Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leikataan eläkkeitä, että nuoret pääsee opiskelemaan!!

Vierailija
15.08.2026 |

Hyvä idea, paitsi että eläkeläisäänestäjiä on enemmän😁

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin niistä jossain vaiheessa leikataan, jos muu ei auta, niin miksi ei heti nyt?

Takavarikoidaan eläkeläisten kaikki omaisuus ja tungetaan heidät vaivaistaloihin odottamaan kuolamaansa. Näin kaikki nuoret saavat kaikkea taustasta riippumatta.

Noinko ajattelet sitten kun olet itse vanha ja ainakin eläkeiässä? Mieti millaisen vanhuuden itse haluat. 

Tollanen kusipää ei vanhaksi elä!

Olen eri mutta täysin asiallinen kysymys ja muistutus että jos ei kuolo korjaa nuorena kukin elää vanhaksi. Eläkeikäiseksi kuitenkin. Asun senioritalossa ja meitä 65 yli 90 vuotiaiksi. Meitä yhdistää se, että olemme tehneet töitä n 15 vuotiaasta eläkeikään. Hiljattain muisteltiin kuinka meille kelpasi melkein mikä tahansa työ. Oli pakko rahoittaa elämisensä. Monilla ollut tosi useita ammatteja tai työkuvia. Rehellistä työtä kaikki.

Itse oon tehnyt mm.maatalouslomittajan,pesulatyöntekijän,hoitoapulaisen.kylvettäjän,keittiöapulaisen ja tehdastyöläisen töitä työurani aikana.Kaikki työ on otettu mitä on vaan saatu.Nämä vissiin on niitä paskaduuneja joita nykyään niin kovin halveksitaan nuorten ja vähän vanhempienkin keskuudessa.Näistä se melko vaatimaton eläke on kertynyt jota nyt jotkut niin kamalasti kadehtii.

Ei sitä kukaan kadehdi, mutta joku muu sen maksaa, sillä nykyisiltä eläkeläisiltä ja heidän työnantajiltaan ei peritty läheskään niin paljon maksuja, että heidän eläkkeensä voisi niillä maksaa, vaikka sijoitustuototkin laskettaisiin mukaan.

Vierailija
102/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne eläkeläiset itsekkäitä ja mänttejä, jos eivät halua nuorten koulutukseen panostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin niistä jossain vaiheessa leikataan, jos muu ei auta, niin miksi ei heti nyt?

Takavarikoidaan eläkeläisten kaikki omaisuus ja tungetaan heidät vaivaistaloihin odottamaan kuolamaansa. Näin kaikki nuoret saavat kaikkea taustasta riippumatta.

Noinko ajattelet sitten kun olet itse vanha ja ainakin eläkeiässä? Mieti millaisen vanhuuden itse haluat. 

Olen eri mutta täysin asiallinen kysymys ja muistutus että jos ei kuolo korjaa nuorena kukin elää vanhaksi. Eläkeikäiseksi kuitenkin. Asun senioritalossa ja meitä 65 yli 90 vuotiaiksi. Meitä yhdistää se, että olemme tehneet töitä n 15 vuotiaasta eläkeikään. Hiljattain muisteltiin kuinka meille kelpasi melkein mikä tahansa työ. Oli pakko rahoittaa elämisensä. Monilla ollut tosi useita ammatteja tai työkuvia. Rehellistä työtä kaikki.

Itse oon tehnyt mm.maatalouslomittajan,pesulatyöntekijän,hoitoapulaisen.kylvettäjän,keittiöapulaisen ja tehdastyöläisen töitä työurani aikana.Kaikki työ on otettu mitä on vaan saatu.Nämä vissiin on niitä paskaduuneja joita nykyään niin kovin halveksitaan nuorten ja vähän vanhempienkin keskuudessa.Näistä se melko vaatimaton eläke on kertynyt jota nyt jotkut niin kamalasti kadehtii.

Ei sitä kukaan kadehdi, mutta joku muu sen maksaa, sillä nykyisiltä eläkeläisiltä ja heidän työnantajiltaan ei peritty läheskään niin paljon maksuja, että heidän eläkkeensä voisi niillä maksaa, vaikka sijoitustuototkin laskettaisiin mukaan.

Niinpä,niitä edellisten isojen ikäluokkien eläkkeitä minäkin oon tässä vuosikausia maksellut.Eikös se niin mene että joka ikäluokka vuorollaan maksaa edeltävälle sukupolvelle eläkkeen?Siihen en oo pystynyt vaikuttamaan paljonko maksuja menee joka tilistä.Yli 8% oli 53-62 vuotiaan maksu ainakin mun ikäluokalla,mielestäni aika paljon.

Vierailija
104/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ne eläkeläiset itsekkäitä ja mänttejä, jos eivät halua nuorten koulutukseen panostaa.

Eiköhän se panostus tule jokaiselta itseltään. Opiskella kun voi täällä lähes ilmaiseksi jos halua on. 

Vierailija
105/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sen panostuksen kuulu tulla nuorten vanhemmilta?

Vierailija
106/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli suuri työhalukas ikäluokka joka niitä maksuja on maksanut. Sitten kun ei enää lapsienteko kiinnostanut niin tietysti tilanne muuttuu kun väestörakenne on erilainen. Nykyään vielä lisäksi nuorten suuri työkyvyttömyys ja ylipäätään halu työskennellä ei ole kovinkaan suuri. Ei niitä eläkeläisiä voi tästä tilanteesta kyllä syyttää.

Vierailija
107/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsi kulta kun ne on saaneet sinutkin tuohon verorumbaan. Eläkkeiden leikkaaminen opiskelun rahoittamiseksi on lyhytnäköistä: se heikentää ostovoimaa, kasvattaa eriarvoisuutta ja vaarantaa eläkejärjestelmän uskottavuuden – eikä ratkaise kasvun perussyitä. kasvu syntyy investoinneista, osaamisesta ja luottamuksesta – ei siitä, että siirretään niukkuutta sukupolvelta toiselle.

Vierailija
108/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille maksetaan 40 miljardia vuosittain. Varmaan sieltä voisi verottaa miljardin tai pari lisää ilman maailma keikahtaisi ympäri. Kyse on vain poliittisesta tahdosta. 

Jaahas,taas tämä sama virsi! Ei jaksa enää kertoa sulle tosiasioita😑😑Kun ei mene perille niin millään.Edelleenkään työeläkeyhtiöiden varat EI KUULU valtion budjettiin joten älä vouhkaa näistä eläkeyhtiöiden varoista.

Verotettu ansiot kuuluvat valtion budjettiin. Siellä eläkeläinen nyt suu vaahdoten öyhöttää eikä ymmärrä lukemaansa. 

Eli kun teet työtä ja maksat veroja ja muita maksuja kuten sitä eläkemaksua, niin sitten saat eläkettä eläkeyhtiöltä josta taas maksat veroa suoraan sinne valtion kassaan ja haluat että vielä lisää pitäisi veroa maksaa? 

Vierailija
109/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsi kulta kun ne on saaneet sinutkin tuohon verorumbaan. Eläkkeiden leikkaaminen opiskelun rahoittamiseksi on lyhytnäköistä: se heikentää ostovoimaa, kasvattaa eriarvoisuutta ja vaarantaa eläkejärjestelmän uskottavuuden – eikä ratkaise kasvun perussyitä. kasvu syntyy investoinneista, osaamisesta ja luottamuksesta – ei siitä, että siirretään niukkuutta sukupolvelta toiselle.

Lisään tähän vielä sen verran että kyllä me nyt eläkkeelle pääsevä ikäpolvi olemme jo omat lapsemme kasvattaneet ja kouluttaneetkin  esim.lukio-opinnot ja avustaneet jatko-opinnoissakin mahdollisuuksien mukaan.Olemme,ainakin useimmat meistä,myös auttaneet samalla omia vanhempiamme monin tavoin niin että ovat voineet asua kotonaan pidempään.Onko nyt yhden ikäluokan varaan laskettu jo turhan paljon??? Joillakin on jopa lapsenlapsia lisäksi hoidettavana(vanhemmat kun tarvii vapaata lapsistaan😀)Ottakaapa nuoret vastuuta omasta elämästänne menkää politiikkaan mukaan niin pääsette vaikuttamaan asioihin.Turha valitus pois!!!! Ei aina voi olla muiden kukkarolle ja vaatimassa etuja itselle.

Vierailija
110/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja keidenköhän koulutukseen sitä on panostettu reilusti siitä asti kun tuli kaikille yhtenäinen peruskoulujärjestelmä 70 luvulla? Opiskella voi maksuttomasti koko oppivelvollisuusajan ja kaikilla on siihen yhtenäinen mahdollisuus. Lisäksi erilaisia koulutuksia ja tutkintoja on tarjolla pilvin pimein entisaikoihin verrattuna. Eli ongelma ei ole se ettei koulutukseen ole mahdollisuutta vaan se ettei siihen ole itsellä halua. Ei suurilla ikäluokilla ollut tämmöistä mahdollisuuksia kuin nykyään eikä myöskään ollut mitään opintotukia. Kannattaisko sinunkin hieman sivistää itseäsi niin edes ymmärräsit tämän asian päälle jotakin?

Vierailija
111/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa äänestää vihreitä. He ovat ehdottaneet leikkauksia yli 1100 euron bruttoeläkkeisiin. Kun leikkaukset kohdistetaan kaikkiiin työeläkkeellä oleviin, niin siitä riittää paremmin nuorille.

Ja mihin tarkoitukseen?  

Mitä niillä rahoilla pitäisi nuorille tehdä, jakaa käteen ilmaiseksi rahaa vielä enemmän?

Älä unta näe, että niillä luotaisiin työpaikkoja.  

Vierailija
112/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja keidenköhän koulutukseen sitä on panostettu reilusti siitä asti kun tuli kaikille yhtenäinen peruskoulujärjestelmä 70 luvulla? Opiskella voi maksuttomasti koko oppivelvollisuusajan ja kaikilla on siihen yhtenäinen mahdollisuus. Lisäksi erilaisia koulutuksia ja tutkintoja on tarjolla pilvin pimein entisaikoihin verrattuna. Eli ongelma ei ole se ettei koulutukseen ole mahdollisuutta vaan se ettei siihen ole itsellä halua. Ei suurilla ikäluokilla ollut tämmöistä mahdollisuuksia kuin nykyään eikä myöskään ollut mitään opintotukia. Kannattaisko sinunkin hieman sivistää itseäsi niin edes ymmärräsit tämän asian päälle jotakin?

Kaikille nuorille löytyy ihan varmasti opiskelupaikka, jos vaan kiinnostaa.  Lisäksi on vielä mahdollisuus lähteä Eurooppaan opiskelemaan, mehän ollaan juuri sen takia EU:ssa, että on vapaa liikkuvuus.  Oma kummilapseni teki tämän, otti ja lähti Keski-Eurooppaan ensin töihin ja kieltä oppimaan, sitten opiskelupaikkaan.  Ei takuulla tule olemaan työttömänä.  Tarvitaan vaan sitä uskallusta ja intohimoa asiaan.  Onko sitä?

Vierailija
113/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille työntekokielto. Menkööt vapaaehtoistöihin. Suomelle on ollut todella kallista maksaa sekä vanhuuseläkkeitä, että palkkoja.  Semmosia kaksinkertaisia elättejä. 

Saadaan nuoria työelämään, uutta osaamista.

Jos työnantaja pitää töissä kallispalkkaisen eläkeläisen eikä palkkaa pienempipalkkaisia nuoria niin ne eläkeläiset ovat parempia työntekijöitä,niin yksinkertaista se on.En ole tiennytkään että töissäkäyvä on elätti.Olet sitten elätti itsekin joten turhaan haukut muita.

Vierailija
114/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään tähän vielä sen verran että kyllä me nyt eläkkeelle pääsevä ikäpolvi olemme jo omat lapsemme kasvattaneet ja kouluttaneetkin  esim.lukio-opinnot ja avustaneet jatko-opinnoissakin mahdollisuuksien mukaan.Olemme,ainakin useimmat meistä,myös auttaneet samalla omia vanhempiamme monin tavoin niin että ovat voineet asua kotonaan pidempään.Onko nyt yhden ikäluokan varaan laskettu jo turhan paljon??? Joillakin on jopa lapsenlapsia lisäksi hoidettavana(vanhemmat kun tarvii vapaata lapsistaan😀)Ottakaapa nuoret vastuuta omasta elämästänne menkää politiikkaan mukaan niin pääsette vaikuttamaan asioihin.Turha valitus pois!!!! Ei aina voi olla muiden kukkarolle ja vaatimassa etuja itselle.

Nimenomaan.  Ne suuret ikäluokat, nykyiset eläkeläiset, alkaa olla jo väistyvä sukupolvi.  Ei mene kovin kauaa, kun ette enää voi vedota tähän eläkeläisten suureen määrään ja heidän äänestämisiinsä poliittisissa päätöksissä.  

Mitenkäs sitten?  

