Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sinun näkemyksesi omasta kohtalostasi?

Vierailija
14.08.2026 |

Oletko koskaan miettinyt, miksi elämäsi on mennyt niin kuin se meni?

Mikä on henkilökohtainen näkemyksesi?

Miksi elämäsi meni niin kuin se meni?

Vaihtoehdot

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa perustella.

Aloitan.

Minun elämäni meni tasan tarkkaan syyn ja seurauksen lain mukaan.

Ap

Vierailija
2/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelkaa jos tuntuu siltä,  olisi mielenkiintoista kuulla ihmisten näkemyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villi veikkaus on että kohtaloni on kuolema.

Saatan toki olla väärässäkin. 

Vierailija
4/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon Jumalaan. Mutta niin suuri ja mahtava ihminen en ole, että voisin väittää, että elämäni meni Jumalan tahdon mukaan.

Ei kukaan voi tietää mikä on Jumalan tahto omassa elämässä.

Kylmä totuus asiasta on, että kaikki meni syyn ja seurauksen mukaan = omien valintojen mukaan.

Eli ihminen ei voi syyttää Jumalaa eikä muita.

Ihminen on itse vastuussa kaikesta.

Ap

Vierailija
5/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villi veikkaus on että kohtaloni on kuolema.

Saatan toki olla väärässäkin. 

Minulla sama kohtalo.

Ellei sitten tule jotain tempausta tms.

Vierailija
6/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mikä itseäni kiinnostaa, on:

Joku äänesti, että hänen elämänsä meni Jumalan tahdon mukaan. Mistä ikinä sen voi tietää?

Eihän ihminen voi tietää mikä on Jumalan tahto.

Vierailija
7/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoilla syillä voi kuitenkin olla useamman laisia seurauksia muista tekijöistä riippuen - ja harvalla meistä on käytössä niin täydellinen tieto maailmasta, että ne kaikki muut tekijät pystyisi aina ottamaan huomioon. SIksi minunkaan elämäni ei ole mennyt pelkästään omien valintojeni mukaan, vaan tarvitaan sitä tuuria joukkoon. 

Vierailija
8/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähintään 2 kertaa miettinyt koko elämäni alusta asti. Minkä kaiken ikinä voin muistaa.

Lopputulos: elämässä vallitsee syyn ja seurauksen laki. Logiikka on täysin vääjäämätön ja aukoton.

Haaste: funtsikaa. Huomaatte sen kaikki.

En tullut iloiseksi, kun havaitsin asian.

Ap

Vierailija
9/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

samoilla syillä voi kuitenkin olla useamman laisia seurauksia muista tekijöistä riippuen - ja harvalla meistä on käytössä niin täydellinen tieto maailmasta, että ne kaikki muut tekijät pystyisi aina ottamaan huomioon. SIksi minunkaan elämäni ei ole mennyt pelkästään omien valintojeni mukaan, vaan tarvitaan sitä tuuria joukkoon. 

Uskotko sattumaan? Minä olen taipuvainen ajattelemaan, että elämässä voi olla paljonkin sattumaa. Mutta oikeasti en tiedä.

Yksi asia on varma: hyvin harva on selvännäkijä.

Ja koska ei ole, ihminen voi tehdä epäonnistuneita valintoja. Se voi kääntää koko elämän suunnan pieleen.

Vierailija
10/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku äänesti, että hänen elämänsä meni Jumalan tahdon mukaan. Mistä ikinä sen voi tietää?

No jos joku ylipäätään uskoo johonkin taivashörhöihin niin hänellä on tuskin kovin hyviä perusteluja ylipäätään mihinkään.

Veikkaan että ajatusprosessi meni suunnilleen näin: "jes, suosikki kirjallisuudenhahmoni eli jumala mainittu. Valitsen sen!"

Mitä tuohon itse asiaan tulee, päästään isoihin ongelmiin vapaan tahdon ja jumalallisten suunnitelmien kanssa kun asiaa aletaan ruotimaan yhtään pintaa syvemmältä.

Vierailija
11/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa perustella.

Aloitan.

Ap

Keksit silti varmaan jo omasta tuttavapiiristäsi lukuisia esimerkkejä, joilla elämä ei ole mennyt syy-seuraus-periaatteen mukaan.

Vierailija
12/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähintään 2 kertaa miettinyt koko elämäni alusta asti. Minkä kaiken ikinä voin muistaa.

Lopputulos: elämässä vallitsee syyn ja seurauksen laki. Logiikka on täysin vääjäämätön ja aukoton.

Ap

Totta kai syyn ja seurauksen lait hallitsee. Ongelma on vain siinä että käytännössä syiden ja seurauksien verkko on niin laaja ja tekijät tuntemattomia, että mitään on mahdotonta ennustaa. Todennäköisyyksiään voi fiksu ihminen parantaa tai pienentää toimillansa mutta siihen se jää. Vaikka kuinka jätät tupakat polttamatta voi syöpä silti viedä.

Vierailija
13/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
14/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ole tuo, joka noin on valinnut, mutta jos ihminen uskoo kaikkivalotiaaseen tai kaikkivoipaiseen jumalaan, niin looginen päåätelmähän on, että tämän jumalan tahto toteutuu aina. Niinpä toteutunut elämä - oli se sitten mitä tahansa - on aina jumalan tahdon mukainen. Jos se EI olisi jumalan tahto, se ei koskaan tapahtuisi. Sitä sanotaan predestinaatioksi. Voit luulla tekeväsi valintoja, mutta oikeasti Jumala on jo päättänyt puolestasi.

Vierailija
15/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Totta kai syyn ja seurauksen lait hallitsee. Ongelma on vain siinä että käytännössä syiden ja seurauksien verkko on niin laaja ja tekijät tuntemattomia, että mitään on mahdotonta ennustaa. Todennäköisyyksiään voi fiksu ihminen parantaa tai pienentää toimillansa mutta siihen se jää. Vaikka kuinka jätät tupakat polttamatta voi syöpä silti viedä.

Totta.

Ap

Vierailija
16/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole tuo, joka noin on valinnut, mutta jos ihminen uskoo kaikkivalotiaaseen tai kaikkivoipaiseen jumalaan, niin looginen päåätelmähän on, että tämän jumalan tahto toteutuu aina. Niinpä toteutunut elämä - oli se sitten mitä tahansa - on aina jumalan tahdon mukainen. Jos se EI olisi jumalan tahto, se ei koskaan tapahtuisi. Sitä sanotaan predestinaatioksi. Voit luulla tekeväsi valintoja, mutta oikeasti Jumala on jo päättänyt puolestasi.

Olen miettinyt tuotakin todella paljon.

Minusta tuo asia on hyvin pelottava.

..

Mutta jos ihminen uskoo täydelliseen ennaltamääräämiseen, eikö hän silloin sysää oman vastuunsa Jumalalle?

Minusta se ei ole oikein.

Ihminen on joka hetki vastuussa.

Vierailija
17/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy ja seuraus on Jumalan laki, josta hän voi poiketa

Vierailija
18/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa perustella.

Aloitan.

Ap

Keksit silti varmaan jo omasta tuttavapiiristäsi lukuisia esimerkkejä, joilla elämä ei ole mennyt syy-seuraus-periaatteen mukaan.

Minä. Tein kaikki ratkaisut erittäin järkiperäisesti tarkan harkinnan tuloksena. Silti elämässäni tapahtui täysin järjettömiä asioita joita en ikinä olisi voinut uskoa. Ystäväni. Hän on katkera omille vanhemmilleen.

Itse en ole katkera vanhemmilleni. Olen ottanut kaikesta vastuun itse 

Loppupeleissä ihminen ei voi syyttää kuin itseään.

Yksikin pieni virhe ja elämän suunta voi kääntyä erittäin huonoksi. Vaikka jokin virhearvio ei sinänsä olisi ns. väärin.

Vierailija
19/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa perustella.

Aloitan.

Ap

Tarkennan, vastaukseni meni asian vierestä.

Tunnen ihmisen joka sanoi, että hän tekee aina kuten itsestä tuntuu. Hän on elänyt elämänsä tunteella.

Kauhistelin itsekseni, miten joku uskaltaa elää niin, ettei käytä järkeään.

Tulos: tämä ihminen on menestynyt elämässään loistavasti. Hänestä tuli todella etuoikeutettu.

Mikään ei mennyt ns. pieleen.

Vierailija
20/38 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos joku ylipäätään uskoo johonkin taivashörhöihin niin hänellä on tuskin kovin hyviä perusteluja ylipäätään mihinkään.

Veikkaan että ajatusprosessi meni suunnilleen näin: "jes, suosikki kirjallisuudenhahmoni eli jumala mainittu. Valitsen sen!"

Mitä tuohon itse asiaan tulee, päästään isoihin ongelmiin vapaan tahdon ja jumalallisten suunnitelmien kanssa kun asiaa aletaan ruotimaan yhtään pintaa syvemmältä.

Tunnen ihmisen joka luultavasti uskoo, että elämä menee niin kuin Jumala on säätänyt.

Hänelle kävi hyvin: hänestä tuli etuoikeutettu kuten kerroin.

.

Kävikö hänelle Jumalan tahdon mukaan? Oliko hyvällä tuurilla osuutta asiaan?

Paljonko oli sattumaa?

Mistä ihmeestä ihminen saa noin vahvan uskon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän