Puoliso alkoi tekemään ruisleipää taikinajuureen, ilman hiivaa. Sanoin että ei tule onnistumaan:)
Oletteko kanssani samaa mieltä?
Ruisleivän tekoa ei opita reseptiä lukemalla, vaan että onnistuisi niin pitäisi olla kokemusta asiasta.
Kommentit (34)
Ap kuulostaa jääräpäältä joka ei osaa antaa puolisolleen tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juurileipään kuulu hiiva ollenkaan. Ota Ap asioista ensin selvää, ennen kuin alat provoamaan ja nolaamaan itseäsi.
Minä osaan tehdä ruisleipää taikinajuureen ilman hiivaa. Tämän takia tiedänkin, että puoliso ei siinä onnistu. Osamattomien on vaan viisainta käyttää sitä hiivaa. Olen yrittänyt antaa puolisolle neuvoja, mutta ei ota niitä vastaan, vaan vetoaa reseptiin. Reseptissä lukee mm.että anna taikinan kohota kaksinkertaiseksi:) No, joo ei tule koskaan tapahtumaan. Kun tekee ruisleipää juureen niin taikina sanelee aikatulut. Ei mikään resepti. Resepti on yleisohje ja siitä sitten pitää homma opetella kokemuksen kautta.
Jos joku väittää että puoliso onnistuu tuossa hankkeessaan niin ei tiedä asiasta yhtään mitään.
ap
Voi kunpa kaikilla olisi yhtä kannustava ja kunnioittava puoliso kuin sinun rakkaallasi <3
En nyt kerkiä vastata kun keittelen 5 litran kattilassa tomaattisosetta ja säilön ne . Luppoaikana pyöräytin kastikkeen ja tein kurpitsakeittoa ja perkasin sangollisen mustikoita (osin kesken) jotka poimin eilen.
Ennen unia pyöräytän pari kalakukkoa uuniin muhimaan yöksi.
Heippa terveisin ap.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa jääräpäältä joka ei osaa antaa puolisolleen tilaa.
Leipämestarin kruunu tipahtaa päästä, kun puoliso onnistuu. Se taitaa tuossa tapauksessa pelottaa eniten.
Anna aikuisen ihmisen leipoa rauhassa. Onnistuu tai ei. Kusipäät tulee niskaan hönkimään ja neuvoja jakelemaan vaikka ei ole niitä kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juurileipään kuulu hiiva ollenkaan. Ota Ap asioista ensin selvää, ennen kuin alat provoamaan ja nolaamaan itseäsi.
Minä osaan tehdä ruisleipää taikinajuureen ilman hiivaa. Tämän takia tiedänkin, että puoliso ei siinä onnistu. Osamattomien on vaan viisainta käyttää sitä hiivaa. Olen yrittänyt antaa puolisolle neuvoja, mutta ei ota niitä vastaan, vaan vetoaa reseptiin. Reseptissä lukee mm.että anna taikinan kohota kaksinkertaiseksi:) No, joo ei tule koskaan tapahtumaan. Kun tekee ruisleipää juureen niin taikina sanelee aikatulut. Ei mikään resepti. Resepti on yleisohje ja siitä sitten pitää homma opetella kokemuksen kautta.
Jos joku väittää että puoliso onnistuu tuossa hankkeessaan niin ei tiedä asiasta yhtään mitään.
ap
mulla on samanlainen kotona. se resepti! eikö voi edes maistaa välissä.
Vierailija kirjoitti:
Se joka kirjoitti mädättämisestä on kahjo. Oikea termi on hapattaminen
Voi äly näitä nillittäjiä!
Se hapattamisen haju saa toiset käyttämään nimitystä mädättäminen.
Kylläpä täällä on taas näitä pikkusieluisia kommentoimassa joka sanaa. Eikö toi
älli millään hiffaa, että eri puolella Suomea on omia murresanoja, eli ei tartte oikoa joka sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Anna aikuisen ihmisen leipoa rauhassa. Onnistuu tai ei. Kusipäät tulee niskaan hönkimään ja neuvoja jakelemaan vaikka ei ole niitä kysytty.
Oikeinko kusipäät? On sulla rumaa tuo kielenkäyttö! Pakko kysyä millä sun pää on täytetty, kerrohan se meille.
Vierailija kirjoitti:
Miten hankitaa kokemusta jos ei koskaan tee?
Ap varmaan yrittää sanoa, että puoliso kysyisi jos ja kun ei osaa. Näin hänellä olisi parempi mahdollisuus onnistua ja hiukka yipeilläkin leivästään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voi kunpa kaikilla olisi yhtä kannustava ja kunnioittava puoliso kuin sinun rakkaallasi <3
En nyt kerkiä vastata kun keittelen 5 litran kattilassa tomaattisosetta ja säilön ne . Luppoaikana pyöräytin kastikkeen ja tein kurpitsakeittoa ja perkasin sangollisen mustikoita (osin kesken) jotka poimin eilen.
Ennen unia pyöräytän pari kalakukkoa uuniin muhimaan yöksi.
Heippa terveisin ap.
Onneksi kuitenkin ehdit kommentoida puolison tekemisiä ja tehdä vielä siitä aloituksen. Alkoiko kiireet kun provo ei lähtenytkään liikkeelle toivomallasi tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja sinä et ajatellut auttaa? Puoliso ei kysy sulta neuvoa, vaikka olet asiantuntija. On teillä psrisuhde.
Opettele lukemaan. "Olen yrittänyt antaa puolisolle neuvoja, mutta ei ota niitä vastaan, vaan vetoaa reseptiin". Minun neuvoni oli hänelle. -Laita hiivaa kuitenkin. Laita osin vehnäjauhoja jos et hiivaa laita.-
ap
Jos hän haluaa tehdä ruisleivän juureen ilman hiivaa ja vehnää niin hän tekee niin. Voi hyinkin onnsitua vaikkei tee kuten sinä "ystävällisesti ja rakkaudella" neuvot. Älä nyt enempää ärsytä ja häiritse, anna toisen tehdä ja jos lopputulos ei täytä sinun kriteereitäsi niin so what.
Minunkin mieheni saattoi mokailla aluksi, kun opetteli leipomaan leipää. Kerroin kyllä miten itse tekisin, mutta jos halusi niin annoin kokeillä erilaisia juuria etc. Jotkut kokeilut onnistui toiset ei. Lopputulos on se, että mies tekee oikein hyvää leipää omasta juuresta. Parempaa kuin minä. Tärkeämpää kuin onnistuminen on se itse tekeminen, innostuminen ja oppiminen.
Ap:lla tosi hieno parisuhde kun käyttää lauantai-iltapäivän haukkuen ja ilkkuen puolisonsa tekemisiä tuntemattomille netin nimettömällä keskustelupalstalla.
Edelleenkään en yhtään ihmettele ettei ota sinulta neuvoja vasaan. Parempi kun olet neuvomatta.