Työkkäri katsoo että minulla on jo riittävästi koulutusta ja työkokemusta
En siis saa opiskella uutta ammattia. Alallani on massiivinen työttömyys ja avoimiin paikkoihin on useita satoja hakijoita. Maakunnan sisällä ei ole ollut paikkoja auki yhtään yli vuoteen.
Miksi minun halutaan pysyvän alalla jossa ei ole töitä?? Minun on mahdoton ymmärtää.
Kommentit (162)
Minulla sama juttu. Olen liian pätevä, mutta töitä en vaan saa.
En halua työskennellä entisillä aloillani mutta se ei ole este hakea niitä ja saada tukia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää hakemasta kouluun ja opiskelemaan? Opiskele opintotuella ja lainalla niin kuin muutkin.
Ja sitten kun se yksi sallittu tutkinto on jo suoritettu, ja tukikuukaudet käytetty niin mitäs sitten?
Tää nykysysteemi ei tarjoa kuin yhden yrityksen ja vaan rikkaammat voi yrittää uudelleen ja vaihtaa alaa.
Tämä on erittäin hyvä kysymys, johon täälläkin eräs työtön maisteri on yrittänyt turhaan saada vastausta. Eipä siinä, ilmeisesti on kannattavampaa pitää työkykyinen ja -haluinen ihminen kotosalla istumassa. Harrastuksetkin pitää tehdä salaa, auta armias jos työkkäri kuulisi, että olen opiskellut espanjaa.
Minä olen niin surkea korkeakoulutettu tapaus, että minulla on puolto kaikenlaisiin opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää hakemasta kouluun ja opiskelemaan? Opiskele opintotuella ja lainalla niin kuin muutkin.
Ootko ihan vähän yksinkertainen? Kun on koulutetusta alanvaihtajasta kyse niin sitä opintotukea ja lainaa harvemmin saa.
Niin, sinulla on riittävästi koulutusta ja työkokemusta, ja älyä sinulle on mahdotonta lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin surkea korkeakoulutettu tapaus, että minulla on puolto kaikenlaisiin opintoihin.
Ihan mielenkiinnosta: Miltä alalta aiempi tutkinto?
Saat sinä opiskella. Opiskele ihan vapaasti. Kukaan täti te palveluissa ei sitä voi kieltää.
Eri asia on sitten se, että valitseeko koulutustaho sinut opiskelijaksi paikkaan, jonne haluat/haet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ihan vähän yksinkertainen? Kun on koulutetusta alanvaihtajasta kyse niin sitä opintotukea ja lainaa harvemmin saa.
Vaihtoehtona tehdä duunii ohella kuten monet tekee. Oppisopimuskoulutuksessa maksetaan palkkaa.
Tää aikoinaan tehty uudistus on tosiaan harmillinen ihmisille joilla on jo esim. yksi korkeakoulututkinto ja sitten syystä tai toisesta tulee areen tilanne, että uudelleenkouluttautuminen olisi paras vaihtoehto, mutta ettei saa siihen enää opintotukea/lainaa. Eli jos käyttämättömiä tukikuukauia niin ne jää sinne. Itse kerkesin työuupumuksen ja muun jälkeen vielä aloittaa uudet korkeakouluopinnot, ja sain siten käyttää jemmaan jääneet tukikuukaudet. Lainaa en enää saanut lisää. Mutta opintolainan maksun sai "tauolle". Itselle riitti tukikuukaudet reiluksinvuodeksi vielä, ja ne auttoivat alkuun arjen kustannuksiin. Ja sitten olin opinnoissa siinä vaiheessa, että pystyin etsimään rinnalle osa-aikaista työtä.
Mutta jos oisin aloittanut opintoni vuotta myöhemmin, niin tämä ei olisi ollut enää mahdollista. Eli tuuri kävi itsellä. Tsemppiä arjessasi!
Nythän kuitenkin tuli uudistus työttömille, että joitain opintoja voi tehdä joita ei tarvitse ilmoittaa. Auttaako tämä polku, esim. jotain täydennystä osaamiseen tms. Toki avoimen opinnot taitaa olla pitkälti maksullisia.
Kannattaa kuitenkin katsoa opintotarjontaa. Huomasin, esim. että omaan yliopistoon oli tullu sellasia (MOOC) opintoja kaikille avoimia ja maksuttomia. Oman osaamisen hahmittamiseksi, yrittäjyyteen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun se yksi sallittu tutkinto on jo suoritettu, ja tukikuukaudet käytetty niin mitäs sitten?
Tää nykysysteemi ei tarjoa kuin yhden yrityksen ja vaan rikkaammat voi yrittää uudelleen ja vaihtaa alaa.
Saat sinä opiskella. Siitähän tää aloituskin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtona tehdä duunii ohella kuten monet tekee. Oppisopimuskoulutuksessa maksetaan palkkaa.
Opiskelija ai saa asumistukeakaan. Eli mikään muutaman sadan lisätienisti ei hirveästi auta. Lähes kokoaikainen työ pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein 20 vuotta töitä pienellä palkalla ja maksoin asuntolainaa. Elämiseen jäi tänä aikana toimeentulotuen verran rahaa. 4- kymppisenä myin asuntoni, maksoin jäljellä olevan lainan pois ja lopuilla opiskelin uuden ammatin. Nyt töissä puolet isommalla palkalla. Ei tarvitse olla rikas vaan pitää olla rohkeutta tehdä uhrauksia ja päätöksiä. Toki voi jäädä kotisohvalle odottamaan ihmettä. Valinta se on sekin.
Vierailija kirjoitti:
Saat sinä opiskella. Opiskele ihan vapaasti. Kukaan täti te palveluissa ei sitä voi kieltää.
Eri asia on sitten se, että valitseeko koulutustaho sinut opiskelijaksi paikkaan, jonne haluat/haet.
Kyllä ne sen kielsivät. Tai siis totesivat, etteivät tue opintoja työttömyysetuudella, koska minulla on päätöksen mukaan hyvät mahdollisuudet työllistyä nykyisellä koulutuksella ja työkokemuksella.
Aikuisopintotukea ei enää ole, opintotukikuukaudet on jo menneet siihen turhaksi käyneeksi tutkintooni.
olin jo saanut opiskelupaikan. Jouduin perumaan sen :( Tuntuu aika toivottomalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein 20 vuotta töitä pienellä palkalla ja maksoin asuntolainaa. Elämiseen jäi tänä aikana toimeentulotuen verran rahaa. 4- kymppisenä myin asuntoni, maksoin jäljellä olevan lainan pois ja lopuilla opiskelin uuden ammatin. Nyt töissä puolet isommalla palkalla. Ei tarvitse olla rikas vaan pitää olla rohkeutta tehdä uhrauksia ja päätöksiä. Toki voi jäädä kotisohvalle odottamaan ihmettä. Valinta se on sekin.
Kaikki eivät voi olla isopalkkaisia. Ketjun ihmisillä ei siis ollut sitä ainuttakaan työpaikkaa.
Pystyvätkö vanhempasi auttamaan? Maksamaan vaikka asumisen opintojen ajan? Tai jos on puoliso niin hän voi maksaa pääosan elämisestä muutaman vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ai saa asumistukeakaan. Eli mikään muutaman sadan lisätienisti ei hirveästi auta. Lähes kokoaikainen työ pitäisi olla.
Niin minulla oli kokopäivätyö opiskeluaikana. Opiskelin 4 vuotta iltaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi olla isopalkkaisia. Ketjun ihmisillä ei siis ollut sitä ainuttakaan työpaikkaa.
Kaikki voi jos halua on.