Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikein havahduin miettimään kuinka tyhjää elämän täytyy olla kun on ikää 50--> ja on lapseton

Vierailija
15.08.2026 |

Koska siinä vaiheessa kun alkaa ikää tulla ja kremppoja, reissutkaan enää kiinnosta samalla tavalla, ystävyyssuhteita ei saa luotua yhtä helposti kuin nuorempana ja elämä kutistuu yhä enemmän  kotiin ja ei ole ketään jos ei ole puolisoakaan. Aika yksin alkaa olla siinä vaiheessa. Silloin se katkeruus helposti valtaa mielen. Enkä sano tätä pilkatakseen lapsettomia, vaan enemmän vain on pohdiskelun tulos. Koska lastenlapset tuovat niin paljon iloa elämään ja tuntuisi elämä tyhjältä ilman heitä. 

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista että ap ja vastaavat kasvattavat lapsistaankin yhtä ahdasmielisiä ja muita lokeroivia ihmisiä kuin itsekin ovat. Kaikille se vanhemmuus ei sovi.

Vierailija
162/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkein viiskymppinen mies, eikä minulla ole minkäänlaista aikomusta hankkia parisuhdetta lapsista puhumattakaan tähän paskamaailmaan. Olen silti suhteellisen tyytyväinen elämääni olosuhteet huomioonottaen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa outo aloitus ja oletus! 50v:na on ura siinä vaiheessa, että tulot riittävät jo ihan mukavaan elämään. Äitiysloma ei heikentänyt urakehitystä. Terveys on onneksi pysynyt hyvänä, ehkä koska ei ollut vuosien yövalvomisia pikkulapsiarjessa. On mahtavia muistoja viime vuosikymmenien matkoista ja ystäviä useissa maissa. 

Aion nyt rakentaa resilienssiä mahdollisen tulevan työttömyyden tai sairauksien varalle. 

Ihanaa on myös se, että lapsia hankkineilla ystävillä VIIMEIN on aikaa tavata minua ja muita ystäviään!!! 

En ole I K I N Å katunut sitä, etten tehnyt lapsia. Etenkin ku. seuraan uutisointia nuorten ahdistuneisuudesta, kännykkäriippuvuudesta yms. En varmasti empaattisena ihmisenä jaksaisi arjessa seurata, että rakkaalla läheisellä olisi elämä tuommoista, vaikka kaikki perusasiat on hyvin elämässä. 

Kirjoitin tämän tahallani yhtä provosoivasti kuin ap. 

kovaa selittelyä taas

Luepa uudelleen viimein lause. 

Mutta ihana kuulla, että toisille elämäni kuulostaa jopa utopialta. 

Vierailija
164/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin sitä että olisi joku sukupuolensa kanssa kamppaileva parikymppinen tuossa haaveilemassa "korjaushoidoista" kaveriensa yllyttämänä niin pakko huokaista helpotuksesta siinä kohtaa. Todennäköisyys ei ole ihan pienikään joutua vääntämään tästä oman nuoren kanssa. Ja minusta tehdään tietysti hirveä piru kun vastustan.

Vierailija
165/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli lapsia joiden olemassaolon tarkoitus on hoitaa vanhempansa omanarvontuntoa ja korvata tämän kaikki ihmissuhteet. Koko eliniän ajan ja siirtää sama taakka omillekin lapsilleen.

Vierailija
166/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska siinä vaiheessa kun alkaa ikää tulla ja kremppoja,"

Minulla on ollut kremppoja 2 vuotiaasta lähtien, jolloin todettiin pahat allergiat, joten iän myötä mukaan tulleet muut krempat ei ole vaikuttanut mitenkään erityisellä tavalla. Sellaiset kuuluu elämään.

" reissutkaan enää kiinnosta samalla tavalla, "

Samalla lailla kinnostaa kuin lapsena. 

"ystävyyssuhteita ei saa luotua yhtä helposti kuin nuorempana "

Pajon helpommin saa luotua. 

"ja elämä kutistuu yhä enemmän kotiin"

Enemmänkin laajenee

" ja ei ole ketään jos ei ole puolisoakaan. "

On vaikka ketä. 

"Aika yksin alkaa olla siinä vaiheessa. "

Enemmän kavereita ja läheisiä kuin nuorempana. 

"Silloin se katkeruus helposti valtaa mielen."

Vieras käsite minulle. 

" Enkä sano tätä pilkatakseen lapsettomia, vaan enemmän vain on pohdiskelun tulos. "

Niin.... jokainen tekee noita pohdiskeluja projisoiden omaa elämää ja mielensisältöä. Jos näkee kaiken negatiivisten silmälasien läpi, niin voihan sitten vaikka lapsttoman viisikymppisen elämä vaikuttaa säälittävältä, viis sellaisista pohdinnoista, että miten joku tietty lapseton visikymppinen itse kokee. Ihmisten elämät kulkee omia polkujaan pitkin. Toiset tosiaan näyttää elävän elämänsä parasta aikaa joskus ikävuosina 20-30 ja sen jälkeen katse kääntyy hautaa kohti ja lohduttautudtaan ajatuksella, että lapsenlapset sitten, kun toisten elämä kohenee ikävuosi ikävuodelta, kuten laadukkain viini - olipa lapsia tai ei.

"Koska lastenlapset tuovat niin paljon iloa elämään ja tuntuisi elämä tyhjältä ilman heitä." No tuo on surullista, jos perustaa elämänsä toisten ihmisten varaan. .Lapsenlapsetkin voi kuolla tuosta noin vain, tai voivat valita sitten jonku nolon elämänuran, kuten vaikka huumeparoni/parontar, tai alati seinään törmäävä some"vaikuttaja". Kaikenlaista voi sattua. Siksi olisi parmepi olla onnellinen ihan vain itsessään/itsestään, siinä hetkessä missä on, pelkässä onnellisuudessa, joka ei kohdstu mihinkään asiaan tai ihmiseen.  Ihan vaan elämään itseensä, kokonaisuudessaan

Vierailija
167/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävä vanhapiika- porukkaa ne lapsettomat 50-60. Olen 4 AIKUISEN lapsen äiti, lapseni muuttaneet kotoa. Voi tehdä mitä lystää. En roiku lapsissani, mutta ollaan yhteydessä ja huolehtitaan puolin ja toisin jos tarvetta. 

Vierailija
168/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan kaikenlaista harrastus ja vapaaehtoistoimintaa.  Voi olla vaikka sijaisäiti, tukihenkilö, avustaja jne, jos itsellä ei ole lapsia.

On eläkeläisten liittoja, kansalaisopiston kursseja tm tarjontaa yksielävillekin

Miksi ihmeen mummoiksi ja vaareiksi kuvittelet viisikymppisiä?

Itse käyn edelleenkin elektronisen musiikin klubeilla, festivaaleilla, matkustelen ja vietän viikonloppuja ystävien kanssa.

Ei minun elämänlaatuni ole muuttunut miksikään.

Puolison kanssa tutustutaan uusiin samanhenkisiin ihmisiin ja pidetään hauskaa ilman jälkikasvun aiheuttamaa huolta, kun muut samanikäiset voivottelevat lapsiaan ja murheitaan.

En voisi kuvitella mitään karseampaa kuin käydä yhä viisikymppisenä elektronisen musiikin klubeilla teinien pilkankohteena koska elämässä ei ole muuta sisältöä...

Sinä taidat olla 90-luvun teinipissis, jolloin oli oikein lupa ja tapa pilkata kaikkia ahtaaseen muottiin sopimattomia.

Et taida tuntea nykynuoria yhtään. Ovat avarakatseisia, kohteliaita, suvaitsevia ja todella hyvää keskusteluseuraa. Siis ne klubeilla käyvät yksilöt. Tosin klubeilla oli jo 90-luvulla sellainen elä ja anna toisten elää -mentaliteetti ja ne olivat turvasatamia erilaisille.

