Työkkäri katsoo että minulla on jo riittävästi koulutusta ja työkokemusta
En siis saa opiskella uutta ammattia. Alallani on massiivinen työttömyys ja avoimiin paikkoihin on useita satoja hakijoita. Maakunnan sisällä ei ole ollut paikkoja auki yhtään yli vuoteen.
Miksi minun halutaan pysyvän alalla jossa ei ole töitä?? Minun on mahdoton ymmärtää.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää hakemasta kouluun ja opiskelemaan? Opiskele opintotuella ja lainalla niin kuin muutkin.
Ootko ihan vähän yksinkertainen? Kun on koulutetusta alanvaihtajasta kyse niin sitä opintotukea ja lainaa harvemmin saa.
Vaihtoehtona tehdä duunii ohella kuten monet tekee. Oppisopimuskoulutuksessa maksetaan palkkaa.
Töihin ei ole helppo päästä eikä oppisopimukseen. Sitä ei voi muuta kuin hakea paikkoja ja toivoa että paikan saa esim. täällä missä asun ei taida tällä hetkellä edes olla määrärahoja oppisopimukselle.
Sun pitää nyt hyväksyä tosiasiat ja toimia sen pohjalta. Jos haluat opiskella, kukaan ei kiellä.
Lainaa saa pankista. Jos et saa niin sit sun pitää vaan hyväksyä tilanne
Ei mun tarvitse päästä oppisopimukseen eikä mihinkään muuallekkaan. Sanoin vain yleisellä tasolla miten asiat menee. Itse olen osa-aikatyössä ja saan sen verran hyvää palkkaa että en edes mieti kokoaikatöiden hakemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat sinä opiskella. Opiskele ihan vapaasti. Kukaan täti te palveluissa ei sitä voi kieltää.
Eri asia on sitten se, että valitseeko koulutustaho sinut opiskelijaksi paikkaan, jonne haluat/haet.
Kyllä ne sen kielsivät. Tai siis totesivat, etteivät tue opintoja työttömyysetuudella, koska minulla on päätöksen mukaan hyvät mahdollisuudet työllistyä nykyisellä koulutuksella ja työkokemuksella.
Aikuisopintotukea ei enää ole, opintotukikuukaudet on jo menneet siihen turhaksi käyneeksi tutkintooni.
olin jo saanut opiskelupaikan. Jouduin perumaan sen :( Tuntuu aika toivottomalta.
ApEihän ne voi kieltää opiskeluasi. Anna mennä vaan.
Olet varmaan rikas tai eläkeläinen kun et ymmärrä? Tottakai voi opiskella, jos pystyy itse elättämään itsensä vaikka pääomatuloilla, eikä tarvitse tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää hakemasta kouluun ja opiskelemaan? Opiskele opintotuella ja lainalla niin kuin muutkin.
Ootko ihan vähän yksinkertainen? Kun on koulutetusta alanvaihtajasta kyse niin sitä opintotukea ja lainaa harvemmin saa.
Vaihtoehtona tehdä duunii ohella kuten monet tekee. Oppisopimuskoulutuksessa maksetaan palkkaa.
Töihin ei ole helppo päästä eikä oppisopimukseen. Sitä ei voi muuta kuin hakea paikkoja ja toivoa että paikan saa esim. täällä missä asun ei taida tällä hetkellä edes olla määrärahoja oppisopimukselle.
Sun pitää nyt hyväksyä tosiasiat ja toimia sen pohjalta. Jos haluat opiskella, kukaan ei kiellä.
Ei, työtön ei saa pankista lainaa. Sun pitää nyt ymmärtää, että ap. ei valita tyhjästä. Tämä on oikeasti epäkohta. Meidän sosiaaliturvajärjestelmä ei ole kannustava, siinä on paljon, paljon parantamista.
Minuakin työkkäri kielsi opiskelemasta, tukien menettämisen riskillä. Tutkintoja on kaksi, ensimmäisen tein opintotuella ja toisen tein työn ohessa. En edes ehdottanut kolmatta tutkintoa, koska ei se minustakaan olisi tarpeen, mutta olisin voinut tehdä lisäkoulutuksena lähialan aineopinnot, jotka työllistäisivät hyvin. Vuodessa ne olisi tehnyt. Ei käynyt. Koska on jo ihan hyvä koulutus. Niinpä niin, oli se hyvä tähän asti, mutta työttömäksi voi silti joutua, kun työ loppuu. Eikä se todellakaan keneltäkään olisi ollut pois, jos ne ainaeopinnot olisin tehnyt. Ei olisi vienyt kenenkään opiskelupaikkaa, ei olisi lisännyt tuki kustannuksia, ei mitään. Silkkaa veetuilua tuollainen on.
Johonkin se raja vedetään tuetussa opiskelussa. Loputtomiin ei voi saada tukea tuen perään opiskeluihin.
Kuinka pitkät opinnot olisivat kyseessä? Jos olet pitkään ollut töissä niin sinulla on varmaan kuitenkin jonkin verran säästöjä, käytä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat sinä opiskella. Opiskele ihan vapaasti. Kukaan täti te palveluissa ei sitä voi kieltää.
Eri asia on sitten se, että valitseeko koulutustaho sinut opiskelijaksi paikkaan, jonne haluat/haet.
Kyllä ne sen kielsivät. Tai siis totesivat, etteivät tue opintoja työttömyysetuudella, koska minulla on päätöksen mukaan hyvät mahdollisuudet työllistyä nykyisellä koulutuksella ja työkokemuksella.
Aikuisopintotukea ei enää ole, opintotukikuukaudet on jo menneet siihen turhaksi käyneeksi tutkintooni.
olin jo saanut opiskelupaikan. Jouduin perumaan sen :( Tuntuu aika toivottomalta.
Olet varmaan rikas tai eläkeläinen kun et ymmärrä? Tottakai voi opiskella, jos pystyy itse elättämään itsensä vaikka pääomatuloilla, eikä tarvitse tukia.
Siis kukaan ei kiellä. Siitä oli aloituksessa väite, että kiellettäis. Sä et pysy asian ytimessä. Ei pahalla ollenkaan.
Ja en oo rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tarvitse päästä oppisopimukseen eikä mihinkään muuallekkaan. Sanoin vain yleisellä tasolla miten asiat menee. Itse olen osa-aikatyössä ja saan sen verran hyvää palkkaa että en edes mieti kokoaikatöiden hakemista.
Mutta silti olen työtön työnhakija vaikka en töitä etsi ihan vain sen takia että tarvittaessa saan sitten joskus kassasta päivärahaa. Kyllä mulle kunnan virkailija soittaa kerran 3kk välein vaikka en hae mitään tukia mutta sen takia vain soittaa muuten vain koska olen työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan lukenut työttömyysetuudella tuetun koulutuksen ehtoja? Ei riitä, että sinulla on puuttuva koulutus tai osaaminen tai alallasi ei ole työpaikkoja, myös sen opiskeltavan ammatin/ammattialan suhteen on tiukat ehdot. Lähihhoitaja harvemmi voi opiskella floristiksi.
Kyllä voi opiskelka floristiksi. Ei tää Suomi sentään P-Korea ole.
Tottakai voi opiskella. Koulutus on jopa maksutonta. Mutta pointti on, että millä ostat ruokaa ja maksat vuokran sinä aikana kun opiskelet. Työttömyyskorvausta et saa. Ehkä floristin opintoihin saa 2. asteen opiskelijan opintotukea, koska se on amistutkinto? Mutta työllistääkö floristin koulutus, eli kannattaako se koulutus?
Korkeakouluopintoihin ei saa mitään tukea, jos tukikuukaudet on jo käyttänyt.
"En siis saa opiskella uutta ammattia."
Kyllä saat. Ei työkkäri sitä kiellä. Työttömyysetuutta et siihen saa, mutta miksi pitäisikään, jos/kun kerran koulutuksia on jo ennestään.
On ihmisiä jotka opiskelevat tutkinnon toisensa perään ja siltikään eivät työllisty.
Tässä tapauksessa syy ei ole työllisyysalueella, vaikka ei enempää tutkintoja etuudella myönnettäisikään.
Hae työvoimakoulutukseen. Saat etuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kukaan ei kiellä. Siitä oli aloituksessa väite, että kiellettäis. Sä et pysy asian ytimessä. Ei pahalla ollenkaan.
Ja en oo rikas.
Ei ollut aloituksessa mitään kieltämisestä. Aloituksessa todettiin, että ei saa opiskella. Käytännössä työtön ei saa opiskella, koska menettää silloin mahdollisuutensa mihinkään toimeentuloon. Töitä ei ole, ja mitään tukia ei saa.
Minullekin on työkkärin virkailija sanonut, että tuet menee, jos alan opiskella.
Jos et ole rikas, niin ilmeisesti olet sitten muuten vain tyhmä, kun et käsitä, ei millään pahalla. Ei kyllä hyvälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ai saa asumistukeakaan. Eli mikään muutaman sadan lisätienisti ei hirveästi auta. Lähes kokoaikainen työ pitäisi olla.
Niin minulla oli kokopäivätyö opiskeluaikana. Opiskelin 4 vuotta iltaisin
Eikös tässä ollut henkilö työtön, joka ei saa töitä. Ja haluaisi opiskella uuden ammatin saadakseen töitä?
Katsoin tänäön työmarkkinatorilta: koko suomessa on alle 6000 työoaikkaa vapaana, näistä 2200 toistaiseksi voimassa olevaa. Että repäisepäs siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän alueella ainakaan pääse työvoimakoulutukseen, jos on jo maisterin tutkinto. Ne on kaikki jotain tyyliin bussikuski-, hitsaaja- tai hoiva-avustajakoulutuksia. Ei sinne oteta maistereita, on kouluttamattomiakin hakijoita. Monissa koulutuksissa sanotaan suoraan että ne on tarkoitettu S2.
Saat opiskella, muttet esimerkiksi yleistuella
Viisastelujoita ja iljeilijöitä riittää. Ja aina voi kyseenalaistaa sitä, kuinka paljon koulutusta yhteiskunnan on kustannettava.
Mutta toisaalta: yhteiskunta kustantaa työttömänä olemisenkin ja samaan aikaan tietyillä aloilla on pulaa osaajista. Voisi ajatella, että yhteiskunnan kannattaisi tukea alan vaihtoa työllistävimmille aloille. Mutta sehän ei ollut ap:n saaman päätöksen perustelu, eikä sitä arvioitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, työtön ei saa pankista lainaa. Sun pitää nyt ymmärtää, että ap. ei valita tyhjästä. Tämä on oikeasti epäkohta. Meidän sosiaaliturvajärjestelmä ei ole kannustava, siinä on paljon, paljon parantamista.
Minuakin työkkäri kielsi opiskelemasta, tukien menettämisen riskillä. Tutkintoja on kaksi, ensimmäisen tein opintotuella ja toisen tein työn ohessa. En edes ehdottanut kolmatta tutkintoa, koska ei se minustakaan olisi tarpeen, mutta olisin voinut tehdä lisäkoulutuksena lähialan aineopinnot, jotka työllistäisivät hyvin. Vuodessa ne olisi tehnyt. Ei käynyt. Koska on jo ihan hyvä koulutus. Niinpä niin, oli se hyvä tähän asti, mutta työttömäksi voi silti joutua, kun työ loppuu. Eikä se todellakaan keneltäkään olisi ollut pois, jos ne ainaeopinnot olisin tehnyt. Ei olisi vienyt kenenkään opiskelupaikkaa, ei olisi lisännyt tuki kustannuksia, ei mitään. Silkkaa veetuilua tuollainen on.
Johonkin se raja vedetään tuetussa opiskelussa. Loputtomiin ei voi saada tukea tuen perään opiskeluihin.
Eihän tuo ollut tehnyt kuin yhden tutkinnon tuilla. Toisen teki työn ohessa, eikä silloin mitään tukia saa.
Eikä nyt ollut kyse edes uudesta tutkinnosta vaan lyhyistä lisäopinnoista, joilla olisi saanut töitä. Mieti vähän ennen kuin lauot noita typeryyksiä!
Vierailija kirjoitti:
Saat opiskella, muttet esimerkiksi yleistuella
No kun ei muita tukia työttömälle ole kuin se yleistuki. Sehän on silloin sama kuin että et saa opiskella, jos olet työtön. Tai että vain riittävän rikkaat saavat opiskella, joilla on riittävästi omia säästöjä tai pääomatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Ei niihin pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en oo rikas.
Ei ollut aloituksessa mitään kieltämisestä. Aloituksessa todettiin, että ei saa opiskella. Käytännössä työtön ei saa opiskella, koska menettää silloin mahdollisuutensa mihinkään toimeentuloon. Töitä ei ole, ja mitään tukia ei saa.
Minullekin on työkkärin virkailija sanonut, että tuet menee, jos alan opiskella.
Jos et ole rikas, niin ilmeisesti olet sitten muuten vain tyhmä, kun et käsitä, ei millään pahalla. Ei kyllä hyvälläkään.
Aloituksesta:
En siis saa opiskella uutta ammattia
Tähän minä: kukaan ei voi kieltää. Eri asia valitseeko oppilaitos opiskelijaksi.
Ei sitä saa enää nykyään, ellei saa ensin työttömän statusta, mikä edellyttää, että lopettaa opiskelut. Etkö ollenkaan seuraa, mitä tässä maassa tapahtuu? Miksi kommentoit, jos et tiedä?