Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työllisyyden hoitoa tehdään jotenkin täysin nurinkurisesti

Vierailija
15.08.2026 |

Kävinpä taas työkkärissä pitkästä aikaa. Koko käynti keskittyi siihen että mitä minä voisin tehdä ja miten voisin tulla eri keinoin huipputaitavaksi työnhakijaksi. Että miten voisin mennä vaikka juttelemaan työnhakuvalmentajalle ja ammatinvalintapsykologille, tai miettiä sitä ja tätä ja tuota (yhteiskunnalle kallista) valmennusta ja kurssia. 

Mutta kun ongelma ei ole minussa. On tutkintoa, pätevyyttä ja työkokemusta. Kukaan ei vaan ole kiinnostunut palkkaamaan minua. Enkä toki ole ainoa tässä tilanteessa. Minä voin toki laittaa cv:n täyteen perhosia ja kukkaniittyjä ja animoituja pomppivia possuja. Voin opetella vaikka seisomaan päälläni rekrytoijien edessä ja tanssia samalla irlantilaista kansantanssia. Mutta miten se auttaa ketään? Paitsi ehkä sitä yksityistä firmaa joka näitä työnhakukoulutuksia ja -palveluja tarjoaa. 

Ongelma on työpaikkojen puute, ei työnhakjoiden puutteet. Kuitenkin kaikkialla keskitytään vain työttömän rooliin, ihan kuin ratkaisuna kaikkeen olisi työttömän työnhakutaidot. Jos on työtön, on huono hakija. 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt.

Vierailija
22/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät eivät enää ota vastuuta yhteiskunnallisesti. Työvoima otetaan sieltä mistä halvalla saa. Rakennustyömiehet Virosta, sairaanhoitajat Filippiineiltä, ja jos yritys on tarpeeksi suuri, se siirretään ulkomaille.

Puuttuu isänmaallisuus, ja tuollaista systeemiä kannattavaa EK:ta tämä hallitus nuolee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähetetty uravalmennuksiin jossa cv ja työhaku aiheet ainakin 5 kertaa vuosien aikana vaikka kaikki paprut kunnossa. Koko ajan pyörittää samaa vaikka syy on rekryssä ja ulkomaalaisessa nimessä vaikka suomalainen ammattitutkinto.

Vierailija
24/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei osaa muuta kun cv uraohjaukset näköjään

Vierailija
25/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa toimiva lääke on yrittäjyyden kynnyksen tuntuva madaltaminen. Yrityksen perustaminen ei ole ongelma ja siitä huolimatta ei koskaan mitään yrittäneet viranomaiset ovat keskittyneet vain siihen. 

Yrittäjäksi siirtymisen kynnys on kaikkien yhteiskunnan suojien ja tukien loppuminen kuin seinään. Mikäli yritys epäonnistuu, siitä ei pääse eroon kuten pitäisi, vaan kiviriippa on vuosia kahleena. Tähän ongelmaan tulisi puuttua, sillä olisihan se paljon parempaa, että toimettomat yrittäisivät turhautumisen sijaan.

Miten työtön, joka ei pysty myymään omaa osaamistaan työnantajalle rekrytointitilanteessa, pystyisi myymään sitä omaa osaamistaan asiakkaille ilman aiempia referenssejä?

Minusta osa tätä ongelmavyyhtiä on se, että rekrytoinnista on tullut helvetinmoista pelleilyä ja asiantuntijat, joilla on osaamista ja kokemusta, mutta joka ei osaa sen myymisessä tarvittavia sirkustemppuja, sivuutetaan täysin. Työpaikkojen puute on toki tätäkin suurempi ongelma, mutta nykyisellään ne harvat työpaikat taitavat mennä niille, joiden ydinosaamista on rekrysirkuksen säännöillä pelaaminen.

Vierailija
26/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ylipäätään ihmisiltä ei pitäisi vaatia niin paljon.  Kaikki ei osaa eikä edes halua suorittaa niin paljon.  Miksi me asetetaan kamalan korkeita vaatimuksia jos ihmisten kyvyt eivät vastaa niitä?  

