Vaatteet nukkantuu tosi nopeasti pesussa, koko ajan pitää ostella uusia vaatteita!
Varsinkin jos tulee joku tärkeämpi meno, ei sinne kehtaa mennä nukkaisilla vaatteilla? miten olette ratkaisseet tämän ongelman? Itsellä tuli juuri viikonlopun meno ja huomasin, että eihän mulla ole vaatekaapissa kuin nukkaantuneita vaatteita!
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta vaatteet käytettynä, saat kunnon materiaaleja, ei tarvitse tyytyä muovisekoitteisiin, ja kukkaro kiittää. Sellpy ja Vinted antavat valikoida materiaalin, ei tarvitse turhaan etsiä.
Mitkä materiaalit tsitten muka kestää? On mulla ollut ihan puuvillavaatteitakin, ei nekään kestänyt kuin 2-3 vuotta
Niin, ostat vaatteesi uutena. Nykypuuvilla on lyhytkuituista. Vanhemmat esim t-paidat ja colleget ovat vielä pitkäkuituista puuvillaa, ja kestävät helposti 10 vuotta. Vältä elastaania. Toisaalta 100% villassa on huono hankauksenkesto ja sekin nyppyyntyy. Vastaus riippuu siis vaatteen käyttötarkoituksesta.
100 % villaa ei olekaan tarkoitus hangata, vaan pitää ja tuulettaa. Hangattava villa on huopatossua.
Vaatteita ei tarvitse hangata pesussa, liat poistetaan tahranpoistolla eihän koko vaatetta tarvitse kuluttaa pesussa.
Tuntuu älyttömältä että pitäisi löytää 60-luvun vaatteita tai mummon 100-vuotiaita lakanoita saadakseen laatua…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta vaatteet käytettynä, saat kunnon materiaaleja, ei tarvitse tyytyä muovisekoitteisiin, ja kukkaro kiittää. Sellpy ja Vinted antavat valikoida materiaalin, ei tarvitse turhaan etsiä.
Mitkä materiaalit tsitten muka kestää? On mulla ollut ihan puuvillavaatteitakin, ei nekään kestänyt kuin 2-3 vuotta
Niin, ostat vaatteesi uutena. Nykypuuvilla on lyhytkuituista. Vanhemmat esim t-paidat ja colleget ovat vielä pitkäkuituista puuvillaa, ja kestävät helposti 10 vuotta. Vältä elastaania. Toisaalta 100% villassa on huono hankauksenkesto ja sekin nyppyyntyy. Vastaus riippuu siis vaatteen käyttötarkoituksesta.
100 % villaa ei olekaan tarkoitus hangata, vaan pitää ja tuulettaa. Hangattava villa on huopatossua.
Vaatteita ei tarvitse hangata pesussa, liat poistetaan tahranpoistolla eihän koko vaatetta tarvitse kuluttaa pesussa.
Kerropa tämä pesukoneitten valmistajille. Kerro myös, että lian poistamiseen tarvitaan liuotinta, johon vesi kelpaa vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu älyttömältä että pitäisi löytää 60-luvun vaatteita tai mummon 100-vuotiaita lakanoita saadakseen laatua…
Lisäksi tarvitaan pesukone 1980-luvulta, jotta kone ei hinkkaa niitäkin pilalle.
Vierailija kirjoitti:
ehkä koneessa on jotakin vikaa?
koita pesta muutaman kerran käsin ja nukkaantuuko edelleen?
Ei se ole vika vaan ominaisuus. Nykyisin pidetään "hyvänä" sellaista konetta, joka käyttää mahdollisimman vähän vettä ja sähköä. Viis siitä, vaikka vaatteet kuluvat eivätkä puhdistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä kuivausrumpua äläkä pikamuotia. Pese vaatteet nurinpäin. Kiinnitä huomiota materiaaleihin, vältä mm akryylia. Pesuohjelmaan lisää vettä ja lyhyempi aika, pitkä lätkytys vähässä vedessä rasittaa kuituja.
Eikä kovaa linkousta, eikä liikaa pesuainetta. Kaikki mahdollinen hienopesuun. Esimerkiksi kauluspaidoille laitan aina vain 600 linkouksen.
En tiedä suosittelisinko itse nurinpäin pesua. Aina sitä suositellaan, mutta minulla siitä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. En tiedä sitten teenkö jotain väärin.
Nurinpäinpesu ei tee mitään haittaa, keksit tämän. Nurinpäinpesussa punta säästyy hankaukselta.
Kauluspaitoja ei tarvitse pestä kuumassa eikä saa lingota kovalla. Aikusten vaatteet eivät ole likaisia, täällä liioitellaan likaa.
30-40 astetta, hyvä pesuaine, sopiva annostus ja kevyt linkous, kuivatetaan henkatilla.
Silitys tekee hyvää vaatteen kuiduille, sama kuin mankelointi lakanoille. Mankelissa kuidut tiivistetään, kika ei rartu niin helposti.
Ihmiset eivät enää pidä huolta vaatteistaan ja tekstiileistään. Ennen ihmiset pitivät ja sen huomasi.
1800-luvun tai 1900-luvun lakanat olivat vielä kestäviä. Pyyhkeistä hyviä 1980-luvulla ostetut. Pesukonekin paras vanhempi, koska eko-ohjelmassa kestää. 1940-70-luvun vaatteet olivat kestäviä.
Terkut vaan täältä nyppyyntyvien ryysyläis-temulaisten uppoavasta laivasta 1900-luvulle, jolloin vielä osattiin tehdä vaatteita niin, että vaatteita ihan perittiin äidiltä tyttärelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hankaantuu kainaloista ja siltä olalta, jolla kannetaan olkalaukkua, myös silloin, kun välissä on takki. Yhden Birger&Mikkelsenin 100% villatakin kokemuksella. Ilmeisesti jonkin verran polyamidia (ehkä -esteriäkin) villan seassa auttaisi, mutta on ajatuksena hiostava ja vastenmielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä kuivausrumpua äläkä pikamuotia. Pese vaatteet nurinpäin. Kiinnitä huomiota materiaaleihin, vältä mm akryylia. Pesuohjelmaan lisää vettä ja lyhyempi aika, pitkä lätkytys vähässä vedessä rasittaa kuituja.
Eikä kovaa linkousta, eikä liikaa pesuainetta. Kaikki mahdollinen hienopesuun. Esimerkiksi kauluspaidoille laitan aina vain 600 linkouksen.
En tiedä suosittelisinko itse nurinpäin pesua. Aina sitä suositellaan, mutta minulla siitä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. En tiedä sitten teenkö jotain väärin.
Nurinpäinpesu ei tee mitään haittaa, keksit tämän. Nurinpäinpesussa punta säästyy hankaukselta.
Kauluspaitoja ei tarvitse pestä kuumassa eikä saa lingota kovalla. Aikusten vaatteet eivät ole likaisia, täällä liioitellaan likaa.
30-40 astetta, hyvä pesuaine, sopiva annostus ja kevyt linkous, kuivatetaan henkatilla.
Silitys tekee hyvää vaatteen kuiduille, sama kuin mankelointi lakanoille. Mankelissa kuidut tiivistetään, kika ei rartu niin helposti.
Ihmiset eivät enää pidä huolta vaatteistaan ja tekstiileistään. Ennen ihmiset pitivät ja sen huomasi.
Aikuisten vaatteissa on ihan samalla tavalla ihorasvaa, hikeä ja bakteereja kuin lasten vaatteissa. Oikeastaan enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista haittaa? Mua taas hirvittää tuhot joita kuivuri aiheuttaa vaatteille. Kotona ei sellainen ole käytössä ja näin kesäreissussa kun sitä on pakko käyttää, eron vaatteissa (erit viskoosissa) näkee jo yhden rummutuksen jälkeen.
Näin on. Vaatteita ei ole tarkoitettu kovaan linkoon eikä etenkään kuivausrumbuun.
Ennen vanhaan vaatteet pestiin isossa vesimäärässä, vain tahroja pesiin sappisaippualla ja hangattiin harjalla.
Markkinamiehet keksivät kaikenlaista joutavaa.
Itse pesin kauan aikaa vaatteet käsin, olivat vielä 5 v sitten hyvännäköisiä. Jotain pitää tehdä itse, ei vaatteet itsestään siistinnäköisenä pysy.
Vierailija kirjoitti:
Toinen ongelma värien haalistuminen mikä tuohon auttaa
Värit ei enää kestä kuten ennen, monet kankaat on vaan päältäprintattuja, väri ei ole langassa vaan kankaassa. Valutse oikea pesuaine, ei liian kuumaa pesua, 60 on liikaa. Kirkasta värejä jollakin aineella, esin Vanish silloin tällöin.
Vaatteita ei saa pestä joka viikko, kevyt 30-40 astetta on riittävä. Etikkahuuhtelu on aika kätevä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen logiikka: On varaa ostaa jatkuvasti uusia vaatteita, mutta ei ole varaa ostaa 50-100€ vaatetta, joka kestää hyvänä monta vuotta.
Tarvitset silti useita vaatekappaleita. Vai yhdelläkö 100e vaattella sitä kulkisi. Eli todellsuudessa koko "uuteen" laadukkaaseen vaatekaappiin menisi noin tuhat euroa.
Paljonko olet tuhlannut rahaa niihin jatkuvasti uusimista vaativiin vaatteisiin? Ei edes tonni riitä, jos ostat vaikka joka kuukausi uusia vaatteita.
Se on järkkyä. Meillä oli 70-luvulla noin 1 vaatekaappi per perheenjäsen. Vaatteita oli vähän: parit housut/farkut, pari hametta, pari mekkoa, ykkösvaate tai kaksi, paitoja ehkä vain 4. Ei ollut nuhrusen näköistä, vaikka käytettiin kuten nykyään.
Ihmiset ovat keksineet jonkun esiintymisvaateidean, ikäänkuin joka päivä pitäisi töissä olla uudet kuteet. Ei. Idea on siinä, että ostat laadukkaita vaatteita, joihin rakastut ja joita rakastat. Mulla ei koskaan ole ollut isoa määrää vaatteita, vaan joka päivä puen mun lempivaatteita. Se fiilis on ihan eri kuin pukea satoja asuja, jotka on ok, mutta ei ihania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostan Vintedistä vaatteen ja pitää olla laadukas, mistä tiedän onko? T.tyhmä
Oikeasti et mistään. Mutta jotain voi päätellä vaatteen merkistä ja siitä, onko vaate kuvassa ryhdikäs vai lerputtava.
Eihän ihminen voi ostaa sikaa säkissä ja kuvitella ostavansa laatua. Nettikauppojen tarkoitus on saada laadutontakin rättiä myydyksi. Mistä voitot tulee? Upea kangs, ihminen ihastuu ja ostaa sekundaa. Kova hinta, materiaalit isein parempia.
Tekokuituturkki 150 €. Hiostavaa muovia. Ihmistä ei ole luotu pukemaan muovia päälleen kuin sadevaatteeissa. Nahka, pellava, villa, puuvilla, silkki.
1. Lue etiketti, materiaali: puuvilla, pellava, villa ja silkki. Silkki on periaatteessa yhtä lämmintä kuin villa. Vältä puuvillapolyestersekoitetta, akryylia.
2. tunnustele kangasta, kerää kouraan kangasta, purista nyrkkiin, rypistyykö?
3. osta 20-40 v vaatteita, jotka on luonnonmateriaaleista tehty.
4. tee vaatteita itse, jos osaa ommella. Mone kankaat ovat parempilaatuisia kuin valmisvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin myös elastaania laitetaan heikentämään jokaista vaatetta, että ihmiset ostaisivat taas uusia huonolaatuisia vaatteita. Hyvälaatuista 100% luonnonkuitua on vaikeaa löytää uutena mistään.
Elastaania EI laiteta pilaamaan vaatetta, vaan elastaani on kankaaseen kudottu kuminauha eli jousto.
Trikoissa, t-paidoissakin joskus, elastaani mahdollistaa jouston. Mutta laadukkaana toimii tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akryyli pitäisi kieltää ongelmajätteenä
Nykyään on villapaidat sitä polyesteriä, sekin vielä kierrätettyä niin varmasti hajoaa heti käytössä. Pikamuodista tullut vale-ekoa.
Villapaita ei ole tekokuitua. Nimi villa kertoo, ett on villaa. Eli ei löydy halpakaupoista useinkaan. Neulevaatteita ei kannata sotkea villatakkeihin. Villa on villaa ja muut neulotut on mitä on.
Ihmisen pitää kyetä ajattelemaan itse. Kuten ihmiset tekivät ennenkui alkoivat hamstrata vaatteita.
Esimerkiksi akryylin ja puuvillan yhdistelmä on erittäin nukkaava, koska akryyli on muovia ja leikkaa pehmeämpiä puuvillakuituja. Katso aina vaatteita ostaessasi materiaalimerkintää. Jos se on keinokuidun ja luonnonkuidun yhdistelmä, se nukkaantuu. Jos se on puhdasta keinokuitua, se nukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa uusia vaatteita aina kun löytää mieluisia, kun vaatteita on reilusti niin ne myös säilyvät pidempään.
Kun kierrättää vain muutamia vaatekappaleita, ne kuluvat loppuun nopeammin ja taas täytyy kaikkia uusia. Aina kaupoista ei löydä kiireessä mieluisia.
Vähän paha ostaa, kun ei käy kaupoissa pyörimässä huvikseen. Eli ei niitä silloin voi löytää. Käyn vaan kun on tarve, muuten en kaupoissa kiertele. Enkä pahemmin nettikauppojakaan selaile huvikseen ellen ole etsimässä/ostamassa jotain tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten vaatteissa on ihan samalla tavalla ihorasvaa, hikeä ja bakteereja kuin lasten vaatteissa. Oikeastaan enemmänkin.
Lisäksi moni ei halua edes itseään pestä 30-asteisella vedellä, lämpimämpää sen pesuveden pitää olla:) Silti pyykit pitää pestä viileämmällä, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ongelma värien haalistuminen mikä tuohon auttaa
Värit ei enää kestä kuten ennen, monet kankaat on vaan päältäprintattuja, väri ei ole langassa vaan kankaassa. Valutse oikea pesuaine, ei liian kuumaa pesua, 60 on liikaa. Kirkasta värejä jollakin aineella, esin Vanish silloin tällöin.
Vaatteita ei saa pestä joka viikko, kevyt 30-40 astetta on riittävä. Etikkahuuhtelu on aika kätevä juttu.
40 asteessa ja viileämmässä pesty vaate, joka on huuhdeltu etikalla, haisee kuivuttuaan oksennukselle. Olen ollut töissä tekstiilikeräyksessä, haisevat vaatteet piti laittaa poltettavaan jätteeseen. Sinne meni tolkuton määrä tuota oksennuksen hajuista, muuten siistiä tavaraa, millekään kirpparille niitä voinut tarjota hajun takia. Mikä sinun hajuaistisi on vienyt, korona vai kokkeli?
Osaisikohan kukaan enää tehdä laadukkaita kankaita? Vai eikö vain haluta?