Iittala Teema
Käytättekö aikuiset edelleen Teeman lautasia kattauksissa? Nyt yli 50v vasta ostin eka kertaa Teeman lautasia. En tiedä miten nyt ne kiinnosti. Onko ne teidän mielestä huono valinta aikuiselle? Entä joulukattaus voiko käyttää Teeman kirsikka värisiä lautasia vai onko ne ihan väärän väriset? Yritän katsoa kuvista mutta en saa selvää. Onko ne yhtään jouluisia ja onko ihan tylsiä joulukattauksessa?
Kommentit (44)
Se kirsikka on nätimpi kuin perusjoulunpunainen mun mielestä. Ja ihan jouluun sopiva väri.
Valkoiset on menneet 10 vuodessa sellaisille harmaille veitsen/lusikan jälki skraaduille. Laadutonta thaimaalaista sutta nykyisin siis, en enää ostaisi.
Meillä on teeman lautasia. Menee kätevästi kaappiin, ihan perus siistejä/ nättejä muotoilultaan. Syviä, matalia ja pieniä ja suuria. Lisäksi tarjoilukippoja kaupan päälle.
Tehdään vissiin nykyisin jossain halvassa paikassa, mutta lautanen nyt lähtökohtaisesti on lautanen. Ei se huonoksi ole mennyt noin 15v aktiivikäytössä / konepesussa. Tosin naarmuja toki on, mutta se on luonnollista kun pestään ja pinotaan melkein päivittäin.
Muotoilu ei tosin omasta mielestäni ole kovin tiskikoneystävällinen. Ainakaan tarjoiluvadeissa. Koska sitä kulmaa on vaikea saada osumaan fiksusti telineeseen. Lautaset nyt jöpöttää napakasti paikallaan, mutta välillä niitäkin pitää tarkasti sovittaa.
Siinä mielessä joku kaarevareunainen lautanen on näppärämpi arkikäytössä
Oon kakarana ollut kesätyön ohella Arabian tehtailla laittamassa tavaraa uunikärryihin. Silloin kun ne oli vielä Arabianrannassa Helsingissä.
Ja kai minäkin aikuinen jo olen M44
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen?
Mitä tarkoitat tällä?
Vierailija kirjoitti:
Mäkeen lensivät. Kuumenevat mikrossa niin että kättä polttaa.
Tämän vuoksi minulla on muovilautanen aina alimmaisena, kun lämmitän mikrossa. Muovinen lautanen ei kuumene eikä tarvitse uunikinttaiden kanssa räpeltää
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut teemaa. Oli värillistä, kun muutin kotoa teininä ja nopeasti vaihtui valkoiseen. Valkoista teemaa on ollut jo 26 vuotta. Sopii arkeen ja juhlaan. Ei ole muuta astiastoa paitsi syvät lautaset on joku halppis. Kun teeman syvistä en tykkää.
Minusta Teeman syvät on pastalla hyvät ja sillä sitä syvää alunperi mainostettiin
Mietin Teeman ostamista silläkin kun minulla on ollut myös Rörstrandin Sundbornia ja tuntuu että se kyllä pienestä kolhusta murenee. Olen tilannut siihen uusia välillä vaikka en ole niin paljoa edes käyttänyt näitä.
Surullista, jos tämä ei ole provo. Miten olet selvinnyt 5-kymppiseksi, jos on noin vaikeaa valita itsellesi mieluisat lautaset?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on teeman lautasia. Menee kätevästi kaappiin, ihan perus siistejä/ nättejä muotoilultaan. Syviä, matalia ja pieniä ja suuria. Lisäksi tarjoilukippoja kaupan päälle.
Tehdään vissiin nykyisin jossain halvassa paikassa, mutta lautanen nyt lähtökohtaisesti on lautanen. Ei se huonoksi ole mennyt noin 15v aktiivikäytössä / konepesussa. Tosin naarmuja toki on, mutta se on luonnollista kun pestään ja pinotaan melkein päivittäin.
Muotoilu ei tosin omasta mielestäni ole kovin tiskikoneystävällinen. Ainakaan tarjoiluvadeissa. Koska sitä kulmaa on vaikea saada osumaan fiksusti telineeseen. Lautaset nyt jöpöttää napakasti paikallaan, mutta välillä niitäkin pitää tarkasti sovittaa.
Siinä mielessä joku kaarevareunainen lautanen on näppärämpi arkikäytössä
Oon kakarana ollut kesätyön ohella Arabian tehtailla laittamassa tavaraa uunikärryihin. Silloin kun ne oli vielä Arabianrannassa Helsingissä.
Ja kai minäkin aikuinen jo olen M44
Tähän vielä:
Melkein voisi sanoa että hinta nyt ei varmaan enää täysin vastaa laatua koska Brändilisä. Mutta ei ainakaan niin räikeä brändi/laaturistiriita kuin Marimekon kamoissa nykyisin. Joten ei ne ihan huonojakaan ole.
Tarjoiluvadeissa tykkään tosta owen to table ominaisuudesta. Eli käytän niitä joskus uunivuokina. Ja hyvin ne kestää senkin
Meillä on myös Ikean lautasia, joiden käyttöiästä on vielä vaikea sanoa. Kun ovat n1v vanhoja. Juomalasit ainakin Ikealla / värilisinä ovat aika kelvottomia. Ovat siis maalattu jollain tökötillä, halpoja, ihan kauniita katsella, mutta väri irtoaa tiskarissa / pienestäkin kolhusta
M44
Vierailija kirjoitti:
Surullista, jos tämä ei ole provo. Miten olet selvinnyt 5-kymppiseksi, jos on noin vaikeaa valita itsellesi mieluisat lautaset?
Taidat itse olla surullinen tapaus. Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia. En ole sellainen joka heittää pois tavaraa ja ostaa koko ajan uutta niin pohdin asioita monelta kannalta ennen hankintoja.
Nykyään kuuluu Fiskars konserniin Arabiat ja Iittalat yms. Ja indokiinassa tehdään kaikki. Ylikallista, todella huonolaatuista. En ole enää aikoihin ostanut enkä arvosta lainkaan. Sama Fiskarsin omat tuotteet, ihan sysipaskaa. Jopa vihaamani ikean juustohöylä ja kuorimaveitsi ovat parempia kuin Fiskarsin, jotka maksavat moninkertaisesti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen?
Se on juuri hyvä juttu, koska kattauksia voi muunnella loputtomasti yhdistelemällä erilaisia pöytäliinoja, tabletteja, servettejä ja lautasliinarenkaita Teemaan.
Kotimaisuusastetta voisi tietty miettiä tsekkaamalla vaikka Penti:kin valikoimaa tai jonkun pienemmän pajan mallistoa?
Jos löytyy silmää miellytävää materiaalia. Koska astiasto nyt lähtkohtaisesti kestää kymmeniä vuosia. Joten jokunen kymppi lisää ei pitäisi olla ongelma. Mutta jos ei löydy omaa silmää miellyttävää niin se toki on.
Teema on hyvin muotoiltu, joten se miellyttää monia. Mutta olisi toki kuluttajien suotavaa vähän äänestää jaloillaan kotimaisuuden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Se kirsikka on nätimpi kuin perusjoulunpunainen mun mielestä. Ja ihan jouluun sopiva väri.
Valkoiset on menneet 10 vuodessa sellaisille harmaille veitsen/lusikan jälki skraaduille. Laadutonta thaimaalaista sutta nykyisin siis, en enää ostaisi.
Noista skraaduista, netissä oli juttu että voisi puhdistuskivellä kokeilla saada niitä pois. En ole kyllä kokeillut.
Naarmuuntuneet astiat saa puhtaaksi puhdistuskiven avulla: Veeran vinkki toimii - Ilta-Sanomat
Pentikin Posio lautaset näyttäisi olevan aika Jouluteemaan sopivat. Mutta samalla vähän Creepyt... Sellaisella Rare Export henkisellä tavalla.
Kauneus on sitten katsojan silmässä, mutta persoonallisemmat kuin Teemat. Mutta kuka sitä lautasen persoonaa miettii. :D
Olen myös tilannut joitakin lautasia Heirol merkiltä. Se on suomalainen. Olen kyllä ollut tyytyväinen näihin mutta välillä kaipaa kaappiin uuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Pentikin Posio lautaset näyttäisi olevan aika Jouluteemaan sopivat. Mutta samalla vähän Creepyt... Sellaisella Rare Export henkisellä tavalla.
Kauneus on sitten katsojan silmässä, mutta persoonallisemmat kuin Teemat. Mutta kuka sitä lautasen persoonaa miettii. :D
Nuo on ihan kivat kyllä mutta sopii enemmän ehkä Pohjois-Suomeen tai jos asuisi jossain honkahuvilassa tai hankintoina ostaisi mökille. Tämä tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös tilannut joitakin lautasia Heirol merkiltä. Se on suomalainen. Olen kyllä ollut tyytyväinen näihin mutta välillä kaipaa kaappiin uuttakin.
Firma vissiin on suomalainen, mutta tuotteet pääasiassa tehdään muualla. Mitä joskus katsoin.
Kiitos vastauksista. Teeman ostoon..
Tästä ei nyt ole vielä saatu öyhötysketjua, kuinka noloa ja keskiluokkaista on käyttää Teemaa, Marimekkoa etc.
Mutta joo. Vähän on mennyt maku vuosien varrella siitä, että se tekeminen on viety täysin pois Suomesta. Kai se on kuluttajien vika, kun eivät maksa täkäläisen tuotannon kustannuksia
Minulla on aina ollut teemaa. Oli värillistä, kun muutin kotoa teininä ja nopeasti vaihtui valkoiseen. Valkoista teemaa on ollut jo 26 vuotta. Sopii arkeen ja juhlaan. Ei ole muuta astiastoa paitsi syvät lautaset on joku halppis. Kun teeman syvistä en tykkää.