Tehän olette nyt juuri niitä, joiden pitäisi pyrkiä sinne päättäjien pallille, että saatte jalansijaa ja olette niitä todellisia tekijöitä nyt ja tulevaisuudessa.  Olisi jo kiirekin.  Kunnallispolitiikasta ja erilaisista luottamustehtävistä on aina aloitettu.  Olkaa aktiivisia!   Jos teitä kiinnostaa vain rokki ja räppi, sitä saatte kyllä tehdä, mutta siinä se sitten onkin.  Käykää äänestämässä ja äänestäkää niitä nuoria ehdokkaita, vaikka niitä olisi vähänkin.  Sitä varmemmin pääsevät esille.

Olen itse pitkäaikaisena vaalivirkailijana nähnyt tämän, kuinka vähän nuoria ihmisiä kiinnostaa äänestäminen.  Kunnallisvaaleissa on aina ollut ehdokkaina ihan vain muutama hyvin nuori halukas, mutta niin vain jäävät valitsematta, kun eivät saa ääniä.  Jos kaikki tai edes suurin osa kunnan nuorista äänestäisi heitä, he pääsisivät sinne kyllä.

Vierailija
115/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 7,15 ja 8,65 % maksu ole riittävä sinun mielestä?Paljonko itse maksat?

Vierailija
116/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos aloitetaankin leikkaamaan sinun toimeentulotuestasi ap.  Sohvallamakaaminen onnistuu vähemmälläkin rahalla. Oletko koskaan ajatellellut kuinka paljon toimeentulotukea maksetaan.

N. 1 miljardi. Eläkkeitä maksetaan 40 kertaa enemmän. Arvaa kummasta saa helpommin verotuloja napsittua ilman että kukaan ajautuu keppikerjäläiseksi? 

Toimeentulotuesta riittää leikattavaa vielä reilusti.Kaiken maailman luusereitä sillä elätetään.

Vierailija
117/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että nuoret pääsee opiskelemaan...

Isäni on eläkkeellä ja meni töihin 15 vuotiaana. Ei ollut mahdollisuutta opiskeluun.

Nuoret voisivat maksaa hänelle korvauksia siitä.

Hehän maksavat, ja paljon.

Eikö ne nuoret olekaan työttömänä kun pahat eläkeläiset estävät heitä pääsemästä töihin?He ovat siis vain menoerä eivätkä maksa itään.

Vierailija
118/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeitä ei voi leikata.  Ne ei edes auta valtiota, koska eivät tule valtion kassasta.  Kansaneläkettä voisi leikata, mutta se taita olla jo aika pieni muutenkin. Näköjään suurimmillaan 787e /kk.

Verottaa voi. 20 % korotus alempiin eläkkeisiin ja siitä porrastaen isompiin eläkkeisiin enemmän.

MInä -minä taas.Muille 20 prosenttia veroa ja itse ulisen 7,3 prosentin maksuista.

Vierailija
119/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen panostanut.  Koulutin neljä.

Omat vanhempani ei maksaneet penniäkään minun koulutuksestani aikanaan.

Ja veroja olen maksanut 26-27 % joka palkastani ja ihan varmasti siitä on osa ohjautunut tämän maan lasten ja nuorten koulutusohjelmiin.

Nyt olen eläkkeellä ja maksan vielä isompaa veroprosenttia, vaikka eläke on palkkaa pienempi.

Lisäksi autan ja avustan lapsenlapsia ihan kaikessa.  Sen takia en ole saanutkaan rahaa säästöön, kun en yhtäkään eläkettäni saa pelkästään omaan käyttööni.  

En ole ainoa.  

Tuttava kertoi sisarestaan, joka kuoli.  Hänen lapsensa odottivat kovasti saavansa äitinsä säästöön jääneet rahat itselleen, viimeinkin, täytyyhän siltä jäädä rahaa kun ei aikoihin mitään enää hankkinut eikä kuluttanut.

Pettymys oli ollut suuri kun ei äidin suuria rahoja ollutkaan missään.  Tiliotteista näkyi, miten rahaa oli mennyt joka kk aikuisille lapsille niin, että äidille itselleen jäi vain minimaalinen käyttövara kaikkien laskujen jälkeen.  No, saivathan sillä lailla osuutensa etukäteen.

Vierailija
120/122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä panostat nuorten koulutukseen?  Ei nyt riitä vastaukseksi, että maksat omien lastesi koulutus menoja.  Eläkeläisetkin on aikanaan niin tehneet.  Nyt heillä ei ole enää kouluikäisiä lapsia.

Siis miten sinä yleisesti osallistut tämän maan nuorten koulutukseen?