Miksi auton pitäminen tulee juuri sinulle edullisemmaksi?
Miksi on halvempaa omistaa auto ja kulkea sillä, kuin käyttää busseja ja takseja?
Kommentit (53)
Työmatkaa on se 50 kilsaa suunta eikä julkisia oo saatuvilla ja taksilla ei kannata.
Kyllä se varmaan tältä omalta asuinalueelta ja tyypillisten matkojeni osalta olisi aika 50/50. Mutta auto tuo helppoutta ja säästää aikaa, joten maksan mieluummin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalle on 75 km ja olen tarkastanut, että edes teoriassa sinne ei pääse julkisilla. Ei ole rautatieasemaa, ei mene bussia. Joten auto tuottaa minulle palkan miinus 500 euroa, joka menee dieseliin.
Mäkin kävin nuorena töissä Itä-Uusimaa > Länsi-Vantaa ja sama takaisin. Eipä jäänyt palkasta mitään käteen. Puhumattakaan stressistä, kun talvipimeällä lumipyryssä yritit pärjätä Lahden moottoritiellä rekkojen nostamissa lumipilvissä. Onneksi tuo työmatka di kestänyt kuin vuoden.
Siksi, kun tällä tiellä kulki viimeinen päivittäinen bussivuoro noin 15 vuotta sitten. Taksimatkaan lähikaupunkiin menisi koko nykyisen autoni hinta. Sieltä sitten pääsisi muihin julkisiin kulkuvälineisiin kuten junaan ja lentokoneeseen.
Ei se halvempaa ole, mutta aika paljon kätevämpää kahden lapsen perheessä.
Kuinka halvaksi oma auto tulee, riippuu aika paljon autosta. Moni pystyisi pitämään autoa, jonka ylläpitoon ei menisi ainakaan kovin paljoa bussilippuja enempää. Laskin joskus, että autoni maksaa ehkä saman verran, kuin neljä kuukausilippua kustantaisi. Jos huomioi mahdolliset taksit, tulee auto tietysti halvemmaksi. Mutta tämä vertailu on vähän huono, koska täysi-ikäisillä lapsilla on kuukausiliput.
Alkuperäinen kysymys, miksi minulla on auto, se ei ole suora kustannuskysymys, se tuo valinnanvapautta ja säästää todella paljon aikaa. Minulla jää nytkin tavallisena arki-iltana ehkä 4 tuntia vapaata. Se on paljon arvokkaampaa kuin esim. tuntipalkkani.
Vierailija kirjoitti:
Julkisia ei ole ja jos taksi maksaisi esim 2€/km niin siihen menisi vuodessa 100 000€
Ei se halvemmaksi tulekaan, mutta julkinen liikenne lieveilmiöineen on epämiellyttävää. Taksi taas tulee vielä kalliimmaksi, siis jos käyttää luotettavaa yhtiöitä, eikä halpisversioita.
Vapaudella ei ole hintaa ja oma auto edustaa juuri sitä. Vapautta lähteä milloin haluan ja minne haluan, itse päättämiäni reittejä. Viikottain haluan käydä jossakin missä en ole ennen käynyt. Työmatkan kävelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalle on 75 km ja olen tarkastanut, että edes teoriassa sinne ei pääse julkisilla. Ei ole rautatieasemaa, ei mene bussia. Joten auto tuottaa minulle palkan miinus 500 euroa, joka menee dieseliin.
Mäkin kävin nuorena töissä Itä-Uusimaa > Länsi-Vantaa ja sama takaisin. Eipä jäänyt palkasta mitään käteen. Puhumattakaan stressistä, kun talvipimeällä lumipyryssä yritit pärjätä Lahden moottoritiellä rekkojen nostamissa lumipilvissä. Onneksi tuo työmatka di kestänyt kuin vuoden.
Tottahan tuo on, että ei tällä ajelumäärällä jää palkasta niin paljon kuin toivoisin. Mutta muuttaminen lähemmäs on vähän ongelmallista. Mies ei saa noin vain töitä minun työpaikkakaupungista ja lasten kaverit ja koulu on nykyisellään ihan naapurissa.
No perkele kun työmatkoilla ei kulje busseja ja työmatka 26km. Oma auto halvempi kun taksi. Vittuako näillä tiedoilla hölmö teet???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksissa ei voi panna. Tai ehkä voi, mutten aio kokeilla.
Vajaaälyisen idioottivastaus.
Vähä älyisen ketju aloitus. 🤮🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen autoilun kustannuksiin kuuluu paljon enemmän kuin polttoaineet. Entä verot ja vakuutukset, huollot ja korjaukset, renkaita muutaman vuoden välein, arvon aleneminen joka konkretisoituu välirahaksi kun autoa vaihtaa uudempaan, parkkipaikka useimmissa taloyhtiössä ynnä muuta. Tuollaisella työmatkalla huoltoa saa tehdä vähän väliä ja auton arvo laskee nopeasti kilometrien karttuessa. Tietenkin auto on pakollinen tuollaisessa tilanteessa jos töissä meinaa käydä. Mutta on itsepetosta tuollainen "auto tuottaa palkan miinus polttoaineet".
Työmatkaa 30km/suunta. Noin 48e menee viikossa bensaan, tai vähän vähemmän. 68e menisi bussiin suunnilleen.
Sinänsä tuo ero niin pieni, että menisin kyllä bussilla, jos se olisi mahdollista. Mutta työt alkaa aamulla klo 5, eka bussi on siellä 07.30, että se siitä. Lisäksi kesäaikana busseja ei kulje yhden yhtäkään tuota väliä.
Lisäksi oman auton etu on se, että voi jäädä rauhassa ylitöihin tai käydä kaupungilla töitten jälkeen asioilla, kun kaikki ne kaupat, missä pääsääntöisesti asioin, sijaitsee keskustan ulkopuolella.
Kun meitä olisi kaksi bussissa, maksaisi enemmän kilometrit kuin autolla
Itselleni tulisi itse asiassa varmasti halvemmaksi mennä työpaikalle bussilla, mutta työmatkaan menisi 45 minuuttia suuntaa kohti. Autolla hurautan sinne vartissa. Jos pakko olisi luopua autoilusta, työmatka ei kuitenkaan olisi suurin ongelma. Suomessa vaan ihan yksinkertaisesti ei pääse joka paikkaa julkisilla.
Ei se tulekaan. Vaihdoin auton julkisiin ja uberiin ja liikkumiseen menee alle satku kuussa.
Ei todellakaan tule halvemmaksi mutta auto tarkoittaa vapautta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen autoilun kustannuksiin kuuluu paljon enemmän kuin polttoaineet. Entä verot ja vakuutukset, huollot ja korjaukset, renkaita muutaman vuoden välein, arvon aleneminen joka konkretisoituu välirahaksi kun autoa vaihtaa uudempaan, parkkipaikka useimmissa taloyhtiössä ynnä muuta. Tuollaisella työmatkalla huoltoa saa tehdä vähän väliä ja auton arvo laskee nopeasti kilometrien karttuessa. Tietenkin auto on pakollinen tuollaisessa tilanteessa jos töissä meinaa käydä. Mutta on itsepetosta tuollainen "auto tuottaa palkan miinus polttoaineet".
Heh. Minä tulkitsin niin, että auto syö palkan. Miten verottaja korvaa noin isot työmatkakulut? Muistaakseni hyväksyy vain 20-30 c/km vähennyksiin. 2x 75 km = 150 km, 5 pv viikossa 10 kk ajan (230 = karkea arvio työpäivistä), tekee 230 x 150 x 0,2€-0,3€ = 6900-10.350€. Mojovat verovähennykset, mutta niin on auton kulutkin.
Jos autoa tarvii muuhunkin käyttöön kuin työmatkoihin, kannattaa sillä usein ajaa myös työmatkat. Eli kun auto kerran on, sitä käytetään silloinkin, kun pääsisi mukavasti julkisilla.
Lähin liikennekäytössä oleva bussipysäkki on 12 km päässä, jopa kauppa on lähempänä, joten taksi jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi. Sille pitäisi maksaa joka päivä80 e, jotta pääsen töihin ja takaisin. Autoilusta en saa noin kallista millään.