Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi auton pitäminen tulee juuri sinulle edullisemmaksi?

Vierailija
15.08.2026 |

Miksi on halvempaa omistaa auto ja kulkea sillä, kuin käyttää busseja ja takseja?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työmatkaa 110km/suunta ja meiltä kotoa on lähimmälle bussipysäkille 14km. Sillä bussilla mun pitäis ensin mennä kauemmas työpaikastani lähimpään kaupunkiin ja sieltä vasta pääsisin bussiin, joka veisi minut työpaikkakunnalle. Työpaikkabussipysäkiltäkin olisi itse työpaikalle reilu 10 kilometriä. Tulisi kalliiksi ajella työmatkaa taksilla, koska bussit eivät aamuisin kulje niin, että pääsisin kahdeksaksi töihin. Sähköautolla ajaminen on tällä hetkellä puoli-ilmaista. 

Vierailija
42/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä päin ei pääse bussilla tai taksilla. Eikä oo turvallisia pyöräteitä. Että ihan siksi. Hyvä siellä Helsinki kuplassa on huudella, kun ei mistään mitään tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taksissa ei voi panna. Tai ehkä voi, mutten aio kokeilla.

Se ei ole taksiauto ollenkaan, jos ei siinä ole asiakkaat vähintään jonkinlaista seksiä harrastaneet, auton ensimmäisen viikonloppuyövuoron aikana yleensä tapahtuu viimeistään... 

Vierailija
44/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google Maps näyttää aika tarkasti matka-ajan eri kuljetusmuodoille.  Usein pysähdyn ihmettelemään, kuinka autottomalla voisi olla mitään muuta elämää kuin kyyhöttää julkisissa, 30 kg painavien ostoskassiensa kanssa.

Vierailija
45/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalle on 75 km ja olen tarkastanut, että edes teoriassa sinne ei pääse julkisilla. Ei ole rautatieasemaa, ei mene bussia. Joten auto tuottaa minulle palkan miinus 500 euroa, joka menee dieseliin.

Kyllä sen autoilun kustannuksiin kuuluu paljon enemmän kuin polttoaineet. Entä verot ja vakuutukset, huollot ja korjaukset, renkaita muutaman vuoden välein, arvon aleneminen joka konkretisoituu välirahaksi kun autoa vaihtaa uudempaan, parkkipaikka useimmissa taloyhtiössä ynnä muuta. Tuollaisella työmatkalla huoltoa saa tehdä vähän väliä ja auton arvo laskee nopeasti kilometrien karttuessa. Tietenkin auto on pakollinen tuollaisessa tilanteessa jos töissä meinaa käydä. Mutta on itsepetosta tuollainen "auto tuottaa palkan miinus polttoaineet".

Ok, sanotaan että auto tuottaa elannon. Siihen menee se raha joka menee, mutta en joudu hakemaan mitään tukia elääkseni.

Vierailija
46/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, kun tällä tiellä kulki viimeinen päivittäinen bussivuoro noin 15 vuotta sitten. Taksimatkaan lähikaupunkiin menisi koko nykyisen autoni hinta. Sieltä sitten pääsisi muihin julkisiin kulkuvälineisiin kuten junaan ja lentokoneeseen.

Nyt kuulostaa, että värikynää käytetty. Miten tuommoisella parin sadan pommilla pystyy käydä vuoden ympäri töissä?  Epäilyttävää.

Vierailija
47/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille on 400 km, ei pääse junalla eikä bussilla. Töihin 3 km, menen aina polkupyörällä. Kesät ja talvet.

Vierailija
48/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin kallista harrastusta autoilu. Voisinpa elää ilman autoa... Vieläpä ilman kahta autoa. Puolisolla on oma vanha sähkövikainen sitikka, eikä itsellänikään mikään kaksinen auto ole.

Vierailija
49/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työmatkaa 110km/suunta ja meiltä kotoa on lähimmälle bussipysäkille 14km. Sillä bussilla mun pitäis ensin mennä kauemmas työpaikastani lähimpään kaupunkiin ja sieltä vasta pääsisin bussiin, joka veisi minut työpaikkakunnalle. Työpaikkabussipysäkiltäkin olisi itse työpaikalle reilu 10 kilometriä. Tulisi kalliiksi ajella työmatkaa taksilla, koska bussit eivät aamuisin kulje niin, että pääsisin kahdeksaksi töihin. Sähköautolla ajaminen on tällä hetkellä puoli-ilmaista. 

