Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pika 5 v ja pituus 101 CM liian pieni ??

Vierailija
02.10.2008 |

Hieman kyllä tutnuu pineeltä tuo pituus, ja olisin kiinnotusnut kuulemaan kommenteja ja kritereitä esim kasvuhormoni tutkimuksista / hoidoista. Milloin on aiheellista tutkia pituuskasvu tarkemmin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla toinen ääripää:-)

Vierailija
2/7 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös pienehkö poika, tasan viisivuotiaana oli 105,5 cm, ja n. -1 SD eli ei edes ihan käyrien alapäässä, pikkusiskonsa on nyt viisivuotiaana pidempi.

Hormonihoitoja ei yleensä aloiteta, jos lapsi kasvaa tasaisesti. Eikös teillä ollut taustalla joku ihan varhaislapsuuden ohimennyt sairaus tms. (toisessa ketjussa kirjoitit)? Hormonaaliset hoidot voivat olla lapselle henkisesti ja fyysisesti todella rankkoja, eli ei kannata kuvitella niiden olevan mikään helppo ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkä ovat ns "normaalin" 5 v rajat

Vierailija
4/7 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 111 cm. (minä äiti olen ollut 104 cm kouluun lähtiessä)

Vierailija
5/7 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisaan lapsi synty pienekokoisena -- mutta ei niin pienikokoisena että olisi sen kummemmin tutkittu. 3200 kg ja 47 cm. Ensimmäisinä elin kuukausinaan otti sitten neuvolalääkärin mukaan kiinni kohtukasvuaan ja kasvu noisi jollekin +1,5 käyrälle. % kk iässä alkoi sairatelu ja siitä n

kaksi vuottaa sairasti infektioita jatkuvasti:( N 50 nuhakuumetta-- immunipuutosta ei ollut- se siis tutkittiin kun tosiaan alkoi olla kuumetta toisen perään.

Tälläin joku lääkäri sitten totesi , ettäon jäänyt kasvu kasvamatta kun sairatelu on vienyt voimat-- Pojan pituu kun romahti jonnekin alakäyrälle ihan loogista kyllä.

Sairatelut loppuivat 2,5 v kun kita+nielurisat poitettiin ja laitettiin puket, mkutta oilsi näin maaliikona ajatellut että lapsi ottaisi nyt sitten kiinni ikätovereitaan , mutta kasvu on sitten jatnut sillä " omalla käyrällään " eli siellä alhaalla jonne n 5 kk iässä yhtä-äkkiä putosi.

Lasetnpolilla ja kasvua ei ole katsettu kun tuollin 2, 5 vuotiaana jolloin päädyttiin noihin toimempiteisiin koska alituinen sairatelu piti saada poikii. Onneki se kyllä loppui, mutta eikä tuon kasvun olsi pitänyt nyt sitten jotenkin vuhdittua? Vai jääkä lapsemmienyt sitten tuohon -2 sd rintamaan?

Eipå siinäö mitään , maailmaan mahtuu pitkiä ja patkiä :) mutta rehellisesti sanottuna hieman huolettaa mikähän on nyt ennutepituus?

Vierailija
6/7 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta varteen otettava kylläkin jos ennute on kovin lyhyt. Mitään ei voi päättää tietämättä riittävästi eri mahdolisuuksista.

Valitettvasti jo nyt poikamme on joutunut jokseenkin kovaan kouluun olemalla ryhmänä pienin. Lasten maailma on aika julma :(

Vierailija
7/7 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan nämä vastaajien näkökulmat perustuu siihen mikä on oma kokemus lapsen pituudesta. Minun mielestäni 101cm mittainen 5-vuotias on todella lyhyt, koska meidän 3v9kk on tasan 115cm. Pikkuveljensä on nyt 1v6kk ja hänellä pituutta tasan 90cm.

Mutta myös me vanhemmat olemme pitkiä, minä 178cm ja iskä 194cm ja poikien syntymäpituudetkin olivat isot. Joten kukin kasvaa omalla käyrällään. Toki isompana on helpompaa, olen sen jo huomannut tuon esikoisen kohdalla. Lasten maailma on tosiaan välillä aikas kovaa :o(.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän