Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sinun näkemyksesi omasta kohtalostasi?

Vierailija
14.08.2026 |

Oletko koskaan miettinyt, miksi elämäsi on mennyt niin kuin se meni?

Mikä on henkilökohtainen näkemyksesi?

Miksi elämäsi meni niin kuin se meni?

Vaihtoehdot

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikisellä valinnalla, ihan pikku risauksellakin, on seurauksensa. Tekemisellä ja tekemättä jättämisellä. Syy ja seuraus.

Vierailija
42/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän tähän lopuksi vielä erään ajatuksen.

Sanoin kerran eräälle kaverilleni, että kohtaloaan ei voi välttää.

Kaveri vastasi minulle isänsä sanoneen, että luonne määrää kohtalon.

Se pitää paikkansa. Olen miettinyt sitäkin paljon. Totesin, että se on totta.

.

Saa olla eri mieltä. En suutu kenenkään näkemyksistä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään kohtaloa, kaikki on sattumaa

Vierailija
44/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä edes tarkoitetaan kohtalolla?

Vierailija
45/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitän tähän lopuksi vielä erään ajatuksen.

Sanoin kerran eräälle kaverilleni, että kohtaloaan ei voi välttää.

Kaveri vastasi minulle isänsä sanoneen, että luonne määrää kohtalon.

Se pitää paikkansa. Olen miettinyt sitäkin paljon. Totesin, että se on totta.

.

Saa olla eri mieltä. En suutu kenenkään näkemyksistä.

Ap

Luonne on ihmisen biologian ja ympäristön seurausta ja toki osaltaan vaikuttaa ihmisen kohtaloon mutta edelleen myös ympäristötekijät ja muut perintötekijät ohjaa ihmisen kohtaloa. Eli käytännössä olosuhteet kokonaisuutena määrää ihmisen kohtalon. 

Vierailija
46/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ajatella, että elämässä menee kaikki syyn ja seurauksen lain mukaan. Mutta siihen vaikuttaa omien tekemisten ja valitojen ja vaikka genetiikan lisäksi myös toisten tekmiset ja heidän valintansa ja syynsä ja seurauksensa. Ja luonnon lait ja niiden syyt ja seurakset elinympäristöön ja ihmisiin monella tasolla. Myö vaikkapa virusten tarttumisien syyt ja seraukset, käytetyt ympäristömyrkyt ja luonnon tasapainon häiriintymine jne jne.. Siis hyvin laaja kokonaisuus elämän kudelmassa.

Täsä syyn ja seuruksen laissa ei siis ole kyse todella vain omista valinnoista ja tekemisistä.

Itse kyllä pidän kyllä myöskin syyn ja seurauksen lakia aikalailla samana kuin karman lakia. 

Vierailija
47/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ajatella, että elämässä menee kaikki syyn ja seurauksen lain mukaan. Mutta siihen vaikuttaa omien tekemisten ja valitojen ja vaikka genetiikan lisäksi myös toisten tekmiset ja heidän valintansa ja syynsä ja seurauksensa. Ja luonnon lait ja niiden syyt ja seurakset elinympäristöön ja ihmisiin monella tasolla. Myö vaikkapa virusten tarttumisien syyt ja seraukset, käytetyt ympäristömyrkyt ja luonnon tasapainon häiriintymine jne jne.. Siis hyvin laaja kokonaisuus elämän kudelmassa.

Täsä syyn ja seuruksen laissa ei siis ole kyse todella vain omista valinnoista ja tekemisistä.

Itse kyllä pidän kyllä myöskin syyn ja seurauksen lakia aikalailla samana kuin karman lakia. 

Jos poistetaan kaikki "itsestä" riippumattomat tekijät niin mitä jää jäljelle? Ei yhtään mitään. Ei ihmisessä tai ihmisen valinnoissa ole mitään sellaista ulottuvuutta joka toimis jotenkin irrallaan olosuhteiden/ympäristön vaikutuksesta. 

Vierailija
48/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän elämä ole sattumaa sekä omia ja toisten ihmisten valintoja, en usko että karmalla tai varsinkaan jumalalla on mitään tekemistä asian kanssa.

Sattuma määrittää elämää oikeastaan jo ennen syntymää, millaisten ihmisten lapseksi, millaiseen perheeseen ja mihin olosuhteisiin ihminen sattuu syntymään. Niitä ei voi itse valita millään tavalla, kuten ei myöskään siitä millaisissa olosuhteissa tai missä ympäristössä elää lapsuuden. Ympäristölläkin nimittäin on vaikutusta, millaisiin sosiaalisiin suhteisiin ja yhteisöihin on mahdollisuus kuulua, esimerkiksi millaisessa päiväkodissa tai koulussa on ja onko kavereita.

Itse olen sattunut syntymään perheeseen missä oli mahdollista elää hyvä ja turvallinen lapsuus, koulu oli helppoa ja oppiminen kivaa ja oli kavereita sekä päiväkodissä että koulussa, kuten myös sukulaisissa ja vaikka naapurissa.

Vierailija
49/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuma on varmaan määrittävä tekijä kaikenlaisissa tapahtumissa, esimerkiksi se kun me oltiin tsunamin aikaan Thaimaan Khao Lakissa. Ei siihen ole mitään erityistä syytä että oltiin siellä just silloin, alunperin kun tuota lomaa suunniteltiin oli erilaisia vaihtoehtoisia kohteita minne mennään, Khao Lak valikoitui oikeastaan sattumalta, olosuhteiden seurauksena. Tai ihan ensinnäkin se sattuma että hei, vietetäänkö just tämä joululoma ulkomailla. Sattumaa, että juuri sinä tiettynä päivänä tapahtui merenalainen maanjäristys kun oltiin hotellilla, aiempina päivinä oltiin oltu sisämaassa ja merellä. Sekin oli lopulta sattumaa mitä kenellekin tapahtui, kaikki riippui ihan vaan siitä että missä sattui olemaan. Meidän perheestä kuoli kolme, ihan tarkkaan en tietenkään voi tietää että mitä heille tapahtui. Oikeastaan me jotka selvittiin niin olimme aluksi lähempänä rantaa, sitten kun lähdettiin rannasta sattui tulemaan vastaan sellainen paikka mihin oli mahdollista päästä turvaan, se oli onnekkuutta ja sattumaa.

Vierailija
50/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyn ja seurauksena mukaan. Mikään ei ole koskaan mennyt hyvin elämässäni. Lapsena olin pahassa kolarissa, siitä seurasi syrjäytyminen. Ystävyys- ja rakkaussuhteissa mennyt aina jokin pieleen. Viimeisimpänä avioliitto mikä kariutui alkoholin takia. Ikää jo 51 joten ei toiveita enää mihinkään. Huonojen tähtien alla synnyin

Vierailija
51/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa kolme tasoa

1: Puhdas sattuma. Tätä on elämä suurilta osin. 

2: Johdatus. Tapahtuma joka tavallaan osoittaa tietä, mutta voit vielä vaikuttaa lopputulokseen. 

3: Kohtalo. Asia joka tapahtuu etkä pysty sitä estämään vaikka tietäisit etukäteen tulevan. 

Nämä 53 vuoden kokemuksella. Omalla kohdallani kolme viimeisintä kumppaniani, kaikilla samat etunimet. Voitin 34 vuotiaana veikkauksen pelissä suurehkon summan rahaa. Isoveljeni voitti täsmälleen saman summan myös 34 vuotiaana. Todennäköisyys voittoon 1:30000. Lisäksi monia monia muita juttuja elämäni aikana tapahtunut joiden perusteella olen tullut tähän lopputulokseen sattumista ja kohtaloista. 

Vierailija
52/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa kolme tasoa

1: Puhdas sattuma. Tätä on elämä suurilta osin. 

2: Johdatus. Tapahtuma joka tavallaan osoittaa tietä, mutta voit vielä vaikuttaa lopputulokseen. 

3: Kohtalo. Asia joka tapahtuu etkä pysty sitä estämään vaikka tietäisit etukäteen tulevan. 

Nämä 53 vuoden kokemuksella. Omalla kohdallani kolme viimeisintä kumppaniani, kaikilla samat etunimet. Voitin 34 vuotiaana veikkauksen pelissä suurehkon summan rahaa. Isoveljeni voitti täsmälleen saman summan myös 34 vuotiaana. Todennäköisyys voittoon 1:30000. Lisäksi monia monia muita juttuja elämäni aikana tapahtunut joiden perusteella olen tullut tähän lopputulokseen sattumista ja kohtaloista. 

Siis mitä nuo voitot on, kohtaloa vai?

Vierailija
53/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä mikä itseäni kiinnostaa, on:

Joku äänesti, että hänen elämänsä meni Jumalan tahdon mukaan. Mistä ikinä sen voi tietää?

Eihän ihminen voi tietää mikä on Jumalan tahto.

No jos joku ylipäätään uskoo johonkin taivashörhöihin niin hänellä on tuskin kovin hyviä perusteluja ylipäätään mihinkään.

Veikkaan että ajatusprosessi meni suunnilleen näin: "jes, suosikki kirjallisuudenhahmoni eli jumala mainittu. Valitsen sen!"

Mitä tuohon itse asiaan tulee, päästään isoihin ongelmiin vapaan tahdon ja jumalallisten suunnitelmien kanssa kun asiaa aletaan ruotimaan yhtään pintaa syvemmältä.

Tunnen ihmisen joka luultavasti uskoo, että elämä menee niin kuin Jumala on säätänyt.

Hänelle kävi hyvin: hänestä tuli etuoikeutettu kuten kerroin.

.

Kävikö hänelle Jumalan tahdon mukaan? Oliko hyvällä tuurilla osuutta asiaan?

Paljonko oli sattumaa?

Mistä ihmeestä ihminen saa noin vahvan uskon?

Tällekin ihmiselle voi sattua vielä jotain mullistavaa ja ikävää joka koettelee hänen hyväosaisuuttaan. Ja toki toisinpäin. Monesti ihminen kyllä joutuu muuttamaan jotain omassa asenteessaan ennenkuin hyvät asiat alkavat tulla saataville. Siis nähdä vaivaa. Kyllä pääosa hyväosaisistakin on nähnyt vaivaa. Emme myöskän voi nähdä perheiden sisälle sieltä voi löytyä vaikka mitä vastoinkäymisiä jotka on jopa kyetty kääntämään oppimiskokemuksiksi.

Vierailija
54/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon Jumalaan. Mutta niin suuri ja mahtava ihminen en ole, että voisin väittää, että elämäni meni Jumalan tahdon mukaan.

Ei kukaan voi tietää mikä on Jumalan tahto omassa elämässä.

Kylmä totuus asiasta on, että kaikki meni syyn ja seurauksen mukaan = omien valintojen mukaan.

Eli ihminen ei voi syyttää Jumalaa eikä muita.

Ihminen on itse vastuussa kaikesta.

Ap

Mitä se vastuu oikein on? Miksi sitä hoetaan jatkuvasti?

Liittyykö se jotenkin ajatukseen, että voisi valita väärin?

Vierailija
55/55 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin sanoa, että Jumalan tahdon mukaan, mutta enpä kykene sanomaan tuota. Pikemminkin karman laki. Olin ajat sitten persuilija ja sitten musta tuli maamu ja vähemm1stö toisessa maassa. Kaikki mitä tein ja sanoin silloin ajat sitten, on tullut koettua omalla nahalla.