paljon rohkeampi ja enemmän itseensä luottava nuori nainen, mistä olen todella iloinen. Omaa elämääni on aina varjostanut riittämättömyyden tunne ja tietynlainen pelkko, minä en koe maailmaa turvallisena, vaan uhkaavana. En koe, että elämä kantaa ja epäonnistumisen pelko on rajoittanut minua paljon.

Tämä nyt ei ollut tarina taloudellisesta niukkuudesta (jota itse olen kyllä saanut lapsena ja nuorena aikuisena kokea), vaan siitä, että lapselle voi tarjota hyvät lähtökohdat elämään, vaikka itsestä tuntuisi siltä, ettei ole paljonkaan annettavaa, tai ettei itse ole pystynyt saavuttamaan sellaista, mitä toivoo omalle lapselle.

Vierailija
54/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itsensä esittely, ja onlyfansit on muuta kuin wttt kuraa.

Vierailija
55/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun serkku asuu Helsingissä. Vanhemmat kaupungilla töissä, kauoungin asunnossa.

Meni tet harjoitteluun yhteen neuvontaan, pääsi sinne kesätöihin ja jäi 16 vuotiaana sinne töihin.

Meni iltalukioon, suoritti lukion, sitten kauppiksen ja lopulta oikiksen samalla, kun oli töissä.

Jäi aluksi kunnalle töihin, muistaaksen oli ministeriössä ja sitten yksityiselle.

35 vuotiaana tienasi kk enemmän, kuin vanhemmat vuodessa. 
Hän vielä sanoi ei ole erityisen ahkerakaan, mutta systemaattista työtä teki

Humblebrag. Jos tekee noin paljon opintoja töiden ohessa, on poikkeuksellisen ahkera. Taisi sen hyvin tietääkin, mutta serkku halusi ilmeisesti vain kuulla kuinka sinä kehut häntä ahkeraksi jq älykkääksi.

Vierailija
56/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoliko ketju?

Vierailija
57/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Vierailija
58/58 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys ja laiskuus ovat kai periytyviä, kun ns. huono-osaiset syyttävät muita noista ominaisuuksistaan. Kaikki voivat opiskella ja tehdä työtä Suomessa. Vakavasti sairaat ovat eri juttu.