Tähän vielä lisäksi, mulla on hevonen naapuripitäjässä. Sinne ei pääse bussilla. Eli ilman autoa mun pitäis kulkea tallillekin taksilla. 

Vierailija
50/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalle on 75 km ja olen tarkastanut, että edes teoriassa sinne ei pääse julkisilla. Ei ole rautatieasemaa, ei mene bussia. Joten auto tuottaa minulle palkan miinus 500 euroa, joka menee dieseliin.

Kyllä sen autoilun kustannuksiin kuuluu paljon enemmän kuin polttoaineet. Entä verot ja vakuutukset, huollot ja korjaukset, renkaita muutaman vuoden välein, arvon aleneminen joka konkretisoituu välirahaksi kun autoa vaihtaa uudempaan, parkkipaikka useimmissa taloyhtiössä ynnä muuta. Tuollaisella työmatkalla huoltoa saa tehdä vähän väliä ja auton arvo laskee nopeasti kilometrien karttuessa. Tietenkin auto on pakollinen tuollaisessa tilanteessa jos töissä meinaa käydä. Mutta on itsepetosta tuollainen "auto tuottaa palkan miinus polttoaineet".

Heh. Minä tulkitsin niin, että auto syö palkan. Miten verottaja korvaa noin isot työmatkakulut? Muistaakseni hyväksyy vain 20-30 c/km vähennyksiin. 2x 75 km = 150 km, 5 pv viikossa 10 kk ajan (230 = karkea arvio työpäivistä), tekee 230 x 150 x 0,2€-0,3€ = 6900-10.350€. Mojovat verovähennykset, mutta niin on auton kulutkin.

Työmatkakulujen maksimi on 7000e. Taitaa noilla kilometreillä tulla maksimit. Mutta ei se läheskään korvaa kuluja. Eikä sen ole tarkoituskaan.

Vierailija
51/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo auton kiinteiden kulujen laskeminen on hieman itsepetosta myös. Itse ainakin pidän autoa, vaikka en sitä päivittäin työmatkoihin tarvitsekaan. Se on vain muuten tarpeen, kaupassa käymiseen tai muuten asioilla käymiseen. Eli lasken auton käyttökuluiksi nimenomaan bensat ja parkkeeraamisen. Tiedän, että lisäkilometrit lisäävät kk-kuluja, mutta eiköhän nuo katoa tuossa kohinaan.

Vierailija
52/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun onnellisesti maalla, ja täällä on todella vähän julkista liikennettä vain koululaiskuljetusten aikaan. Töissä on käytävä, maksoi mitä maksoi, mutta tankkaan 95 bensaa ja autoni on pieni "kauppakassi" ilman takapenkkiä. Säästän sitten bensassa, jos en muussa voi. 

Vierailija
53/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo auton kiinteiden kulujen laskeminen on hieman itsepetosta myös. Itse ainakin pidän autoa, vaikka en sitä päivittäin työmatkoihin tarvitsekaan. Se on vain muuten tarpeen, kaupassa käymiseen tai muuten asioilla käymiseen. Eli lasken auton käyttökuluiksi nimenomaan bensat ja parkkeeraamisen. Tiedän, että lisäkilometrit lisäävät kk-kuluja, mutta eiköhän nuo katoa tuossa kohinaan.

Kyllä minäkin pidän autoa, vaikka pääsisin (ja usein menenkin) töihin ilman autoa. Kyllä minulle on aivan todellisia kuluja mitä autoiluun menee, siis muutkin kuin polttoaine. Itsehän maksan veroja ja vakuutuksia. Vuosittain myös huoltoa ja tarvittaessa korjauksia. Maksan ne kovalla työllä ansaitsemallani rahalla. Maksan myös välirahaa aina autoa vaihtaessa, ihan todellisia euroja. Mutta minä olenkin nörtti ja pidän kirjaa kaikista kuluistani, en pelkästään autoilusta. Kategorioitani ovat: asuminen, autoilu, peruskauppaostokset, viihde+ravintolat, harrastukset sekä satunnaiset. Eli jokainen tililtä katoava sentti päätyy yhteen kuudesta kategorioista. Kategorioiden alla on alakategorioita tarkempaan jaotteluun. Kuluihisa pystyy parhaiten vaikuttamaan tietämällä mihin se raha menee. Mutta tämä nyt menee ohi aiheesta.

Vierailija
54/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule edullisemmaksi. Maksan mielellään mukavasta ja sujuvasta kulkemisesta.

Vierailija
55/55 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 11 vuotiaassa sähköautossa ensiasennus renkaat vielä, ajettu 35tkm

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan