Työkkäri katsoo että minulla on jo riittävästi koulutusta ja työkokemusta
En siis saa opiskella uutta ammattia. Alallani on massiivinen työttömyys ja avoimiin paikkoihin on useita satoja hakijoita. Maakunnan sisällä ei ole ollut paikkoja auki yhtään yli vuoteen.
Miksi minun halutaan pysyvän alalla jossa ei ole töitä?? Minun on mahdoton ymmärtää.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat sinä opiskella. Opiskele ihan vapaasti. Kukaan täti te palveluissa ei sitä voi kieltää.
Eri asia on sitten se, että valitseeko koulutustaho sinut opiskelijaksi paikkaan, jonne haluat/haet.
Kyllä ne sen kielsivät. Tai siis totesivat, etteivät tue opintoja työttömyysetuudella, koska minulla on päätöksen mukaan hyvät mahdollisuudet työllistyä nykyisellä koulutuksella ja työkokemuksella.
Aikuisopintotukea ei enää ole, opintotukikuukaudet on jo menneet siihen turhaksi käyneeksi tutkintooni.
olin jo saanut opiskelupaikan. Jouduin perumaan sen :( Tuntuu aika toivottomalta.
Ap
Eihän ne voi kieltää opiskeluasi. Anna mennä vaan.
Suomi haluaa kouluttaa ilmaiseksi vain ulkomaalaisia etupäässä. Niistä saa hyvin rahaa valtiolta ja Eu:lta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan lukenut työttömyysetuudella tuetun koulutuksen ehtoja? Ei riitä, että sinulla on puuttuva koulutus tai osaaminen tai alallasi ei ole työpaikkoja, myös sen opiskeltavan ammatin/ammattialan suhteen on tiukat ehdot. Lähihhoitaja harvemmi voi opiskella floristiksi.
Kyllä voi opiskelka floristiksi. Ei tää Suomi sentään P-Korea ole.
Mitä haluaisit opiskella ja minkälaisia opinnot olisivat? Ja mikä on vanha alasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää hakemasta kouluun ja opiskelemaan? Opiskele opintotuella ja lainalla niin kuin muutkin.
Ootko ihan vähän yksinkertainen? Kun on koulutetusta alanvaihtajasta kyse niin sitä opintotukea ja lainaa harvemmin saa.
Vaihtoehtona tehdä duunii ohella kuten monet tekee. Oppisopimuskoulutuksessa maksetaan palkkaa.
Opiskelija ai saa asumistukeakaan. Eli mikään muutaman sadan lisätienisti ei hirveästi auta. Lähes kokoaikainen työ pitäisi olla.
Niin minulla oli kokopäivätyö opiskeluaikana. Opiskelin 4 vuotta iltaisin
Täähän se aika hullua on. Olen ollut pitkään työelämässä ja opiskellut työn ohessa käytännössä koko ajan. Mutta nyt tästä rangaistaan, kun katsotaan että koulutusta on jo varmaan liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Suomi haluaa kouluttaa ilmaiseksi vain ulkomaalaisia etupäässä. Niistä saa hyvin rahaa valtiolta ja Eu:lta.
Jaa no täysin ilmaista se koulutus tuskin on kenellekäön. Minä olen ostanut oppimateriaalit kahteen koulutukseen. Ruokailu maksullinen ja matkat myös. Ei rahallista tukea lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää hakemasta kouluun ja opiskelemaan? Opiskele opintotuella ja lainalla niin kuin muutkin.
Ootko ihan vähän yksinkertainen? Kun on koulutetusta alanvaihtajasta kyse niin sitä opintotukea ja lainaa harvemmin saa.
Vaihtoehtona tehdä duunii ohella kuten monet tekee. Oppisopimuskoulutuksessa maksetaan palkkaa.
Töihin ei ole helppo päästä eikä oppisopimukseen. Sitä ei voi muuta kuin hakea paikkoja ja toivoa että paikan saa esim. täällä missä asun ei taida tällä hetkellä edes olla määrärahoja oppisopimukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ai saa asumistukeakaan. Eli mikään muutaman sadan lisätienisti ei hirveästi auta. Lähes kokoaikainen työ pitäisi olla.
Täähän se aika hullua on. Olen ollut pitkään työelämässä ja opiskellut työn ohessa käytännössä koko ajan. Mutta nyt tästä rangaistaan, kun katsotaan että koulutusta on jo varmaan liikaakin.
No ei sua kukaan raipalla tule hakkaamaan. Opiskele vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen rangaistus? Vankilaan? Tyrmään? Ráipparangaistus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosituhannella elät, kun luulet, että monet tekee duunii opiskelun ohella? Jos vaihtoehtona olisi tehdä duunii, niin eihän ap olisi työtön! Ei hän silloin täällä kyselisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin ei ole helppo päästä eikä oppisopimukseen. Sitä ei voi muuta kuin hakea paikkoja ja toivoa että paikan saa esim. täällä missä asun ei taida tällä hetkellä edes olla määrärahoja oppisopimukselle.
Sun pitää nyt hyväksyä tosiasiat ja toimia sen pohjalta. Jos haluat opiskella, kukaan ei kiellä.
Lainaa saa pankista. Jos et saa niin sit sun pitää vaan hyväksyä tilanne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menettää ainoan toimeentulon lähteen eli työttömyyskorvaukset, joiden eteen on tosiaan tehnyt vuosia töitä, maksanut veroja, työttömyysvakuutusmaksuja ja kassamaksuja. Siltä varalta, että joutuu joskus työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosituhannella elät, kun luulet, että monet tekee duunii opiskelun ohella? Jos vaihtoehtona olisi tehdä duunii, niin eihän ap olisi työtön! Ei hän silloin täällä kyselisi.
No mun lapsetkin tekee duunii opiskelun ohella. Niin tein minäkin opiskellessa. Toinen lapsi tekee osapaiväistä opetustyötä ja tekee väitöskirjaa.
Työtön ja muut pinteessä olijat kannattaa unohtaa valtiouskollisuus ja että yhteiskunta olisi jotenkin heidän puolellaan puhumattakaan muista. Eivät ole. Kaikissa asioissa kannattaa alkaa olla oikealla tavalla itsekäs, esim.asumisenkin suhteen voi tehdä laillisia itselleen suotuisia operaatioita. Helpolla ja laillisella tavalla saa jäämään itselle 100 - 300 e kuukaudessa enemmän kuin aikaisemmin. Iso raha!
Arvottoman asunnon pienituloisen omistajan kannattaisi myydä asuntonsa ja alkaa asumistuen nauttijaksi. Jää enemmän käyttörahaa. Huolet omistamisesta jää taakse. On helpompaa reagoida muuttuviin tilanteisiin, esim.muuttaminen on helpompaa.
Otetaan konkreettinen esimerkki itä-suomalaisesta kunnasta. Vanhahkosta taloyhtiöstä kaksion yhtiövastike rapiat 400 e/kk ja siihen sähkö päälle. Vuokra vastaavan tasoisse 440 e/k ja siihen vesimaksu ja sähkö päälle. Asumistuki 263 e/kk. Eli vuokralla asumiseen menee 177 e/k + vesi verrattuna omistusasunnon 400 e/kk + sähkö.
Vanhoissa taloyhtiöissä voi olla korjaustarpeita ja yleensä näkyy alhaisempana yhtiö/rahoitusvastikkeena verrattuna korjaukset läpikäyneisiin. Asunnon arvo ei kuitenkaan nouse ja vuokraan ei pysty siirtämään kuluja.
Työttömän korkeakoulutetun kannattaa lähteä ulkomaille varsinkin jos on hyvät maisteri tason paperit. Lähdin Suomesta tekemään väitöskirjaa ulkomaille ja saan käteen vähän vajaa 3 tonnia per kuukausi plus lomarahat ja joulu bonus. Suomessa olisin ollut työtön tai olisi pitänyt itse keksiä väitöskirjalle joku rahoitus.
Reippaasti hakemaan ja ota vastaan työ tai väitöskirja paikka ja sitten kun on saapunut maahan ja on pankkitilit sun muut niin on helpompi etsiä muita töitä jos se saatu työ ei ollut hyvä.
Ei sinne Suomeen kannata jäädä sohvalle istumaan jos on hyvät paperit. Jos on huonot paperit, ei riittävää koulutusta tai työkokemusta niin sitten on hankalampi homma.
Itse opiskelin DI:ksi asti ihan opintotuella ja lainalla ja tässä kohtaa voin sanoa, että kyllä kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menettää ainoan toimeentulon lähteen eli työttömyyskorvaukset, joiden eteen on tosiaan tehnyt vuosia töitä, maksanut veroja, työttömyysvakuutusmaksuja ja kassamaksuja. Siltä varalta, että joutuu joskus työttömäksi.
Toimeentulotukea sit vaan hakemaan.
Sama täällä
Kävin yhden koulutuksen joka oli perustutkinnon osia. En saa sitä valmiiksi kun työkkärin mielestä ei tarvetta koulutukselle.
Antaa olla sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää nyt hyväksyä tosiasiat ja toimia sen pohjalta. Jos haluat opiskella, kukaan ei kiellä.
Lainaa saa pankista. Jos et saa niin sit sun pitää vaan hyväksyä tilanne
Ei, työtön ei saa pankista lainaa. Sun pitää nyt ymmärtää, että ap. ei valita tyhjästä. Tämä on oikeasti epäkohta. Meidän sosiaaliturvajärjestelmä ei ole kannustava, siinä on paljon, paljon parantamista.
Minuakin työkkäri kielsi opiskelemasta, tukien menettämisen riskillä. Tutkintoja on kaksi, ensimmäisen tein opintotuella ja toisen tein työn ohessa. En edes ehdottanut kolmatta tutkintoa, koska ei se minustakaan olisi tarpeen, mutta olisin voinut tehdä lisäkoulutuksena lähialan aineopinnot, jotka työllistäisivät hyvin. Vuodessa ne olisi tehnyt. Ei käynyt. Koska on jo ihan hyvä koulutus. Niinpä niin, oli se hyvä tähän asti, mutta työttömäksi voi silti joutua, kun työ loppuu. Eikä se todellakaan keneltäkään olisi ollut pois, jos ne ainaeopinnot olisin tehnyt. Ei olisi vienyt kenenkään opiskelupaikkaa, ei olisi lisännyt tuki kustannuksia, ei mitään. Silkkaa veetuilua tuollainen on.
ihmiset jaksaa kettuilla ja olla nokkelia työttömyydestä mutta katsellaan parin vuoden päästä mikä on ääni heilläkin kellossa..
Oletko koskaan lukenut työttömyysetuudella tuetun koulutuksen ehtoja? Ei riitä, että sinulla on puuttuva koulutus tai osaaminen tai alallasi ei ole työpaikkoja, myös sen opiskeltavan ammatin/ammattialan suhteen on tiukat ehdot. Lähihhoitaja harvemmi voi opiskella floristiksi.