Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaatteet nukkantuu tosi nopeasti pesussa, koko ajan pitää ostella uusia vaatteita!

Vierailija
13.08.2026 |

Varsinkin jos tulee joku tärkeämpi meno, ei sinne kehtaa mennä nukkaisilla vaatteilla? miten olette ratkaisseet tämän ongelman? Itsellä tuli juuri viikonlopun meno ja huomasin, että eihän mulla ole vaatekaapissa kuin nukkaantuneita vaatteita!

Kommentit (242)

Vierailija
201/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolaatuinen puuvilla on karmea nukkaaja, mutta perheellisenä tuntuu utopialta laatuun panostaminen. Teini kasvaa hurjaa vauhtia ja vaatteita ostetaan monta kertaa vuodessa. Itselleni ostin Peak Performancen hupparin, ja pesun jälkeen sekä vaatteet että kuivaustilat on imuroitava tai käytävä tarrarullalla läpi, koska sitä nukkaa on kaikkialla.

Vierailija
202/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan vaatteen pitäisi kestää? Minä en ihan ymmärrä näitä "kestänyt 10-20 vuotta yksi vaate". Onko teillä sit tosi paljon vaatteita joita vaihtelette?

Joku kyseli, onko niillä, jotka käyttävät samoja vaatteita pitkään, tosi paljon vaatteita:

Mulla ei ole paljon vaatteita, päinvastoin, mutta on eri vaatteet eri tilanteisiin. Esim vaihdan heti kotiin tullessa työvaatteet kuluneisiin kotivaatteisiin, jotta ne paremmat säästyvät tahroilta, kulumiselta jne. Lisäksi huollan vaatteita aika tarkasti eli tuuletan, poistan tahrat, pesen ohjeen mukaan oikeilla aineilla, poistan neuleista nukkaa ja käytän silitysrautaa. Vahvistan nappien kiinnityksiä, ja jos vaatteeseen sattuisi tulemaan reikä tai repeämä, niin yritän saada sen korjattua ennen kuin se pahenee. Kenkiä lankkaan ja käytän suutarilla. Just vaihdatin ehkä neljättä kertaa kantalaput yli 20 vuotta vanhoihin piikkikorkoihin.

Pesty jotain t-paita joka viikko, monen  vuoden ajan,  ei mennyt pahaksi, nämä ovatkin hyvälaatuisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa pesukoneessa kannattaa pestä vaatteet käsinpesuohjelmalla niin eivät nukkaannu. Ja lievin linkous. 

Vierailija
204/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa pikamuotia ei vaan kannata ostaa. Itse en edes jaksaisi, jos olisi koko ajan pakko ostaa uutta ja miettiä mihin kierrättää vanhan.

Minulla on kuusi vaatemerkkiä, joilta pääsääntöisesti ostan vaatteeni ja asusteeni. Keskihintaisia tai hiukan kalliimpia. Ostan enimmäkseen alesta, mutta välillä myös normaalihinnalla. Ja oikeastaan nykyisin ei mene sen enempää rahaa kuin joskus nuorempana, kun osti mitä sattuu halpavaatteita. Minulla on kaapissa esim. 5v vanha huppari, joka näyttää edelleen kuin uudelta.

Vierailija
205/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta nukanpoistaja. Lidlissä usein on ja muuallakin edullisia. Maksaa noin 10 e. Sillä lähtee nukat ja vaate on kuin uusi.

Vierailija
206/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekokuituakin on eri laatuista eikä kaikki ole automaattisesti surkeita. Itse ainakin tunnen ja näen vaatteesta jo päällepäin, että kestääkö vai nukkaantuuko helposti.

Toisekseen, jos ostaa jotain 5-10€ vaatteita, niin ei minusta kannata edes ihmetellä, jos ne kestä.

Vierailija
207/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvälaatuisia vaatteita löytyy vielä paljonkin, jopa niistä halpiskaupoista. Pitää vaan osata katsoa, mitä ostaa. Saatan ostaa fyysisestä halpiskaupasta jotain, kun tällöin pystyy tunnustelemaan materiaalia ja näkee, miten se on tehty. Pitää myös katsoa se vaatteen nurja puoli.

Hyviä puuvillaisia t-paitoja olen ostanut netistä Uniqlolta. Ne on olleet edullisia ja kestäviä. Edelleen ihan kuin uusia. Kalliimpia luottomerkkejä t-paidoissa ja muussakin ovat mm. Amov Apparel, Tommy Hilfiger ja Ralph Lauren. Maksaa, mutta myös kestää vuosikausia. 

Aikanaan myös Peter Hahn oli hyvä verkkokauppa. Aivan sama mitä sieltä osti, laatu oli huippua. Mulla on käytössä edelleen paljon mm. Peter Hahnilta ostettuja villaneuleita ja Braxin housuja. 

Pääosin ostan puuvillaa, villaa ja pellavaa sekä muuntokuituja. Kaikkia noita materiaaleja saa eri laatuisina ja siksi pitäydyn tietyissä merkeissä. Jos ostan fyysisestä kaupasta, myös halpiskaupoita voi löytyä hyvälaatuisia, kun pystyy tunnustelemaan materiaalia.

Kirppareilta löytyy myös edullisesti parempia merkkejä ja ostan aina, jos vastaan tulee jotain mieluista edullisesti. Olen ostanut mm. Max Maran takkeja 5-6 eurolla. En tosin Suomesta. Kannattaa kurkata kirppiksiä myös reissun päällä. Suomessa kirpparihinnat on mun mielestä pääsääntöisesti järjettömän korkeat.

En myöskään oikein ymmärrä, miten puuvillainen t-paita vois nukkaantua. Onkohan nukkaantuva puuvilla edes puhdasta puuvillaa? Itsellä ei ole sellaisesta kokemusta. Mun villaneuleetkaan ei ole nukkaantuneet, vaikka pesen ne koneessa villaohjelmalla ja vielä oikeinpäin. 

Vierailija
208/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso niiden helposti nukkaantuvien materiaalilapusta, mitä sisältävät ja vältä jatkossa ostamasta vastaavia. 

Olen ns. kantapään kautta oppinut, että en osta enää mitään vaatetta jossa on yhtään akryyliä seassa. 

Villakangastakeissa pitää suurin osa olla villaa, polyamidia voi kestää olla pieni määrä, mutta ei paljoa. Akryyliä ei kestä olla yhtään. 

Vierailija
209/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkaantuva puuvilla sisältää yleensä jotain muutakin kuin puuvillaa. Siinä on seassa lyosellia, rayonia, viskoosia tai jotain muuta. 100 % puuvilla tai edes puuvillaelastaani ei yleensä nukkaannu. 

Vierailija
210/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekokuituakin on eri laatuista eikä kaikki ole automaattisesti surkeita. Itse ainakin tunnen ja näen vaatteesta jo päällepäin, että kestääkö vai nukkaantuuko helposti.

Toisekseen, jos ostaa jotain 5-10€ vaatteita, niin ei minusta kannata edes ihmetellä, jos ne kestä.

Minä en näe enkä tunnustelemalla tunne, mikä nukkaa. Hintalappukaan ei kerro. Ostan kaikenhintaista vaatetta, ja se on nopanheittoa mikä nukkaa. Harmittaa kun colleget ja verkkarit on nykyään melkein aina nukkaavia. Onko 80 euron college muka halpa?

Pyyhkeetkin on aivan höttöä nykyään. Aikoinaan ostin Anttilasta pyyhkeitä ja ne on edelleen siistejä. Pari vuotta sitten ostin Finlaysonia. Ensin hajosi lenksut ja sitten rispaantui reunat.

Vierailija
211/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa uusia vaatteita aina kun löytää mieluisia, kun vaatteita on reilusti niin ne myös säilyvät pidempään.

Kun kierrättää vain muutamia vaatekappaleita, ne kuluvat loppuun nopeammin ja taas täytyy kaikkia uusia. Aina kaupoista ei löydä kiireessä mieluisia.

Vähän paha ostaa, kun ei käy kaupoissa pyörimässä huvikseen. Eli ei niitä silloin voi löytää. Käyn vaan kun on tarve, muuten en kaupoissa kiertele. Enkä pahemmin nettikauppojakaan selaile huvikseen ellen ole etsimässä/ostamassa jotain tarpeeseen.

Jos neuleita etsii niin kannattaa tsekata esim Alpa, 100% alpakanvillaa ja tehty Euroopassa. Hintavia kyllä ovat mutta toivottavasti myös kestävät pidempään. Ehkä kannattaa ostaa ennen kuin sekin myydään jonnekin tai laatu muuten laskee, kuten esim Makialle kävi? Vaatteissa löytyy uutenakin paljon kestävämpiä merkkejä ja sellaisia jotka on tehty Suomessa tai ainakin Euroopassa, esim Design Palet, R-collection, Sasta (ulkoiluvaatteita), Tamsilk (alusasuja), Svala (väliasuja). Tai kannattaa tsekata suomikki.fi jonne on kerätty Suomessa tekeviä pienvalmistajia, laadusta en tiedä koska en ole ehtinyt kokeilla mutta ainakin voi tsekata.

Wanhaa laatua ei saa enää mistään kovin helpolla, mutta säästyy rahaa jos onnistuu löytämään hyvälaatuisen vaatteen joka kestää pitkään.

Vierailija
212/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1800-luvun tai 1900-luvun lakanat olivat vielä kestäviä. Pyyhkeistä hyviä 1980-luvulla ostetut. Pesukonekin paras vanhempi, koska eko-ohjelmassa kestää. 1940-70-luvun vaatteet olivat kestäviä.

Terkut vaan täältä nyppyyntyvien ryysyläis-temulaisten uppoavasta laivasta 1900-luvulle, jolloin vielä osattiin tehdä vaatteita niin, että vaatteita ihan perittiin äidiltä tyttärelle.

Niin ja kankaatkin, mm verhot. Monilla on kotona vintage Maria, Tampellaa, Finlaysonia ja muita Suomessa kudottuja kankaita. Värit korkeintaan vähän haalistuneet, jos sitäkään. 

1960-1990-lukujen tekstiilit voi hyvin vielä tänään. Laatuero on valtava. Mun vanhat lakanat ja pussilakanat kasarilta kesti 30 vuotta. Suomessa kudottiin laadukkaita tekstiilejä. En ole ostanut sitten 90-luvun uusia petivaatteita, ainoastaan tyynyjä ja peittoja. Lakanat on mummolta ja isotädiltä, äidiltäni 1920-1940-luvuilta, ja pussilakanoita ysäriltä. Eihän nykyään edes kaikki lakanat ole 100% puuvillaa tai puuvilla-pellavaa, kuten osa mun vanhoista lakanoista. 

Maksamalla saa laatulakanoita, ne kyllä kestää. Ennen kaikki oli laadukasta. Olen elänyt niin kauan, tiedän mistä ollaan tultu tähän roinan ja rättien maailmaan. En suostu ostamaan huonoa. Ompelen paljon vaatteita itse. Myyn vintagea, vaan kukaan ei osta. Oma vikansa. 

Ihmiset puhuvat, että laadukkaat vaatteet ovat kalliita. Ne, jotka ovat eläneet jo 1970-90-luvuilla, muistavat kyllä, että 70-80-luvulla nahkatakki saattoi maksaa puolet kk-palkasta. Monet maksoivat niitä  osamaksulla. 

Marimekkoa eivät ostaneet kaikki, se oli varakkaiden brändi. Nykyään Mari ei ole hintansa väärtti. Se on laadutonta ja ylihinnoiteltua.

Monet vaatteet eivät nykyään maksa edes omaa jätteenhoitokuluaan. Asiakas saa sen 5 eurolla, mutta hävittäminen maksaa enemmän. Tekokuiturättejä ei voi käyttää  hyötyyn, ei matonkuteiksi tai muuhun.

1960-70-luvuilla julkisissa tiloissa oli usen Finlaysonin, Tampellan tms puuvillaverhoja. Jopa kouluissa oli laadukkaat verhot. Ylhäältä alas, 2,5 metriä ja kymmeniä metrejä. Onkohan ne kaikk  päätynyt kuluttajille kiertoon?

Vierailija
213/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonolaatuinen puuvilla on karmea nukkaaja, mutta perheellisenä tuntuu utopialta laatuun panostaminen. Teini kasvaa hurjaa vauhtia ja vaatteita ostetaan monta kertaa vuodessa. Itselleni ostin Peak Performancen hupparin, ja pesun jälkeen sekä vaatteet että kuivaustilat on imuroitava tai käytävä tarrarullalla läpi, koska sitä nukkaa on kaikkialla.

Ainahan lapset ovat kasvaneet nopeasti, siksi lasten ja nuorten vaatteita ja kenkiä on aina kierrätetty. 

Kysymys on valinnoista. Ei millään pahalla, mutta nopeasti kasvavan lapsen vaatteet päätyvät yhtä nopeasti kiertoon. Nehän ei edes ehdi kulua, kun jo ovat liian pienet. 

Vierailija
214/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu älyttömältä että pitäisi löytää 60-luvun vaatteita tai mummon 100-vuotiaita lakanoita saadakseen laatua…

Ai miten niin? Sama ajatus päti jo vuosikymmeniä sitten. Kun ensimmäiset "kätevät" ja hiostavat tekokuidut tulivat, ihmiset olivat, että Jeee!, kunnes tuli jo ikävä vanhaa kaatua. 

Aina on katsottu taaksepäin, mutta nyt ongelma on ipaöjon sompi. Vasta, kun kaupat alkavat kärsiä tappioita tuottamistaan räteistä, vasta sitten yrityksen imago ottaa tappiota. 

Muutos voi tulla oivalluksen kautta tai sitten lainsäädännön kautta. Odotan lakia. 

Vierailija
215/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyvälaatuisia vaatteita löytyy vielä paljonkin, jopa niistä halpiskaupoista. Pitää vaan osata katsoa, mitä ostaa. Saatan ostaa fyysisestä halpiskaupasta jotain, kun tällöin pystyy tunnustelemaan materiaalia ja näkee, miten se on tehty. Pitää myös katsoa se vaatteen nurja puoli.

Hyviä puuvillaisia t-paitoja olen ostanut netistä Uniqlolta. Ne on olleet edullisia ja kestäviä. Edelleen ihan kuin uusia. Kalliimpia luottomerkkejä t-paidoissa ja muussakin ovat mm. Amov Apparel, Tommy Hilfiger ja Ralph Lauren. Maksaa, mutta myös kestää vuosikausia. 

Aikanaan myös Peter Hahn oli hyvä verkkokauppa. Aivan sama mitä sieltä osti, laatu oli huippua. Mulla on käytössä edelleen paljon mm. Peter Hahnilta ostettuja villaneuleita ja Braxin housuja. 

Pääosin ostan puuvillaa, villaa ja pellavaa sekä muuntokuituja. Kaikkia noita materiaaleja saa eri laatuisina ja siksi pitäydyn tietyissä merkeissä. Jos ostan fyysisestä kaupasta, myös halpiskaupoita voi löytyä hyvälaatuisia, kun pystyy tunnustelemaan materiaalia.

Kirppareilta löytyy myös edullisesti parempia merkkejä ja ostan aina, jos vastaan tulee jotain mieluista edullisesti. Olen ostanut mm. Max Maran takkeja 5-6 eurolla. En tosin Suomesta. Kannattaa kurkata kirppiksiä myös reissun päällä. Suomessa kirpparihinnat on mun mielestä pääsääntöisesti järjettömän korkeat.

En myöskään oikein ymmärrä, miten puuvillainen t-paita vois nukkaantua. Onkohan nukkaantuva puuvilla edes puhdasta puuvillaa? Itsellä ei ole sellaisesta kokemusta. Mun villaneuleetkaan ei ole nukkaantuneet, vaikka pesen ne koneessa villaohjelmalla ja vielä oikeinpäin. 

Mun mielestä Gerry Weberin hinta-laatu on loistava. Ei mahdottoman hintaisia ollenkaan. 

Ei puuvilla tai villa nukkaannukaan, ei  pellava ja silkkikään nukkaannu. Se ongelma syntyy heti, kun mukaan on säästösyistä laitettu vain 5-10% tekokuitua. Novitan neulelangat ovat malliesimerkki huonosta laadusta. Villasukat menevät rikki nopeasti ja nukkaantuvat hetkessä, kun mukana on se 25-30 % polyacrylia tai polyamidiaa. Villa on itsessään aivan erityyppinen kuitu, ei se tykkää olla rinnakkain minkään joustamattoman ja sitkeän materiaalin kanssa. 

Vierailija
216/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan lapset ovat kasvaneet nopeasti, siksi lasten ja nuorten vaatteita ja kenkiä on aina kierrätetty. 

Kysymys on valinnoista. Ei millään pahalla, mutta nopeasti kasvavan lapsen vaatteet päätyvät yhtä nopeasti kiertoon. Nehän ei edes ehdi kulua, kun jo ovat liian pienet. 

Jep, muistan kun itekin sain vanhoja vaatteita ties keiltä tutuilta. Niistä katsottiin ne joita pystyi käyttämään, mutta huonon laadun tai risaisuuden takia ei tarvinnnut mitään ikinä hylätä. Mullakin oli jotain 50-70-lukujen vaatteita käytössä, en edes tiedä kuinka vanhoja ne olivat mutta ihan toimivia. Omatkin vaatteet lähtivät kiertoon useimmiten ehjinä vaikka niitä oli käytetty.

Nykyvaatteissa - jos siis meno ei muutu ja tuskin muuttuu koska kapitalismiin ei sovi mukaan kestävyys ja kierrätys - on se ongelma että kierrätettävien vaatteiden pitäisi olla lähes uuden veroisia, ja eiväthän ne ole kun laatu on niin surkeaa.

Vierailija
217/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun voisi siirtyä ajassa taaksepäin ja mennä ostamaan vaatteita ja pyyhkeitä vanhalla laadulla! Kävisin samalla Tiimarissa.

Vierailija
218/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pese nurinpäin käännettynä tai pesupussissa.

Minulla kääntyy vaatteet oikeinpäin, jos olen laittanut ne nurinpäin koneeseen. Ehkä kaikki pitäisi laittaa pesupussiin. 

Vierailija
219/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuvillapaita ei helposti mene piloille, kun vain pesee ja silittää oikein.  Laita säästöön, 100 euroa ei ole paljon kunnon materiaalista.

Ostan nykyään vaatteet Torista valmiina paketteina, Lidlin rekistä tai Zalandon alesta. Pesen, käytän kestävämmät kuivausrummussa ja laitan hauraammat kuivumaan henkariin. En jaksa miettiä yhtään sen enempää. Ai niin, ja pesen myös hauraammat vaatteet pikaohjelmilla 30 asteessa. 

Kun kangas menee paskaksi tai haisee niin joko liotan vaatteen tai vittuunnun totaalisesti ja heitän rätin suoraan roskiin. Kun kerran laadun ostaminen on tehty näin vaikeaksi ja raskaaksi niin en jaksa edes yrittää. -sivusta

Vierailija
220/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa uusia vaatteita aina kun löytää mieluisia, kun vaatteita on reilusti niin ne myös säilyvät pidempään.

Kun kierrättää vain muutamia vaatekappaleita, ne kuluvat loppuun nopeammin ja taas täytyy kaikkia uusia. Aina kaupoista ei löydä kiireessä mieluisia.

Vähän paha ostaa, kun ei käy kaupoissa pyörimässä huvikseen. Eli ei niitä silloin voi löytää. Käyn vaan kun on tarve, muuten en kaupoissa kiertele. Enkä pahemmin nettikauppojakaan selaile huvikseen ellen ole etsimässä/ostamassa jotain tarpeeseen.

Jos neuleita etsii niin kannattaa tsekata esim Alpa, 100% alpakanvillaa ja tehty Euroopassa. Hintavia kyllä ovat mutta toivottavasti myös kestävät pidempään. Ehkä kannattaa ostaa ennen kuin sekin myydään jonnekin tai laatu muuten laskee, kuten esim Makialle kävi? Vaatteissa löytyy uutenakin paljon kestävämpiä merkkejä ja sellaisia jotka on tehty Suomessa tai ainakin Euroopassa, esim Design Palet, R-collection, Sasta (ulkoiluvaatteita), Tamsilk (alusasuja), Svala (väliasuja). Tai kannattaa tsekata suomikki.fi jonne on kerätty Suomessa tekeviä pienvalmistajia, laadusta en tiedä koska en ole ehtinyt kokeilla mutta ainakin voi tsekata.

Wanhaa laatua ei saa enää mistään kovin helpolla, mutta säästyy rahaa jos onnistuu löytämään hyvälaatuisen vaatteen joka kestää pitkään.

Totta! Kaikki nuo merkit, mitä mainitsit. 

Laatua on sekin, kun rakkaan edesmenneen ystäväni mies löytää kympillä kirpputoreilta ehjiä takkeja, huppareita, anorakkeja mm. R-collectionin, Luhtaa yms. myös ulkomaalaisia. Muuten ehjiä, mutta vetoketjuissa on säästetty. Parilla kympillä vaihdan hänen takkeihinsa YKI-vetskarit. 

On semmoinen diili, että kierrätyksen takia teen halvalla. 

Hän on tekijämies, liikkuu paljon, harrastaa luonnossa, pitää olla hyviä vetimiä päällä. Ei ole järkeä ostaa joka kerta 300 euron maiharia, kun niitä on kirpputorit täynnä. Onneksi ihmiset älyävät olla heittämättä roskikseen, kun vetskarit ovat rikki. 

Ikäni, siis 70-luvulta asti, olen vaihtanut vetskareita vaatteisiin, mutta enenevässä määrin vasta ysäriltä lasten talvivetimiin ja aikuisten vasta oikeastaan 28 vuoden ajan. Vetoketjujen laatu, muuten laadukkaassa vaatteessa on huono.

En tiedä mikä siinä maksaa, että liian usein säästetään vetskareissa, mutta niin vaan tehdään. 

Alpakanvillasukkkia kannattaa myös neuloa. Ok, saat 7 veikkaa langalla jonkinlaiset sukat 6 eurolla, mutta 10 eurolla saa oikeat  villasukat ja pehmeät vielä. Ei ole mitään järkeä jättää alpakanvillaa käyttämättä. 

Neuleita, joiden pitää lämmittää ja pidättää kosteutta, on pakko olla villaa. Niin yksinkertaista se on.