Vierailija
169/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä iässä lapset ovat valtava rakkauden ja onnellisuuden lähde, vaikka heitä ei edes näkisikään usein. Molemmat kulkevat maailmalla aivan omissa jutuissaan opiskelupaikoilla ja piipahtavat kotona muutaman kuukauden välein. Silloinkin he haluavat nähdä enemmän kavereitaan. Kaikki tämä on aivan ok, sillä ihan heidän olemassaolonsa tuo valtavan merkityksellisyyden tunteen sisälle. Ei heidän kauttaan tarvitse missään tapauksessa elää, vaikka tiedän sellaisiakin ihmisiä olevan olemassa. 

Vierailija
170/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On selkeä syy miksi ns. Auervaarat ja rakkaushuijarit valikoivat uhrikseen juuri 50+ naisia. Yksinäisyys ja epätoivo saa putoamaan noiden loukkuun.

Vierailija
171/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa jokainen keskittyis ihan siihen omaan elämäänsä ja that's it. Jos on tyytyväinen, hyvä. Jos ei, mitä vois muuttaa. Kivaa päivää, ei palstalla...

Vierailija
172/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On selkeä syy miksi ns. Auervaarat ja rakkaushuijarit valikoivat uhrikseen juuri 50+ naisia. Yksinäisyys ja epätoivo saa putoamaan noiden loukkuun.

Miehiä myös, yhä enemmän. 

Vierailija
173/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittävä vanhapiika- porukkaa ne lapsettomat 50-60. Olen 4 AIKUISEN lapsen äiti, lapseni muuttaneet kotoa. Voi tehdä mitä lystää. En roiku lapsissani, mutta ollaan yhteydessä ja huolehtitaan puolin ja toisin jos tarvetta. 

Ensimmäinen normaali kommentti täällä.

Vierailija
174/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

#156 ei minun.

En tróllaa anona.

Minulla on kammottava

synnytysfobia.

Olin käytännössä 

äitini omahoitaja

koko lapsuuteni tämän 

aivoverenvuodon jälkeen.

Ei normaali, mutkattomasti

raskauteen suhtautuva

perusnainen mitenkään 

ymmärrä 

minun maailmaani.

Synnytys ja lääkärin

vakava hoitovirhe 

pilasivat äitini menestyksekkään

medikaalisen työuran 

(johtoasemassa)

- ja avioliiton. Täydellisesti. 

Uran, avioliiton, terveyden..

Näin hän 

minulle toistuvasti kertoi.

E

Vierailija
175/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomatkin voivat elää elämää,  joss huolehtivat läheisistään ja läheisensä heistä, jos nyt satuvat huolehtimista tarvitsemaan. Ei sitä varten tarvi omia lapsia tehdä...

Vierailija
176/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja 50+ miehethän ei haksahda rakkaushuijareihin tietenkään 😂

Vierailija
177/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsettomat olisivat automaattisesti vanhojapiikoja? Ja mikä sinua heissä säälittää jos he itse elävät omien arvojensa ja tarpeidensa mukaista täyttä elämää?

Vierailija
178/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidätkö muuten, ett auervaarojen suurin uhrryhmä on lapselliset eronneet äidit ja isät. Heiltä kun usein on jäänyt oppimatta miten eletään itsenäisesti ja tullaan toimeen itsenäisesti. Sitten sitä kaipaa jotakuta, joka tulee kertomaan miten pitäisi toimia. Ne lapsettomat on oppineet jo ottamaan vastuun omasta elämästään, joten eivät ole kovinkaan helppoja nenästävedettäviä.

Vierailija
179/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein havahduin miettimään kuinka tyhjää elämän täytyy olla 50+ ikäisenä jos se pitää elää lastensa kautta.

Vierailija
180/254 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän sosiaaliset suhteet vievät energiaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi