Ostin sixpackin, veloitus vain yhdestä, kyse lonkerosta. Tapahtui lähikaupassani, menenkö maksamaan erotuksen
Olin ihan ihmiskassalla, en itsepalvelussa.
Jos en mene maksamaan, saavatko erheen jotenkin selville?
Kommentit (62)
Moraalinen dilemma.(no ei ihan)
Joka tapauksessa olin kerran kaupassa asiakkaana, missä sai ottaa kaksi tuotetta alennettuun hinaan per asiakas, ja lopuista korkeampi normaali hinta. Olin hakenut jo kaksi tuotetta alennettuun hintaan ja vienyt autoon ja mennyt kauppaan takaisin. Rupesin funteeraamaan että otanko uudet kaksi alannettuun hintaan ja olenko oikeutettu siihen? Ok. hyvä on tuumasin. Ottakoon nyt sitten kassa normaalin hinnan ilman alennusta, mutta ei se ottanut:)
Menisin maksamaan.
Minulle muutaman kerran käynyt niin että olen kuvitellut että on veloitettu liian vähän mutta sitten aikani kuittia tutkittuani on selvinnyt että oikein mennyt.
Eräässä kaupassa oli kesätyöntekijöitä jotka jostain syystä eivät osanneet näpytellä oikein ilta-alennuksia. Löivät kassaan vain alennetun kilohinnan mutta kun tuote (lihapakkaus) painoi enemmän kuin kilon niin tätä eivät huomioineet ollenkaan. En mennyt oikomaan koska ilmaiseksihan tuo tuote meni seuraavana päivänä jakeluun, jos en sitä (niitä) olisi ostanut. Saivat edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Muistan vieläkin kun ensimmäisillä retkitreffeillä miehen kanssa käytiin ostamasta telttailuretkelle kaupasta evästä.
Autolle mennessä näytin hänelle, että ostoskärryn pohjalla oli jäänyt pieni liimatuubi maksamatta vanhingossa. Hän otti sen, ja juoksi kauppaan maksamaan.
Olemme olleet nyt naimisissa 40 vuotta.
Miehesi käytös kertoi rehdistä ja rehellisestä asenteesta ja hyvästä luonteesta. Arvostan. Olisin itsekin pitänyt kiinni tuollaisesta kultakimpaleesta. Näytti jo ekoilla treffeillä, että häneen voi luottaa!
Tarkistan kuitin aina heti, ja noinkin isosta virheestä kertoisin kyllä kassalle. Pikku virheen, varsinkin jos jono takana, antaisin olla. Kerran tosin kävi niin, kun mainitsin kassalle, että jätti yhden tuotteen skannaamatta, niin tämähän suuttui ja sanoi ettei semmoisia virheitä tee. Pidinpä sitten hyvänäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin kerran teräksisen uunipannun kannella. Kassa oli veloittanut vain kannen hinnan, huomasin tämän vasta kotona. En mennyt takaisin. Mikä on annettu, on annettu. Ei se kassa sitä omasta pussistaan joudu maksamaan.
Joissakin kaupoissa joutuu. No, tulihan Sun luonteesi selvitettyä, veen epärehellinen!
Kassa joutuu joskus maksamaan jos kassassa on väärä määrä käteistä, mutta kassan ei tarvitse koskaan maksaa tuollaisessa tilanteessa jossa kaupan järjestelmien näkökulmasta heillä on kadonnut 5 tölkkiä lonkeroa jonnekin tuntemattomaan.
Vierailija kirjoitti:
Maksa, sillä kamera näyttää sinut kassalla mitä olet ostanut ja tehnyt.
Sikäli kun sitä onnistutaan etsimään kameraa ja kuitteja vertailemalla, niin tuossa kamera näyttäisi että AP on ihan rehellisesti laittanut tuotteen kassahihnalle ja maksanut pyydetyn summan. Jos tuotteita on useampia niin se ei näytä edes kaupan näkökulmasta tahalliselta teolta, vaan se näyttää ihan puhtaalta virheeltä että he pyysivät asiakkaalta vahingossa väärää summaa ja asiakas ei huomannut heidän erehdystään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut pari kertaa laatikon kaljaa pantin hinnoilla. En mennyt takaisin.
Onhan se tunnettua että kalja tehokkaasti sumentaa oikeudenmukaisuuden ja kansalaiskuntoisen rehellisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli S-market. Alan kallistua siihen että en mainitse asiasta. Kyselkööt sitten itse, jos on tarvetta.
Siis moraalinen selkäranka kuin madolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat k * settaa ja huijaa asiakkaita nykyään joka käänteessä. Hinnat vaan nousee vaikka pakkaukset pienenee. Et tietenkään mene maksamaan, ei kaupatkaan ole rehellisiä, miksi asiakkaan pitäisi olla?
Just näin. Hinnat on hilattu taivaisiin, syyksi kerrotaan ”sähkö, palkat” ja ”inflaatio” (=hintojen nousu, juu näinhän se on että hinnat nousee kun nostetaan)
Faktuaalisesti nämä nostavat omia palkkojaan, kauppiasparit ajavat omilla megamaastureillaan ja keikkuvat verolistojen kärjessä. Koska inflaatio, sähkö ja palkat.
No sulla on elämäsi tilaisuus ryhtyä kauppiaaksi ja ajaa viime vuosituhannen autolla ja olla roikkumatta verolistojen kärjessä.
Kassan virhe. Itse tuskin edes huomaisin, ainakaan vielä kassalla, ostokseni ovat niin suuria. Jos huomaisin, sanoisin. Et ole itse yrittänyt huijata, eikä asiakkaalla ole kassalla velvollisuutta tarkastaa kuittia, joten ei ole poliisiasia.
Luultavasti sanoisin silti seuraavalla kerralla.
Jos vahingossa jättäisin tavaran kärryn pohjalle maksamatta, sanoisin siitä toki tai menisin takaisin.
En tiedä. Mä nuorempana otin kaiken mikö irti lähtee ja sitten joskus kun saavutin keskipalkan niin juolahti mieleen että mitä jos olis aina rehellinen näissä jutuissa niin ei koskaan tulis kiusallista selitettävää. Siksi selvittäisin asian.
Toisaalta, jos kesäkassa on lukenut pullon hinnan eikä laatikon hintaa niin tuskin se siitä jää kiinni. Vasta inventaariossa ero näkyy ja sitten syytellään köyhiä ja nuoria myymälävarkaudesta.
Siis jos se oli kassan moka, niin en menisi takaisin säätämään kauppaan. Itse olen myös kassan mokan takia hävinnyt kaupassa ja huomannut vasta kotona. En ole jaksanut lähteä niistäkään valittamaan. Arvellut, että jos joskus käy toisin päin, niin nuo kompensoi toisensa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sitä tiedä. Kaupat riistää meitä muutenkin, joten nauti hyvällä omallatunnolla kerrankin jostain edullisesta ostoksesta!
"Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus."
Mulle on käynyt lähikaupassa melkein sama, paitsi että sain 16(!) olutta yhden hinnalla. En tietenkään sanonut mitään, pakkasin, lähdin ja nautin ilmaisita bisseistä.
Pidä vaan itsellä ja nautiskele ilmaisista lonkeroista. En enää tuossa vaiheessa lähtisi kauppaan. Ei tuo näy kuin heittona tuotteiden saldoissa, muuten menee kassan mokaksi.
Vierailija kirjoitti:
Asiahan paljastuu valvontakamerasta jonka varmasti katsovat.
No eivät todellakaan katso 🤣
Me ostettiin joskus työpöydän ääreen tuoli. Saatiin tuoli laatikossa, ja kun se kotona avattiin, siellä olikin väärä tuoli, kolme kertaa kalliimpi. Itse olisin pitänyt sen, myyjän mokana, mies ei suostunut. Ajettiin 20 km takaisin palauttamaan se ja että saadaan oikea tuoli tilalle..
Saatiin uusi ja tällä kertaa oikea laatikko ja mentiin kotiin, niin laatikossa oli NELJÄ sellaista tuolia. Yhden olimme siis ostaneet ja maksaneet.
Tällä kertaa ei enää lähdetty palauttamaan. Mutta laitettiin ns hyvä kiertämään, ja lahjoitettiin muut tuolit naapurin opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mä nuorempana otin kaiken mikö irti lähtee ja sitten joskus kun saavutin keskipalkan niin juolahti mieleen että mitä jos olis aina rehellinen näissä jutuissa niin ei koskaan tulis kiusallista selitettävää. Siksi selvittäisin asian.
Toisaalta, jos kesäkassa on lukenut pullon hinnan eikä laatikon hintaa niin tuskin se siitä jää kiinni. Vasta inventaariossa ero näkyy ja sitten syytellään köyhiä ja nuoria myymälävarkaudesta.
Onhan se asiatonta ja asiantuntematonta syytellä vain nuoria ja köyhiä kun tunnetusti kaikissa tulo- ja ikäluokissa on kleptomaaneja.
Jos sinulla on rahaa niin mene maksamaan. Sehän näkyy tietokannassa vuosikausia. Kauppa sitä ei kehtaa enää periä.
Mennessä jo suistaavat sut ojaan.