Jokainen työ on jonkun suunnittelema. Suunnitelkaa yksinkertaisempia töitä missä kenekään ei tarvitse olla täydellinen. 

Vierailija
27/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa toimiva lääke on yrittäjyyden kynnyksen tuntuva madaltaminen. Yrityksen perustaminen ei ole ongelma ja siitä huolimatta ei koskaan mitään yrittäneet viranomaiset ovat keskittyneet vain siihen. 

Yrittäjäksi siirtymisen kynnys on kaikkien yhteiskunnan suojien ja tukien loppuminen kuin seinään. Mikäli yritys epäonnistuu, siitä ei pääse eroon kuten pitäisi, vaan kiviriippa on vuosia kahleena. Tähän ongelmaan tulisi puuttua, sillä olisihan se paljon parempaa, että toimettomat yrittäisivät turhautumisen sijaan.

Tämä.

Vierailija
28/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valtio tahtoo (mitä epäilen)  ihmiset oikeasti töihin, niin silloin valtion pitäisi keksiä niitä työpaikkoja, joihin kaikki soveltuvat 

Vierailija
29/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ylipäätään ihmisiltä ei pitäisi vaatia niin paljon.  Kaikki ei osaa eikä edes halua suorittaa niin paljon.  Miksi me asetetaan kamalan korkeita vaatimuksia jos ihmisten kyvyt eivät vastaa niitä?  

Jokainen työ on jonkun suunnittelema. Suunnitelkaa yksinkertaisempia töitä missä kenekään ei tarvitse olla täydellinen. 

Tuota työelämä oli vielä 40 vuotta sitten. Nykyään ei ns. helppoja töitä enää juuri ole.

Missä ovat talonmiehet, puhtaaksikirjoittajat, ojankaivajat, sihteerit, assistentit jne?

Kaikkien työnkuva ja nimike ovat muuttunut, kun on tullut uutta tekniikkaa.

Vierailija
30/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

selitäs nyt sää miten sun massiivinen osaaminen jota työntekijät eivät tarvitse eikä halua, on jotenkin heidän vika, eiks se nyt kuitenkin mee toisinpäin

Nuija. Ihan sama mitä osaaminen on kun ikää on tarpeeksi ei tule pääsemään edes haastatteluun. Saati että palkattaisiin mihinkään.

Koska asia ei tule muuttumaan ainakaan parempaan suuntaan niin ikääntyneiden ansiosidonnaisen lisäpäivät pitäisi ehdottomasti palauttaa. Jos SDP on seuraava pm-puolue niin lährevätkö purkamaan edellisen  paskahallituksensa surkeita päätöksiä 🤡💩

Lisäksi kun ikää on esimerkiksi 60+ eikä sitä työpaikkaa irtoa vaikka olisi yksisarvinen niin siinä vaiheessa pitäisi voida kehittää itseään vapaasti eli opiskella uusi tutkinto. Aina on pieni mahdollisuus että uusi tutkinto työllistää, edes vähäsen. Ikääntyneiden pitäisi voida työttömyyskorvauksen päälle voida kokeilla saada lisätuloja mm. kevytyrittäjänä. Jos tuloja on riittävästi voi leikata tukia. Rajaisin tämän pelkästään ikääntyneille (sairaat/vammaiset ehkä myös) koska nuorille on kuitenkin niin paljon mahdollisuuksia ja aikaa (työuraa) saada eläkettä kartutettua jne. 

Tänä päivänä on paljon vaihtoehtoja kerätä lisätuloja erilaisia projekteja tehden ja virtuaalisesti työskennellen. Yhteistä näille on että tulot ei ole säännöllisiä eikä koskaan tiedä onko seuraava "palkka" 5e vai 5000e. Siksi perustulo pitäisi säilyttää. Itse odotan eläkettä ja sitä että pääsen vihdoin ansaitsemaan lisätuloa. 

Vierailija
31/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sieltä voida tarjota mitään työtä suurimmalle osalle, koska ei yksinkertaisesti ole työpaikkoja ja joka paikkaan on kymmeniä tai satoja hakijoita.  Työmarkkinat eivät yksinkertaisesti vedä, vaikka myönnettäisiin yritykselle jopa tukiaisia työvoiman palkkaukseen.  Kyllä varmasti viranomaisetkin tajuavat tilanteen. 

Vierailija
32/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky työpaikat eivät halua palkata asiantuntijoita, vaan monitoimikoneita.

Vierailija
33/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokaisella ole itse vastuu työllistymisestä, ei valtiolla eikä yrityksillä.

Itse olen palkannut nyt vuoden aikana viisi työntekijää ja työkkäristä ei ole tarvinnut ketään kysellä. Palkatuista neljä on tehnyt meillä aikasemmin kesätöitä ja/tai lopputyön meille ja osoittaneet pätevyytensä, ahkeruutensa ja motivaationsa, joten palkkaaminen on helppoa. Viides palkattu on toisen palkatun samalla alalla opiskellut puoliso ja osoitti haastattelussa pätevyytensä ja motivaationsa saada töitä juuri meiltä. Hän halusi muuttaa samalle paikkakunnalle puolisonsa kanssa.

Olen tyytyväinen kaikkiin rekrytointeihini.

Vierailija
34/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyhallituksen ideologia tuntuu olevan saada työttömyysprosentti enkka ja firmat pois suomesta ajettua.

Vierailija
35/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku käy työkkärissä f2f tapaamisissa? Luulin urbaanilegendaksi 😂

Itse odotan eläkettä muutaman vuoden päästä alkavaksi ja toivon että meidät ikääntyneet siirrettäisiin pois tilastoja rumentamasta. Siitä huolimatta että olen vuoden loppuun asti määräaikaisessa työssä. Osaamista olisi ja alle 10v takainen korkeakoulututkinto. Eipä työnantajat kiinnostu. Tää rupuhomma jossa nyt olen on nuoremmille omiaan. Mulla hajoaa paikat. 

Ei ole työkkäri paäljoa perään huudellut. Ei sillä, ei niillä ollut mitään mielenkiintoa edes uusia mun työnhakusuunnitelmaa. Mitä turhia, vanha kääpä🙄 Kysyin mitä voivat tehdä mun eteen ja mitä vaihtoehtoja mulla on kun Marin sekoili ja poisti meiltä ikääntyneiltä eläkeputken. Vastaus oli, ei meillä ole mitään. Pahoittelen. Jotta arvatkaas mitä puolueita en tule ikinä äänestämään 🐖💩

Vierailija
36/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyhallituksen ideologia tuntuu olevan saada työttömyysprosentti enkka ja firmat pois suomesta ajettua.

Kuvailet Marinin hallituksen sekoilua.

Vierailija
37/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

selitäs nyt sää miten sun massiivinen osaaminen jota työntekijät eivät tarvitse eikä halua, on jotenkin heidän vika, eiks se nyt kuitenkin mee toisinpäin

Et ynnä pointtia. 

mitähän kieltä tuo oli?

Arabiaa! ja tarkoittaa olen tyhmä ja laiska.

Vierailija
38/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuria pitää pidentää loppupäästä ja lakata paapomasta nuoria, he menevät sitten töihin, kuten se hehkulanppu,joka vaihtaa sitten itse itsensä kun on siihen valmis.Mitä ihmeellistä tässä oikein on 

Vierailija
39/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sama täällä. Osaamista ja koulutusta on. On juuri osaamista, mitä tarvitaan. Ei myöskään ole ongelmaa löytää sopivia työpaikkoja. Autokin löytyy työpaikkamatkoihin.

Valinta vaan ei kirveelläkään kohdistu minuun.  Olen palkkaavia esimiehiä vanhempi.

Viimeinen lause kertoo syyn. Kukaan nuori esimies ei palkkaa äitinsä tai isänsä ikäistä.

Vierailija
40/48 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta.

Lisäksi painostetaan 60 v täyttäneitä eikä laiteta vähiä resursseja nuoriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan