Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaatteet nukkantuu tosi nopeasti pesussa, koko ajan pitää ostella uusia vaatteita!

Vierailija
13.08.2026 |

Varsinkin jos tulee joku tärkeämpi meno, ei sinne kehtaa mennä nukkaisilla vaatteilla? miten olette ratkaisseet tämän ongelman? Itsellä tuli juuri viikonlopun meno ja huomasin, että eihän mulla ole vaatekaapissa kuin nukkaantuneita vaatteita!

Kommentit (242)

Vierailija
221/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulelangoissa löytyy tosiaan hyviä ja kestäviä, tuon alpakanvillan lisäksi vikkasukissa voi kokeilla hyvää lampaanvillaa koska niissä ei karkeuskaan haittaa. Kuulemma suomenlampaan villa on kestävää, ja norjalainen Sandnes Garn tekee perinteisiä lankoja (esim Peer Gynt) joiden ei pitäisi kauheasti pilleröityä. 

Lanka maksaa enemmän mutta tuloksena on kestävämpi ja pitempään hyvännäköinen neule.

Vierailija
222/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonolaatuinen puuvilla on karmea nukkaaja, mutta perheellisenä tuntuu utopialta laatuun panostaminen. Teini kasvaa hurjaa vauhtia ja vaatteita ostetaan monta kertaa vuodessa. Itselleni ostin Peak Performancen hupparin, ja pesun jälkeen sekä vaatteet että kuivaustilat on imuroitava tai käytävä tarrarullalla läpi, koska sitä nukkaa on kaikkialla.

Ainahan lapset ovat kasvaneet nopeasti, siksi lasten ja nuorten vaatteita ja kenkiä on aina kierrätetty. 

Kysymys on valinnoista. Ei millään pahalla, mutta nopeasti kasvavan lapsen vaatteet päätyvät yhtä nopeasti kiertoon. Nehän ei edes ehdi kulua, kun jo ovat liian pienet. 

Jep, muistan kun itekin sain vanhoja vaatteita ties keiltä tutuilta. Niistä katsottiin ne joita pystyi käyttämään, mutta huonon laadun tai risaisuuden takia ei tarvinnnut mitään ikinä hylätä. Mullakin oli jotain 50-70-lukujen vaatteita käytössä, en edes tiedä kuinka vanhoja ne olivat mutta ihan toimivia. Omatkin vaatteet lähtivät kiertoon useimmiten ehjinä vaikka niitä oli käytetty.

Nykyvaatteissa - jos siis meno ei muutu ja tuskin muuttuu koska kapitalismiin ei sovi mukaan kestävyys ja kierrätys - on se ongelma että kierrätettävien vaatteiden pitäisi olla lähes uuden veroisia, ja eiväthän ne ole kun laatu on niin surkeaa.

Se on just näin. Ihmisten pitää vaatia päättäjiltä tekoja. Oikeasti kirjoittaa kansanedustajille, että nyt riittää tämä ympäristön ja kukkaroiden kuormitus. Oikeistolle on turha puhua, he ajavat vain kapitalismin ja yrittäjien hyvinvointia. 

Englannissakin kelattiin, että vaatteisiin pitäisi laittaa veroa, haittaveroa. Olisi ollut ihan vain euro per rätti luikkaa, vaan ei mennyt läpi. Kyllä mun mielestä jätteestä pitää maksaa. Kaikki materiaalit, mitkä ei kestä kierrätystä, on jätettä ja asiakkaan pitää siitä maksaa. 

Maailman jätevaatekuorma on järkyttävä, kaikille riittäisi ehjiä vaatteita, mutta niitä heitetään surutta roskikseen. Ja se ajatus, että pitäisi olla koko ajan uutta päällä ei vaan toimi. Töihin ja kouluun voi mennä samoissa vaatteissa kuin eilenkin, ei siellä tarvitse aina esiintyä uusissa kuoseissa. 

Mulla oli lapsena älytön määrä ihania mekkoja. Äidin ystävien tytöiltä ja sukulaisilta tuli meille tyttöjen vaatteita ihan jatkuvasti. Itkin, kun en seuraavana kesänä mahtunut johonkin ihanaan mekkoon. Kunnes taas tuli paketti jostain. 

Ja, koska vaatteet oli kalliita, sain farkut tai farkkuhaalarin kerran vuodessa. Koulun alkajaisiin sain uuden asun, ja keväällä taas kesää vasten, se korkattiin kevätjuhlissa. Talvitakin sain joka talvi, koska teinit kasvaa nopeasti. Mutta, mulle teetettiin vaatteet ompelijalla. Vaatteet oli 1960-80-luvuilla kalliita, oli paljon halvempaa teettää ompelijalla. Miten nyt? Täysin päinvastoin. Kuinka moni on koskaan pitänyt ompelijan tekemään vaatetta päällään. Alle 30-vuotiaista murto-osa, mutta 90-vuotiaista jopa puolet, ainakin lapsuudessaan. 

Koska ihailin ompelijaa, joka osasi ommella mitä vaan, opuskelin ompelijaksi itsekin. Olen kaavottanut monia ihmisiä, mutta en enää 2000-luvulla ja sen jälkeen. Ihmisillä ei ole varaa teettää, mutta juhla-asuissa ja hääpuvuissa se vielä toimii. 

Mun lapsuudessa kierrätettiin eteenpäin. Plus äidin kanssa leikattiin matonkuteita meidän vanhoista vaatteista. Löysin raidoista muistoja. 

Mulla on edelleen enon vaimon kutomia räsymattoja. Hän kuoli 2014, viimeiset matot hän kutoi 2000-luvulla. Hankala imuroida niitä, kun eivät pysy paikoillaan, mutta aina on saatu siivottua. Teen itseasiassa ihan samanlaista siivousta kuin äitini vielä 50 v sitten. 

Mummolasta on myös karvalankamattoja, villaa. Ryijymatot ei ole karvalankamattoja, kuten monet luulevat. Karvalankamatto on tiiviisti kudottua villaa, jossa on mukana eläimen karvoja, mutta karvat eivät ole nukkana, vaan kudontalangan mukana. Ehjät eläimen karvat tekevät villalangan mukana kudottaessa matosta jämäkän. Ne matot painaa monta kiloa, ei niitä jaksa kannella huvikseen, mutta pysyvät imuroitaessa paikoillaan. 

Monet ihmiset ottavat kouransa karvat talteen ja teettävät niistä lankoja lamoaan tai jonkun muun villan kanssa. Vanha enkunmaikka oppikoulussa neuloi villapuseron, pipon, ja sukat samojedin pystykorvan karvoista, 50-50%. Tämä oli jo 1970-luvun lopulla. 

Ihmisten pitää nöhdä vaivaa. Jos joskus on ollut siistejä ja kestäviä vaatteita, se johtuu osittain siitä, että niistä on pidetty huolta. Vaatteisiin ja tekstiileihjn suhtauduttiin kunnioituksella, koska ne oli kalliita ostaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyvälaatuisia vaatteita löytyy vielä paljonkin, jopa niistä halpiskaupoista. Pitää vaan osata katsoa, mitä ostaa. Saatan ostaa fyysisestä halpiskaupasta jotain, kun tällöin pystyy tunnustelemaan materiaalia ja näkee, miten se on tehty. Pitää myös katsoa se vaatteen nurja puoli.

Hyviä puuvillaisia t-paitoja olen ostanut netistä Uniqlolta. Ne on olleet edullisia ja kestäviä. Edelleen ihan kuin uusia. Kalliimpia luottomerkkejä t-paidoissa ja muussakin ovat mm. Amov Apparel, Tommy Hilfiger ja Ralph Lauren. Maksaa, mutta myös kestää vuosikausia. 

Aikanaan myös Peter Hahn oli hyvä verkkokauppa. Aivan sama mitä sieltä osti, laatu oli huippua. Mulla on käytössä edelleen paljon mm. Peter Hahnilta ostettuja villaneuleita ja Braxin housuja. 

Pääosin ostan puuvillaa, villaa ja pellavaa sekä muuntokuituja. Kaikkia noita materiaaleja saa eri laatuisina ja siksi pitäydyn tietyissä merkeissä. Jos ostan fyysisestä kaupasta, myös halpiskaupoita voi löytyä hyvälaatuisia, kun pystyy tunnustelemaan materiaalia.

Kirppareilta löytyy myös edullisesti parempia merkkejä ja ostan aina, jos vastaan tulee jotain mieluista edullisesti. Olen ostanut mm. Max Maran takkeja 5-6 eurolla. En tosin Suomesta. Kannattaa kurkata kirppiksiä myös reissun päällä. Suomessa kirpparihinnat on mun mielestä pääsääntöisesti järjettömän korkeat.

En myöskään oikein ymmärrä, miten puuvillainen t-paita vois nukkaantua. Onkohan nukkaantuva puuvilla edes puhdasta puuvillaa? Itsellä ei ole sellaisesta kokemusta. Mun villaneuleetkaan ei ole nukkaantuneet, vaikka pesen ne koneessa villaohjelmalla ja vielä oikeinpäin. 

Mun mielestä Gerry Weberin hinta-laatu on loistava. Ei mahdottoman hintaisia ollenkaan. 

Ei puuvilla tai villa nukkaannukaan, ei  pellava ja silkkikään nukkaannu. Se ongelma syntyy heti, kun mukaan on säästösyistä laitettu vain 5-10% tekokuitua. Novitan neulelangat ovat malliesimerkki huonosta laadusta. Villasukat menevät rikki nopeasti ja nukkaantuvat hetkessä, kun mukana on se 25-30 % polyacrylia tai polyamidiaa. Villa on itsessään aivan erityyppinen kuitu, ei se tykkää olla rinnakkain minkään joustamattoman ja sitkeän materiaalin kanssa. 

GW:llä oli loistava hinta-laatusuhde. Joskus 2010 tienoilla sekin merkki muuttui pelkäksi bulkiksi, tosin hinta pysyi vähintään samalla tasolla kuin ennen.

Vierailija
224/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neulelangoissa löytyy tosiaan hyviä ja kestäviä, tuon alpakanvillan lisäksi vikkasukissa voi kokeilla hyvää lampaanvillaa koska niissä ei karkeuskaan haittaa. Kuulemma suomenlampaan villa on kestävää, ja norjalainen Sandnes Garn tekee perinteisiä lankoja (esim Peer Gynt) joiden ei pitäisi kauheasti pilleröityä. 

Lanka maksaa enemmän mutta tuloksena on kestävämpi ja pitempään hyvännäköinen neule.

Dropsin langat on mahtavia. Alpakkaa ja villaa. Ihania pehmeitä sukkia. Osa valmistetaan Latinalaisessa Amerikassa, osa Euroopassa. Italialaiset villalangat on hintavia, mutta ei harmita, kun sukat ja neuleet on hyviä pitää. 

Vierailija
225/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyvälaatuisia vaatteita löytyy vielä paljonkin, jopa niistä halpiskaupoista. Pitää vaan osata katsoa, mitä ostaa. Saatan ostaa fyysisestä halpiskaupasta jotain, kun tällöin pystyy tunnustelemaan materiaalia ja näkee, miten se on tehty. Pitää myös katsoa se vaatteen nurja puoli.

Hyviä puuvillaisia t-paitoja olen ostanut netistä Uniqlolta. Ne on olleet edullisia ja kestäviä. Edelleen ihan kuin uusia. Kalliimpia luottomerkkejä t-paidoissa ja muussakin ovat mm. Amov Apparel, Tommy Hilfiger ja Ralph Lauren. Maksaa, mutta myös kestää vuosikausia. 

Aikanaan myös Peter Hahn oli hyvä verkkokauppa. Aivan sama mitä sieltä osti, laatu oli huippua. Mulla on käytössä edelleen paljon mm. Peter Hahnilta ostettuja villaneuleita ja Braxin housuja. 

Pääosin ostan puuvillaa, villaa ja pellavaa sekä muuntokuituja. Kaikkia noita materiaaleja saa eri laatuisina ja siksi pitäydyn tietyissä merkeissä. Jos ostan fyysisestä kaupasta, myös halpiskaupoita voi löytyä hyvälaatuisia, kun pystyy tunnustelemaan materiaalia.

Kirppareilta löytyy myös edullisesti parempia merkkejä ja ostan aina, jos vastaan tulee jotain mieluista edullisesti. Olen ostanut mm. Max Maran takkeja 5-6 eurolla. En tosin Suomesta. Kannattaa kurkata kirppiksiä myös reissun päällä. Suomessa kirpparihinnat on mun mielestä pääsääntöisesti järjettömän korkeat.

En myöskään oikein ymmärrä, miten puuvillainen t-paita vois nukkaantua. Onkohan nukkaantuva puuvilla edes puhdasta puuvillaa? Itsellä ei ole sellaisesta kokemusta. Mun villaneuleetkaan ei ole nukkaantuneet, vaikka pesen ne koneessa villaohjelmalla ja vielä oikeinpäin. 

Mun mielestä Gerry Weberin hinta-laatu on loistava. Ei mahdottoman hintaisia ollenkaan. 

Ei puuvilla tai villa nukkaannukaan, ei  pellava ja silkkikään nukkaannu. Se ongelma syntyy heti, kun mukaan on säästösyistä laitettu vain 5-10% tekokuitua. Novitan neulelangat ovat malliesimerkki huonosta laadusta. Villasukat menevät rikki nopeasti ja nukkaantuvat hetkessä, kun mukana on se 25-30 % polyacrylia tai polyamidiaa. Villa on itsessään aivan erityyppinen kuitu, ei se tykkää olla rinnakkain minkään joustamattoman ja sitkeän materiaalin kanssa. 

Myös Marlene Birgerin vaatteet kestää käyttöä. Joku Facen paita on kestänyt kymmenen vuotta käyttöä ja näyttää uudelta. Facen neuleliivit ei kestä. Niissä väri kerääntyy ryppyihin vaikka pesee oikein hienopesuohjelmalla.

Vierailija
226/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

GW:llä oli loistava hinta-laatusuhde. Joskus 2010 tienoilla sekin merkki muuttui pelkäksi bulkiksi, tosin hinta pysyi vähintään samalla tasolla kuin ennen.

Andiatan vaatteet on myös lähes ikuisia.

Vierailija
227/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menettänyt jo uskoni siihen että politiikkoihin vetoamisella olisi mitään vaikutusta. Eiväthän he kuuntele edes tutkijoita ja asiantuntijoita. Yritän tehdä itsekseni parempia valintoja, mutta vähemmistö tekee niin. Vaaleissa voi vaikuttaa mutta ei silläkään mitään vaikutusta tunnu oikeasti olevan, korkeintaan huonompaan suuntaan.

Yksi syy on se että poliitikkoja ei oikeasti tunnu kiinnostavan, oikeistoa äänestetään kuitenkin ensi vaaleissakin ja kansainvälinen rahaliikenne, rikkaat ja talous eivät salli isoja muutoksia vaikka vallassa olisikin joku ympäristöstä välittävä. Esim huonon ja luontoa kuormittavan tavaran tekemistä ei voi kieltää koska yritykset ja raha on pyhää. Toinen syy on se että suuri osa ihmisistä ostaa halpaa kuraa koska he ovat jo tottuneet siihen, vaikka meillä olisi saatavilla laatuvaatteita niin jengi ei vain ostaisi niitä tarpeeksi. Harva nykyään suostuu siihen että samoja vaatteita pidetään pitkään, aina pitää olla uutta uutta uutta laadusta viis. :(

Vierailija
228/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peseekö ap vastteet tyyliin yhden käyttökerran jälkeen? Käyttääkö kaikkia sekaisin? Käyttääkö liian korkeaa lämpötilaa ja kuivausrumpua? 

Mulla on erikseen kotivaatteet, jotka vaihdan aina kotona. Parempia vaatteita säästelen. Todella harvoin tarvitsee ostaa uusia vaatteita. 

Vierailija
229/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin just vähän aikaa sitten, että hyvistä villavaatteista on tullut ylellisyystuotteita. 

Mulla on vielä käytössä 20-30 vuotta vanhoja villapaitoja, jotka on todella hyviä. Niitä myytiin silloin lähes joka marketissa. Nykyään ei saa kuin kalliista erikoisliikkeistä. Muotiketjujen villapaidat on pelkkää kuraa. Oudon muotoisia ja harvemmin 100% villaa. Ei myöskään kestä käytössä niin kuin vanhat. 

Vierailija
230/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekokuituakin on eri laatuista eikä kaikki ole automaattisesti surkeita. Itse ainakin tunnen ja näen vaatteesta jo päällepäin, että kestääkö vai nukkaantuuko helposti.

Toisekseen, jos ostaa jotain 5-10€ vaatteita, niin ei minusta kannata edes ihmetellä, jos ne kestä.

Minä en näe enkä tunnustelemalla tunne, mikä nukkaa. Hintalappukaan ei kerro. Ostan kaikenhintaista vaatetta, ja se on nopanheittoa mikä nukkaa. Harmittaa kun colleget ja verkkarit on nykyään melkein aina nukkaavia. Onko 80 euron college muka halpa?

Pyyhkeetkin on aivan höttöä nykyään. Aikoinaan ostin Anttilasta pyyhkeitä ja ne on edelleen siistejä. Pari vuotta sitten ostin Finlaysonia. Ensin hajosi lenksut ja sitten rispaantui reunat.

No, hinta ei ole yhtä kuin laatu. Monella merkillä on myös huonompaa laatua. Usein ne isoilla logoilla varustetut vaatteet on huonompaa laatua kuin logottomat saman merkin vaatteet.

Toisekseen olen aika varma, että osa ei vaan osaa pestä vaatteitaan oikein vaan pilaa vaatteet itse pesussa. 

Vierailija
231/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin just vähän aikaa sitten, että hyvistä villavaatteista on tullut ylellisyystuotteita. 

Mulla on vielä käytössä 20-30 vuotta vanhoja villapaitoja, jotka on todella hyviä. Niitä myytiin silloin lähes joka marketissa. Nykyään ei saa kuin kalliista erikoisliikkeistä. Muotiketjujen villapaidat on pelkkää kuraa. Oudon muotoisia ja harvemmin 100% villaa. Ei myöskään kestä käytössä niin kuin vanhat. 

Muisto ysärin puolivälistä: Ostin Anttilasta suht huokean ihanan ruusukuvioisen neuleen. Muutaman käyttökerran jälkeen laitoin sen normaaliin hienopyykkiin, luulin, että se oli jotakin keinokuitua. No, kutistuihan se melkoisesti, mutta sain aikaiseksi erittäin onnellisen viisivuotiaan kummitytön. Likka piti sitä paitaa vuosikausia, ennen kuin kasvoi siitä ulos.

Vierailija
232/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmiset puhuvat, että laadukkaat vaatteet ovat kalliita. Ne, jotka ovat eläneet jo 1970-90-luvuilla, muistavat kyllä, että 70-80-luvulla nahkatakki saattoi maksaa puolet kk-palkasta. Monet maksoivat niitä  osamaksulla. "

En muista ketään, joka olisi elänyt noin. Valmismatkat alkoi olla suosittuja, ja ihmiset osti nahkatakkeja matkoilta. Omani ostin kirppikseltä, niitä oli joka viikonloppu ja nahkatakkeja oli rekit väärällään.

Ihmisten palkka myös riitti aivan toisella tapaa kuin tänä päivänä.

Vierailija
233/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonolaatuinen puuvilla on karmea nukkaaja, mutta perheellisenä tuntuu utopialta laatuun panostaminen. Teini kasvaa hurjaa vauhtia ja vaatteita ostetaan monta kertaa vuodessa. Itselleni ostin Peak Performancen hupparin, ja pesun jälkeen sekä vaatteet että kuivaustilat on imuroitava tai käytävä tarrarullalla läpi, koska sitä nukkaa on kaikkialla.

Ainahan lapset ovat kasvaneet nopeasti, siksi lasten ja nuorten vaatteita ja kenkiä on aina kierrätetty. 

Kysymys on valinnoista. Ei millään pahalla, mutta nopeasti kasvavan lapsen vaatteet päätyvät yhtä nopeasti kiertoon. Nehän ei edes ehdi kulua, kun jo ovat liian pienet. 

Eli mitä suosittelet minun tekevän? En kysy tätä kärkkäästi vaan tosissani. Teinin vaatekoko muuttuu välillä tiuhaan ja sitten on pidempi jakso tasaista kasvua. Kun lahkeet alkaa käydä lyhyiksi, uusilla housuilla on kiire. Mistä saa käytettynä hyväkuntoista vaatetta lähes aikuisen kokoiselle teinille?

Jos taas itse ostan 50-80 euron vaatteen hänelle, niin ei siitä myydessä saa paljoa takaisin. Jos taas ostan halpaa, ne nukkaa ja hajoaa.

Vierailija
234/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peseekö ap vastteet tyyliin yhden käyttökerran jälkeen? Käyttääkö kaikkia sekaisin? Käyttääkö liian korkeaa lämpötilaa ja kuivausrumpua? 

Mulla on erikseen kotivaatteet, jotka vaihdan aina kotona. Parempia vaatteita säästelen. Todella harvoin tarvitsee ostaa uusia vaatteita. 

En ole ap. Kotivaatteita minulla on, mutta en vaihda niitä eestaas päivän mittaan vaan lähinnä ne on päällä illan viimeisen ja aamun ensimmäisen tunnin. Elämäni on pitkälti kodin ulkopuolella.

Kesällä käytän paljon mekkoja. Niissä hikoaa kainalot. Pakko sellaiset on pestä pitkän päivän jälkeen, hienopesu tosin riittää.

Vierailija
235/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä suosittelet minun tekevän? En kysy tätä kärkkäästi vaan tosissani. Teinin vaatekoko muuttuu välillä tiuhaan ja sitten on pidempi jakso tasaista kasvua. Kun lahkeet alkaa käydä lyhyiksi, uusilla housuilla on kiire. Mistä saa käytettynä hyväkuntoista vaatetta lähes aikuisen kokoiselle teinille?

Jos taas itse ostan 50-80 euron vaatteen hänelle, niin ei siitä myydessä saa paljoa takaisin. Jos taas ostan halpaa, ne nukkaa ja hajoaa.

Minuakin kiinnostaisi. Ennen vaatteet kulkivat tutuilta tutuille, mutta nykyään varmaan somen kautta? Nykyvaatteissahan on vielä se ongelma että ne eivät useinkaan kestä niin kauaa että ne voisi laittaa eteenpäin.

Vierailija
236/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta laadukkaampia vaatteita, minulla ei tuollaista ongelmaa ole

Ei ole varaa ostaa 50-100e vaatteita

Kait sulla on vara pestä nurinpäin oikeassa asteessa ja oikealla ohjelmalla? Kaikki vaatteet ei kestä kaikkia pesuohjelmia vaikka aste olisi oikia. 

Vierailija
237/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teinillä auta farkuissa 36 tuuman lahkeet?

Vierailija
238/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei (muovipohjaisia) tekokuituja. Viskoosiset pesen pesupussissa ja linkoukseen pienet kierrokset. Käytän hihallisia aluspaitoja, niin pesukertoja voi vähentää. Kotona eri vaatteet kuin ihmisten ilmoilla. Neuleet pesen käsin. Aina käytön jälkeen käyn villaneuleen läpi nukkaleikkurilla ja tarrarullalla ja viikkaan seuraavaa kertaa varten. Puuvillalaatuja kannattaa opiskella.

Vierailija
239/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuvillapopliinipaidat ovat kestäviä.

Vierailija
240/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuvillapopliinipaidat ovat kestäviä.

Ovat, mutta meillä ei kukaan käytä kauluspaitoja muuta kuin juhlissa. Meidän lapsi on siis poika, joka kulkee lähinnä urheiluvaatteissa. Minä voisin laittaa puuvillapopliinipaidan kyllä päälleni.