Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni kavereista osa käyttää huumeita =(.

Vierailija
25.05.2007 |

Mitenköhän lähestyä tätä asiaa, kun jokin aika sitten 14-vuotias lapseni kertoi kavereidensa huumeidenkäytöstä (mm. polttavat marihuanaa). Itse tunnen näiden huumeidenkäyttäjien äidit hyvin, eikä heillä ole lainkaan aavistusta asiasta. Nämä kaverit ovat samalla luokalla lapseni kanssa, ja kuulemma huumeita voi ostaa koululta.

Olen tästä aivan järkyttynyt ja huolissani. Mutta miten voisin lähteä asiaa hoitamaan ilman, että oma lapseni " kärähtää" siitä että on asiasta kertonut minulle. Olen aivan varma, että jos otan itse yhteyttä koululle, niin jossain vaiheessa tulee ilmi kuka asian on vuotanut. Lupasin lapselleni, etten paljasta häntä tästä ilmiannosta. Enkä tosiaan halua, että lapseni saa " vasikan" maineen, josta ei pääse eroon edes koulua vaihtamalla. Mitä ihmettä teen asian kanssa? Olisiko jollain jotain vinkkejä tai kokemusta miten vastaavanlainen tilanne olisi hoidettu muualla onnistuneesti?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä pystyvät puuttumaan jonkin verran. Koulu taasen voi sit ilmottaa vanhemmille. Älä jätä asiaa sikseen vaan puutu siihen heti.

Minä itse ottaisin yhteyden sekä vanhempiin että kouluun.

T: entinen narkkari

(lastensuojeluunkin voi tehdä ilmoituksen asiasta, ihan nimettömänäkin) Heidän pakko tarkistaa asia

Vierailija
2/20 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä riskiä en voi ottaa. En luota siihen, että koulu pitäisi paljastajan salassa. Erityisesti lasten kavereiden vanhemmille ilmoittaminen pettäisi lupaukseni olla asiasta hiljaa. Lapsen luottamus on kuitenkin asia, joka on minulle ehdottoman tärkeä. Jos sen menetän, niin lapsi ei kerro minulle enää mitään, ja siihen tilanteeseen en tosiaan halua.

Koetin sanoa lapselleni, että pyytää kavereitaan kertomaan asiasta kotona (erityisesti he, jotka eivät itse käytä voisivat asiasta puhua kotona). Kuulemma kukaan ei suostunut kertomaan kotona. Ehkäpä joku on kertonutkin, mutta siitä minulla ei ole tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olet osasyyllinen jos et tee asialle mitään. En voisi arvostaa enää sinua. Ajattelen, että sinun välinpitämättömyytesi takia joku nuori voi menettää elämänsä huumeille.

T: entinen narkki

Vierailija
4/20 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tee se pian - olet tietoinen tilanteesta ja olet aikuinen, jonka pitää ottaa vastuu myös muiden lapsista, jos tiedät näiden tekevän itselleen hallaa.

Vierailija
5/20 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestän kannattaa tämän suhteen ensin hieman miettiä toimintatapaa, kuin toimia päättömästi samantien.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten olisit aikoinaan (huumeiden käytön alkuaikoina) suhtautunut luokkatoveriisi, joka vasikoi käyttösi koululle/vanhemmillesi. Tuskin olisit häntä enää kaveriksi kutsunut, vai? Ehkä jälkikäteen olisit hänelle kiitollinen, mutta heti kärähtämisen jälkeen et varmastikaan olisi ollut innoissasi.

Vierailija:

Minusta olet osasyyllinen jos et tee asialle mitään. En voisi arvostaa enää sinua. Ajattelen, että sinun välinpitämättömyytesi takia joku nuori voi menettää elämänsä huumeille.

T: entinen narkki

Vierailija
6/20 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se ilmiantaja voi olla kuka vaan? Kiireesti asialle jotain tekemään.

Vierailija
7/20 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ko koulussa käytetään ja myydään huumeita. Jos lapsesi ei ole niihin sekaantunut, ei hän ratsiassa kärähdä mistään vaan ne oikeat tekijät.

Vierailija
8/20 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muutenkaan soisi, että lapsesi näitten huumekokeiluja alottaneiden seurassa pyörii. Tiedäthän että joukossa tyhmyys tiivistyy. lapsellasi on nyt erittäin suuri riski sortua kokeiluun.

En välittäisi mitä kaverit sanoo. Nyt kun ei ole enää kysymys mistään pikkuasiasta.

Tiedät kai että huumeet tappaa?

Et ummistaisi silmiäsi jos joku kertoisi sinulle et se ja se murhataan huomenna.

Nyt vanhemmuudesta ja aikuisuudesta ote. Selität ensiksi omalle lapsellesi tilanteen ja että sinun on pakko toimia. Yritä hoitaa asia niin, että lapsesi ei kärsi. Nimettömänä olisi hyvä.

Vierailija
9/20 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan laittaa opettajalle ja rehtorille, ja vielä sosiaalitoimistoon lastensuojeluun asiasta nimettömän kirjeen. Viet vain postilaatikkoon. 

Vierailija
10/20 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun lapseshan on vasikka niin ihan sama jos tulee vasikan maine. Sitäpaitsi kannabis on aika vaaraton "huume" eihän se hyväksilapsille ole muttaei ole alkoholikaan.

Vierailija
11/20 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä muutenkaan soisi, että lapsesi näitten huumekokeiluja alottaneiden seurassa pyörii. Tiedäthän että joukossa tyhmyys tiivistyy. lapsellasi on nyt erittäin suuri riski sortua kokeiluun.

En välittäisi mitä kaverit sanoo. Nyt kun ei ole enää kysymys mistään pikkuasiasta.

Tiedät kai että huumeet tappaa?

Et ummistaisi silmiäsi jos joku kertoisi sinulle et se ja se murhataan huomenna.

Nyt vanhemmuudesta ja aikuisuudesta ote. Selität ensiksi omalle lapsellesi tilanteen ja että sinun on pakko toimia. Yritä hoitaa asia niin, että lapsesi ei kärsi. Nimettömänä olisi hyvä.

Menipä hysteeriseksi. Jos (ja todennäköisesti kun) kyse on vain pilvenpoltosta, niin siihen ei ole koskaan yksikään ihminen kuollut. En väitä täysin vaarattomaksikaan, mutta juridiset seuraukset poislukien paljon vaarattomampi aine kuin esimerkiksi alkoholi. En silti suosittelisi minkään päihteen käyttöä alaikäiselle.

Vierailija
12/20 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ilman muuta puuttua asiaan. Sanoohan sen jo järkikin.

Vierailija
13/20 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyt ainakin nimetön lastensuojeluilmoitus.

Kannattaa myös antaa koululle vinkki myyjästä niin voidaan kollata tavarat sopivana hetkenä. Siihen ei tarvita mitään nimiä, ainoastaa perusteltu epäily. Koululta soitetaan huoltajalle ja pyydetään lupa tarkistaa tavarat, jotta esitetty epäilys voidaan todentaa joko oikeaksi tai vääräksi. Oman kokemukseni mukaan lupa irtoaa aina (usein huoltajakin tulee paikalle). Ja jos kamaa on päällä, saadaan poliisitkin paikalle.

Yleensä noista jutuista tietää niin moni nuori, että kertojaa ei pysty paljastamaan. Koululla on kyllä keinot puuttua ilman, että nimi vuotaa asianomaisille.

Vierailija
14/20 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan laittaa opettajalle ja rehtorille, ja vielä sosiaalitoimistoon lastensuojeluun asiasta nimettömän kirjeen. Viet vain postilaatikkoon. 

Opettaja, reksi ja lastensuojelu ovat aloittajan asiaan kyllä nyt täysin voimattomia.

Ne lapset kun ovat 24-vuotiaita.

Ei sillä, aiheesta voi toki muuten keskustella.

Vierailija
15/20 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi ollut aika oleellinen tieto jo alussa. Siinä tapauksessa, että käyttäjät ovat täysikäisiä, et voi mitään. Koulullavoidaan ratsata, mutta vaikka olisikin kamaa mukana,niin käyttörikoksesta ei kannabiksen kohdalla seuraa mitään.

Vierailija
16/20 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimetön lastensuojeluilmoitus. Teinit käyvät sitten seulassa ja kärähtävät jos kärähtävät.

Vierailija
17/20 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 14 -vuotias lapsesi hengailee 24 -vuotiaiden kanssa samassa koulussa?

Vierailija
18/20 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti sossut e nykyään pistä muksuja seulaan. Ihan älytöntä. Ihmetellään sormi suussa, että olisikohan sitä mahdollisesti päihteet mukana kuvioissa... ??? mutta testeihin ei voida pakottaa, jos nuori ei itse halua ja päätelmä kieltäytymisestä on se, että "ei nyt ole varmaa tietoa päihteiden käytöstä..." Hah!

Nuori jatkaa rellestämistä ja aikuiset palaveeraamista.

Juu -olen töissä nuorten kanssa ja välillä hyvin turhautunut näihin nykymeininkeihin

Vierailija
19/20 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 14 -vuotias lapsesi hengailee 24 -vuotiaiden kanssa samassa koulussa?

Vierailija
20/20 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut ovat taas alkaneet. Valitettava tosiasia on, että huumeet liikkuvat Suomen kouluissa. Tarkkailkaa lapsianne, kaveripiiriä ja käytöstä.  Olkaa viisaampia kuin minä olin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän