Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso alkoi tekemään ruisleipää taikinajuureen, ilman hiivaa. Sanoin että ei tule onnistumaan:)

Vierailija
15.08.2026 |

Oletteko kanssani samaa mieltä?

Ruisleivän tekoa ei opita reseptiä lukemalla, vaan että onnistuisi niin pitäisi olla kokemusta asiasta.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hankitaa kokemusta jos ei koskaan tee?

Vierailija
2/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee onnistumaan. Ruisleipätaikina pitää mädättää että siitä tulee hyvää. Käytännössä se taikinajuuri on vain mädätysbakteerien säilöntä seuraavaa satsia varten ja siksi se sekoitetaan niihin tuoreisiin ruisjauhoihin taikinaa tehdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiva siis laitetaan VAIN jos ei nouse. 

"Raaka-aineet

8 dl40 asteista vettä

6 dltäysjyvä ruisjauhoja (luomu)

1 dlhapanjuurta (jos et omista valmista, ohessa linkki tekoon)

raski, johon lisätään:

3 dl40 asteista vettä

n.15 dlruisjauhoja (luomu)

1 rklhienoa merisuolaa

(20g hiivaa, jos taikina ei nouse)"

Ja sitten jatkoa

"KIIRE EI SOVI JUURELLA TEHDYN LEIVÄN TEKIJÄLLE ! Nostatus ilman hiivaa vaatii opettelua, mutta tulos palkitaan !

RASKI:

1 Dl taikina juurta. Sekoita veteen jauhojen kanssa.Vispaa ainekset tilavassa kulhossa ilmavaksi velliksi. Peitä liinalla ja laita lämpimään paikkaan 14 tunniksi tekeytymään. Välillä kannattaa rivakasti sekoittaa. Nyt raskin pitäisi kuplia. Ota raskia 1 dl talteen seuraavaa leipomiskertaa varten. Voit lisätä siihen jauhoa, että tulee kovahko taikinapala. Säilyy jääkaapissa viikon, mutta voi myös pakastaa."

Vierailija
4/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juurileipään kuulu hiiva ollenkaan. Ota Ap asioista ensin selvää, ennen kuin alat provoamaan ja nolaamaan itseäsi.

Vierailija
5/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plaa plaa plaa.

Opettelua ei ole kokeilla asiaa kerran viiteen vuoteen.......

ap

Vierailija
6/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hiivaa juureen, kyllähän sinä sen ap. tiedät.

Vierailija
7/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plaa plaa plaa.

Opettelua ei ole kokeilla asiaa kerran viiteen vuoteen.......

ap

Sinäkö sen määrität koska ja kuinka toinen voi asioita opetella? Vaikea uskoa että sulla on puoliso.

Vierailija
8/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juurileipään kuulu hiiva ollenkaan. Ota Ap asioista ensin selvää, ennen kuin alat provoamaan ja nolaamaan itseäsi.

Minä osaan tehdä ruisleipää taikinajuureen ilman hiivaa. Tämän takia tiedänkin, että puoliso ei siinä onnistu. Osamattomien on vaan viisainta käyttää sitä hiivaa. Olen yrittänyt antaa puolisolle neuvoja, mutta ei ota niitä vastaan, vaan vetoaa reseptiin. Reseptissä lukee mm.että anna taikinan kohota kaksinkertaiseksi:) No, joo ei tule koskaan tapahtumaan. Kun tekee ruisleipää juureen niin taikina sanelee aikatulut. Ei mikään resepti. Resepti on yleisohje ja siitä sitten pitää homma opetella kokemuksen kautta.

Jos joku väittää että puoliso onnistuu tuossa hankkeessaan niin ei tiedä asiasta yhtään mitään.

ap

Vierailija
9/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan ei tule onnistumaan negaajia. Ovst todella rasittavia tyyppejä. 

Vierailija
10/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee juurileipää ja taidot hiukan ruosteessa niin kannattaa käyttää osin vehnäjauhoja. Onnistuu paljon helpommin.

ap

Vierailija
11/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä osaan tehdä ruisleipää taikinajuureen ilman hiivaa. Tämän takia tiedänkin, että puoliso ei siinä onnistu. Osamattomien on vaan viisainta käyttää sitä hiivaa. Olen yrittänyt antaa puolisolle neuvoja, mutta ei ota niitä vastaan, vaan vetoaa reseptiin. Reseptissä lukee mm.että anna taikinan kohota kaksinkertaiseksi:) No, joo ei tule koskaan tapahtumaan. Kun tekee ruisleipää juureen niin taikina sanelee aikatulut. Ei mikään resepti. Resepti on yleisohje ja siitä sitten pitää homma opetella kokemuksen kautta.

Jos joku väittää että puoliso onnistuu tuossa hankkeessaan niin ei tiedä asiasta yhtään mitään.

ap

Ja sinä et ajatellut auttaa? Puoliso ei kysy sulta neuvoa, vaikka olet asiantuntija. On teillä psrisuhde. 

Vierailija
12/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä. Joskus on kuitenkin rakkautta sanoa totuus. Jotkut on vaan niin jääräpäisiä että eivät usko.

ap

Vierailija
13/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja sinä et ajatellut auttaa? Puoliso ei kysy sulta neuvoa, vaikka olet asiantuntija. On teillä psrisuhde. 

Onko tuo muka ihme että puoliso ei kysy häneltä mitään. En kysyisi minäkään. Tehkööt itse omat leipänsä kuinka haluaa.

Vierailija
14/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Me tehtiin koulussa 13-15v iässä ruisleipää reseptin mukaan ihan ilman kokemusta. Kyllä se kokemus sitten karttui, kyn 150 hengelle leipoi leipiä.

(Kyseessä nykyinen Anna Tapion koulu)

Vierailija
15/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka kirjoitti mädättämisestä on kahjo. Oikea termi on hapattaminen

Vierailija
16/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä naisoletettu teki pullataikinaa niin anoppi ihmetteli miksi sinä hierot kaisa juusoa teidän keittiön pöydällä? Ihan inhimillinen erehdys mä puolustan anoppia tässä asiassa. Erotatko muka sinä juuson ja taikinan helposti toisistaan?

Vierailija
17/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä. Joskus on kuitenkin rakkautta sanoa totuus. Jotkut on vaan niin jääräpäisiä että eivät usko.

ap

Toiset taas niin jääräpäitä etteivät usko että ei kuulu sinulle onnistuuko vai ei.

Vierailija
18/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Voi kunpa kaikilla olisi yhtä kannustava ja kunnioittava puoliso kuin sinun rakkaallasi <3

Vierailija
19/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Opettele lukemaan.  "Olen yrittänyt antaa puolisolle neuvoja, mutta ei ota niitä vastaan, vaan vetoaa reseptiin". Minun neuvoni oli hänelle. -Laita hiivaa kuitenkin. Laita osin vehnäjauhoja jos et hiivaa laita.-

ap

Vierailija
20/34 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi